Gå til innhold

Acer Aspire TimelineX 3820T eller ASUS UL30A ?

Acer Aspire TimelineX 3820T eller ASUS UL30A ?   

36 stemmer

1. 1. Hvem av disse to hadde du kjøpt?

• ASUS UL30A 13,3" WXGA
    • Acer Aspire TimelineX 3820T

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takk, det var det jeg så umidddelbart. Asus'en ble jo lansert 17. september 2009 (10mnd gammel) , men veien 300g mindre. Bedre design? har lest at mousepaden/ pekeplaten kan vel være litt ustabil.. koster 700-800 mer..

Acer Aspire TimelineX 3820T er vel en nylasering nå i vår, og ser unektelig bra ut i børstet metall den også:

acer_aspire_timelinex_3820t_5.jpg

acer_aspire_timelinex_3820t_1.jpg

På tilbud hos Eljøp til 4995.- men Asus er vel muligens kjent for bedre kvalitet og kommet utrolig godt ut i tester.. usikker jeg.. :dontgetit:

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Begge modellene får bra kritikker så det er ikke så mye å kicke på der. Det påstås også at Acers Timeline serie er av bedre kvalitet enn Acer's øvrige portefølje uten at jeg kan bekrefte det.

Ytelsesmessig så er det jo egentlig ikke noe spørsmål om hvem som vinner, og da blir det litt opp til personlige prefereranser hva man velger. Personlig så ville jeg ikke vurdert UL30 da den til mitt bruk er alt for slapp, men alle har jo ikke samme behov.

Lenke til kommentar

Har selv hatt 3820T, og det var en fin PC det. Kjapp og god. Men jeg returnerte den og kjøpte foregående modell (3810)istedenfor. Hvorfor? Pga. det jævla børstede metallet. Det ser bra ut på bilder, men er et helvete i hverdagen. Fingermerker bare du ser på den. I tillegg så er det brukt blanke materialer(plast) rundt skjermen og litt rundt tastaturet, som også fører til at fingermerker og støv synes utrolig godt.

Det er ikke alle som bryr seg om slikt(heldigvis!), men det gjør altså jeg. Da blir 3820 uspiselig.

Lenke til kommentar

Asus sin bærbar selges i to varianter med forskjellig batteri. Det ene har 63 Wh, mens den andre har 84 Wh. Det er den med dårligst batteri du tenker på når du oppgir pris. Til sammenligning har Acer sin et 67 Wh batteri, men fordi i3 330M er en mye sterkere prosessor en SU7300 som sitter i Asus sin modell, trekker den også mer strøm og har kortere tid på en ladning. Du vil likevel fortsatt få en god del timer over standarden, men husk at batteriet svekkes prosentvis, og at et høyt utgangspunkt derfor vil føre til at kapasiteten faller relativt raskt i forhold til andre bærbare. Etter et halvt års hyppig bruk utelukker jeg ikke at du må ha laderen med på skolen osv. atter en gang.

Hva anvendelig ytelse betyr, er i3 330M prosessoren selvsagt nyttig til så mangt. Jeg føler likevel ikke at det er SU7300 som er den begrensende faktoren i UL30A; det er den integrerte grafikken. Denne klarer nemlig verken å spille av 1080p HD-video særlig bra eller spill i det hele tatt. Så selve bruksområdet vil være det samme for stort sett begge to.

Hva kvalitet på maskinene angår, ville jeg gitt triumfen til Asus med god favør. På forrige model av Acers Timeline-serie var det i hvert fall veldig mange feil som gjorde at folk returnerte og fikk reparert maskinen sin. Det kan godt være at den nye serien har fikset på disse, men sannsynligheten er ikke overbærende. Asus på den andre hånd har et nokså plettfritt rykte for å ha veldig god byggekvalitet.

Sist har jeg bare lyst til å poengtere noen forskjeller mange ikke legger merke til. Det første er skjermen. Begge har meget begrenset innsynsvinkel på vertikalt nivå, som vil si at du må sitte ganske rett på skjermen for at fargene ikke skal vaskes ut. Asus sin er marginalt bedre på dette området. Tastaturet er også litt forskjellig. Mens Asus sine bruker isolerte taster som på en MacBook, har Acer kun et lite mellomrom mellom sine og ikke noe som beskytter bakplaten fra støv og skitt. Det er mildt sagt irriterende og uhygienisk. Selv om begge maskinene også er kjølelige (under 40 grader), så holder Asus seg hele tiden under kroppstemperatur, mens Acer går litt over når den er presset og kan derfor oppleves som marginalt varm. Det skal også nevnes at selv om begge har nøyaktig samme (nesten inteteksisterende) støynivå ved idle, så vil viftene spinne opp på Acer når du kobler til laderne. Helt magisk, og helt unødvendig. Den viktigste forskjellen er likevel høyttalerne. Her er Asus totalt overlegen, ikke fordi de gir så sinnsykt god lyd, men fordi Acer sine gir blikkbokslyd.

