Gå til innhold

Kjøpe dress i London?


Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Tenker å investere i ny dress, og siden jeg skal til London om ikke alt for mange dager, tenkte jeg kanskje å ta litt shopping der. Er det i det hele tatt noe å spare på å kjøpe der i forhold til hjemme i Norge? Hvor skal man handle i såfall? Skal bare ha én dress, så tenker kanskje en mørk grå en som kan brukes til det meste. Pris er jeg litt usikker på, da jeg ikke har handlet noe særlig dress før. Aner virkelig ikke hva jeg må ut med for å få noe akseptabelt. Nå skal den heller ikke brukes veldig ofte, mest til jul, konfirmasjon, begravelse, 17. mai, bryllup og andre høytider, men jeg tenker litt høyere kvalitetsnivå enn Dressmann i alle fall. Tips mottas med takk, da dette er noe jeg har veldig lite peiling på. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Marks & Spencer på f eks Oxford Street har helt greie dresser i forhold til pris. Hvis du vil opp ett hakk, kan du gå til Charles Tyrwhitt i Jermyn Street. T.M. Lewin har også godt utvalg av sånne dresser du er på jakt etter, og de har litt bedre utvalg i buksestørrelser. De holder også til i Jermyn Street, gaten er paralelt til Piccadilly Circus og lett å finne.

 

Alle tre har internettsider, slik at du kan orientere deg hjemme før du drar over og prøver. I det hele tatt er det en rekke herreklær-butikker i Jermyn Street og gatene rundt, men mange av dem er nok i øvre prisleie. Du bør nok regne med å betale fra £200 og oppover for en dress av grei kvalitet, men kan finne billigere på salg. Sjekk ut skjortene i Jermyn Street, når du først er der. Det er en rekke butikker med det aller beste av herreskjorter.

 

Hvis du virkelig vil flotte deg, drar du til Savile Row, som ligger like ved. Der finner du det ypperste av engelsk skredderkunst, men du må nok betale fra £700 og oppover for en ferdigsydd dress, og fra £1200 og oppover for en dress i skredder- eller målsøm. Det er 6-8 ukers ventetid for mål- eller skreddersøm. Fedigdressene kan du ta med deg rett fra butikken.

 

Gives and Hawkes har godt utvalg og holder til i nr 1 (Samme lokale som Jorden rundt på 80 dager startet fra: !)

 

Oswald Boateng er en spennende butikk som også har ferdigdresser av beste kvalitet, men med mer moderne stoff og farger (Moods of Norway gå hjem og vogg!), og du kan gjøre kupp hvis de har salg, for prisene er vanligvis ca £1000 og oppover.

 

Mvh

Dag

Endret av dag1234
Lenke til kommentar

Fedigdressene kan du ta med deg rett fra butikken.

Men kan være greit å levere til skredder for å få "tweaket" den da.

Bukselengden blir som oftest tatt med en gang siden buksene ikke er lagt opp når de henger i butkken.

Personlig måtte jeg slimme inn buksen og legge opp ermene på jakken litt forrigegang jeg kjøpte dress.

Lenke til kommentar

T,M. Lewin er bra, og du finner helt sikkert en dress du liker der. Dressene har dog ikke "workin cuffs", hvis sånt er viktig. De har best utvalg i buksestørrelser. Mange fine skjorter og godt utvalg i størrelser.

 

Sett av noen timer og utforsk Jermyn Street, det er litt av en gate med en aura fra en svunnen tid. Gaten er ikke lang, men det går fort en formiddag (butikkene åpner mellom 10 og 11). Her er det luksusbutikker for menn, og du finner det meste av det du trenger for å bli velkledd.

 

Se innom Charles Tyrwhitt(der har dressene working cuffs") den ligger bare noen hus fra T.M.Lewin, og nyt skjortebutikkene i gaten; mange av dem er blant verdens beste.

 

Hvis du får tid, så se innom Thomas Pink eller Harvie and Hudson, fantastiske butikker. Stikk også innom Turnbull and Asser, skjortebutikken som har dresset opp mange kjente menn og kongelige (og der James Bond får sydd sine skjorter).

 

Moss Bros ligger i gaten ved siden av, Regent Street, og har også mange fine dresser til en alminnelig penge. Men skjortene der, er ikke noe å bruke penger på.

 

God tur

 

Dag

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Får komme med en liten oppdatering:

 

Det ble en slik fra T.M. Lewin. Betalte £189 for hele dressen. Var innom butikken på Jermyn Street, og fikk svært god hjelp der. Veldig fornøyd. :) Kjøpte også slips fra T.M. Lewin, og skjorte fra Charles Thyrwitt.

 

Nå trenger jeg imidlertid nye sko som passer til dressen. Fikk litt dårlig tid til shopping i London sist, så jeg rakk ikke å se noe særlig etter sko der. Men jeg skal faktisk tilbake til London i oktober, så kanskje jeg skal prøve å få kjøpt noe da? Tviler på at antrekket blir brukt før jul uansett. I alle fall, trenger anbefalinger her også. :)

Lenke til kommentar

En fin klassisk engelsk to-knapps dress i twill. Gratulerer.

