Gå til innhold

Gamle manuelle objektiver og kjøp av DSLR

Anbefalte innlegg

Jeg trenger litt hjelp til å tenke litt før jeg kjøper DSLR for første gang.,

Jeg følger en del med på forumet her og har også kjent på en del aktuelle kameraer.

Jeg har et Pentax MX fra 1980 og noen få objektiver til dette.

Det er et morsomt kamera, men det blir nok ikke mer bilder med film nå.

De siste årene har digitale kompaktkamera gjort jobben. Men det er situasjoner hvor de blir for trege eller lysforholdene for vanskelig for kompaktkamera.

Jeg er overmoden for DSLR, men økonomien har holdt meg tilbake, men nå er det kanskje mulighet.

Jeg fotograferer litt forskjellige ting.

Foruten familie og turistfotografering, hender jeg det at jeg har behov for å fotografere fra en forestilling hvor lysforholdene ikke er så gode, eller makrofotografering (ikke bevegelige motiver) hvor jeg ønsker størst mulig dybdeskarphet, gjerne ved å sette sammen flere bilder f.eks ved hjelp av program som Helicon.

Jeg har følgende utstyr:

Pentax MX hus

Herlig helt manuelt kamera, men med en batteridrevet lysmåler.

Har tatt mange bilder uten den basert på opplysningene i filmpakken og erfaring den gangen jeg tok mye bilder.

Vivitar 24mm 1:2 (det står også MC på denne)

Favoritt for innendørsfoto uten blits

Vil vel tilsvare 36mm (moderat vidvinkel) i 1,5 crop

Eller 48mm (normal) i 4/3-mft

SMC Pentax 1: 2.8 40mm

Pancake objektiv som sammen med MX kunne legges i en stor lomme.

Men synes å huske at ikke alltid like enkel å fokusere med

I 1,5 crop vil det bli tilsvarende 60mm, kanskje ikke så veldig anvendelig?

Men i 4/3-mft liten tele tilsvarende 80mm som kanskje er ok?

SMC Pentax 1:3.5 135mm

Bra tele som sikkert kan brukes videre.

Automatiske mellomringer

Som jeg dog ikke har brukt så mye.

Jeg har gjort meg noen tanker om hvilket system jeg skal velge, men vil gjerne ha

Andre synspunkter.

1. Fortsette med Pentax

Dette er jo åpenbart sine fordeler. Jeg kan enkelt bruke mine manuelle objektiver.

Helst kunne jeg tenke meg K-x, men den er nok for dyr for meg, så jeg lurer litt på K-m som fortsatt kan fås relativt rimelig hos Japan Foto.

Størrelsene på disse Pentax-kameraene passer meg fint.

Velger jeg et annet system, kan jeg muligens selge mitt gamle utstyr, eller kan jeg bruke objektivene med adaptere?

2.Nikon

En sønn har Nikon D40. Det har jeg prøvd og virker som et greit kamera.

En venn som har Nikon har demonstrert Nikons trådløse blitssystem. Jeg er imponert.

Velger jeg Nikon kan jeg kanskje låne litt av andre en gang i blant.

Jeg har sett på e-bay at det averteres adaptere for å bruke Pentax K på Nikon,

Men er dette virkelig mulig?

Jeg kunne helst tenke med D90 eller D5000, men budsjettet taler for D3000 eller brukt.

3. MicroFourThirds

Er et spennende alternativ, men jeg synes foreløpig det er litt dyrt.

Er disse kameraene rask, dvs tas bildet når du trykker ned utløseren?

Her finnes adaptere til Pentax, men blir jo en god tilleggskostnad

4. Canon

Scandinavian Foto selger et rimelig adapter for Pentax K på Canon

Så Canon kan gå, selv om det ikke er det jeg føler mest for.

5. Samsung NX

Litt nytt ennå, men kanskje et spennende alternativ?

Hva synes dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke lagt vekt på de objektivene du har liggende. I forhold til et nytt autofokus objektiv vil du føle deg litt amputert. Spesielt siden du må knote med blenderringen (skal du feks ta bilde med f/16 blir søkeren skikkelig mørk) og adaptre. En normalzoom vil fungere like bra som de du nevner.

Canon kan bruke mange (bla annet pentax) og mFT kan bruke de fleste objektiver med et enkelt, veldig billig (100-200,-) adapter. Nikon må ha adaptre med glass i seg som forverrer bildekvaliteten, og fungerer ofte som en telekonverter. Ikke bra.

Jeg ville tatt et nytt system og ikke tenkt mer på de objektivene du har. Spesielt hvis du skal ta bilder av ungene osv, da blir det mye unødvendig styr med de gamle objektivene.

Det er hva jeg synes, andre kan være uenige.

Lenke til kommentar
Her er jo eit Pentax K200D med batterigrep og kitlinse til 3.200,-. Eit godt kamera med vertetting og greier, og så kan du bruka dei gamle linsene dine om du skulle få ånden over deg. :) Eg held meg til analogt enno (LX), og har vore frista av den 40 mm'en pga. størrelsen. Det som har tala imot er at den verkar litt knotete å fokusera med. Er dette di erfaring også?
Lenke til kommentar

I og med at du sier at en K-x er litt for dyr for deg, så er nok K-m et brukbart alternativ. Eller så får du prøve å skrape sammen nok til en K-x; tror den er verdt merprisen.

Jeg er stor tilhenger av å følge magefølelsen og da er det nok Pentax eller Nikon du bør gå for.

Men du kan nok ikke bruke Pentax objektiver på Nikon med noe særlig hell. Nikon har for lang registeravstand, slik at en K-adapter for Nikon vil enten ikke la deg fokusere riktig, eller inneholde glass og dermed også surre til ting.

Lenke til kommentar

Jeg ville gått for K-m. Den har blitt rost opp i skyene til de grader over alt og det er et meget bra kamera. Du kan kjøpe kamerahus uten objektiv hvis du klarer deg med de objektivene du har fra før av (de har vel kun manuell fokus?).

Lenke til kommentar

I forhold til et nytt autofokus objektiv vil du føle deg litt amputert. Spesielt siden du må knote med blenderringen (skal du feks ta bilde med f/16 blir søkeren skikkelig mørk) og adaptre.

Det med blenderringen er feil. Objektivene har full åpning til du skyter. Du bruker en egen knapp til å blende ned for lysmåling. Er det M , K eller A objektiv du har? Antar det er M eller K siden kamera ditt er så gammelt. Men har du A objektiv kan du sette kamera i Av og skyte akkurat som normal.

Det med fokus er selfølgelig litt viktig. Men det går helt fint uten også. Jeg kjøpte meg nytt fokusglass for en stund siden med split prisme, og det gjøre fokuseringsjobben mye lettere. Er selfølgelig kjappere med autofokus men men, jeg synes det er gøy med litt gamle objektiv.

Lenke til kommentar

Det er hva jeg synes, andre kan være uenige.

Da melder jeg meg på her! - altså blant de uenige.

De tre billigste pentax kameraene er k-m, k-x, og k-7.

Ville kjøpt det dyreste du har råd til.

K-x har video, som er gøy, og live-view som kan være nyttig.

k-7 er i praksis et semi-proff kamera, med kortere lukkertid og værbeskyttele på toppen.

Gamle manuelle objektiver gir utrolig mye mildekvalitet for pengene, og er absolutt verdt å satse på, spesielt når du allerede har dem - og i tillegg har begrenset økonomi!

selv kjøper jeg masse billige nikon-objektiver og har en fokus-skjerm på vei, håper det vil gjøre stor forskjell. (har nikon kamera).

Pentax-kameraene har også en enorm fordel med at de har bildestabilisator bygget inn i huset, som da vil fungere på alle dine gamle objektiver. Husk også at du kan bruke mange m42 linser med adapter!

På toppen av det har pentax mange bittesmå pancake primes du kan bruke hvis du vil gjøre kameraet mindre og enklere for f.eks. sosiale sammenhenger.

Ville overhodet ikke vurdert noen av de andre alternativene i ditt tilfelle. Husk også at dealextreme har mye billig, moro foto-ekstrautstyr.

Endret av godal
Lenke til kommentar

peavine: Det høres helt klart ut som Pentax er et system du bør vurdere. Gjerne med adapter til Nikon så du kan låne Nikon-objektiver.

Jeg har selv et par Pentax-objektiver fra 1979, en 40mm 1:2.8 og en 80-200mm 1:4.5. Begge ble kjøpt sammen med en Pentax MX i sin tid og fungerer helt greit på Pentax K200D. Ofte går det greit med manuell fokus, men jeg har også autofokusobjektiver til å bruke når det er virkelig nyttig.

Ikke selg det gamle systemet. Du får alt for lite penger igjen for det i forhold til bruksverdien av å beholde det. Særlig siden du er vant med manuell fokus.

Vær obs på at første gang du bruker et manuelt objektiv på det digitale Pentax-kameraet må du gå inn i menyen og velge "allow manual aperture".

Angående brennvidde så vil nok alle objektivene dine komme godt til nytte. I tillegg kan det være lurt å kjøpe kit-objektiv (18-55mm) fordi prisen er veldig lav når man kjøper det sammen med et kamera.

De laveste prisene jeg finner er:

K-m med 18-55mm 2999 kr (Japanphoto)

K-m med 18-55mm og 50-200mm 3499 kr (Japanphoto)

K-x hus 4337 kr (Pixmania)

K-x med 18-55mm sort 4489 kr (MPX)

K-x med 18-55mm tre farger 4499 kr (Japanphoto)

Jeg ville ikke lagt vekt på de objektivene du har liggende. I forhold til et nytt autofokus objektiv vil du føle deg litt amputert. Spesielt siden du må knote med blenderringen (skal du feks ta bilde med f/16 blir søkeren skikkelig mørk) og adaptre. En normalzoom vil fungere like bra som de du nevner.

Dette stemmer ikke. Jeg bruker min 40mm f2,8 pannekake fra 1979 og drar nytte av full blenderautomatikk. Det vil si at blenderen står på f/2,8 helt til jeg trykker på utløserknappen. Da blender kameraet automatisk ned til den blenderen objektivet er stilt inn til på blenderringen, f.eks f/16. Det vil si at søkeren er lys og fin og det blir lett å stille fokusen. Fokusringen på pannekaka er riktignok veldig smal, men det byr egentlig ikke på noen problemer for min del. Siden de to andre objektivene også er brukt sammen med Pentax MX så regner jeg sterkt med at de fungerer like bra på mindre blendere.

Er man vant til manuell fokus så vil ikke mangel på autofokus "amputere" fotograferingen. Tvert i mot, vil jeg si at en som er vant med manuell fokus vil ha en fordel fremfor de autofokusavhengige. De to modusene utfyller hverandre. Alt for mange som er late og blir avhengige av autofokus fordi de er for uerfarne med manuell fokus. En som er dreven på manuell fokus vil nok irritere seg grønn over autofokusen til tider og gjøre fokusjobben mye bedre selv.

Lenke til kommentar

En digital prosessor kan ikke erstatte menneskehjernen når det kommer til å tenke ut hvordan man vil komponere bildet. Det gjelder både fokus, eksponering og utsnitt og er hovedgrunnen til at vi ikke har autozoom på kameraene og stadig vekk bruker PSAM-modusene fremfor de automatiske modusene som skal tenke for oss. I tillegg overstyrer de fleste av oss mer avanserte kamerabrukere eksponeringen stadig vekk.

Autofokus har helt klart sine begrensninger. Har du prøvd å flytte fokuspunkt når du tar bilder av fugler i flukt? Har du merket at autofokusen bommer på fokus? Spesielt på vanskelige motiver som f.eks en katt i et tre der det er grener som er både foran og bak motivet? At rimelige objektiver som regel har ganske treg autofokus hjelper ikke akkurat på.

Jeg kunne sikkert ramset opp en rekke flere tilfeller der manuell fokus er en fordel, men stopper her. Jeg ser selvsagt god nytte i autofokus også, jeg synes bare du undervurderer manuell fokus. Det er ikke uten grunn at man har en knapp for å slå av autofokusen på objektiver med autofokus.

Lenke til kommentar

Vell som sakt, hjelper med split prisme. Men selv om man ikke har autofokus er man hjelpen like vell. Du har i alle fall med pentax fokusindikator som hjelper godt på. Og da treffer man blink, hver gang. Jeg klarer meg i alle fall bra. Er også ofte jeg slår av AF er ikke altid vi er enig for å si det sånn.

Lenke til kommentar

En digital prosessor kan ikke erstatte menneskehjernen når det kommer til å tenke ut hvordan man vil komponere bildet. Det gjelder både fokus, eksponering og utsnitt og er hovedgrunnen til at vi ikke har autozoom på kameraene og stadig vekk bruker PSAM-modusene fremfor de automatiske modusene som skal tenke for oss. I tillegg overstyrer de fleste av oss mer avanserte kamerabrukere eksponeringen stadig vekk.