Oppsummering: Asus er kanskje litt svakere på papiret, men bruksområdene forblir faktisk de samme for både Acer og Asus, mens sistnevnte er et steg foran på nesten samtlige områder som ikke gjelder ytelse. Den er definitivt verdt litt ekstra penger. Det finnes to ekstra alternativer dersom du vil ha god ytelse og god batteritid. Det ene er Macbook som selges for 7800 kroner via Studenttorget. Den er enda mer suveren enn Asus sin, men koster altså også litt mer. Det andre alternativet er å vente på en modell med prosessoren i5 430UM. Dette er liksom det som vil bli brukt i oppfølgeren til de to omtalte maskinene i tråden, og vil utvide bruksområde noe ved å ha drastisk bedre ytelse. Disse også, vil nok koste litt mer og da blir den naturlige kampen mellom Macbook og disse nye maskinene.:)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil kun framheve, slik som Agentspoon nevner, at byggekvaliteten man finner i Asus sine maskiner er føles bedre enn i Acer sine maskiner. Dette er det, slik jeg har forstått det enighet om. Selv står mitt valg mellom bla. en Acer ifra TimelineX-serien og den kommende Asus U45-serien. Jeg har ikke rukket å kna på en av de nye Acer'ne enda, og det kan jo hende at byggekvaliteten på disse er blitt bedre enn på de tidligere modellene, men saken er at dette vil antageligvis bli avgjørende for meg, da de begge fyller kravene mine til ytelse.

Kort oppsummert: Ha begge litt mellom henda, og kjenn litt på de. HVis du går for Asus'n vil jeg anbefale det dyrere alternativet med bedre batteri, ingenting er som en bærbar som ikke er lenket til støpselet!

Lenke til kommentar

Takk, mange gode innspill.

Acer leder ann med 75% på avstemningen akkurat nå. Er enig med resonenmentet, men lurer litt på om Asus og da med den dyrere batteripakken kan forsvare prisen contra timeline X og i tilegg er 10mnd "eldre".

Oi, der kom spec og bilder på nye serien til Asus, ser meeget lekkert ut: :thumbup:

Nye U-serien er nå klar med spesifikasjoner og priser

Men med priser: Prismessig antydes det 6995 til 7195 kroner for U35JC og 7495 til 7695 kroner for U45JC. Begge modellene er beregnet å komme på markedet i august. Prismessig så går de desverre over mitt behov

Ser at både Elkjøp og Lefdal har Acer Aspire TimelineX 3820T inne, så tar en tur ned som Marius foreslo og og kjenner litt på hvordan den nye Acer'n er bygget. Det som hindrer meg litt er pris + mousepaden til Asus sin da jeg leste hele Asus ULA -tråden her på Hardware og mange synes den er litt vill- upresis. Dette er jo helt essensiellt, noen som har testet?

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Tja, 6995,- for Asus U35JC synes jeg var en veldig flott pris faktisk. Den er lettere enn UL30A, har omtrent samme oppgitt batteritid og ytelsen er ganske kanon. 2,4GHz prosessor og skjermkort som takler 1080p videoavspilling sier man ikke nei takk til. Jeg hadde faktisk likevel valgt 14", fordi den har en enda mer saftig prosessor som går helt opp til 2,9GHz. Er fortsatt så lett og lite klumpete at den vil være god å ha med på skolen osv.

Førsteinntrykket av Acer Aspire TimelineX 3820T vil være litt misvisende. Dette fordi svakheten først viser seg når du har brukt maskinen til litt ymse. Skittet som samler seg opp i tastaturet, skjermen som sliter i vanskelige omgivelser, og høyttalerne som man ikke får et skikkelig inntrykk av i en støyende butikk, svarte skjermer etter noen måneder osv. Hvis du ikke har Asus sin som direkte sammenligning ved siden av, blir det hele ganske poengløst. :p

Lenke til kommentar

Enig, takker for tips!

Holdt nesten på å kjøpe rett på nett.. Kommer akkurat hjem fra Elkjøp og så på Acer Aspire TimelineX 3820T til den nette sum av kr 6990.- i butikk (kr 4990.-) på nett. Maskinen virket solid men TASTATURET - hallo hvordan er det mulig å "ødelegge" en ok- maskin med en slikt oppsett. Et knekkebrød og man kan vel kaste hele greia

Tenkte trykkluft etc, men det er jo også mellomrom ned under tastene til maskinen - så det blir en Asus U-serie. Sånn bør det se ut:

asus_ul30_keyboard1_sf.jpg

Som du nevner kommer jo Asus U35JC og U45JC i August. Disse burde kjøpes på januarsalget 2012. :) UL30A har hatt en meget flat pris siden januar, denne bør vel gå litt ned fremover mot release august: Prisutvikling UL30A

Dette er sikkert spurt etter mange ganger før men bør man da velge Asus UL30A eller UL30VT ?

