thoresa Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Har kjøpt meg Canon 550D, men merker meg at minnekortet mitt på 8GB av typen SDHC 2, 8GB (ScanDisc) sliter litt når jeg filmer i HD. Hva slags minnekort benytter dere? Noen som kan anbefale et rimelig 8GB eller 16GB kort som er raskt nok? Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 (endret) Har kjøpt meg Canon 550D, men merker meg at minnekortet mitt på 8GB av typen SDHC 2, 8GB (ScanDisc) sliter litt når jeg filmer i HD. Hva slags minnekort benytter dere? Noen som kan anbefale et rimelig 8GB eller 16GB kort som er raskt nok? Jeg har hørt man bør ha minimum Klasse 6 minnekort om man skal filme i HD over lengre tid uten at jeg vet noe mere utover dette. Selv kjøpte jeg dette når jeg kjøpte mitt 550D' Sandisk Minneskort Secure Digital 8GB Extreme III SDHC 30MB/sek http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=9039377 Du kan nok få noen brukbare kort til halve prisen av det men Det kortet fungerer iallefall glimrende Endret 6. juni 2010 av Merko. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Litt OT: Jeg ser at man maks kan filme sammenhengende i 12min i 720p. Er dette en begrensning på kamera eller minnekort? Går det ann å komme over denne grensa med annet minnekort? Lenke til kommentar
Kris Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Kamera. Hjelper ikke å bytte minnekort. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Litt OT: Jeg ser at man maks kan filme sammenhengende i 12min i 720p. Er dette en begrensning på kamera eller minnekort? Går det ann å komme over denne grensa med annet minnekort? Er pga filsystemet kameraet bruker. Maks fil kan ikke overstige 4gb Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Litt OT: Jeg ser at man maks kan filme sammenhengende i 12min i 720p. Er dette en begrensning på kamera eller minnekort? Går det ann å komme over denne grensa med annet minnekort? Er pga filsystemet kameraet bruker. Maks fil kan ikke overstige 4gb Ser ikke for meg at 12 minutter 720p kan bli 4GB da, men... Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Mener 12-minuttersgrensa har noe å gjøre med h.264-lisensen, har ikke noen handfaste kilder å vise til nå though. Lenke til kommentar
OrjanB Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 720p har ca samme bitrate som 1080p pga av dobbel framerate. Har ikke sjekket nøyaktig hvor stor en 12 minutters film kan bli, men det blir nok noen GB. I manualen til 7D står det at den krever et kort med minimum 8MB/s, noe som er veldig lite. 7D bruker riktignok CF som er raskere, men jeg har brukt både Sandisk Extreme Pro (90) og Sandisk Extreme (60), og av de er det bare førstnevnte som er class 6, så at det er et minstekrav stemmer ikke. Lenke til kommentar
Mr. Purple Skrevet 6. juni 2010 Del Skrevet 6. juni 2010 Litt OT: Jeg ser at man maks kan filme sammenhengende i 12min i 720p. Er dette en begrensning på kamera eller minnekort? Går det ann å komme over denne grensa med annet minnekort? Er pga filsystemet kameraet bruker. Maks fil kan ikke overstige 4gb Ja tenkte det var derfor. Håpet kanskje at det hadde gått an å bruke filsystem som støtter større filer. Men det vil vel ikke kameraet støtte. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Alternativet er vel og lagre direkte på pc,eller ? Endret 7. juni 2010 av Nautica Lenke til kommentar
thoresa Skrevet 7. juni 2010 Forfatter Del Skrevet 7. juni 2010 Når jeg har instilt på full HD virker det som om jeg kan filme i 30 min dersom kapasiteten på minnekortet tillater det. På skjermen teller i alle fall kamera ned fra 30 min, men det er mulig det stopper opp etter 12 min? Jeg fant også ut etter å ha sett litt mer i manualen at kamera faktisk krever et minnekort med speed class 6 eller høyere. Og mitt ser ut til å ha speed class 2, så det forklarer en del:) Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 720p har ca samme bitrate som 1080p pga av dobbel framerate. Har ikke sjekket nøyaktig hvor stor en 12 minutters film kan bli, men det blir nok noen GB. I manualen til 7D står det at den krever et kort med minimum 8MB/s, noe som er veldig lite. 7D bruker riktignok CF som er raskere, men jeg har brukt både Sandisk Extreme Pro (90) og Sandisk Extreme (60), og av de er det bare førstnevnte som er class 6, så at det er et minstekrav stemmer ikke. En time 1080p fullkvalitet er ca 8GB. Så 12 minutter kan ikke bli 4GB. Angående klasser, så regnes ikke CF kort med "class". Extreme Pro er UDMA 6, men det er noe annet enn class 6. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Jo, 12 min kan lett bli 4GB, gitt 5,5MB/s (eller en bitrate på 44 Mb/s) er 12 minutter (5,5*60*12) 3960MB, eller litt under 4GB, de tallene stemmer ganske godt overens med det jeg får ut av 5Den iallefall... Lenke til kommentar
kozel Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Hei Kjøpte et 550D forleden. Valgte et "SanDisk Extreme SDHC 16GB" klasse 10 - mest gb for pengene når man skal filme HD. Du må ha klasse 6 eller høyere for at filmen skal flyte perfekt i 1080p/30fps. Testet hvor lenge man kan filme; ved 720p/60fps surret filmen i 12 minutt og 1 sekund før det kom "filmopptak har blitt stoppet automatisk". Filen ble da 4 284 869 109 bytes, mao grensen for filstørrelse ved FAT32 partisjoner. Forøvrig et FANTASTISK kamera å filme med når man tar seg litt bry med å lære seg litt teknikk. Har tatt minst like gode filmer med dette kamera som TV-selskaper tar med kamera i hundretusenkronersklassen (!). Et tips jeg har er å redusere saturation og konstrast på filminstillingene for materiale som egner seg best for etterarbeid i premiere/final cut, da får du litt mer "35 mm kino look" på videoen. Har kjøpt meg Canon 550D, men merker meg at minnekortet mitt på 8GB av typen SDHC 2, 8GB (ScanDisc) sliter litt når jeg filmer i HD. Hva slags minnekort benytter dere? Noen som kan anbefale et rimelig 8GB eller 16GB kort som er raskt nok? Lenke til kommentar
Pc Lynet Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 (endret) Litt OT men kom over denne sida Learning DSLR Video, veldig gode videoer og podcast handler om 550D men kan sikkert også brukes på andre Canon speilrefleks kameraer. Endret 7. juni 2010 av Pc Lynet Lenke til kommentar
billywillie Skrevet 7. juni 2010 Del Skrevet 7. juni 2010 Har kjøpt samme kameraet og class 4 holder til full hd filming. Har kjøpt 5 stk. 16gb sandisk på mymeory.uk til ca 250,- pr. stykk fritt levert i postkassa. Lenke til kommentar
Spook Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 12 minutters grensen for opptak har ingen ting med filsystem eller filstørrelse å gjøre, det hele skyldes faktisk EU regler angående avgifter. Har lest om dette flere steder de siste årene men fant i farta kun artikkelen jeg linker til. Så denne begrensningen er altså satt for å spare noen hundrelapper i avgifter. Den samme avgiftspolitikken innen EU er også årsaken til at videokameraer sjelden har "video inn" slik at man kan ta opp fra andre kilder enn kameraet selv. Det utløser også store avgifter ved import til EU land (og EØS land som Norge). Oppdaget dette når jeg for flere år siden kjøpte et Sony kamera i Asia, og det hadde i motsetning til samme modell solt i Europa både video inn og DV inn. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 12 minutters grensen for opptak har ingen ting med filsystem eller filstørrelse å gjøre, det hele skyldes faktisk EU regler angående avgifter. Har lest om dette flere steder de siste årene men fant i farta kun artikkelen jeg linker til. Så denne begrensningen er altså satt for å spare noen hundrelapper i avgifter. Men det du linker til, er en 30 minutters grense, ikke 12 minutter. Så 12 minutter passer med filstørrelse. Når filstørrelsen når 4GB grensen, så er det slutt da filsystemet ikke støtter større filer. Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 8. juni 2010 Del Skrevet 8. juni 2010 (endret) Syns dette var litt interessant, så jeg måtte google litt. Fant et svar på et diskusjonsforum som virket fornuftig: It's not a heat issue. 1. As I said in another thread, what Canon most likely did was use the 4 GB file size limit for FAT32 as the basis for time limit and bit rate. They set 29 minutes and 59 seconds as the maximum length for a 480p clip. They calculated the bit rate needed to fit 29:59 into 4 GB. This was the determined to be the minimum bit rate for their ABR/VBR codec. 