Gå til innhold

Den ultimate 13-14"-laptopen - Sony Vaio Z?

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter en ny maskin som skal erstatte min Dell XPS M1330. Har funnet ut at ettersom jeg bruker laptop som hoved-PC, og ikke bruker penger på stasjonær i tillegg, så er jeg villig til å betale en del ekstra for ytelse, høy kvalitet og portabilitet. Jeg ser derfor etter en high-end 13-14"-laptop. Det jeg konkret ser etter er blant annet:

- Pent og ergonomisk design. Stilrent, ikke klumpete.

- Den være lydløs under lett bruk. På forelesninger, lesesal osv er det fullstendig uaktuelt at viften skal bråke når jeg sitter med Word, PDF-leser, nettleser o.l.

- Bra batterilevetid, uten at specsene blir elendig. Dvs absolutt minimum 4-5 timer med standardbatteriet, gjerne mer. Ser at enkelte ULV-maskiner er på markedet nå med 10 timer+, men kan de sparke godt fra seg ved behov?

- Må kunne sparke fra seg. Skal være lynkjapp til generell bruk (HD-video, musikk, surfing etc), og bør kunne kjøre nyere spill på medium eller bedre uten antydning til lagging. Når jeg en sjelden gang redigerer bilder/film, skal også slike oppgaver gå effektivt.

- Kvalitets-SSD - minst 128 GB, helst 256 GB eller mer. Liker ikke å måtte knote med eksterne disker hele tiden.

- God skjerm, med mulighet til å både dimme mye og kunne øke lysstyrken nok til at den er brukbar utendørs.

- Bra og lydløst tastatur.

- Gjerne bluray.

- USB 3.0.

- Minst 4 GB RAM, helst 6+.

Foreløpig er Vaio Z den beste kandidaten. Den er ganske overkill for hva jeg strengt tatt trenger, men ønsker å gå for en maskin som jeg vil være 100% fornøyd med i flere år fremover. Sony Center tar inn to Z-modeller som kommer 5. juli: http://www.sony.se/comparison/vpcz12z9e-x.ec1/vpcz12m9e-b.ec1

Toppmodellen koster 24 000 (er gjerne mulig å prute en tusenlapp eller to på Sony Center?), og gir da en überfantastisk og sexy maskin på 13,1", med full HD-skjerm, core i7-620M, quad-SSD på 256 GB (RAID 0), 8 GB RAM, hybridgrafikk med NVIDIA GeForce GT330M og IntelHD-grafikk (mulig å velge manuelt mellom dem), materialer i alu og karbonfiber, fingeravtrykkleser, optisk drev (DVD-RW), 802.11 a/b/g/n + gigabit-ethernet, 3G-modul, bluetooth, bakgrunnsbelyst tastatur, 3x USB, HDMI, Windows 7 Professional 64 bit. Batteritiden er 6,5 timer, og alt dette veier 1,43 kg!!

Core i5-modellen koster 17 000.

Linker: Sonys Vaio Z-side,

.

Er det noe som er i nærheten av å matche dette? Det eneste som mangler fra å være den ultimate maskinen, slik jeg ser det, er bluray og USB 3.

Endret av Peppep
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+45613274

tror ikke du får det spesielt bedre enn det der...:p personlig synes jeg skjermen er litt i minste laget men det er MIN mening ;) råe specs blanda med en superlett maskin med veldig bra batteri

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ufattelig mye å betale for en bærbar. Via Studenttorget kan man få en 13,3" MacBook Pro til 9100 kroner.

- Pent og ergonomisk design. Stilrent, ikke klumpete.

Ja. Veier mer enn Vaio, men det merker du lite forskjell til da de er begge to ganske lette å bære rundt. Vær også bevisst på at denne er i 16:10 format som din Dell, mens Vaio mister mange piksler i høyden.

- Den være lydløs under lett bruk. På forelesninger, lesesal osv er det uaktuelt at viften skal bråke når jeg sitter med Word, PDF-leser, nettleser o.l.

Ja.

- Bra batterilevetid, uten at specsene blir elendig. Dvs absolutt minimum 4-5 timer med standardbatteriet, gjerne mer. Ser at enkelte ULV-maskiner er på markedet nå med 10 timer+, men kan de sparke godt fra seg ved behov?

CULV-maskiner kan ikke sparke godt fra seg ennå, men det kan MacBook Pro som har tilsvarende batterilevetid.

- Må kunne sparke fra seg. Skal være lynkjapp til generell bruk (video, musikk, surfing etc), og bør kunne kjøre nyere spill på medium eller bedre uten antydning til lagging. Når jeg en sjelden gang redigerer bilder/film, skal også slike oppgaver gå effektivt.

Du må opp i 15,6" for å få Intel Core i5 eller i7 prosessor, men generelt sett vil denne oppleves like rask til video, musikk og surfing - vanlige oppgaver. Vil være litt tregere til redigering av bilder/film, men dette sier du at du ikke gjør så altfor mye. Er jo også greit å få med seg redigeringsprogramvaren til Apple, som er meget kjapp og kan redusere dette spranget mye. For spill er verken Nvidia 320M eller Nvidia 330M (20% raskere) særlig gode, men mange spill på medium vil nok gå greit. Se her for målinger.

- Kvalitets-SSD - minst 128 GB, helst 256 GB eller mer. Liker ikke å måtte knote med eksterne disker hele tiden.

Dette kan du enkelt innstallere selv, og da får du mye bedre SSD'er og må trolig betale mindre for det. Jeg ville personlig holdt ut til Intels tredje generasjon til vinteren med større kapasitet og lavere pris, men andre generasjon kan også fås i opptil 160GB.

- Bra og lydløst tastatur.

Ja.

- Gjerne bluray, men det er ikke et krav.

Nei.

- USB 3.0.

Nei.

- Minst 4 GB RAM.

Ja.

Å kjøpe en bærbar som er mer enn dobbelt så dyr, men langt i fra vil gjøre jobben dobbelt så godt er ikke nødvendig. Tror du vil bli mer enn fornøyd med MacBook Pro jeg. :)

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

HP Envy 14" kommer på markedet rundt august, som kan være en kandidat. Den har disse konfigurasjonsmulighetene, men ikke godt å si hva som blir tatt inn her til lands.

Processor 1,2 Intel® Core™ i5-430M processor 2.26GHz with Turbo Boost up to 2.53 GHz

Intel® Core™ i5-520M processor 2.40GHz with Turbo Boost up to 2.93 GHz

Intel® Core™ i5-540M processor 2.53GHz with Turbo Boost up to 3.06 GHz

Intel® Core™ i7-720QM processor 1.6GHz with Turbo Boost up to 2.8 GHz

Operating

System 3

Genuine Windows® 7 Home Premium 64bit

Genuine Windows® 7 Professional 64bit

Chipset Intel® HM55 Express Chipset

Graphics ATI Mobility Radeon™ HD 5650 switchable graphics with 1GB VRAM

ATI Mobility Radeon™ HD 5650 Graphics with 1GB VRAM (with Quad Core CPU only)

Display Panel 14.5” diagonal HD+ HP Radiance Infinity LED Display (1600x900) 4

Standard Memory DDR3 System Memory with Dual Channel Memory 5 Support – up to 8GB max supported

Hard Drive 6 160GB Solid State Drive Flash Module, 250GB/320GB/500GB – 7200RPM Hard Drive;

640GB – 5400RPM Hard Drive,

HP ProtectSmart Hard Drive Protection

Optical Drive SuperMulti 8X DVD±R/RW with Double Layer Support 7

Networking/

Wireless 9

Integrated 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN (RJ-45 connector),

802.11a/b/g/n 10 WLAN + Bluetooth, 802.11a/g/n 10 WLAN + Bluetooth

Media Card 2-in-1 integrated Digital Media Reader 11 for Secure Digital cards &

MultiMedia cards

I/O Ports 3 USB 2.0 (3rd shared with eSATA port) 12 , mini-Display Port, HDMI, RJ-45, Headphone-out,

Headphone-out/Microphone-in combo jack

Webcam HP TrueVision HD Webcam

Audio Beats™ Audio

Optional

Accessories

HP HDMI to VGA Adapter, 8-Cell Lithium-Ion (59Whr),

HP ENVY Slim Fit Extended-Life Battery

Keyboard/

Touchpad

Full-sized island-style backlit keyboard; clickpad with On/Off button

Security Kensington® MicroSaver lock slot; Power-on password;

Accepts 3rd party security lock devices

Battery 13 8-Cell Lithium-Ion (59Whr)

Power 90W AC Adapter

Software Product Support ^

HP Total Care Setup 14, HP Wireless Assistant, HP Support Assistance,

HP Software Update, User Guide Documentation, Symantec™ Norton Internet Security 2010

– Consumer (60 days live updates), Motorola SoftStylus,

HP ProtectSmart (HP 3D DriveGuard)

Productivity and Lifestyle

Windows® Live applications

Multimedia and Entertainment ^

HP QuickWeb, Cyberlink DVD Suite 7, Omnifone™ International Music Store #, Adobe Flash

Player, Adobe Shockwave Player, Stardock My Colors, Corel VideoStudio X3,

Corel Paintshop Photo Pro X3, HP MediaSmart V3.2

Approximate

Weight

Starting from 2.38kg

Dimension 35.6cm (W) x 23.7cm (D) x 2.77cm (min H) / 2.82 (max H)

Har ikke USB 3.0 eller bluray dog.

http://h20424.www2.hp.com/campaign/consumer_notebooks/ap/en/resources/HP-ENVY-brochure.pdf

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

@Peppep:

Selv om andre kommer med andre og rimeligere alternativer er det en realitet at det finnes intet på markedet som engang kommer i nærheten av Sony Vaio Z VPCZ12Z9E/X når det gjelder spesifikasjoner og så liten størrelse. Eneste ulempen er prisen, men skal man opp i slike spesifikasjoner blir prisen uansett høy. Byggkvaliteten overgår også det meste.

13,3'' MacBook Pro er i en annen og langt lavere klasse, selv om dette er en meget bra maskin for ca 10 000 kr.

Og klart man kan kjøpe en rimelig maskin å sette inn både ekstra minne og SSD selv, men jeg tror det går lang tid før man sparer så ekstremt mye på det. Dog betaler man uten tvil noen tusenlapper ekstra for Sony. Så personlig ville jeg nok ikke lagt en 22 - 25 000 i en bærbar, men jeg må si at Sony Vaio Z modellene frister. Venter på hva den litt mindre modellen vil koste - da er det mulig jeg kjøper.

@Agentspoon:

Det er på vei en rekke modeller fra 12,1 - 14,6'' med i5 og i7 CPU-er. Lenovo har alt flere modeller med i5 og i7 av 12,1'' typen (X201), også T401 leveres med dette. Dog ikke ekstra grafikkløsing på 12''. HP er på vei med mindre modeller med i5 og i7.

Lenovo sine X201 er vel det nærmeste når det gjelder Sony i størrelse og ytelse - men de mangler DVD, HDMI etc.

Lenke til kommentar

Lenge siden sist, Bolson! :)

Det er sant at det er mange rimelige modeller på vei med både i5 og i7. Lenovo har mange kvalitetsmaskiner riktignok, men heller ikke de er stort billigere enn 9000 kroner. At 13-modellen ikke har i5 er det ene minuset, men veid opp i mot alle de andre fordelene i konstruksjonen av den bærbare (høyttalere, skjerm, batteri, tastatur og touchpad), gir den et veldig godt utgangspunkt til det han trenger maskinen til. Har personlig også plassert Sony Vaio Z en klasse høyere, men 24 000 kroner er helt spinnvilt.

Lenke til kommentar

Takk for mange innspill.

tror ikke du får det spesielt bedre enn det der...:p personlig synes jeg skjermen er litt i minste laget men det er MIN mening ;) råe specs blanda med en superlett maskin med veldig bra batteri

Må presisere at jeg ikke er ute etter en maskin som specs-messig er bedre enn Vaio Z, men eventuelt andre (tilsvarende) alternativer i samme prisklasse, eller maskiner som er like bra til lavere pris. Selv om jeg er villig til å gi 20k+, så ønsker jeg ikke å kaste pengene ut vinduet.

Jeg synes det er ufattelig mye å betale for en bærbar. Via Studenttorget kan man få en 13,3" MacBook Pro til 9100 kroner.

Jeg liker batteritiden og det fysiske designet til MacBook Pro, men har ikke sansen for OSX. Men Studenttorget-modellen har bl.a. ikke SSD. Når jeg (via Education-storen til Apple.com) konfigurerer 13"-modellen til "2.66GHz Intel Core 2 Duo, 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - 2x4GB, 256GB solid-state drive" kommer den på 20 930,-. Ikke akkurat billig det heller, og da har den fremdeles dårligere specs enn Vaio Z.

Men jeg er helt enig i at det er snakk om mye penger, og jeg har brukt en del tid på å overbevise meg selv. Men ettersom veldig mye av min tid, både til studier, jobb og privat, er bak PC-skjermer, prioriterer jeg å få gode kvalitetsprodukter som jeg kan være fornøyd med i lang tid. Jeg jobber mye, og har ingen andre dyre hobbyer, har ikke bil osv, og har konkludert med at jeg derfor kan kjøpe dyre mobiler og PCer i stedet. ;) Dessuten er det et viktig poeng for meg at jeg både bruker laptopen både på farten og hjemme, slik at jeg kun bruker penger på én maskin, i stedet for både stasjonær og laptop. Hadde jeg hatt begge deler er jeg enig i at det er galskap med ~20k for laptopen, men som min eneste maskin i flere år fremover, synes jeg det er verdt investeringen.

Dette kan du enkelt innstallere selv, og da får du mye bedre SSD'er og må trolig betale mindre for det. Jeg ville personlig holdt ut til Intels tredje generasjon til vinteren med større kapasitet og lavere pris, men andre generasjon kan også fås i opptil 160GB.

Jeg har allerede utsatt kjøpet ganske lenge, og vil fortrinnsvis kjøpe en maskin som er nøyaktig slik jeg vil ha den out of the box. Ulempen med Vaio i denne sammenhengen, er at SSD-løsningen er en proprietær Sony-løsning, med spesialtilpassede disker levert av Samsung. Så jeg kan f.eks. ikke erstatte dem med Intel X25-M gen 4 om et par år, noe som er kjipt.

HP Envy 14" kommer på markedet rundt august, som kan være en kandidat. Den har disse konfigurasjonsmulighetene, men ikke godt å si hva som blir tatt inn her til lands.

Som nevnt ovenfor har jeg allerede utsatt kjøpet lenge, så 5. juli er allerede i overkant sent. "Rundt august" kan vel fort bli august/september, og det blir for lenge å vente. Men jeg har sjekket opp i Envy-modellene tidligere (særlig Envy 13"), og de nåværende modellene har ikke kommet veldig godt ut i reviews. De får jevnt over skryt for god ytelse i liten innpakning, men får mye trekk for høy varmeutvikling, under middels batteritid og elendig touchpad. Det betyr jo ikke at den nye modellen har de samme problemene, men jeg er ikke kjempeoptimistisk. Og de leveres bare med HDD?

Så personlig ville jeg nok ikke lagt en 22 - 25 000 i en bærbar, men jeg må si at Sony Vaio Z modellene frister. Venter på hva den litt mindre modellen vil koste - da er det mulig jeg kjøper.

Den andre modellen (i5-modellen, se link i førstepost) som kommer til Norge har en litt mer edruelig veiledende pris på 17 000. Planen min foreløpig er å gå for den hvis jeg ikke får prutet i7-modellen ned til rundt 22 000.

Lenovo sine X201 er vel det nærmeste når det gjelder Sony i størrelse og ytelse - men de mangler DVD, HDMI etc.

Først og fremst mangler vel Lenovo-maskiner, selv 2010-modellene, et visuelt brukbart design. ;)

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Først og fremst mangler vel Lenovo-maskiner, selv 2010-modellene, et visuelt brukbart design. ;)

Nå liker jeg faktisk Lenovo ThinkPad sitt design, ikke minst fordi det gir en del andre signaler enn de fleste andre maskiner.

Lenke til kommentar

Jeg synes at på tross av forbedringer de siste årene, er designet fremdeles for nærme 80-tallet for min del. Jeg lar ikke design alene bestemme hvilken maskin jeg kjøper (eller ikke kjøper), andre faktorer er viktigere, men det spiller en rolle. Uansett, ikke la dette skli ut til en lengre diskusjon om Lenovo-design. ;)

Er det galskap å vurdere å gi ~5000 kr ekstra for Core i5 --> Core i7 + 128 GB SSD --> 256 GB + full HD-skjerm? Det er tross alt dyre komponenter, så føler ikke at akkurat det nødvendigvis er Sony som tar overpris. Kanskje jeg er naiv...? :p

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

Hvis Lenovo ThinkPad'ene er like bra rent byggemessig som når de het IBM ThinkPad, så må jeg si at de har et stort fortrinn over andre PC'er. Jeg har personlig mista en IBM ThinkPad i bakken (stål-gulv på en industri-maskin) fra over 1 meters høyde. Okay, noen av plastpanelene sprika litt og sånt og batteriet havna et par meter fra selve maskina, men det var bare å kneppe sammen igjen, putte på plass batteriet og alt funka helt perfekt.

Maken har jeg ikke sett. Kan være verdt å ta med i betraktningen om man er mye ute og flyr.

AlienWare maskinene til Dell har jo rimelig heftige specs, men fåes ikke med 13" skjem. Det går derimot å få med 11", men det blir kanskje litt lite? Koster da rett i overkant av 20.000 med i7, 8GB ram og 256GB SSD. Denne har også rimelig heftig spill ytelse. Jeg er derimot ikke helt sikker på lydnivå og batteri levetid, men dette vil jo variere veldig med hvilken strøm modus du kjører osv.

