Gå til innhold

Fornuftig handleliste? Cokin P filtersystem

Anbefalte innlegg

Har funnet ut at jeg bare må få ut fingeren med å få tak i et ordentlig filtersystem. Tenkte først å kjøpe diverse filter i 77mm størrelse, men fant ut at Cokin P filtersystem antakelig passer meg bedre. Mer universalt.

Har lest at Lee kanskje er bedre, men at selve holderne til Cokin er bedre. Sant eller usant? Har også lest av Cokin-filterne sliter med lilla fargestikk. Derfor tenkte jeg å prøve meg med Hitech-filter (som skal være bedre) som passer til Cokin P-systemet.

I alle fall, her er lista jeg har laet som utgangspunkt (på BHPhotoVideo):

-Hitech 85mm Neutral Density (ND) 0.3 Resin Filter - for Cokin P

-Hitech 85mm Neutral Density (ND) 0.6 Resin Filter - for Cokin P

-Hitech 85mm Neutral Density (ND) 0.9 Resin Filter - for Cokin P

-Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.9 Resin Filter - Soft Edge - for Cokin P

-Hitech 85mm Graduated Neutral Density (ND) 0.9 Resin Filter - Hard Edge - for Cokin P

-Cokin P164 Circular Polarizer Glass Filter (denne var dyr ift resten)

-Cokin "P" Series - Filter Holder, 77mm Adapter Ring and 28 Page Pamphlet

-Cokin "P" Series 67mm Adapter Ring (P467)

-Cokin BPW400 Wide Angle Filter Holder for P Series

Moroa kommer på 375 USD inkl frakt, men uten mva og fortolling. Totalt ca. NOK 3250,-. I overkant av det jeg tenkte av pris, men...

Filterne er mest tenkt til landskapsbruk, noe det kommer til å bli mye av senere i sommer.

Er ND 0,3 0,6 og 0,9 en grei start? Jeg kan jo kombinere disse, hvis jeg ikke har misforstått, og kan få 0,3 0,6 0,9 1,2 1,5 og 1,8 i forskjellige kombinasjoner.

Er 0,9 for mye eller for lite på GND soft og hard edge? Eller helt passe? Kan ikke se at jeg har penger til flere varianter på soft og hard akkurat nå, så jeg må ha "den gyldne middelvei".

Og fungerer det å kombinere ND og GND til noe fornuftig?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville droppet polarilteret om det ikke er noe helt spesielt du skal ha det til. Til meg funket polarilteret veldig dårlig på vidvinkel 12mmDX fordi effekten ikke dekker hele filteret.

Jeg har dette cokin setter (det er et stativ til 3 eller 4 filtre man skrur fast i filtergjengene, stappet ønsket filter oppi og tar bildet. Jeg har brukt det 1 gang på 2 år, men cokin 77mm fingrene mine har jeg brukt 20 ganger siden i vinter.

Lenke til kommentar

Jeg har begge filterholderne og 0.6 soft, 0.9 hard og 0.9 standard. Bestilte senest i går noen flere filtre fra

Formatt, blant annet 0.9 soft og 1.2 standard. Er fornøyd men opplever noe fargestikk med 0.9 hard. Det fungerer bra å kombinere ND og GND.

Cokin P164 er jeg godt fornøyd med, opplever at det noen ganger virker litt trangt i holderen og tungt å justere.

Lenke til kommentar

Og fungerer det å kombinere ND og GND til noe fornuftig? 

Med noe mindre budsjett enn deg har jeg nettopp fått P154 ND8 samt P121 0.9 Grad.

0.9 er alt for lite for f.eks solnedgang, men her er et raskt eksperiment med P121 og P154 stacket. Det funket overraskende bra:

928045668_ZJZH7-XL.jpg

Lenke til kommentar

Med noe mindre budsjett enn deg har jeg nettopp fått P154 ND8 samt P121 0.9 Grad.

0.9 er alt for lite for f.eks solnedgang, men her er et raskt eksperiment med P121 og P154 stacket. Det funket overraskende bra:

Er dette hard grad?

Lenke til kommentar

P154 er ikke grad i det hele tatt og P121 G1 er det hardeste Cokin har. G2 er softere.

Her er altså P121 trukket ned til horisonten, og så er 154 skjøvet delvis ned (man trenger altså ikke å bruke hele filteret), så det blir "beinhard grad". :) Det er derfor trærne er helt svarte i topp - dette var bare en test av stacking av de to filtrene, og det gikk bra. :)

Lenke til kommentar

Så dette tipset på D-townTV. Vil ikke bildet bli uklart på denne måten?

...og hvor mye rekker du å sjonglere før f.eks 1/60s har gått?

Dersom det gjøres rett, så tviler jeg ikke på at det kan gå bra, men regner med at det er kalkulert inn en viss prosent feileksponeringer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...