2. Since 1080p has far more pixel data to compress, they more or less doubled the bit rate for HD mode to ensure image quality. That's why the time limit is less than half of what it is for 480p. And that's probably also why the bit rates are as absurdly high as they are. If I were one of the Canon programmers, I would absolutely say, "Hmmm, for the HD mode let's double the bit rate just to be safe." The 1.8 to 2.1 MB per second for 480p is already overkill; and the reason why they went with it is, again, because they used 4 GB and 29:59 as their other factors. 3. They decided to be lazy and not implement file spanning. This was their quick and dirty way of enforcing the time limit. I'd be willing to bet that the camera doesn't even have a software function that shuts off recording after the time limit is reached; the camera stops when 4 GB is reached. 4. Why would they do this? I can think of several reasons. First of all, the file spanning would have to be implemented for 1080p mode alone, since there would be no point in enabling it for 480p. Second, they would have to program several functions in the firmware: One specifically for file spanning, one that enables the file spanning when it detects that the camera is set for 1080p, one that stops file spanning after the second 4GB file, and one that makes the camera to stop recording after reaching the 29:59 mark. Sure, those functions might be fairly simple to program, but what would be even easier is to not go through the trouble and just not write them. Third, Canon targets the video function to photojournalists who might have an interest in capturing quick, brief video clips to go with their photos. The camera was not intended as a camcorder replacement, so it was never meant for full-on event videography or interviews. With this in mind, Canon didn't feel the need to implement file spanning in 1080p mode. It's the same reason why they disabled manual controls originally; in an interview with Chuck Westfall, he specifically stated that video was originally completely auto-exposure because Canon felt that their target customer, the photojournalist, wouldn't have much experience with videography and would be more interested in being able to record video as easily and painlessly as possible. (That's, of course, the same reason why consumer camcorders are highly automated.) 5. The idea that the 12-minute time limit is due heat issues simply doesn't make sense. First of all, there have been 5D shooters who have recorded videos for several hours at a time without experiencing ill effects from overheating. Second, there is actually no 12-minute time limit; users have been able to do 14 or 15 minutes, but that's because they've shot scenes with very little motion or detail, thus reducing the actual bit rate. (Remember, the codec is variable bit rate, not constant bit rate.) So the 12-minute time limit is really an approximation based on the nominal average bit rate. Finally, there is no reason to believe that 1080p video produces any more heat overall than 480p video. Yes, the image processor might have to do more work, but as I understand it, heat issues with DSLRs primarily have to do with the sensor, which must constantly read and refresh in order to provide the live feed to the live view stream. I would imagine that that's far more taxing on an integrated circuit than a bunch of downscaling and encoding processes. Edit:Så det har nok både med 30 minutters regel og filstørrelse å gjøre. Endret 8. juni 2010 av Johnny™ Lenke til kommentar
Spook Skrevet 11. juni 2010 Del Skrevet 11. juni 2010 Takk for oppklaringen begge to (tomsi og Johnny). For min egen del så har ikke 12-minutters grensen noen stor praktisk betydning siden jeg sjelden filmer sammenhengende klipp som er lenger enn 12 minutter, de aller fleste klipp er en god del kortere. Men uansett en veldig irriterende begrensning, hadde Canon implementert "file spanning" og satt grensen til rett under 30 minutter så hadde det hele vært noe mindre irriterende. I enkelte sjeldne tilfeller så blir både 12 og 30 minutter for kort tid - men da får jeg ta frem et dedikert videokamera. Dessuten så liker jeg personlig best å ta stillbilder så for meg personlig så er dette egentlig en "ikke sak" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå