enskoleelev Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Er det folk her som vet/har erfaring med å kjøpe falske merkevarer i tyrkia foreksempel og toll? Jeg leste en plass at det var en som hadde vært på ferie og kjøpt masse klær og sånn billig der også ble h*n stoppa i tollen og ble fratatt alt. Hvordan er dette mulig? Altså, hva er reglene? Litt må man vel kunne kjøpe. ü,, Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Er det folk her som vet/har erfaring med å kjøpe falske merkevarer i tyrkia foreksempel og toll? Jeg leste en plass at det var en som hadde vært på ferie og kjøpt masse klær og sånn billig der også ble h*n stoppa i tollen og ble fratatt alt. Hvordan er dette mulig? Altså, hva er reglene? Litt må man vel kunne kjøpe. ü,, Det er ulovlig å kjøpe falske merkeklær. Du kan faktisk risikere tiltale også. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Det er strengt forbudt å kjøpe falske merkeklær i utlandet. Italia er kanskje det landet hvor det er strengest når det kommer til dette her, men allikevel så straffes det hardt i alle land. Leste for en tid tilbake om en gutt på 12 år som hadde kjøpt seg falsk Rolex i Italia. Tollerne ble glade og ga foreldrene en bot på 10.000 Euro. Vittig at den falske klokken ble like dyr som en ekte. Moralen er: Ikke kjøp fakes, det kan bli meget dyrt. Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 (endret) Det er flere typer kopivarer: A) Likt eller ulikt eksisterende modeller, men med kopi av ekte logo. B) Likt eller ulikt eksisterende modeller, men med logo/produktnavn inspirert av orginalen (Elvis bukser, Sonny musikkspiller, Duche&Banana solbriller,...) C) Likt eller inspirert av eksisterende modeller, ingen logo eller helt annen logo. B og C kan man ha mulighet til å argumentere seg ut av, A kan man bare glemme å komme seg unna ved en kontroll. Idag kjenner jeg ikke til at norske tollere ser etter slikt med mindre det er større kvanta som er for salg, men politi i landet man er kan også gjøre kontroller. Endret 29. juni 2010 av robertaas Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jeg tror nok summen på 10.000€ er en smule overdrevet, men det stemmer at særlig Italia er ille på det området. Jeg synes vel de heller burde tatt de som selger slikt enn turister som vet at de kjøper fake til en billig penge. Sist jeg var i Tyrkia skulle jeg ha meg noen billige T-skjorter og truser, og det var umulig å finne noe annet enn fake merkevare. Har aldri hørt at norske tollere bryr seg om noen svette fake t-skjorter i kofferten. 1 Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Boten var "bare" 1000 euro og det var ikke tollere som ga boten. http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=120841 Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 29. juni 2010 Del Skrevet 29. juni 2010 Jepp, er et par år siden jeg leste artikkelen (den er datert i 2006). Legg merke til: - Politiet sa at boten kunne bli på 10000 euro, eller 80000 kroner, og at de egentlig var veldig greie med oss siden vi slapp unna så «lett»...[/Quote] Italia er altså intet land å spøke med når det kommer til falske merkevarer. Lenke til kommentar
enskoleelev Skrevet 1. juli 2010 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2010 Det er litt irriterende at de bare selger fake merkeklær da. For jeg har jo ingen aning om hva som er falsk og sånn. Og hvis jeg vil ha meg en ny t-shirt så må jeg vel få kjøpt en som kke er falsk? Enig med deg som sa at de heller bør ta de som faktisk selger dette enn uvitende turister. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 1. juli 2010 Del Skrevet 1. juli 2010 "uvitende" turister bør jo lukte lunta når de selger de Lacoste Pique eller Dolce&Gabbana bokser til 100kr fra en bod. Grunnen til at de tar turistene er fordi det er meget vanskelig å få fatt i de som driver dette, dermed skremmer de turistene til å ikke kjøpe falske merkevarer. Lenke til kommentar
lovetotravel Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det er ikke ulovlig å bringe fake merkevarer til Norge. Men om tollerne har mistanke om at det er for videre salg kan de ta det fra deg. Personlig bruk er greit, bare det ikke selges videre. Det er ulovlig. Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 16. mars 2011 Del Skrevet 16. mars 2011 Det er ikke ulovlig å bringe fake merkevarer til Norge. Men om tollerne har mistanke om at det er for videre salg kan de ta det fra deg. Personlig bruk er greit, bare det ikke selges videre. Det er ulovlig. Jeg har igrunn vansker for å tro dette. Har du noe paragraf e.l som støtter oppunder dette? Ikke vondt ment og velkommen til forumet forøvrig Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 17. mars 2011 Del Skrevet 17. mars 2011 http://lovdata.no/all/hl-20071221-119.html http://toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=118992&epslanguage=NO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå