k-h-s Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 Prøvde meg litt i dag, å endte opp med disse. Kamera var "i hus" a 16:30. Disse er tatt ca 18:00. Og er av mine første bilder. Har lightroom, men skjønner ikke hvordan jeg endrer oppløsnin når jeg skal legge ut bildene her for eksempel. Og legger på "vann merke". Får heller ikke til å legge tre bilder tatt rett inn i photomatrix pro for å lage hdr. Må gå den tugvinge veien å legge de inn selv, å åpne programet. Hørt om en funksjon elns i lighroom. Noen som kan forklare? Og så klart, kritikk på bildene mine. Jeg er helt fersk egentlg. Hvis ønskelig kan jeg komme med info om bildene. Måtte også ha med "riggen" / stativet. (behøver ikke kritikk på det bilde, det er bare knipsa fort å enkelt på auto) Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 14. juni 2010 Del Skrevet 14. juni 2010 For å endre bildestørrelsen i Lightroom, så er det bare merke bildene du skal legge ut og høyreklikke på de og velge export-> export. Da får du opp forskjellige valg for størrelse, plassering osv.. Har litt treg internettlinje, så jeg orket ikke vente på at bildene skulle lastes opp. Prøv å legg de ut i rett størrelse så kan jeg ta en titt. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Fiksa på str på bilden. Og fikk vist vannmekre på et av mine bilder. Aner ikke hvordan. Lenke til kommentar
Mr_Sunde Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Se der ja. Da gikk det litt bedre å se på bildene. Fine bilder. Likte best prestekragebildet. Ville byttet ut bildene i første post med de nye, sånn at de som kommer inn i tråden trykker på de riktige bildene og ikke gir opp med en gang på grunn av filstørrelsen. Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg har det med prestekrager i forskjellige versjoner. Med fokus på de forskjellige blomstene. Hvem tror dere det passer best å ha på? Lenke til kommentar
Suic Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Veldig mye støy på alle bildene? Hvor mye iso brukte du? Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Iso 100 på alle sammen. Tatt med 550D + canon 50 mm F1.8. Og stativet som er på bilde. Endret 15. juni 2010 av k-h-s Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Veldig mye støy på alle bildene? Hvor mye iso brukte du? STØY?!! Tror nok du tar feil av støy og diffus bakgrunn som følge av lysstertkt objektiv. Nok om dèt, jeg syns du gjør en fin debut her inne, veldig fint fokus på bildene og skarpe er de òg. Prestekragebildet kunne du med fordel ha gitt renere bakgrunn slik at ikke "de blå blomstene" ikke gikk igjen i bakgrunnen. Og bildet med de blå blomstene hadde jeg likt å sett med større fokuspunkt. Ble litt vel smalt her. Brukte du f/1.8 er ikke det så rart... Fin start det her Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Jeg har masse forskjellige "versjoner" av bildene. Kan se litt på de. Har en hage, stort blomsterbedd. Masse humler etc. Macro obkjektiv er vell et must have for meg XD Canon sin 70-200mmF2.8 og sigma 105 mm macro objektiv er to jeg ønsker meg. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 (endret) Veldig mye støy på alle bildene? Hvor mye iso brukte du? STØY?!! Tror nok du tar feil av støy og diffus bakgrunn som følge av lysstertkt objektiv. Nok om dèt, jeg syns du gjør en fin debut her inne, veldig fint fokus på bildene og skarpe er de òg. Prestekragebildet kunne du med fordel ha gitt renere bakgrunn slik at ikke "de blå blomstene" ikke gikk igjen i bakgrunnen. Og bildet med de blå blomstene hadde jeg likt å sett med større fokuspunkt. Ble litt vel smalt her. Brukte du f/1.8 er ikke det så rart... Fin start det her Jeg ville kalt dette støy, men da tar jeg tydeligvis feil? Klikk på bildet Endret 15. juni 2010 av aR_ Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 Det er vell ikke støy. Men det er sånn bilder blir når man bruker lysterke objektiv. Bilde er tatt med blender 2.0. Fokus på blomsten. Da blir bakgrunnen sånn. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 15. juni 2010 Del Skrevet 15. juni 2010 Å pixel peepe på 100% crop på bilder fra et kamerahus på 18 Megapixler, med noe av den høyeste pixeltettheten på digital speilrefleks? Nei. Det der er ikke i kategorien støyete. Langt derfra. Slutt å pixel peepe på 100%! Fy! Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 15. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 15. juni 2010 I tilegg er bildene croppa MASSE allerede før de er lagt inn her. Lenke til kommentar
Suic Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 Det er vell ikke støy. Men det er sånn bilder blir når man bruker lysterke objektiv. Bilde er tatt med blender 2.0. Fokus på blomsten. Da blir bakgrunnen sånn. Ok, har aldri vært borti lysterke objektiver før så jeg bare spør Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 16. juni 2010 Del Skrevet 16. juni 2010 (endret) Et godt tips er å resize bildene, og deretter skarpe dem opp - for eksempel med Unsharp mask. Legger en simpel versjon jeg tok en kjapp oppskarping på - sletter bildet igjen hvis du ikke vil at jeg skal ha det her: Bilder er nemlig litt softe rett ut fra kamera, og skal skarpes opp etter å ha fått korrekt størrelse. Endret 16. juni 2010 av Trondster Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 16. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2010 Kan du forklare litt mer hva som er gjort etc? Jeg er helt fersk, og alt som er mulig å lære vil jeg lære XD Lenke til kommentar
k-h-s Skrevet 17. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2010 Prøvd meg fremm å tilbake, og lest i den help guiden for lightroom. Men får ikke til vannmerke. Jeg har skrevet inn under copyright, og jeg har export bilde til detskop. Og kryssa under for å ta med copyright. Men ingen ting kommer. Hvis jeg først får med noe er det så lite at jeg ikke kan se det, før etter 5 min med zooming og leiting i bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå