Gå til innhold

6 gb brukt plass på en partisjon jeg ikke har brukt, hvorfor?


Anbefalte innlegg

Har delt opp min 80 GB SSD i to partisjoner, en på 45 og en på 35. Den på 45 ligger operativsystemet, den andre er ikke til noe, men det er 6 gb brukt plass, jeg kan ikke se det ligge noen filer der, selv om jeg har valgt "vis skjulte filer". Jeg sjekka på "diskbehandling", og der sto det at D:(Den på 35, den minste) sidevekslingsfil, aktiv, primær. Er det dette som gjør at det er 6 gb som er brukt? Kan det hjelpe å formater den, eller er det farlig siden det er en sidevekslingsfil?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bare la den være som den er. Det er smart å ha sidevekslingsfila på en annen disk/partisjon enn den OS'et ligger på ytelsesmessig, så det er ikke noe feil med oppsettet ditt.

Sidevekslingsfila kan dog med hell settes til en fast størrelse på minnemengde X 1,5, da slipper du at den sprer seg utover disken, noe som ikke er helt optimalt. Du kan endre dette ved å velge Properties på Min Datamaskin, Advanced, Performance, Settings, Advanced, Virtual Memory. Velg Custom size og sett fila til en størrelse f.eks 6000mb/6000mb.(Avhengig av hva slags sum då får når du ganger innstallert minne X 1,5.)

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Hvorfor har du partisjonert SSD'en din ?

 

Det har blitt nevnt flere ganger i SSD tråden, at dette frarådes.

Ok, da får jeg kanskje ikke gjøre det da. Men hva gjør jeg med sidevekslingsfilen da? Den var jo på den andre partisjonen. Og kan jeg gjøre disse to partisjonene om til 1 partisjon uten og måtte formatere hele operativsystemet?

Lenke til kommentar

Du kan bare la den være som den er. Det er smart å ha sidevekslingsfila på en annen disk/partisjon enn den OS'et ligger på ytelsesmessig, så det er ikke noe feil med oppsettet ditt.

Sidevekslingsfila kan dog med hell settes til en fast størrelse på minnemengde X 1,5, da slipper du at den sprer seg utover disken, noe som ikke er helt optimalt. Du kan endre dette ved å velge Properties på Min Datamaskin, Advanced, Performance, Settings, Advanced, Virtual Memory. Velg Custom size og sett fila til en størrelse f.eks 6000mb/6000mb.(Avhengig av hva slags sum då får når du ganger innstallert minne X 1,5.)

Jeg har 6 gb ram, så da skal sidevesklingsfila være på 9 gb. Og kan jeg sette den på en annen harddisk(1TB, ikke SSD), vurderer å følge rådet til johonne

Lenke til kommentar

Jeg har også Intel 80 GB SSD.

 

Har 8 GB RAM - og har slått av pagefila. Ingen problemer så langt.

Råder deg til å slå den av, eller redusere den til et minimum.

 

Slå også av systemgjennoppretting (stjeler bare diskplass).

Hvordan slår man av pagefila(det er det samme som sidevekslingsfila eller), og hvordan slår man av systemgjennoppretting. Og for å sette de to partisjonene sammen, må jeg gå inn på Windows-cden, eller kan jeg gjøre det i diskbehandling?

Lenke til kommentar

Hvis du disabler paging fila/sidevekslingsfila så vil ikke maskinen logge feilmeldinger hvis maskinen tryner.(Det er kanskje ikke verdens største problem da man jo kan skru den på igjen hvis man får blåskjermer etc)

 

Hvis man har lite minne så vil maskinen krasje hvis den går tom for minne, men siden du har 6Gb så vil nok ikke dette skje.

 

Jeg mener og erindre at du heller ikke kan slette paging fila helt så du bør sette den til en så liten størrelse som mulig før du disabler den. Jeg mener den kan settes til 16mb.

Lenke til kommentar

Ett annet problem med å deaktivere pagefila er at om en fyller opp alt av minnet så vil ikke maskinen ha ett sted det kan mellomlagre ting, og en vil bare få feilmeldinger hver gang den nærmer seg grensen.

Selv slo jeg av pagefila for en stund tilbake (for å flytte den), tror det gikk kanskje noen få timer før den første feilmeldingen dukket opp.

Jeg også har 6GB minne og i skrivendes øyeblikk brukes ca halvparten.

