Gå til innhold

Kan D-Link DIR-655 brukast som bridge?

Anbefalte innlegg

Hei

Har etter innflytting i ny leiligheit kun tilgang til trådløst internett, eg har altså ikkje tilgang til den trådløse routeren. Pga. eg skal koble til eit par stasjonære pc'er, blu-ray osv. treng eg eit produkt som kan konvertere det trådløse nettet til kabla nett.

Har sett på litt diverse, men Komplett.no's kundeservice har anbefalt meg D-Link DIR-655, denne skal visstnok kunne brukast i bridge-modus, og det er vel det eg skal trenge til denne konverteringen?

Problemet er at eg i spesifikasjonane ikkje kan finne informasjon som bekreftar dette. Kundeservicen til Komplett har sikkert rett, men er det nokon her som kan bekrefte at dette stemmer?

Takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, ikke bridge. Men den kan fungere som et aksesspunkt.

Sitat fra D-Link sitt forum fra en administrator:

"We removed Bridge Mode, it's not needed and cause problems.

Also of course the unit can act as an AP. You already know what to do, you listed it in your last post.

Disable DHCP, change the units LAN IP to something on your subnet but no in your SHCP scope and connect the unit LAN to the gateway LAN."

Lenke til kommentar

Speedtouch er Broadcom svjv og da kan du f.eks bruke de aller fleste Linksys eller ASUS. D-link bruker andre chipset svjv.

Det går fint an å bruke en router av disse støttet av DD-WRT firmware, men kanskje noe enklere å sette opp en som er beregnet som klient i utgangspunktet.

Routermodemene til Telenor er temmelig gammeldagse med 11g trådløs, så du behøver ikke top of the line akkurat.

Det beste hadde kanskje vært å kjøpe en ålreit' router med 11n og gigabit som støttes av DD-WRT. Da vil du kunne bruke den som router senere.

En av de to jeg har link til under burde duge bra.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Speedtouch er Broadcom svjv og da kan du f.eks bruke de aller fleste Linksys eller ASUS. D-link bruker andre chipset svjv.

Det går fint an å bruke en router av disse støttet av DD-WRT firmware, men kanskje noe enklere å sette opp en som er beregnet som klient i utgangspunktet.

Routermodemene til Telenor er temmelig gammeldagse med 11g trådløs, så du behøver ikke top of the line akkurat.

Det beste hadde kanskje vært å kjøpe en ålreit' router med 11n og gigabit som støttes av DD-WRT. Da vil du kunne bruke den som router senere.

En av de to jeg har link til under burde duge bra.

Takk for det. DD-WRT, det er tredjeparts firmware som gir fleire funksjonar enn den originale firmwaren?

Du gløymde kanskje å legge inn link til dei to routerane?

Eg ser no at ein del av leiligheiten min har svært begrensa dekning på det trådløse nettverket i huset, slik at eg også må ha ein eller anna form for repeater/forsterkar. Kan ein router både fungere som repeater, samtidig som eg kan koble til pc'ar som treng kabla nettverk, eller må eg da inn med enda ein komponent?

Lenke til kommentar

Med DD-WRT er det mulig å sette opp som repeater og samtidig ha LAN fra klientmode.

Det finnes oppskrift på dette i wikien på dd-wrt.com. Det er tredjeparts firmware med et utall av funksjonalitet.

Routerne står i signaturen min. Du finner de f.eks på prisguide.no.

Asus RT-N16

Buffalo WZR-HP-G300NH

Beklager, såg ikkje den :)

Da bestiller eg Asus RT-N16 med ein gang. Netshop har kun 1 igjen ifølge nettsida, håpar det stemmer også...

Ein treng vel ikkje å vere noko veldig til ekspert for å sette opp DD-WRT? Regnar med den wikien er ganske grei?

Lenke til kommentar

Nei, alt skal kunne gjøres via webinterface. Det er en egen firmware som man bruker for å gjøre routeren tilgjengelig for vanlig dd-wrt.

Deretter flasher du med den andre.

Det lønner seg å bruke IE som nettleser når man flasher, og ikke lukk siden før flashingen er ferdig. Dette tar noen minutter.

Man kan åpne et nytt vindu og prøve å logge seg innpå routeren, for å være helt sikker på at den er ferdigflashet.

http://www.dd-wrt.com/wiki/index.php/Asus_RT-N16

Du finner alt av oppskrifter i wikien, inkl repeater og klient.

Lenke til kommentar

Takk for det. Får prøve meg fram til helga, den var i alle fall sendt i dag :)

Har sett ein del på dd-wrt.com...det var store mengder info og eg må innrømme at eg ikkje skjønte absolutt alt, men det går vel bra.

Er det altså slik at eg først må installere ein firmware, før eg installerer den som skal ligge der permanent?

Får sjå om eg har fortstått det riktig, på nettsida du linka til i forrige innlegg:

Firmwaren i trinn 2 skal først installerast, og firmwaren i trinn 5 skal så etterpå installerast, og det er den som skal ligge permanent?

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Den første er en firmware som "knekker låsen". Deretter er det mulig å legge inn vanlig DD-WRT.

Den er forsåvidt helt funksjonell slik den er, men med færre funksjoner enn "big" versjonene som har flere features og blir brukt av de fleste.

Enklere å få support om du bruker den som 'alle' bruker.

Routeren har 128MB RAM og mens andre routere får problemer med firmware på 8-12MB, så blir ikke denne det minste svett.

Ja det er plenty info der, men bare fokuser på det du har bruk for inntil det er oppe og går.

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Tok litt tid, har vore opptatt i heile dag. Har no prøvd å nullstille alt, og sette opp på nytt, også denne gangen ifølge linken i mitt forrige innlegg. Punkt 13 lurte eg derimot litt på (Go to Setup -> Basic Setup and set the WAN port protocol to what you need for the AP (mostly static, dhcp or pppoe). This is the setting that is bonded to the Wifi interface. Fill in the needed info provided by your ISP if this AP is externally managed.). Eg satte det til Automatic Configuration - DHCP, men det var kanskje feil?.

Ang. å sjå under Status -> Wireless, kva bør eg sjå etter der?

EDIT: Etter at den fekk stå ei stund, virkar det som kabel-forbindelse fungerer heilt fint. Derimot klarer eg ikkje å koble til trådløst, kan ikkje sjå det "nye" nettverket i lista blant trådløse nettverk. Tips?

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Blir mykje mas på deg dette men...

Etter litt lesing her tolkar eg det slik at client mode gjer at eg ikkje kan koble til trådløst? Brukar eg client mode i tillegg til at eg må gjere andre innstillingar for å få det til å fungere?

Endret av bamse87
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...