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

UL30VT har en såkalt hybridløsning for grafikken. Det betyr at du kan velge mellom å bruke svak integrert grafikk, eller litt kraftigere dedikert Nvidia-grafikk. Dessverre må du bytte manuelt mellom disse to, og det er det få som orker i lengden. Den har samme nokså svake prosessor som de andre CULV-modellene foreslått. I tillegg til disse forskjellene vil U35JC og U45JC altså bli lettere og ha bedre høyttalere, samt ha bedre batteritid (UL30A > UL30VT). Etter min mening er de klart å foretrekke. :)

Lenke til kommentar

Siden det ikke kommer så godt fram her, så har den nye U-serien optoma-teknologi, dvs den bytter automatisk mellom med integrerte og det andre kraftigere skjermkortet helt automatsisk og sømløst. Acer'n har visstnok noe lignende, men det virker ikke like godt som Asus' løsning.

Dette vet vel de fleste allerede, men jeg følte bare for å reklamere for den nye U-serien, som jeg har forelsket meg i :love:

Lenke til kommentar

Agentspoon: er etter min mening er U35JC og U45JC helt klart å foretrekke.

Venter man litt vil nok prisen gå noe ned også, lettere, samt 2,4GHz prosessor og skjermkort som takler 1080p videoavspilling og en "ny modell" :new_woot:

Ser det helt klart: Prisforskjellen pt er ULA30A kr 5698,- og U35JC kr 6995.- = ca 1.300 komplett har 171 stk. 8.aug.2010 (Ubekreftet dato) ellers allerede lansert på noen engelske nettsider til 6.259.-

Hva med å få en kompis til å kjøpe i england og ta med på neste besøk? Ulemper?, det står global warranty? Finnes det noen utenom garanti- tid etc? Skulle tro Asus tar den inn til rep her i Norge uansett, hvis noe skulle skje?

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Hei, jeg bare merket meg det Agentspoon nevnt over:

quote name='Agentspoon'

UL30VT har en såkalt hybridløsning for grafikken. Det betyr at du kan velge mellom å bruke svak integrert grafikk, eller litt kraftigere dedikert Nvidia-grafikk. Dessverre må du bytte manuelt mellom disse to, og det er det få som orker i lengden.

Du mener UL30VT er bedre?

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

UL30VT ofrer så vidt jeg vet litt på vekt og batteritid, men får til gjengjeld muligheten til å avspille 1080p video (mens 3D-spill fortsatt er meget begrenset). Om den er bedre får bli opp til hver enkelt å prioritere. De nye maskinene derimot, U35JC og U45JC, slår UL30VT dramatisk på ytelse og ofrer ikke noe særlig i forhold til UL30A heller. Det handler egentlig om å finne en maskin uten svakheter, og det tror jeg faktisk de nye U-maskinene er i ferd med å bli. En litt høyere pris ved lansering, det er klart, men vil fortsatt si at de er i den billige enden av skalaen for markedet generelt. Derfor påpeker jeg atter igjen at du burde spare opp den ene tusenlappen og slå til. :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg bare merket meg det Agentspoon nevnt over:

quote name='Agentspoon'

UL30VT har en såkalt hybridløsning for grafikken. Det betyr at du kan velge mellom å bruke svak integrert grafikk, eller litt kraftigere dedikert Nvidia-grafikk. Dessverre må du bytte manuelt mellom disse to, og det er det få som orker i lengden.

Du mener UL30VT er bedre?

Den byttinga skjer automatisk i windows 7 såvidt jeg forstår.

Derimot må du bytte manuelt hvis du bruker Ubuntu Linux.

Selv kjøpte jeg nettopp en Ul30VT, har knapt nok rukket å bruke den, men sålangt er jeg fornøyd.

Lenke til kommentar

Sant, begge er nok bra maskiner. Rart bare UL30A for denne medajerekken:

Skjermbilde-4.png

MPX og Komplett bruker disse i markedsføring. Skiller det noe prismessig? Synes de ligger akkurat likt? Men det var en som var utsolgt leenge, hvilken modell var det?

Sikler litt på en SSD etterhvert.. i en av de

Men det er vel for at akkurat denne er testet, helt klart noe å si for andrehåndsverdien. :)

Endret av zoomit
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...