 

 

Edit: det er heller ikke noe problem å spre pagefila ut over forskjellige disker.

Endret av Ducktoy
Lenke til kommentar

Ett annet problem med å deaktivere pagefila er at om en fyller opp alt av minnet så vil ikke maskinen ha ett sted det kan mellomlagre ting, og en vil bare få feilmeldinger hver gang den nærmer seg grensen.

Selv slo jeg av pagefila for en stund tilbake (for å flytte den), tror det gikk kanskje noen få timer før den første feilmeldingen dukket opp.

Jeg også har 6GB minne og i skrivendes øyeblikk brukes ca halvparten.

 

 

Edit: det er heller ikke noe problem å spre pagefila ut over forskjellige disker.

Jeg blir forvirra nå, forskjellige meninger, men du mener at 3 gb sidevekslingsfil er bankers?

Lenke til kommentar

Jeg har XP x64 , men fremgangsmåten er nogenlunde den samme :

 

Pagefil :

Start > Controlpanel > System > Advanced > Performance > Advanced > Virtual Memory.

 

346n6fk.png

 

dljkti.png

 

Som du ser, så har jeg ikke noen pagefil (har ikke brukt det på over 1 år )

 

 

 

_____________________

 

 

Systemgjennoppretting :

 

Start > All programs > Accesories > Systems Tool > System Restore

 

zwqyu.png

 

 

Systemgjennoppretting er slått av.

Bruk heller image/kloning.

Lenke til kommentar

Jeg må nesten få tilføye at å disable eller kjøre uten paging fil overhodet ikke er vanlig og frarådes sterkt av Microsoft og andre operativsystem produsenter, og det med god grunn. Jeg ville vært veldig skeptisk til å gjøre noe sånt hvis du ikke er spesielt datakyndig da det kan få ubehagelige konsekvenser.

 

Ett annet aspekt er jo at hvis du legger paging fila på SSD så vil selve operasjonen maskinen gjør når den flytter/bufrer filer til og fra disk gå atskillig fortere enn om den lå på en vanlig snurredisk.

 

Det samme gjelder i og for seg også for systemgjennopprettingsfilene, de tar i og for seg mye plass men personlig så har den funksjonen reddet meg fra reinnstallering av maskinen mange ganger.

 

Du gjør selvfølgelig som du vil med begge disse funksjonene, men du er herved advart om at det kan få konsekvenser.

Lenke til kommentar

Ja. Men er det ikke smartere uansett å formater i blant, blir det ikke masse sånn drit på harddisken som er der uansett om du er flink til å avinnstallere programmer og å kjøre CCleaner jevnlig? Ikke det at jeg vet det, er bare det inntrykket jeg hr fått, at man ikke trenger systemgjennoppretting.

Lenke til kommentar

Hvis man passer på maskinen og kjøre rensing jevnlig som du nevner så skal det absolutt ikke være nødvendig å reinnstallere operativsystemet til stadighet.

Det er selvfølgelig ikke noe iveien med å reinnstallere, men så lenge maskinen fungerer greit så er det jo unødvendig mye jobb hvis man da ikke lager seg ett image av disken når den er nyinnstallert og alt er optimalt, slik at man kan legge inn dette imaget når behovet for reinnstallering melder seg. Det går fryktelig mye fortere enn en tradisjonell innstallering.

 

Hvis du er usikker på hva vi snakker om så kan du lese litt her, Ghost (software).

Endret av vidarkri
Lenke til kommentar

Men systemgjenoppretting, går det utover ytelsen og plassen, eller bare plassen. Og hvor mye er det snakk om. Jeg burde kanskje lest litt mer på Ghost-linken, men lager jeg et gjenopprettingspunkt på pc-en, si at jeg går tilbake til det 2 måneder etter jeg lagde det, mister jeg alle filene som er nye på dataen(filmer, bilder, dokumenter), og programfiler også?

Er det lureste egentlig at jeg nå lager et gjenopprettingspunkt, og bruker det hvis noe galt skjer?

Lenke til kommentar

Du kan ikke gjøre slik at gjenoprettings punkt laget manuelt en gang kan benyttes i uendelig tid fremover.

Shadow storage plass er allokert til å spare data for gjenopprettings punkter.

 

Eks. Shadow storeage på Win7 på en 40GB partisjon er 6GB .

OS vil ved hver oppstart automatisk lage et opprettings punkt (dette er default) , så hver gang du starter maskinen vil dagens gjenopprettings punkt lages og plass til dette allokeres fra shadow storage.

Det lages også endel aut gjenopprettings punkter ved installasjon av software eller drivere/servicepacks/hotfixer.

Når plassen blir tom - forsvinner de eldste puntene ( aka' ditt manuelle pkt forsvinner etter en stund)

 

I Vista/Win7 kan man sette vha cmd promt og kommandoen vssadmin sette opp ønsket gjenopprettings plass (shadow storage).

Se: http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc788050(WS.10).aspx

OS setter opp automatisk plassen til å være 15% av partisjon (Vista) og 5% (Win7)

 

Bakdelen med å slå av shadow copies helt (system restore) er at også fil versjons shadowing funksjonen også går tapt.

 

Om man ønsker det kan man resize plassen til shadow copies med vssadmin.

 

Eks. man ønsker å resize reservert plass på H: til 4% (12GB).

Først List ut system:

C:\Windows\system32>vssadmin list shadowstorage
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
  For volume: (C:)\\?\Volume{dffe7c02-338b-11df-aa55-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (C:)\\?\Volume{dffe7c02-338b-11df-aa55-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 3.346 GB (4%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 3.649 GB (4%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 3.726 GB (5%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (E:)\\?\Volume{6ade91a7-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (E:)\\?\Volume{6ade91a7-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 5 GB (5%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (F:)\\?\Volume{6ade91aa-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (F:)\\?\Volume{6ade91aa-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 254 MB (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 576 MB (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 2.981 GB (1%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (G:)\\?\Volume{6ade91a8-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (G:)\\?\Volume{6ade91a8-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 19.998 GB (20%)

Shadow Copy Storage association
  For volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 23.918 GB (9%)

Hos meg er C: en Intel X25 SSD med 1 partisjon.

Win7 har default reservert 5% til shadow storage under installasjonen.

Jeg har ikke endret på den.

 

 

Så rezize på drive H: fra 23.918 GB (9%) til 12GB.

C:\Windows\system32>vssadmin resize shadowstorage /on=H: /for=H: /maxsize=12GB
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Successfully resized the shadow copy storage association

 

Resultat

C:\Windows\system32>vssadmin list shadowstorage /for=H:
vssadmin 1.1 - Volume Shadow Copy Service administrative command-line tool
(C) Copyright 2001-2005 Microsoft Corp.

Shadow Copy Storage association
  For volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Shadow Copy Storage volume: (H:)\\?\Volume{6ade91a9-338e-11df-a380-806e6f6e6963}\
  Used Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Allocated Shadow Copy Storage space: 0 B (0%)
  Maximum Shadow Copy Storage space: 12 GB (4%)

 

 

 

Ps! vssadmin må kjøres i en elevert cmd prompt sesjon (cmd run as administrator).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ikke skjønte det helt. Men du snakker om shadow copy, er det gjenopprettingspunket? Beklager for at jeg har lav kompetanse på dette :p

 

Og hvorfor skal jeg gjøre dette? For å få mer plass på harddisken hvor OS-et ligger? Og hva burde jeg gjøre, er forvirra, skal jeg lage gjenopprettingspunkt, eller bruke et annet program, jeg vet ikke helt hva jeg burde gjøre. Men meningen med dette er vel at det tar mindre tid enn å reformatere hele systemet.

Endret av Mys1
Lenke til kommentar

Shadow copy plass er reservert plass på partisjonen.

Dvs "usynlig plass som er tapt" som mange spør om.

Jeg prøver å forklare hvordan man kan manipulere størrelsen på denne plassen ved bruk av vssadmin som man har i Vista og Win7.

 

Og ja denne plassen på partisjonen brukes av operativ systemet til å lagre dine gjenopprettings punkter.

Lenke til kommentar

Ja, takk, nå skjønte jeg det. Men hva mener du om sånn gjenopprettingspunkter, og hva gjør du, formaterer du, eller lager du "image" eller hva det heter? Og hva innebærer et sånt image eller gjenoppretting, man går tilbake i tid på dataen, men hvilke dataer mister man, mister man personlige filer, eller bare de programmene og oppdateringen du har gjort på pc-en?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...