Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

125cc til helårsbruk og en og annen lengre tur?

Anbefalte innlegg

Vurderer å ta A1. Har lappen på bil.

1) Men hvordan er en 125cc som helårs-fremkomstmiddel?

Kommer man seg frem i 20 cm snø med piggdekk?

2) Hvilken type sykkel for å kombinere helårs med en og annen tur på 15-50 mil?

Planlegger kun å kjøre alene.

Mest frem og tilbake fra jobb.

God sittestilling og oversikt betyr mye.

Ikke spesielt god til å skru.

Kan godt være en sykkel som tåler en velt (uten kåpe).

Takk for innspill :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde yamaha DT 125R og den var drigod til helårs kjøring. kom meg fram over alt og hadde godt grep på veien selv med snø og is.. veldig behagelig å kjøre over lengre strekninger og man har veldig god oversikt.

Tåler deffintivt en velt og to uten noe særlige skader (brakk hendelen etter et par velt)

der er det helle ingen plombe (iallefall ikke i de første modellene som kom) men ventil og man fikk med styringa til denne som du kunne sette veldig enkelt på og doble antall hester i sykkelen men da går den som mellomtung sykkel.

Det er en sykkel som er ombygd fra mellomtung og ned til 125cc

Det er en sykel som anbefales sterkt ;)

http://www.bikez.com/pictures/yamaha/2001/4411_0_1_2_dt%20125%20r_Submitted%20by%20anonymous%20user..jpg

Lenke til kommentar

Takk for fine svar :)

Trenger ikke A. Skal ikke ha passasjer eller kjøre over 80. Og så er det rimeligere å velte med 125cc. Større sykler blir vel også verre å håndtere om vinteren tenker jeg.

Så sparer jeg vel 5000 eller noe på A1 vs. A. Og så slipper jeg å falle for fristelsen til å kjøpe større sykkel senere.

Kunne nesten like gjerne kjørt moped om ikke fartsgrensen var 45.

Lenke til kommentar

Takk for fine svar :)

Trenger ikke A. Skal ikke ha passasjer eller kjøre over 80. Og så er det rimeligere å velte med 125cc. Større sykler blir vel også verre å håndtere om vinteren tenker jeg.

Så sparer jeg vel 5000 eller noe på A1 vs. A. Og så slipper jeg å falle for fristelsen til å kjøpe større sykkel senere.

Kunne nesten like gjerne kjørt moped om ikke fartsgrensen var 45.

På A1 kan du også ha passasjer, så lenge sykkelen er registrert for det :)

Lenke til kommentar

ikke så lenge det er A1..... med moped så må den det

A1 så er den automatisk registrert slik at du kan ha passasjer mens med moped må du gjennom ekstra papirmølle for å registrere den med passasjer

neste gang vær litt utfyldene

Er du helt løk eller? Du kan gjerne støtte opp med kilder når noen sier deg imot, for du tar nemlig feil.

Eller mener du kanskje at det er trygt og forsvarlig å kjøre med passasjer på denne sykkelen, uten fothvilere/håndtak osv?

ktm125exc05.jpg

Lenke til kommentar

For det første så når folk sier imot meg så er deg dei sitt ansvar å komm4e med kilder. ikke meg...

for det andre så syns du det er ansvarlig å kjøre 2stk på denne sykkelen?

legg merke til de svarte fotvilerne på sida bakdekket

DT_125.jpg

Med førerkort i klasse A1 kan du føre motorsykkel med motorvolum inntil 125ccm og 11kW.

Du kan starte øvelseskjøringen fra du er 15 år

Du kan ha med én passasjer

http://www.kursguide...tt-motorsykkel/

Du snakker med en som har hatt denne sykkelen og blitt stoppet av purkjen med passasjer... tror du ikke jeg vet om dette

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

For det første så når folk sier imot meg så er deg dei sitt ansvar å komm4e med kilder. ikke meg...

for det andre så syns du det er ansvarlig å kjøre 2stk på denne sykkelen?

legg merke til de svarte fotvilerne på sida bakdekket

DT_125.jpg

Med førerkort i klasse A1 kan du føre motorsykkel med motorvolum inntil 125ccm og 11kW.

