Gå til innhold

Test/Diskusjon Acer aspire timelineX 5820TG


Anbefalte innlegg

Da har min Acer Aspire TimelineX 5820TG finnet veien frem til meg.

 

Specs:

 

TimelineX 5820TG

LX.PTN02.188

Core i5-450M 2.4GHz

4Gb DDR3 RAM

640Gb HDD (WD)

ATI HD5650

Manufactured: 31.05.2010 so it's pretty "fresh"

BIOS: 1.13 dated 14.05.2010 - newer than the one listed at acer support.

n-WLAN (Broadcom)

BT 3.0 HS

9 cell battery.

 

Har postet noen tanker og resultater på notebookreview forumet denne gangen også: 5820TG test/diskusjon

 

Gidder ikke poste hele testen på ny her, men jeg kan ta oppsummeringen.

 

Solid laptop til tross for et slankt og pent design, virker designet mot jobb/student markedet med mulighet for spilling. Det er ikke en utpreget multimediemaskin, den har blant annet ikke subwoofer (som min asus X77JA har). Positivt overrasket over skjermen, som har bedre innsynsvinkel enn forventet. Men tastaturet er så som så, er nok litt vanesak, men asusen sitt tastatur er bedre.

 

+Design/vekt.

+Ytelse

+switchbar grafikk

+Batteritid

+Støynivå ved lav belastning

 

-Støynivå ved høy belastning

-Kjøleløsningen er ikke god nok for stresstesting, CPU når 100 grader og klokker seg ned. Dette har ikke vært noe som helst problem under vanlig bruk dog.

-Få tilkoblingsmuligheter (har ikke usb 3.0, firewire eller E-SATA)

 

Nå må jeg bare finne ut om jeg vil beholde denne eller asus X77JA. Kjenner at denne er mye mer praktisk å flytte rundt på, og man slipper å lete etter strøm hele tiden. Men jeg savner de særdeles gode høyttalerene i asus x77ja.

 

Spør gjerne spesifikke spørsmål knyttet til denne maskinen.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vurderer å kjøpe denne selv, men klarer ikke å bestemme meg for om jeg skal ha denne eller en Dell Studio 15.

 

I testen på (Notebookjournal.de) trekkes kontrasten på skjermen fram som en av pc-ens største svakheter. Jeg tror også jeg har lest det flere steder hvor det nevnes at skjermen har dårlig sortnivå og mye refleksjon.

 

Hvordan synes du det er på PC-en din? Er det bare testerne som er litt strenge eller er skjermen virkelig dårlig?

 

Og vil du anbefale denne PC-en?

Endret av dehov
Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt denne maskinen. Pcen har windows 7 ferdig installert med en partisjon, men hvordan kan jeg legge til enda en partisjon?

 

Det er en funksjon for å redusere volum c:, men går det ann å bruke det som blir ledig til en eventuell d: stasjon?

 

Det funket det ja, då er recovery disk laget og pcen klar for testing :)

Endret av zerokiller
Lenke til kommentar

Skjermen er helt gjennomsnittlig. Mitt ekesmplar har en Samsung skjerm som har ok innsynsvinkler, er klar og fin og med god lysstyrke, men som mangler en del på fargegjengiving og sortnivå for å matche de beste skjermene. Vil påstå at 80% av bærbare som selges har en heller middelmådige skjermer, noe som du også vil finne ut ved å lese tester på f.eks notebookcheck, er nesten ingen som ikke får trekk for skjermkvalitet.

Lenke til kommentar

Skjermen er helt gjennomsnittlig. Mitt ekesmplar har en Samsung skjerm som har ok innsynsvinkler, er klar og fin og med god lysstyrke, men som mangler en del på fargegjengiving og sortnivå for å matche de beste skjermene. Vil påstå at 80% av bærbare som selges har en heller middelmådige skjermer, noe som du også vil finne ut ved å lese tester på f.eks notebookcheck, er nesten ingen som ikke får trekk for skjermkvalitet.

Takk for svar. :thumbup: Var innom butikken igår og fikk sett på PC-en, og skjermen virket helt OK.

