Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Dobbel basstrommepedal - hva er forskjellen?

Majjuus

Anbefalte innlegg

Hei!

Har tenkt til å kjøpe meg dobbel basstrommepedal. Har spilt trommer i et par år, og spiller med en kompis. (Metallica, og sjølmekka sanger + +)

Dobbel pedal blir utrolig bra bare jeg får øvd. Kan brukes som overganger/fills og noen rytmer.

Har et gammelt vega-sett jeg driver å pusser opp. Bytter ut deler, og reparerer noen.

Lurer ganske enkelt på: Hva er forskjellen på en pedal som f.eks: http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=15830177

(som er alt for dyr, om det ikke er ekstremt nødvendig)

og :

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=23175855 eller http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=17854370

Skjønner at jeg må ut med rundt 1500 - 2000 kr. men mer enn det har jeg rett og slett ikke råd til. Trommesettet kosta for noen år siden 3000kr. Har jo kjøpt ny krakk, cymbal, og alle nye skinn, + nytt hi-hat stativ, men 5000kr for en pedal er omtrent like mye som settet koster.

Håper på noen ordentlige svar, på hva som er forskjellen, og hva som er nødvendig / ikke.

Har jo ikke Lars Ulrich eller Joey Jordison behov.

Noen tips til billig og bra? Må jo også passe til trommesettet mitt.

Endret av Majjuus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hva som er dårlig? det ramser ikke jeg opp, men kanskje google gjør det ;)

du MÅ ikke ha dyrt utstyr, men etter mine erfaringer er generelt "kølla" som slår dårlig, de er litt korte:), de blir slappe etter en stund, så de detter ned av seg selv, de knirker noe sinnsykt, og de ser stygge ut :p

hvis jeg var deg ville jeg kjøpt bra og dyrt utstyr med en gang, istedenfor å kjøpe mangen dårlige, og til slutt ha brukt mye penger (på noe ingen vil kjøpe av deg) på elendig utstyr, for SÅ å kjøpe dyrt og bra.

ser du også har kjøpt nytt hi-hat stativ, håper dette var dyrt og/eller bra, for jeg har en kamerat som hadde en hi-hat der skruen som holder fast tophatten når du slipper pedalen ble skikkelig løs, og han måtte stramme den hele tiden..

lykke til- uansett ;)

forresten, spørs hvor "god" og erfaren du er, -er du en 12 år gammel gutt, så ville jeg ikke kjøpt trommeutstyr for godt over en halv million med det første, som en annen kamerat av meg har gjort.. (han er proff, da.. :) ), men har du spilt noen år, og tror du vil fortsette med det, så ville jeg investert i godt utstyr.

ha en fin dag!

Endret av diskutant
Lenke til kommentar

hva som er dårlig? det ramser ikke jeg opp, men kanskje google gjør det ;)

du MÅ ikke ha dyrt utstyr, men etter mine erfaringer er generelt "puta" som slår dårlig, de er litt korte:), de blir slappe etter en stund, så de detter ned av seg selv, de knirker noe sinnsykt, og de ser stygge ut :p

hvis jeg var deg ville jeg kjøpt bra og dyrt utstyr med en gang, istedenfor å kjøpe mangen dårlige, og til slutt ha brukt mye penger (på noe ingen vil kjøpe av deg) på elendig utstyr, for SÅ å kjøpe dyrt og bra.

ser du også har kjøpt nytt hi-hat stativ, håper dette var dyrt og/eller bra, for jeg har en kamerat som hadde en hi-hat der skruen som holder fast tophatten når du slipper pedalen ble skikkelig løs, og han måtte stramme den hele tiden..

lykke til- uansett ;)

forresten, spørs hvor "god" og erfaren du er, -er du en 12 år gammel gutt, så ville jeg ikke kjøpt trommeutstyr for godt over en halv million med det første, som en annen kamerat av meg har gjort.. (han er proff, da.. :) ), men har du spilt noen år, og tror du vil fortsette med det, så ville jeg investert i godt utstyr.

ha en fin dag!

Jaok, takk for hjelpsomt svar! ;) Tenker jeg kjøper halvbra , har ikke råd til mer.

Er straks 16, så blir en del penger til bensin osv. til moped : )

kosta rundt 2000kr for hi-hat stativet, og er veldig fornøyd!

Har spilt trommer i 3-4 år nå, sånn for meg sjøl, og med en kompis som spiller gitar.

Settet i seg selv er dårlig, så blir til at jeg må bytte ut alt regner jeg med, men tar det litt etter hva jeg "trenger" mest, og hva jeg har råd til.

Kosta settet over en halv million? Mer penger enn jeg noengang kommer til å eie. hva slags sett var det?