HP EliteBook 8440p 14" HD+ kommer med SSD på 160GB, 4GB Ram og i7 prosessor. Denne ligger på rett under 22.000. Den oppgis til 6 timer batteri levetid. HP har jeg fått høre endel bra om laptop'ene til, selv om de stasjonære er veldig så som så. Støynivå har jeg ikke funnet noe info om.

Sony Vaio maskinene betaler man mye ekstra for, nettopp fordi det er Sony og pga. design osv, regnes mer som et livsstilsprodukt enn som en vanlig laptop. Men selvsagt er specsa veldig bra.

Lenke til kommentar

Takk for gode tips. Jeg føler som nevnt tidligere at design er litt viktig, og dermed kommer Lenovo-maskiner stort sett litt dårligere ut allerede der. Det betyr ikke at de er utelukket, men at de helst bør ta det igjen på noe annet da (= byggekvalitet?). Skal se litt nærmere på ThinkPad-ene før jeg bestemmer meg.

Alienware er nok ikke aktuelt. Feile størrelser (11"-maskinen har samme volum som mange 13"-maskiner, på tross av den mindre skjermen), og designet blir gjerne litt for mye "tenårings-gamer" for min smak. Nå virker det plutselig som utseendet har alt å si, men det har det altså ikke. Bare det ikke ser for 80-talls ut (Lenovo), eller er for glorete (Alienware - hva i all verden skal jeg med "Skullcap design"??), så er det meste greit. ;p

Skjønner ikke helt argumentet om at man betaler så mye for Sony-logoen. Hvis 160 GB SSD, 4 GB RAM, i7 og 6 timers batteritid hos HP koster 22 000, så må det vel være knallpris med 256 GB SSD, 8 GB RAM, i7 og 6,5 timers batteritid for 24 000 hos Sony? Å doble RAMen utgjør vel alene den prisforskjellen, og i tillegg får man større SSD og marginalt bedre batteri. Så med mindre HPen har bedre komponenter et annet sted, får jeg det ikke til å rime at den er så mye bedre priset. Anyway, jeg skal sjekke ut hvilke konfigurasjonsmuligheter det er med EliteBooken. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+45613274

det hadde vært fint å få en liten oppdatering på hva du har valgt og hvorfor...? vis det ikke er til stort bry;)

Lenke til kommentar

Har ikke helt bestemt meg enda. Foreløpig heller jeg mot Vaio Z-modellen med Core i5, 1600x900-skjerm og 128 GB SSD. (til 17 000). Og har vurdert å prøve å vente til tester av HP Envy 14 kommer, men har utsatt kjøpet rimelig lenge allerede, så det blir trolig for lenge å vente.

Men får se, oppdaterer tråden når jeg bestemmer meg. Er fortsatt åpen for forslag - enhver stillegående 13-14"-maskin med bra byggekvalitet, bra batteritid, bra ytelse, kvalitets-SSD, bra design og gjerne også bluray og USB 3 er høyaktuell. Finnes det en maskin (uavhengig av pris) med alt det?

Foreløpig er Vaio-en det nærmeste jeg kommer, og hadde lett gitt 24k for den hvis den også hadde bluray og USB3. Er vel egentlig det som holder meg igjen, og gjør at jeg vurderer å vente enda litt med å kjøpe.

Lenke til kommentar

Ja, E-serien. Oversikt over modellene som kommer til Norge: http://www.sony.no/hub/vaio

--

For å omformulere spørsmålet i mitt forrige innlegg - er det noen nåværende eller kommende maskin de neste par månedene som er stille, 13-14", har bluray, USB 3.0, SSD på minst 128GB (helst 256GB+), minst 6 GB RAM, generelt bra ytelse, samt bra byggekvalitet, skjerm/tastatur, design og batteritid? USB 3.0 er kanskje den viktigste forskjellen her, sammenlignet med Envy 14 og Vaio Z, ettersom jeg tenkte å kjøpe en god ekstern disk samtidig, og da blir USB 2.0 flaskehalsen.

http://www.engadget.com/2010/06/21/sony-selling-amd-powered-vaios-for-the-first-time-in-years/

Er det sannsynlig at AMD vil greie å presse prisnivået på laptoper på kort sikt (de neste månedene)?

Endret av Peppep
Lenke til kommentar

En ting som ikke er nevnt er kvaliteten på skjermen. Tester og forumanmeldelser jeg har lest peker i retningen av at Z har markedets beste skjerm. Jeg får sett Vaioen iløpet av et par uker, men er på ferie nå. Tviler ikke på dette, da Sony har lang erfaring i å lage skjermer. Et kjempepunkt for Z'en, er jo vekten. 1,4 kg, mindre enn macbook air, samtidig som specsene er helt i toppen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...