Du snakker med en som har hatt denne sykkelen og blitt stoppet av purkjen med passasjer... tror du ikke jeg vet om dette

Du tar feil. 100% sikkert. En venn av meg hadde en GasGas SM125, den var registrert for en person. Med andre ord, hadde du blitt stoppet med 2 stk på den sykkelen hadde du fått bot.

Slik er det også med noen modeller av KTM EXC 125.

Du har altså kun lov til å kjøre med passasjer hvis sykkelen er registrert for 2 personer, og for å registrere for 2 må sykkelen tilfredsstille visse krav. F. eks tåle nok vekt og ha ekstra fothvilere.

Edit: Dt125 er regga for 2, ja. Men ikke alle lett mcer er det.

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

Kurs: Kjøreopplæring - Lett motorsykkel

Autoteam Lørenskog AS

FormKlasserom<br clear="all">VarighetIkke satt<br clear="all">DeltidJa<br clear="all">HeltidNei<br clear="all">NivåKurs<br clear="all">Pris5500,-<br clear="all">Pakketilbud: 10 kjøretimer Dette kurset har ikke oppført noen dato for studiestart. Bruk skjemaet under for å kontakte leverandør for nærmere informasjon. <br clear="all"> Klasse A1 Lett motorsykkel

Fakta om opplæringen:

Dersom du ikke har førerkort fra før, må du starte med trafikalt grunnkurs før du kan starte øvelseskjøringen.

I trinn 2, må man starte med en teoretisk del på 2 timer. Man kan ikke starte kjøretrening (øvelseskjøring) før den teoretiske delen er fullført.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 3 trener man på sikker og god kjøring.

I trinnets siste del må man gjennom en obligatorisk veilledningstime der vi sammen vurderer om du er ferdig med dette trinnet i opplæringen

I trinn 4 foregår den avsluttende opplæringen frem mot førerprøven. Her er det et obligatorisk kurs på 8 timer, hvorav 1 time er teori og 3 timer er kjøring.

Før du får førerkortet må du ta en teorieksamen. Denne kan du ta når du vil, uavhengig av om du har begynnt på kjøringen i trinn 2 eller ikke.

Kort om klasse A1 Lett motorsykkel:

Priser

Trafikalt grunnkurs 1 850,00

uten mørkekjøring

Pakketilbud: 10 timer kr 5 500,00

10 kjøretimer

Førerprøve 2 000,00

Kjøretime / Veiledningstime 575,00

Sikkerhetskurs, vei 3 200,00

Teorikurs 850,00

§ 3-4. Førerett i klasse A1 Førerett i klasse A1 gjelder for:

1.Lett motorsykkel med eller uten sidevogn. 2.Tohjuls moped.

http://www.lovdata.n...-0298.html#12-1

Er det lovlig at jeg sitter på med lettsykkel med kjæresten ...

Hei På lett motorsykkel og med førerkort klasse A1 har man lov til å ha med seg en passasjer. Det er viktig å huske på at motorsykkelen oppfører seg annerledes når man er to på sykkelen (større egenve...

http://www.ung.no/la...A1_og_A%29.html

VIKTIG LINK:

http://www.kimtrafik...o/klasseaen.htm

LES ALT

Du sier imot loven. du sier imot reglene, du sier imot all lovskrift og alt som finnes rundt dette

tror du må virkelig tenke deg om

EDIT:

Nei men alle lettmc har mulighet til å sette på ekstra fotstøtter

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

HERREJESUS! Det fins unntak. Jeg så¨med mine egne to øyne i vognkortet til kompisen min. Det sto klart og tydelig at sykkelen var registrert for EN person. INGEN passasjerer tillatt. Det var heller ingen ekstra fothvilere.

Edit: Skal du ha ekstra fothvilere må det antakelig sveises i ramme eller svingarm. Og det må gjøres bra og sykkelen må vises hos Statens vegvesen for å få det godkjent i vognkortet.

Endret av metalhead!
Lenke til kommentar

det er skrue inntak for ekstra fotvilere.. det er ingen lettmc der du ikke kan ha ekstra fotvilere

Det står enkelt og greit i loven

skjønner ikke hvorfor du motsier loven hele veien

Edit: det er til og med lov til å ha passasjer på moped nå (kom i 09 tror jeg)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet?