Takk for hjelpsomt svar, og ha en fin dag du og : )

Lenke til kommentar

Iron Cobra-serien til Tama er top-of-the-line pedaler (og hihatstativ). De "glir" veldig lett (er altså smooth i nedtråkket og retur) og føles generelt mye kjappere og ... ja, rett og slett bedre enn billigere pedaler.

Det er årsaken til at slike pedaler koster over dobbelt så mye som billigere pedaler fra andre merker. Eller, det er en del av årsaken. Legg på en 1000-lapp for Tama/Iron Cobra-logoen. Kjente merker koster mer enn ukjente merker (jamfør Levis-bukser mot f.eks Batistini som du får kjøpt på Dressmann. Samme prisforskjell, men ikke nødvendigvis bedre bukser)

Jeg ville lett gått for en av de billigere pedalene - var selv i samme situasjon som deg for noen år siden, og hadde jeg hatt finanser hadde jeg lagt ut 1000-1500 for en billig og grei dobbelpedal heller enn de 4 lappene for en Iron Cobra. Hardware bør stå i stil til resten av settet, for å si det slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Iron Cobra-serien til Tama er top-of-the-line pedaler (og hihatstativ). De "glir" veldig lett (er altså smooth i nedtråkket og retur) og føles generelt mye kjappere og ... ja, rett og slett bedre enn billigere pedaler.

Det er årsaken til at slike pedaler koster over dobbelt så mye som billigere pedaler fra andre merker. Eller, det er en del av årsaken. Legg på en 1000-lapp for Tama/Iron Cobra-logoen.

korrekt!

Lenke til kommentar

...Jeg ville lett gått for en av de billigere pedalene - var selv i samme situasjon som deg for noen år siden, og hadde jeg hatt finanser hadde jeg lagt ut 1000-1500 for en billig og grei dobbelpedal heller enn de 4 lappene for en Iron Cobra. Hardware bør stå i stil til resten av settet, for å si det slik.

Jaok, tusen takk for hjelpa : )

enig at man ikke kan bruke 5000 på pedalen, når tromma ikke er verdt halvparten ; )

Regner med jeg går for en billig en, og kanskje reiser til en butikk og prøver : )

Lenke til kommentar

Det er nok det lureste ja :) De fleste butikker har oppsett med krakk og pad stilt opp slik at man kan prøve trommepedaler. De fleste større forretninger har gjerne også en trommeekspert, som du kan fortelle hva du er på jakt etter til. Jeg tenker da på at du forteller først prisklasse, og deretter hva slags musikk du har tenkt å spille, og om du har tenkt å spille lange sekvenser på pedalen (altså blastbeats av blackmetaltypen) eller skal aksentere slag kjapt (som i f.eks Master of Puppets, som ikke er spesielt vanskelig i halv fart, men man trenger dobbelpedal i riktig tempo).

Lenke til kommentar

du MÅ ikke ha dyrt utstyr, men etter mine erfaringer er generelt "puta" som slår dårlig, de er litt korte:), de blir slappe etter en stund, så de detter ned av seg selv, de knirker noe sinnsykt, og de ser stygge ut :p

Hva i all verden er en "pute" på en pedal??

Ellers er jeg enig i at det er bedre å kjøpe noe som holder litt, istedenfor å kjøpe masse billig ræl.

Forskjellen på en dyr pedal og en billig pedal er gjerne byggekvaliteten. Dyrere deler er brukt, og det er brukt mer tid på å sette den sammen. Billige pedaler gir gjerne litt etter i kulelagre og andre ting, slik at den endel av den energien som kommer når man tråkker ned, forsvinner. Noe som gjør at det blir vanskeligere å spille fort. Dyrere pedaler føles gjerne også lettere i tråkket, og man ahr gjerne flere justeringsmuligheter.

Hvis man er ute etter en billig og bra pedal, kan jeg anbefale denne på det varmeste: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=10423&artno=219115

Har en slik på jobben, den er helt super, og solid

Lenke til kommentar

Med "pute" regner jeg med han mener filten på de klubbene som ikke er runde, men som er mer hammerformet. Det er mest vanlig på dobbelpedaler med slike klubber, rett og slett fordi vanlige klubber tar en del mer plass og man trenger to klubber på like mye plass som en vanlig klubbe tar på en enkeltpedal.

Lenke til kommentar

Hvis man er ute etter en billig og bra pedal, kan jeg anbefale denne på det varmeste: http://www.4sound.no/itempg.aspx?id=10423&artno=219115

Jeg har denne pedalen!

Den er nice men som de fleste pedaler blir venstre litt "slakk" etter en stund. Da kan man smøre den med en tynn olje i akslene og multi-jointsa, vet ikke helt hva det heter. Det hjelper masse. Bare pass på å sette pedalen på siden slik at oljen renner gjennom og så vent en liten stund før du setter den sammen igjen.

Btw så ble felt beateren slitt ut rimelig fort. Noen som kan si meg hvor jeg kan kjøpe nye?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...