 

Jeg synes det er best med svarte sko til den dressen, og du velger selv hvor formelle de skal være. Charles Thyrwitt har salg for tiden også på nettbutikken. Semi-brouges er jeg svak for, men om du synes de er for finslige, kan du jo gå for loafers eller monkshoes. Jeg har kjøpt mange par derfra, og er stort sett fornøyd.

 

Hvis du velger lærsåle - som de fleste engelske kvalitetssko har - så må du huske at de ikke alltid er egnet til vårt våte klima. Men deilige å gå med, er de.

 

Dag

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hei.

 

Er på jakt etter å kjøpe 2-4 dresser for tiden da de jeg har er litt gamle, mistet under flytting, eller jeg ikke helt liker dem lenger.

 

Har surfet litt rundt på norske nettsider og butikker og merket at dresser som regel koster rundt 4-5000 kr. Jeg synes dette er en noe stiv pris, ihvertfall hvis jeg tenker å kjøpe en 3-4 stykker.

 

Jeg er en relativt normal person, ca 178 høy og ca 76 kg, kan jeg kjøpe vanlige dresser rett fra "hylla" eller er det blitt mer hokus pokus? Dressene skal være jobb/casual men stilige og elegante.

 

Har lest litt her at folk drar til england/london hvor de har (fine/elegante?) dresser til ca 200£. Hvis en har tenkt å kjøpe 2-4 dresser er det økonimisk smart å dra til london for å handle (gitt at man får en billig t/r billett) og isåfall kan det bli gjort på en dag?

 

Håper på svar.

Mvh

Sebastian

Lenke til kommentar

Hei Sebastian

Hvis du finner en billig billett kan jo dette svare seg, som du sier. Men det høres alvorlig travelt ut. Er du klar over hvor stor London er? Det bor ca 7,5 millioner mennesker der, og du skal ha en ganske god plan og selvdisiplin om du skal finne 2-4 dresser ila én dag, og litt flaks om du skal slippe tilpasninger.

 

Du bør ha noen dager der, og ha satt deg inn hvor du vil gå og helst ha sett deg ut noen dresser du vil prøve. Ellers blir det fort galematias og plattfot der borte.

 

De fleste store butikkene har gode hjemmesider som det er lett å orientere seg i. Noen av de viktigste har du linker til over i tråden.

 

Dag

Lenke til kommentar

Det er vel bare å finne seg en billig reise og dra.

 

Overnatting i London er generelt dyrt, også etter norske forhold. Hvis en skal finne billig overnatting, må en et stykke fra sentrum. Da må man belage seg på relativ lang reisetid og legge reiseutgiftene til reisekassa. Selv om London har et fantastisk t-banesystem, går det fort noen timer fra man er på overnattingsstedet og til en er i shoppingmekka.

 

Så det blir en vurdering av hva en synes er viktig; utnytte tiden godt og heller betale litt mer, eller bo billig men få mindre tid i selve byen.

 

London er uansett så stor, at du trenger et kart og en plan ove hvor du vil gå, ellers går du fort i ring.

 

Dag

Lenke til kommentar

Tja, er ikke såååå langt å reise fra Londons utkant da. Var i London i sommer, og "bodde" i Walthamstow. 20 min med metroen, så var man midt på Oxford Street, og dagbiletter til knappe 6 pund er ikke ille det heller. Så hvis man bor på et småsjabby sted i utkantstrøkene, og i tilegg holder seg langs t-bane-linjene som passerer Oxford Circus tar det rimelig kort tid til sentrum, og det er også rimelig billig å komme seg dit. :)

 

Er man ute etter et sjabby herberge så anbefaler jeg "Stress Less" i Walthamstow. Større drittrom skal man lete lenge etter. :p Men det var jo billig da, og skal man kun sove der er det overlevbart.

 

Vurderer faktisk selv å reise en tur til London de nærmeste årene for å fikse meg en "billig" kvalitetsdress. :)

Lenke til kommentar

Tja, er ikke såååå langt å reise fra Londons utkant da. Var i London i sommer, og "bodde" i Walthamstow. 20 min med metroen, så var man midt på Oxford Street, og dagbiletter til knappe 6 pund er ikke ille det heller. Så hvis man bor på et småsjabby sted i utkantstrøkene, og i tilegg holder seg langs t-bane-linjene som passerer Oxford Circus tar det rimelig kort tid til sentrum, og det er også rimelig billig å komme seg dit. :)

 

Er man ute etter et sjabby herberge så anbefaler jeg "Stress Less" i Walthamstow. Større drittrom skal man lete lenge etter. :p Men det var jo billig da, og skal man kun sove der er det overlevbart.

 

Vurderer faktisk selv å reise en tur til London de nærmeste årene for å fikse meg en "billig" kvalitetsdress. :)

 

Ok, hvis man er på jakt etter et billig drittrom, så finner du litt av hvert :D Kan sikkert bo under en busk, sånn sett. Hehehe. Jeg orker ikke det mer, men vil ha litt kvalitet ut av turen. Da må jeg også bo greit og spise godt.

 

Jeg har bodd i West end, like i enden Oxford Street de siste gangene. Betalte vel en tusenlapp pr natt for et greit men lite rom, da var "alt" rett utfor døra.

 

Dag

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...