Autofokus har helt klart sine begrensninger. Har du prøvd å flytte fokuspunkt når du tar bilder av fugler i flukt? Har du merket at autofokusen bommer på fokus? Spesielt på vanskelige motiver som f.eks en katt i et tre der det er grener som er både foran og bak motivet? At rimelige objektiver som regel har ganske treg autofokus hjelper ikke akkurat på.

Jeg kunne sikkert ramset opp en rekke flere tilfeller der manuell fokus er en fordel, men stopper her. Jeg ser selvsagt god nytte i autofokus også, jeg synes bare du undervurderer manuell fokus. Det er ikke uten grunn at man har en knapp for å slå av autofokusen på objektiver med autofokus.

Du ternger ikke gi meg en leksjon i autofokus, da jeg sikkert bruker like mye manuell fokus som auto (og ellers utnytter funksjonene mitt kamera har fullt ut). Men jeg kunne aldri tenkt meg å leve uten autofokus, spesielt ikke til de formål som trådstarter sier. Å satse på kun manuell fokus da er ikke noe lurt.

Jeg har vært innom mye manuell optikk, og det kan være gøy det, men de måler seg som regel ikke med dagens objektiver. Spesielt hvis man har et crop kamera med knøtt liten søker så er det omtrent ikke noe vits i å manuelt fokusere.

Meeen, ikke noe mer jeg orker å diskutere. Men jeg anbefaler trådstarter å satse på et nytt system med et kit objektiv og et raskere fastobjektiv (feks makroobjektiv). Begge med AF.

Lenke til kommentar

Er jo ikke snakk om å leve uten autofokus her. Er bare at man kan bruke de linsene han har i tillge til kit linse for eksempel. Jeg ville i alle fall hatt det med. Er greit uten AF men i noen tilfeller er det greit med også.

Og siden han har ett litt begrenset budskjet passer jo K-m eller K-x fint med kit i tilleg til objektivene han allrede har.

Lenke til kommentar

Takk for mange gode og interessante meninger både for og mot å fortsette med Pentax. Kom gjerne med mer om dere har mer på hjertet.

Å bruke manuelle objektiver på Pentax skremmer meg ikke siden Pentax virkelig har lagt til rette for det.

Jeg ser for meg de manuelle objektivene først og fremst brukes i de situasjonene hvor jeg fotograferer "rolige" motiver.

Jeg ser at jeg med kompaktkamera har fotografert mye med tilsvarende 36 mm, dvs tilsvarende min 24 mm.

Dessverre ser det ut som det er noe feil med blenderen på det objektivet. Men det kan kanskje relativt enkelt repareres, håper jeg i alle fall.

Avgjørelsen er fortsatt åpen.

Lenke til kommentar

Tror man skal være veldig dreven for å fokusere like bra som med autofokus. Veldig dreven. Spesielt med liten søker. Da kan man egentlig bare glemme å treffe noe som helst :D

http://www.dpreview.com/galleries/9684765944/invite/DEB03F45D1AE4CF09164F694DEC48FD0 - de 14 førte portrettene skutt manuelt - Uten split prism/

Hva er poenget ditt?

at det går fint å fokusere manuelt, selv uten split prism.

Lenke til kommentar

Tror man skal være veldig dreven for å fokusere like bra som med autofokus. Veldig dreven. Spesielt med liten søker. Da kan man egentlig bare glemme å treffe noe som helst :D

http://www.dpreview.com/galleries/9684765944/invite/DEB03F45D1AE4CF09164F694DEC48FD0 - de 14 førte portrettene skutt manuelt - Uten split prism/

Hva er poenget ditt?

at det går fint å fokusere manuelt, selv uten split prism.

På noe som står ro i ja..

Lenke til kommentar

Jeg søkte litt og fant ut at noen er dristige nok til å åpne objektiver og klarer å få satt de sammen igjen så de funker!

Vivitars objektiver ble visst produsert av Kiron.

Men vet ikke om jeg våger det, men det kan jo være den eneste muligheten jeg har til å bruke dette objektivet.

Jeg har forresten også en Tokina AT-X zoom 35-200 mm f 1:3.5-4.5 fra 1981.

Det ble brukt mye. Men etter et besøk i et sted med litt vind og mye fin sand i lufta, har fokuseringen blitt svært treg og til dels låst seg, og jeg ser at det er mye støv på innsiden av glassene. Vet ikke om jeg tør åpne det heller. :dontgetit:

Jo, kamera og objektiver med værtetting har nok absolutt noe for seg.

Endret av peavine
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...