Gå til innhold

Greit med høyspentmaster over velstlandsfjordene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke rasering av naturen. Ærlig talt er det bare utsikten som tar "skade". Og som vi vet er ikke turisme norges hovedinntekt. Ingne tar skade eller tap.

 

Dessuten er det ikke første kabelen som skal trekkes over en fjord. Maaaaaange fjorder som allerede har kabler over seg, ingen som klager på dem?

Lenke til kommentar

Jeg syns dette er helt forferdelig, og ikke rett i det hele tatt.

 

Jeg vet at det er en vanskelig sak, og at en sjølinje også ville ført med seg negative sider. Med andre ord har ikke jeg noen fasit på problemet, men jeg mener at å bygge master er helt feil.

 

Jeg mener at brukeren over meg tar helt feil når han mener at ikke noe vil ta skade av dette. Ja, utsikten blir maltraktert, i et av de peneste områdene i Norge. Et sted som har store potensialer innenfor turisme. Når Norge ikke lenger kan få alle inntektene sine fra oljen, hva skal vi gjøre da? Norge er et nydelig land, og vi bør utnytte det! Ikke ødelegge alle framtidige muligheter for inntjening innenfor turistbransjen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo ikke rasering av naturen. Ærlig talt er det bare utsikten som tar "skade". Og som vi vet er ikke turisme norges hovedinntekt. Ingne tar skade eller tap.

 

Dessuten er det ikke første kabelen som skal trekkes over en fjord. Maaaaaange fjorder som allerede har kabler over seg, ingen som klager på dem?

 

Ikke rasering at landskapet blir rasert? Den var kreativ...

 

 

La oss stanse Statkraft og Statnett sine vannvittige planer. Skøytelandslaget og Hegle Svendsen bør finne seg andre sponsorer også, bare min mening.

Endret av Kaarerekanraadi
  • Liker 2
Lenke til kommentar

3/4 av norsk verdiskapning skjer på vestlandet, men det meste av kronasjer blir brukt på austlandet. Å montere denne høgspentmasta er fullstendig tragedie. Med alle oljepengene vestlandet har bidratt med i statskassa kan dei for pokker grave fram litt og bruke vett. Ny E6 med 4-5 felt skal dei ha for å flytte papir, samtidig som naturen blir ødelagt på vestlandet.

 

Pris og omfang på kabel er heller ikkje godt nok utreda.

 

8M_DWYMQXA05i4PMhhlAKwtBNgYGndCZfjE-UQfWdbxA.jpg

Endret av Zeph
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981723478

Dette er IKKE greit!!

Det er jo fjordene som trekker turister, og vi har jo ikke annet å leve av når oljen tar slutt!

Grav dem ned eller "gjem" dem på andre måter...

Lenke til kommentar

Regjeringen har vedtatt at det skal bygges master, for sjøkabel blir for dyrt.

 

Er det ok (...) ?

 

 

NEI, det er ikke ok!

 

Hvor mye dyrere blir sjøkabel? Etter min mening er en bevaring av disse naturlandskapene langt viktigere for norsk kultur og næringsliv/turisme enn eksempelvis det nye operahuset i Oslo. Å spare penger ved å bygge master blir som å pisse i buksa for å holde varmen.

 

Ap får ikke min stemme igjen ved neste valg - denne saken var dråpen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

3/4 av norsk verdiskapning skjer på vestlandet,

For noe tull. riktig svar er 20% og de har forresten 25% av befolkningen. http://www.ssb.no/fnr/arkiv/art-2007-04-03-01.html

 

Hvis du inkluderer olje blir det en del mer, ca 40%, men oljen tilhører ikke vestlandet og det er mange folk som ikke bor på vestlandet som jobber der. Det er bare en tilfeldighet at oljen er utenfor vestlandet.

 

Å montere denne høgspentmasta er fullstendig tragedie. Med alle oljepengene vestlandet har bidratt med i statskassa kan dei for pokker grave fram litt og bruke vett. Ny E6 med 4-5 felt skal dei ha for å flytte papir, samtidig som naturen blir ødelagt på vestlandet.

 

Pris og omfang på kabel er heller ikkje godt nok utreda.

 

8M_DWYMQXA05i4PMhhlAKwtBNgYGndCZfjE-UQfWdbxA.jpg

Og det bildet ditt er helt feil. Hadde det vært en virkelig høyspentmast ville den ha vært ca en 1 km høy. Bare se på trærene i nærheten. Bare for å nevne det, ville jeg ikke stole på noen som må overdrive så kraftig for å kunne få budskapet sitt igjennom, men de gjør det nok for å lure dumme overempatiske nordmenn.

 

Den faktiske høyspennmasten vil være langt lavere og den vil knapt være synlig. Bare ta en titt her hvor den vil gå. Kraftlinje_Sima-Samnanger.gif

Endret av Camlon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

- Byggingen av linjen Sima-Samnanger er både riktig og nødvendig.

Sitat, Terje Riis-Johansen.

 

Man sier også at det er gjort en helhetlig vurdering her - men kan noen se helheten i noe som helt klart ser ut til å være en rent økonomisk avveining?

 

Nei, dette er dessverre bare nok et kapittel i politikken til ei regjering som stadig viser dårlig dømmekraft når det kommer til natur, miljø og klima.

 

Det kan aldri være riktig og nødvendig å utsette et av de svært få (relativt) uberørte og meget vakre naturområder vi ennå har igjen for en såpass stor belastning det vil være å få bygd denne kraftlinja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes ikke høyspentledninger gjør særlig mye negativt med utsikten. Om jeg forsto dem riktig da de annonserte det under pressekonferansen så mente de at å legge ledningen under vann var en dårlig løsning da de ved tilsvarende løsninger slet mye med vedlikehold osv. og nettop en pålitelig strømforsyning var vell noe av poenget?

 

Vi har da høyspentmaster i skogene våre på østlandet også, uten at jeg skal grine over det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...