Gå til innhold

Hvordan bli kvitt statisk elektrisitet.

Anbefalte innlegg

Skal akuratt til og sette inn ny ram brikke og vil vere 100% sikker på at jeg ikke ødelegger noe med statisk elektrisitet. Jeg har ikke sånn armbånd. Er det nok at jeg setter en metallstav ned i jorda og tar på den?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

slå av maskinen, men la den være tilkoblet et jordet uttak. legg f.eks underarmen godt nedtil slik at du til enhver tid er i kontakt med ulakkert metall på kabinettet.

Dette er ikke riktig. For det første vil deler av hovedkortet være spenningsatt så lenge maskinen er tilkoblet stikkontakten.

Dessuten må man vite med sikkerhet at jordingen faktisk ER jordet. Det hjelper ikke med ujordet kontakt og jordet forgreningskontakt. Mange myter og vranglære ute blandt folk akkurat på dette punktet.

Det holder i massevis å holde i kabinettet (i metallet - hele tiden mens man holder på) samtidig som man holder i rambrikken, men ikke på selve kontaktene i rambrikken. Jeg råder å dra ut stikkontakten dersom dette er i stua i et vanlig bolighus.

Lenke til kommentar

Beklager, glemte å nevne at man selvfølgelig må skru av bryteren bak på psu, da vil HK være spenningsløst. Men jord er fortsatt tilkoblet.

Det er selvfølgelig viktig at jordingen faktisk er jordet, men er den ikke det hjelper ikke armlenken heller.

Lenke til kommentar

Det er en tungrodd myte at man må jordes.

Det er praktiske årsaker til at man jorder alt til PE i et verksted/lab, da loddespisser, hender og utstyret bør ha samme potensialet til en hver tid. Siden noen har sett en el.nikk. lab så tror de det er slik det må gjøres. Til en viss grad kan det vel også beskytte mot strømgjenomgang gjennom hjerteregionen dersom man bruker håndlenke (?).

Det er uansett ikke skadelig å ha kontaken i med bryter i av stilling, men det har heller ingen positiv effekt.

Berøre en metalldel som er i elektrisk forbindelse med jord i maskinen er tilfredstillende for en enkel hjemmeoperasjon, men armbånd er en rimelig forbedring. Helt 100% sikker er man aldri... ;)

Lenke til kommentar

Trådløs antistatisk armbånd? Ja, hvis man er sterk i troen så er det mulig å innbille seg alt mulig. Bare tull.

Man lader seg ut ved kontakt selv om kabinettet ikke leder så veldig godt. Men antistatisk armbånd er det da liten vits i.

Lenke til kommentar

Trådløs antistatisk armbånd? Ja, hvis man er sterk i troen så er det mulig å innbille seg alt mulig. Bare tull.

Ja, jeg må si jeg ble ganske skeptisk selv. Hvor er det liksom meningen at elektronene skal blir av?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har sett et par antistatiske armbånd som er trådløse. Funker dette, eller er det bare en falsk sikkerhet?

Og om kabinettet er dekt med lakk, eller er laget av MDF, hva gjør man da?

Får håpe det var meint som ein spøk, skulle gjerne likt å sjå slike ;)

Dei fleste kabinett er lakkerte, men du finn heilt sikkert ein plass som er ulakkert, f.eks ein skrue som står i gjengene.

Lenke til kommentar

nr 2 kan du se på bildet at har ledning

Det er nok fordi dealextreme.com selger flere forskjellige slike armbånd, men bruker samme eske. Du ser jo at det er ringer ved siden av produktnavnet som antagelig er til å krysse av for hvilke produkt det er i den bestemte esken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...