Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Får ikke windows 7 til å starte!

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg holder på å instalere W7 OS. Jeg har allerede kjørt gjenom hovekort Cdn og når jeg skrur på datan kommer den rett til en svart skjerm der det står loading operating system. Da sette jeg inn OS cden og ingen ting skjer!

Hva har jeg gjort galt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stusser litt på beskrivelsen av rekkefølgen du gjør ting.

a): Hovedkort CD'en bruker du vel etter at OS er installert. 

b): "det står loading operating system" - kanskje det betyr 'error loading operating system' eller lignende? Det er normalt når OS ikke er installert.

c): "Da sette jeg inn OS cden og ingen ting skjer" - det vil ikke skje noe etter b) hvis du ikke trykker på reset knappen (eller Ctl-Alt-Del).

Lenke til kommentar

Uten Hovekort Cd kan jeg jo ikke stille inn på Biosen. Det skjedde noe hvis jeg boota cd-rommen, da kommer jeg så langt at det står lagrer filer, så starter det opp og det kommer fram en bakgrunn på skjermen, men ingengting skjer etter på!

Lenke til kommentar

du kan komme inn i bios uten hovedkort cd.

Sett inn OS cd/DVD'en

Inne i bios er det et noe som heter Boot device priority, boot sequence eller noe lignende. Der setter du cd-rom som nr. 1, OS disken din som nr 2.

Gå ut av BIOS og lagre endringene

nå starter maskinen på nytt og du vil etterhvert bli bedt om å trykke en tast for å starte installasjonen.

trykk en knapp og installasjonen er i gang.

Lenke til kommentar

Hva er navnet på Os disken der da?

Prøvde noe lignende og når det restarta så begynte det automatisk å laste ned filer og etter på så kommer det mocrosoft loadinga, etter det kommer det et bakgrunnbilde og da skjer det ikke noe mere!

Endret av steamboy13
Lenke til kommentar

der skal du ikke finne drivere, men "Drive options" det er partisjonering og formattering.

hvis du kun har 1 harddisk skal det være kun ett valg der:

Drive 0: unallocated space

hvis du kun skal ha en partisjon, velger du den, trykker på new (den gule stjernen)

hvis du hopper til side 15 i den guiden ser du hvordan det ser ut, så fortsetter du bare guidens part 2

Lenke til kommentar

OK. Stusset litt på ordet 'drivere', det er 'disker' du mener. 'Drivere' (på norsk) er programvare.

Er usikker på hvilket problem du ser her. CD stasjon skal ikke kunne vises, du skal bare se disker. Og det eneste man trenger å gjøre er å trykke på 'Next' knappen.

Har du mer enn en disk tilkoblet? Har du noen USB enheter tilkoblet?

Lenke til kommentar

Kanskje det. Disken skal du også kunne se i BIOS.

Du må forklare litt om hva slags hardware du har. Det er som regel mange SATA kontakter på hovedkortet, noen ganger med forskjelig farge. Hvis du setter i feil vil ikke disken vises.

Lenke til kommentar

Ser ut som du har 6 blå SATA kontakter og 2 hvite. Du skal bare bruke de blå, til både disk og DVD. Valgfritt hvem av dem du bruker.

Det finnes ikke noe valg for slave eller master på SATA.

Når disken vises i BIOS så tyder det på at du har koblet rett. Vet ikke hva problemet er.

Lenke til kommentar

Hvis du har en 1TB disk med 64 Mb cahce må du kjøre et tool først som gjør at disken virker under W7.

Se på produsentens hjemmeside. Slike disker må nemlig klargjøres før W7 kjenner dem igjen. Når du innstallerer W7 og det ikke finner noen kjente disker ber det deg om å laste inn driver for disken.

Det er nok her det stopper for deg.

Endret av rillto
Lenke til kommentar

Hvis du har en 1TB disk med 64 Mb cahce må du kjøre et tool først som gjør at disken virker under W7.

Se på produsentens hjemmeside. Slike disker må nemlig klargjøres før W7 kjenner dem igjen. 

Dette har jeg aldri hørt om før. Hva er det som er spesiellt med 1TB, 64MB cache, eller W7? 

steamboy13: master og slave er en gammel konvensjon i BIOS - det har ingen betydning.

Lenke til kommentar

Er ikke helt med her! :dontgetit: Må jeg kjøpe ekstrautstyr for å kjøre w7? :cry:

Det sto noe om RAID i manualen til hovedkortet.

Siterer: To succesfully install operating system onto SATA hard drive that are configured to RAID/AHCI mode, you need to innstal the SATA controller driver during the OS installation. Without the driver, the hard drive may not be recognized during the windows setup process

Håper dere finner ut av det!

Endret av steamboy13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...