Gå til innhold

Hjelp med valg av kamera til maks 10.000,- objektiv inkludert

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg DSLR i sommer. Og har ett makstak på 10.000,-

Jeg har kun vært borti Canon 450D før, og var ikke fornøyd med dette kameraet. Kvaliteten på bildene var ikke så bra som jeg ønsket, samt at huset var altfor lite for mine hender. Har tatt på Canon 7D, som føles akkurat passe stort nok, men dette er utenfor mitt pristak.

De kameraene som jeg har lest mest om er:

- Nikon d300

- Canon 50D

- Sony Alpha 550

Mine yndlingsscenarioer for foto er nattfoto (med lang lukketid), naturfotografering (ikke av dyr) og annen lek med lys. Liker å få fram detaljer som normalt ikke er enkelt for øyet å oppdage. De normale familiefoto scenarioene vil også være med. (Guttungen på fotballkamp, og forestillinger i mørke skolegymsaler).

Jeg likte godt muligheten ved å “fjernstyre” kameraet via PC/Mac når jeg tok laaange lukketider, er dette mulig på nikon og sony samt 50D?

Hovedtyngden for meg er på bildekvalitet og ISO egenskaper.

Hvilket kamera vil du anbefale? Jeg har ikke noen objektiver ifra 450D så jeg er helt leir uavhengig :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan bare snakke for 50D, valgte det etter 400D og er meget godt fornøyd med dette. Har kamera med mange muligheter som vil holde til mitt bruk i mange år fremover; og god medfølgende software er det også. Med en Tamron 17-50mm som normalzoom er det perfekt.

Lenke til kommentar

Så på tamronen nå, 2.8 høres perfekt ut for dårlige lysforhold. Det at aparture er 2.8 her betyr vel ikke at den er låst til 2.8, men at den har muligheten til å gå opp til 2.8 under hele zoomen?

Er “fjernstyring” via PC/Mac tilgjengelig for Canon 50D?

Med minnebrikke faller alt under 10.000,- før frakt :) har dere noen anbefalinger til minnebrikker? Trenger vel ikke det raskeste og dyreste her da det ikke er video på kameraet?

Endret av picatta
Lenke til kommentar

Jeg kan også komme med en anbefalning, men det kommer på litt over 10K.

Canon 50D

Canon EF-S 15-85mm f/3,5-5,6 IS USM

Nå er det sommer og lyst, behovet for f/2,8 er ikke der ennå. Når du kommer til den tiden der ungene skal ha forestillinger eller drive sport i mørke gymsaler kan du kanskje tenke på å kjøpe nytt objektiv. F.eks. Canon EF 85mm f/1,8 USM.

Små billige og greie objektiv finnes også. De er ikke de beste, men det blir gode bilder av billig plastikk også :)

Canon EF 28mm f/2,8 Her ville jeg prøvd å prute ned til 1200kr inkl. frakt. Koster ca. 1600-1700kr ny.

Canon 50mm f/1,8II koster ca. 900kr. i butikk.

Lexar minnekort, billig og meget god.

Sandisk Extreme III og oppover kan også anbefales.

Lenke til kommentar

Jeg har kun vært borti Canon 450D før, og var ikke fornøyd med dette kameraet. Kvaliteten på bildene var ikke så bra som jeg ønsket, samt at huset var altfor lite for mine hender.

Jeg har ikke noen objektiver ifra 450D så jeg er helt leir uavhengig.

Er overbevisst over denne kombinasjonen :)

Kombinasjonen er bra den.

Vil gjerne vite litt mer om hva du var missfornøyd angående bildekvaliteten på 450D.hvis du brukte 450D kun på full auto vil du ikke få noe særlig bedre bilder med en 50D.Det er så mange feller man kan gå i angående bruken av speilrefleks,dette er et verktøy som krever litt av brukeren.

Hvis du ikke ta bilder på full auto,kan du se bort fra dette innlegget :)

Lenke til kommentar

...og var ikke fornøyd med dette kameraet. Kvaliteten på bildene var ikke så bra som jeg ønsket,...

Tror du vil bli skuffet over bildekvaliteten dersom du går til innkjøp av nytt kamera.

Bildekvaliteten vil ikke bli noe synlig bedre ved å bytte kamera. Forskjellen på 450D og 50D er marginal når det kommer til bildekvalitet. Funksjonaliteten er derimot bedre på 50D.

Lenke til kommentar

...og var ikke fornøyd med dette kameraet. Kvaliteten på bildene var ikke så bra som jeg ønsket,...

Tror du vil bli skuffet over bildekvaliteten dersom du går til innkjøp av nytt kamera.

Bildekvaliteten vil ikke bli noe synlig bedre ved å bytte kamera. Forskjellen på 450D og 50D er marginal når det kommer til bildekvalitet. Funksjonaliteten er derimot bedre på 50D.

Helt enig med dette, ingen grunn til å tro at bildekvaliteten skal bli vesentlig bedre med 50D enn 450D for "vanlige" bilder.

Lenke til kommentar

Da gikk jeg innom Japan foto i dag, og kom hjem med Canon 50D og Tamron 17-50mm... :)

Kombinasjonen er bra den.

Vil gjerne vite litt mer om hva du var missfornøyd angående bildekvaliteten på 450D.hvis du brukte 450D kun på full auto vil du ikke få noe særlig bedre bilder med en 50D.Det er så mange feller man kan gå i angående bruken av speilrefleks,dette er et verktøy som krever litt av brukeren.

Hvis du ikke ta bilder på full auto,kan du se bort fra dette innlegget :)

Jeg tok aldri bilder på auto, kanskje det var det som var problemet :p

Men har satt meg inn godt inn i ISO, aparture, lukketid osv. så jeg føler at jeg burde kunne klart å utnytte 450D oppmot maksimalt. Men jeg hadde den inne på service, og det ble konstantert feil med speilet som da ble rettet opp, men jeg synes at bildene aldri ble bra. Tok bilder av samme motiv, med samme innstilling, min 450D mot 350D (som da hadde en dårligere linse). 350D fikk finere bilder.

For mitt bruk tviler jeg ikke på at 50D er bedre enn 450D. Det var ett bra inngangskamera til DSLR, men jeg liker å gå mye ute i frisk luft, og kalde vinternetter å ta bilder. Bedre værtetting er ett must da. (Etter hva jeg har hørt hmm.gif)

Endret av picatta
Lenke til kommentar

Jeg tok aldri bilder på auto, kanskje det var det som var problemet :p

Men har satt meg inn godt inn i ISO, aparture, lukketid osv. så jeg føler at jeg burde kunne klart å utnytte 450D oppmot maksimalt. Men jeg hadde den inne på service, og det ble konstantert feil med speilet som da ble rettet opp, men jeg synes at bildene aldri ble bra. Tok bilder av samme motiv, med samme innstilling, min 450D mot 350D (som da hadde en dårligere linse). 350D fikk finere bilder.

Hvis du fikk bedre bilder med 350D enn 450D, så må logisk nok grunnen være at det var noe seriøst gæli med kameraet. For 450D er åpenbart et bedre kamera enn 350D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...