 

Men jeg ble overraskende skuffet over lydkvaliteten, selv om jeg ikke hadde forventa særlig mye. Jeg testet lyden ved musikkavspilling både gjennom høyttalerne og med headset, og det var med headset jeg virkelig merket at lyden var dårlig. Men jeg tror det kan ha vært en eller annen equalizer-innstilling eller Surround-effekt som har vært påslatt og gjort at lydinnstillingene ikke var optimale for musikk. Jeg fikk ikke sjekket dette, ettersom jeg ikke hadde tilgang til kontrollpanelet. Så jeg lurer på om PC-en har innstillinger som gjør at lyden gjennom 3.5mm jacken også blir Surround (eller noe lignende), og om det går an å slå av den funksjonen.

 

Gjennom høyttalerne merket jeg ikke at det var like dårlig lyd, men lave toner var helt fraværende.

 

Men jeg bruker stort sett bare headset eller eksterne høyttalere, og derfor er lyden gjennom 3.5 mm jacken viktigst. Så hvordan er lydkvaliteten gjennom minijacken? Og tror du PC-en jeg prøvde hadde en eller annen equaliser-funksjon påslått?

Lenke til kommentar

Flott test! En liten kommentar til denne:

Running in intel GFX the fan is off most of the time, too bad it's not possible to use intel gfx while running on power.

 

Starter du Catalyst Control Center, og velger "Byttbar grafikk", kan velge å overlate grafikk-prosesseringen til Intel og la ATI-kortet hvile, også når lappisen er plugget til strømnettet (sånn er det i hvert fall på min 4820TG) :)

 

 

Lenke til kommentar

Flott test! En liten kommentar til denne:

Running in intel GFX the fan is off most of the time, too bad it's not possible to use intel gfx while running on power.

 

Starter du Catalyst Control Center, og velger "Byttbar grafikk", kan velge å overlate grafikk-prosesseringen til Intel og la ATI-kortet hvile, også når lappisen er plugget til strømnettet (sånn er det i hvert fall på min 4820TG) :)

 

Har byttbar grafikk alternativet, men kan ikke bytte på min 5820TG, trolig fordi jeg oppgraderte til 10.6 driveren og ikke bruker den tilpassede ATI driveren som fulgte med.

Lenke til kommentar

Tror jeg har kommet til at 5820TG trekker det korteste strået, savner spesielt høyttalersystemet til Asus X77JA da jeg nesten alltid har mp3 eller spotify gående.

 

Så får jeg heller leve med at X77JA stort sett trenger en stikkontakt i nærheten. :blush:

 

Nå må jeg bare finne ut om jeg vil beholde denne eller asus X77JA. Kjenner at denne er mye mer praktisk å flytte rundt på, og man slipper å lete etter strøm hele tiden. Men jeg savner de særdeles gode høyttalerene i asus x77ja, samt støynivå ved full belastning.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har ikke fått noe særlig respons på salgsannonsen min enda (blir sikkert bedre i august rett før skolestart :) ), så jeg har kjørt noen flere tester som jeg har lagt til her (varme ved spilling, bilder fra sidene av maskinen, vantage tester): http://forum.notebookreview.com/acer/493151-acer-aspire-timelinex-5820tg-review-discussion.html

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Hva er du selger den for da? Burde være lettsolgt denne. Jeg er strålende fornøyd med min :yes:

 

Speakerne i maskinen er ikke så bra (uten bass) men det tar jeg ikke så høytidlig da jeg har eksterne høyttalere via egen receiver koblet til via toslink når jeg har behov for god lyd. SPDIF optisk var et krav for meg når jeg kjøpte denne maskinen. Og dette fungerer alldeles strålende :)

Endret av Aliventerio
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Er det flere som har høyfrekvent piping ifra hardisken til tider?

 

Har en wdc wd5000bevt disk i min på 500GB. Scorpio blue versjon

 

Samme problem med WD 640GB disken som var i min 5820TG.

 

Er skjermen (og vekten) den eneste forskjellen på 4820 og 5820?

 

Ja samt at 5820TG har litt bedre kjøling og tastatur med numpad.

Lenke til kommentar

Pipelyd/høyfrekvent lyd er vanlig med WD disker, hatt det på 3 av 5 WD laptop disker jeg har hatt. Så tviler på om du får ny disk om du reklamerer på det.

 

Selv har jeg oppgradert til en Momentus XT 500Gb i min 3820TG. Godt unna SSD ytelse, men en SSD er for liten til å fungere som eneste disk for meg, så jeg gikk for hybrid disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...