Gå til innhold

Diskusjon: Deling, misbruk og stjeling av bilder.

68 stemmer

1. 1. Deler du bildene dine eller plasserer du dem bak "lås og slå"? NB! Det er flervalgsavstemning.

• Jeg deler gjerne bildene mine på diverse nettsteder og fora
    • Jeg deler og bryr meg ikke om at andre deler bildene mine på sine forum og sider
    • Jeg deler kun på akam og vil ikke at bildene skal komme utenfor dette forumet
    • Jeg deler via flickr/smugmug/etc. konto, men har tatt de forhåndregler som er tilgjengelig for at ingen tar bildene mine
    • Jeg har flickr/smugmug/etc. konto og alle bildene kan kun vises til de jeg inviterer inn. Bildene er gjemt/passordbeskyttet.
    • Jeg poster aldri bildene mine på nettet. De ligger trygt på datamaskinen
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg rasende og truer med søksmål og/eller erstatning
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg litt irritert og håper de retter dette opp ved å fjerne bildet eller gi meg kompensasjon iform av kreditering/link til siden min etc.
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg blir jeg stolt, men jeg ønsker kreditering.
    • Hvis noen tar/"stjeler" bilder fra meg bryr jeg ikke om det så lenge bildet ikke blir brukt til økonomsik vinning eller er havnet på en støtende nettside etc.
    • Jeg er ikke imot at andre bruker mine bilder. Værsågod og takk for at dere liker bildene mine
    • Jeg laster ned andres verk, hvorfor skal ikke andre laste ned mine? Det heter å dele, både lovlig og ulovlig er greit for meg.
    • Vet ikke ennå. Ingen standpunkt på verken deling eller misbruk av mine bilder.

Anbefalte innlegg

For noen dager siden ble et av bildene mine linket til et annet forum uten å få beskjed om dette. Jeg ble litt irritert og begynte å spøke med å ersatte bilde med noe groteskt. Noe jeg ikke gjorde. Meldte meg heller inn i forumet og spurte hvem som hadde gitt "låneren" lov å ta bildet fra diskusjon.no Til å være meg så synes jeg tok det hele med ro. Noen mente at jeg burde stå på krava og andre mente jeg overdrev. Alt ordnet seg til slutt, men denne tråden skal ikke dreie seg om dette. Jeg tenkte vi kunne dele våre synspunkter med deling av bildene våre, hvordan vi gjør dette, hva vi kommer til å gjøre hvis noen tar bildene og hva slags forhåndsregler vi kan ta for at bildene ikke blir misbrukt.

Har tenkt litt på dette med deling etter dette skjedde. Hadde aldri trodd at noe skulle låne/ta eller linke videre et bilde jeg hadde tatt. Men dette er noe man må regne med når man deler bildene sine med andre på den store interweb'en. En del av hobbyen er jo at man vil dele de bildene man tar med andre likesinnede. De som tar portretter deler bilder for å reklamere for seg selv. Både yrkesfotografer og amatører deler for å profilere/reklamere/selge seg selv.

De fleste her inne deler mest sannsynlig for å få tilbakemelding og for å være en del av noe.

Så lenge man deler bilder, kanskje man skal lage seg et fint vannmerke slik som Devisor, IngardJ osv. og heller satse på at de vil bruke bildet til noe er ærlige?

Kanskje under en sånn 'Creative Common lisens'?

Jeg liker å poste bilder med enten 1024 eller 1280 pixler i lengden, mange poster bilder med 640pixler lengden. Dette er noe som jeg synes er irriterende lite, men det er vell en måte å forhindre videre bruk av bildet?

På Smugmugen min har jeg beskyttet bildene mine mot høyreklikk etc. Har også gått ned på visningstørrelse, fjernet share-knappen og den eksterne-linkingen, men har det noe hensikt å "mure" seg inne?

Hvis noen vil bruke mine bilder vil jeg:

-Helst ha beskjed på forhånd.

-Vil helst vite hva slags fora eller i hvilken sammenheng bildet skal brukes i.

-Gjerne ha en link til smugmugen/nettsiden min. Kreditering er ikke krav så lenge det ikke er kommersielt bruk. Kompensasjon iform av penger tenker jeg lite eller ingenting på. Har jeg vært eller prøvd meg som frilansfotograf så har dette endret seg drastisk. Må ha penger til mat og "ting" :)

Det er sikkert noen med sine ideer og meninger der ute. Del erfaringer og synspunkter om deling og misbruk av bilder.