Er ikke på alle sykler det er borret hull til fothvilere. Det var det ikke på GG'n til kompisen min. Den var registrert for EN person. Skal du ha passasjer på den lovlig må du gå til Statens vegvesen å spørre hvordan du skal få det godkjent. Da sier de antakeligvis at det ikke er mulig, da sykkelen originalt er registrert for en person. Eller så sier de at du må feste fothvilere på en forsvarlig måte og få endret maks tillatt vekt på sykkelen, dette må gjøres ved å vise den for vegvesenet og arbeidet må godkjennes.

Du kan altså ikke bare sveise eller skru på noen fothvilere og kjøre med to på. Først må det godkjennes og føres inn i vognkortet.

Lenke til kommentar

Jeg har A1.

I utgangspunktet kan man kjøre med passasjer med dette sertifikatet ja, men det fins unntak, som metalhead! sier. Det må stå i vognkortet om det er lov å ha passasjer på sykkelen.

Jeg ble stoppet av politiet i rutinekontroll for ikke så lenge siden, og de spurte hvilken type sykkel det var jeg hadde. Jeg sa det var en lettsykkel, Yamaha YZF-R125, og han spør meg om jeg har lov å ha passasjer på den (hadde en venninne bakpå). Jeg sier "Ja, det har jeg. Det står i vognkortet..." og så viste jeg han vognkortet.

Sykkelen har et tydelig markert 2. sete og fothvilere. Dog fins det også mopeder hvor det er plass til en person nr. 2 uten større vanskeligheter, dette betyr ikke at det er lov å ha passasjer bakpå. Dette har også med maksvekt å gjøre. Min sykkel tåler en maksvekt på 180kg, det vil si at når jeg sitter på med fullt utstyr kan jeg ikke ha en person bakpå som overstiger ca. 90kg. Om dette ville vært ulovlig vet jeg ikke, men er uansett ikke noe jeg kommer til å teste med det første.

Om du skal kjøpe lettsykkel, og lettsykkelen har fothvilere og tydelig plass til passasjer, da kan du være 99% sikker på at det er lovlig å kjøre den med passasjer. Men sjekk maksvekt og se i vognkortet om det faktisk er lov til å kjøre 2 stk.

Ellers kan jeg anbefale Honda XR, som jeg hadde før sykkelen jeg har nå. Veldig god sykkel, god oversikt, veldig gode kjøreegenskaper. Eneste som er negativt med den er at den kanskje er litt vanskelig å starte om det er kaldt ute, men burde ikke være noe problem om du blir flink til å bruke choke.

Lenke til kommentar

Har du i det hele tatt lest hva jeg har skrevet?

Er ikke på alle sykler det er borret hull til fothvilere. Det var det ikke på GG'n til kompisen min. Den var registrert for EN person. Skal du ha passasjer på den lovlig må du gå til Statens vegvesen å spørre hvordan du skal få det godkjent. Da sier de antakeligvis at det ikke er mulig, da sykkelen originalt er registrert for en person. Eller så sier de at du må feste fothvilere på en forsvarlig måte og få endret maks tillatt vekt på sykkelen, dette må gjøres ved å vise den for vegvesenet og arbeidet må godkjennes.

Du kan altså ikke bare sveise eller skru på noen fothvilere og kjøre med to på. Først må det godkjennes og føres inn i vognkortet.

du trenger ikke å sveise på noenting som helst nei... det du trenger å gjøre er å ta den inn på verksted så har de løsninger der du slipper å sveise. de har fotvilere der du fester på undersiden eller andre plasser swom sitter sikkert...

gå på et verksted å hør selv

@Sitronsaft

Det står ingenting i mitt sertifikat om at jeg kan ha passasjer på og det kommer ikke ann på sertifikatet men det kommer ann på klassen man kjører

absolutt alle A1 kan ha passasjerer

til og med mopeder kan ha passasjerer i dag

dere er ikke mye oppdaterte skjønner jeg

jeg ble stoppet av politiet med vanlig A1 førerkort og der står det ingenting om passasjer eller ikke

sd-20041210-1877-01.jpg

Kan du se noe som helst om at det står noe om passasjer???

Lenke til kommentar

Passasjer står i vognkortet. På moped har du enten lov til å ha en passasjer under 10 år, eller opptil 30(?) kg - Viss mopeden er registrert på det. På lettsykkel og tyngre sykkler er det ingen begrensning på alder eller vekt, så lenge sykkelen er registrert for det. Da var det oppklart?

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...