Gå til innhold

BK: Første bilder med 550D "macro"

k-h-s

Anbefalte innlegg

Prøvde meg litt i dag, å endte opp med disse. Kamera var "i hus" a 16:30. Disse er tatt ca 18:00. Og er av mine første bilder.

Har lightroom, men skjønner ikke hvordan jeg endrer oppløsnin når jeg skal legge ut bildene her for eksempel.

Og legger på "vann merke".

Får heller ikke til å legge tre bilder tatt rett inn i photomatrix pro for å lage hdr. Må gå den tugvinge veien å legge de inn selv, å åpne programet. Hørt om en funksjon elns i lighroom.

Noen som kan forklare?

Og så klart, kritikk på bildene mine. Jeg er helt fersk egentlg.

Hvis ønskelig kan jeg komme med info om bildene. ;)

Måtte også ha med "riggen" / stativet. (behøver ikke kritikk på det bilde, det er bare knipsa fort å enkelt på auto)

post-154783-1276551492,2057_thumb.jpg

post-154783-1276551550,2759_thumb.jpg

post-154783-1276551597,9368_thumb.jpg

post-154783-1276551742,7734_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å endre bildestørrelsen i Lightroom, så er det bare merke bildene du skal legge ut og høyreklikke på de og velge export-> export. Da får du opp forskjellige valg for størrelse, plassering osv..

Har litt treg internettlinje, så jeg orket ikke vente på at bildene skulle lastes opp. Prøv å legg de ut i rett størrelse så kan jeg ta en titt.

Lenke til kommentar

Se der ja. Da gikk det litt bedre å se på bildene.

Fine bilder. Likte best prestekragebildet.

Ville byttet ut bildene i første post med de nye, sånn at de som kommer inn i tråden trykker på de riktige bildene og ikke gir opp med en gang på grunn av filstørrelsen.

Lenke til kommentar

Veldig mye støy på alle bildene? Hvor mye iso brukte du?

STØY?!!

Tror nok du tar feil av støy og diffus bakgrunn som følge av lysstertkt objektiv.

Nok om dèt, jeg syns du gjør en fin debut her inne, veldig fint fokus på bildene og skarpe er de òg.

Prestekragebildet kunne du med fordel ha gitt renere bakgrunn slik at ikke "de blå blomstene" ikke gikk igjen i bakgrunnen.

Og bildet med de blå blomstene hadde jeg likt å sett med større fokuspunkt. Ble litt vel smalt her.

Brukte du f/1.8 er ikke det så rart...

Fin start det her :D

Lenke til kommentar

Jeg har masse forskjellige "versjoner" av bildene. Kan se litt på de. Har en hage, stort blomsterbedd. Masse humler etc. Macro obkjektiv er vell et must have for meg XD

Canon sin 70-200mmF2.8 og sigma 105 mm macro objektiv er to jeg ønsker meg.

Lenke til kommentar

Veldig mye støy på alle bildene? Hvor mye iso brukte du?

STØY?!!

Tror nok du tar feil av støy og diffus bakgrunn som følge av lysstertkt objektiv.

Nok om dèt, jeg syns du gjør en fin debut her inne, veldig fint fokus på bildene og skarpe er de òg.

Prestekragebildet kunne du med fordel ha gitt renere bakgrunn slik at ikke "de blå blomstene" ikke gikk igjen i bakgrunnen.

Og bildet med de blå blomstene hadde jeg likt å sett med større fokuspunkt. Ble litt vel smalt her.

Brukte du f/1.8 er ikke det så rart...

Fin start det her :D

Jeg ville kalt dette støy, men da tar jeg tydeligvis feil? Klikk på bildet

post-180264-1276607965,7817_thumb.jpg

Endret av aR_
Lenke til kommentar

Det er vell ikke støy. Men det er sånn bilder blir når man bruker lysterke objektiv.

Bilde er tatt med blender 2.0. Fokus på blomsten. Da blir bakgrunnen sånn.

Ok, har aldri vært borti lysterke objektiver før så jeg bare spør :)

Lenke til kommentar

Et godt tips er å resize bildene, og deretter skarpe dem opp - for eksempel med Unsharp mask. Legger en simpel versjon jeg tok en kjapp oppskarping på - sletter bildet igjen hvis du ikke vil at jeg skal ha det her:

post-71211-1276719269,9339_thumb.jpg

Bilder er nemlig litt softe rett ut fra kamera, og skal skarpes opp etter å ha fått korrekt størrelse. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Prøvd meg fremm å tilbake, og lest i den help guiden for lightroom. Men får ikke til vannmerke.

Jeg har skrevet inn under copyright, og jeg har export bilde til detskop. Og kryssa under for å ta med copyright. Men ingen ting kommer. Hvis jeg først får med noe er det så lite at jeg ikke kan se det, før etter 5 min med zooming og leiting i bilde.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...