NB! Avstemningen er flervalg. Jeg er fortsatt litt usikker og stemte på 4 alternativer :)

Jeg kan ikke si at jeg har rent mel i posen. Jeg laster ned musikk, TV-serier, filmer og programvare ulovlig. Jeg betaler for; norsk musikk, mindre-/ukjente band fra utlandet og norske filmer. Betaler også for programvare fra små software-produsenter.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg liker å linke tilbake alle bilder jeg legger ut, og bruker bare mitt eget domene og flickr som hotlink. Og det har noen effekt vet jeg ikke.

Det er etterhvert blitt en del blogger som bruker bildene mine fra flickr, men har oppdaget at de aller fleste linker direkte tilbake til flickr. Så da er det ikke noe jeg bryr meg spesielt om. De viser det jo bare fram.

Hvis noen er så patetiske at de legger ut mine bilder som sine egne, ja, da kommer karma å tar dem :D

Et lite vannmerke er jo og greit å, spesielt med en webadresse. Det liker jeg, for man kan finne tilbake til fotografen og mer bilder.

Lenke til kommentar

På Smugmugen min har jeg beskyttet bildene mine mot høyreklikk etc. Har også gått ned på visningstørrelse, fjernet share-knappen og den eksterne-linkingen, men har det noe hensikt å "mure" seg inne?

Du kan aldri beskytte bilder mot kopiering hvis du samtidig vil gjøre de tilgjengelige på nettet. Å "fjerne" (ved å deaktivere javascript omgår man sperren) muligheten for høyreklikk er en svært dårlig idé, det gir liten brukervennlighet og er en sikker måte å sørge for at undertegnede aldri returnerer til siden din, uansett hvor gode bilder du måtte ta. Selv om du bruker flash og gjør det vanskelig/umulig å få tak i adressen til selve bildet, vil man alltid ha muligheten til å ta bilde av skjermen. Hvis du mot formodning skulle greie å sperre dette også, har man fysisk fotografering av skjermen som siste utvei.

Dette minner meg litt om film-, musikk- og spillbransjen. Som du sikkert har erfart gjør de alt de kan for å forhindre kopiering av produktene sine, selv om det går utover brukervennlighet, ærlige kunder og helt vanlige personer som bestemoren din. Hvis man vil kopiere et fritt tilgjengelig bilde, får man det til.

Derfor er vannmerker (og signaturer) kanskje den beste idéen, brukt sammen med en av de mange Creative Common-lisensene.

Lenke til kommentar

IngardJ: Du har jo alltid så små bilder. Det er mange ganger jeg trykker på bildene for å se de litt større, men da kommer jeg inne på flickr-kontoen din. Ser du har større bilder på nettsiden din, men enkelte ganger så har du ikke de samme bildene der som du har på Flickr.

Det med vannmerke: Det er jo lett å fjerne det ved å beskjære bildet eller bruke den nye content-aware greia til PS.

Kan en mod ordne avstemningen? Jeg huket av for offentlig, det er kanskje like greit at den er anonym. Håper det lar seg ordne :innocent:

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Det med vannmerke: Det er jo lett å fjerne det ved å beskjære bildet eller bruke den nye content-aware greia til PS.

Du kan ikke beskytte deg mot alt. Hvis du absolutt vil forhindre at andre har tilgang til å kopiere bildene dine, er det kanskje best å ikke publisere de i det hele tatt.

Kan en mod ordne avstemningen? Jeg huket av for offentlig, det er kanskje like greit at den er anonym. Håper det lar seg ordne :innocent:

Beklager, det er ikke mulig. Det kan hende det går å fjerne hele avstemningen for så å lage den på nytt, men det har jeg ikke tilgang til å gjøre. Send en privat melding til en moderator, du!

Lenke til kommentar

IngardJ: Du har jo alltid så små bilder. Det er mange ganger jeg trykker på bildene for å se de litt større, men da kommer jeg inne på flickr-kontoen din. Ser du har større bilder på nettsiden din, men enkelte ganger så har du ikke de samme bildene der som du har på Flickr.

At de er så små her på forumet er fordi de blir forminsket ellers, og da ser det ikke like bra ut. Og er bildene en link kan man ikke forstørre dem her på forumet, men man havner bare der linken går til.

Men det meste skal være på nettsida mi, og der kan folk hente ned 1024 versjon slik det passer dem. Oppdaget også at jeg har fri båndbredde på nettsida, så nå er bildene nesten ukomprimerte.

Du må jo se på alternativet; ikke legge ut bilder. Da forsvinner mye av det som er artig, i hvertfall for min del. Tilbakemeldinger om bildene er skøy, og gir motivasjon. Da får det heller være at noen bruker bildet på nettet.

Endret av Ingardj
Lenke til kommentar

Du har rett i det, Runar.

Jeg er på nippet til å forandre mening med delingen av bilder etc. Før var jeg ikke så interessert i å dele for da var utstyrsinteressen større enn selveste fotograferingen. Nå er jeg mer interesset i å få til bedre bilder og holder meg til et minimum når det kommer til utstyr.

Kanskje vannmerke er greit. Jeg synes vannmerke med ren tekst er stygt. Må grave dypt etter de design-kunnskapene som kanskje skulle eksistere i hue mitt for komme opp med noe bra/pent som Devisor og IngardJ har.

Full exif med navn, telefon og e-post hjelper også litt på hvis noen er interresert i hvor bildet kommer fra.

Endret av iKenneth
Lenke til kommentar

Du må jo se på alternativet; ikke legge ut bilder. Da forsvinner mye av det som er artig, i hvertfall for min del. Tilbakemeldinger om bildene er skøy, og gir motivasjon. Da får det heller være at noen bruker bildet på nettet.

Det er gøy å få tilbakemeldinger. Jeg er ikke så flink å gi dem :(

Mange som deler bildene på facebook? Der er det kanskje veldig greit å laste opp noe smått, f.eks. 600pixler i lengden og merke med godt synlig vannmerke?

Lenke til kommentar
Gjest medlem-83883

Jeg har ingen erfaring med direkte tyveri av mine bilder. Så lenge vedkommende som ønsker å bruke et av mine bilder i en blogg eller lignende spør på forhånd, og krediterer meg, er det helt greit. Hvis bildet skal brukes til trykte publikasjoner må selvfølgelig bruk avtales. Jeg har tidligere gitt bort bilder til bruk i bøker, små lokalaviser og kalendere. For min del er det ikke så farlig med det økonomiske aspektet siden jeg ikke lever av fotografering. Jeg er bare en lykkelig amatør, og hvis noen finner mitt bilde verdig til sin blogg/kalender/bok/whatever, så tar jeg det som et kompliment. Så lenge forespørsel om bruk og kreditering er i orden, så kan folk bruke mine bilder så mye de orker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3124

Nå har jeg også lagt noen bilder her på forumet, og jeg har konsekvent valgt å ikke vannmerke disse. Og jeg har ikke noe i mot at noen bruker dem i en sammenheng, så lenge den ikke er kommersiell! Skal man forsøke å tjene penger på mine dårlige bilder, så skal jeg også ha penger for bruken av verket! :) Ganske logisk faktisk!

Og når det kommer til norske nettsteder så er uforskammet når det kommer til bruk av andres verker, uten å kreditere eller navngi fotografen. Dette gjelder en av norges største nettsteder innfor sin sjanger. Det var intreressant å se mail utvekslingen mellom rettighetshaver og nettsiden, den viser en mangel på folkeskikk.

PS: Når det er sagt så har jeg også en fotoblogg, som jeg ikke reklamerer for, som dere fleste her inne gjør, selv om min blogg er djevelsk fin! :)

Lenke til kommentar

På flickr har jeg lagt ut bildene med 'Attribution Non-Commercial No Derivatives'. Det var ei dame fra Canada (eller deromkring) som brukte et av bildene mine på bloggen sin for en uke siden. Hun navnga ikke meg som fotograf, men linka tilbake til flickr-sida mi (link på bildet). Jeg ble egentlig bare veldig stolt over at det ute i den store verden var en person som så noe i et av mine bilder smile.gif

Lenke til kommentar

Har ordna meg Flickr-konto. Må være den tredje, håper det ikke er den tredje jeg har betalt for :(

Satt også opp 'Attribution Non-Commercial No Derivatives'.

Sitter å lager vannmerke som jeg skal ha i venstre eller høyre hjørne på bildene.

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å ta andres bidlder, så lenge man gir creds til eier (om man vet hvem som eier).

Kommersielt brukt bør man ikke stjele bilder til.

Ellers, se på avatarene deres.

Har dere spurt kilde om å bruke dem?

av-151946.jpgav-44035.gifav-100104.pngav-38681.png

Lenke til kommentar

Ser ikke noe galt i å ta andres bidlder, så lenge man gir creds til eier (om man vet hvem som eier).

Kommersielt brukt bør man ikke stjele bilder til.

Ellers, se på avatarene deres.

Har dere spurt kilde om å bruke dem?

av-151946.jpgav-44035.gifav-100104.pngav-38681.png

Hvis alternativet er din avatar, så synes jeg det er greit :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg synes det er stor forskjell på å ta et bilde fra f.eks en tv-serie og bruke i str 100x100px på ett nettforum, og f.eks å stjele noen andre sine bilder i høy oppløsning å legge ut på sin egen flickr, presentere på andre sider som sine egne. Det er ingen tvil om hvor avataren min kommer ifra, og dermed kan man si at jeg har kreditert opphavet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...