Gå til innhold

Oppgradere eller kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Hei, datamaskinen min er over 1 år gammel. Når feriepengene kommer planlagte jeg å enten oppgradere eller kjøpe ny.

Utgangpunktet mitt er slik:

In-Win J649 ATX Midi Tower sort uten PSU

USB2.0, Audio, Airduct, 120mm vifte

Corsair Powersupply 550W Bulk, black,

ATX/EPS, 120mm fan, 4xSATA, SLI

Gigabyte GA-EP45-DS3L, P45, Socket-775,

ATX, GbLAN, DDR2, PCI-Ex(2.0)x16

Intel Core# 2 Quad Q8200 2,33GHz,

Socket 775, 4MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

Samsung SpinPoint F1 750GB SATA2

32MB 7200RPM

Sony NEC Optiarc DVD±RW burner AD-5200A,

DVD+R/+RW/DVD-R/-RW, OEM, IDE, Black

EVGA GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA

PCI-Express 2.0, "Superclocked" 2xDVI, HDCP, Core

216, Graphics Plus, 55nm

Corsair TWIN2X 6400 DDR2, 4096MB CL5,

Kit w/two matched CM2X2048-6400 Dimm's

Problemet mitt er at jeg syntes det virker lite framtidsrettet å oppgradere på en data med ddr2 minne, og socket 775. Jeg hadde lenge planlagt å bytte ut til core-i7+gtx270 og ddr3 ram som jeg tok opp i en tråd om der jeg spurte om Psuen min takler det. Men da har jeg jo byttet ut alle dyre komponenter i datamaskinen og kunne like godt bygget en ny? Og kanskje solgt den gamle.

Hva ville dere gjort?

Også hva burde jeg selge den gamle maskinen min for om jeg kjøper ny? Takker for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet ikke hvilke budsjetter du opererer med, men her er et rimelig oppgraderingsforslag: AMD X6 1055T eller 1090T, AM3-hovedkort, 4GB DDR3 1600MHz og ATI 5850 (pluss evt. SSD).

Behold kabinett, brenner, harddisk, PSU og selg skjermkortet - GTX260.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke satt noe grense, når jeg tenker meg om har jeg lyst å bygge ganske high end. Så budsjettet kan muligens bli 15k+det jeg eventuelt får solgt de gamle delene for. (uten skjerm og annet utstyr)

Endret av Ekinorak
Lenke til kommentar

Forslag til AMD-oppsett (15k hos Dustin) med 6-kjerners prosessor, god cpu-kjøler for overklokking, rask SSD, 1TB lagring og 5970-skjermkort for maksimal spillytelse:

AMD PHENOM II X6 1090T BE 3.2GHZ 9MB SOCKET AM3 BOX

COOLER MASTER FULLTOWER HIGH AIR FLOW 932 EATX BLACK

SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

INTEL X25-M 2,5# 80GB SSD SATA/300 MLC 34NM + TOOLKIT

COOLER MASTER SILENT PRO ATX12V 2.3 850W

NOCTUA NH-D14 S-775/1156/1366/AM2+/AM3

CORSAIR 4GB DDR3 XMS3 DOMINATOR PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X2GB)

SAPPHIRE RADEON HD5970 2GB GDDR5 PCI-E DVI/DP

GIGABYTE GA-890GPA-UD3H DDR3 AM3 ATX

Samsung SH-S223B - DVD±RW (±R DL)/DVD-RAM-stasjon

Totalt: 15 258,00 kr

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gjort noen av delene, men spart penger til å oppgradere/kjøpe nytt neste år. Det er faktisk det jeg gjør også.

Har selv en lignende maskin med en litt raskere Q9450 på 2,66ghz. Har overklokket den til 3,4ghz. På jobben har jeg en ny PC med lignende ytelse som den du spør om i posten over (Core i7 860 på 2,8ghz, 6gb 1600mhz ram). Jeg synes ikke det er noe særlig forskjell på dem.

Jeg venter med å kjøpe nytt til Intel kommer med nye Quad/Hexacore 32nm CPU-er for vanlige forbrukere til neste år eller til AMD kommer med sin neste generasjon cpu-er.

Men hvis det er slik at du uansett skal kjøpe noe nå, så ville jeg valgt et system basert på X58 og i7 920/930 som du har ovenfor med noen få utskiftninger.

Kjøler: Noctua NH-D14 er vesentlig bedre, og bråker ikke mye. Hvis du ikke vil overklokke til bristepunktet kan du ta av den ene viften, og da er den mye stillere, men kjøler nesten like bra som med to. Hvis jeg skulle hatt vannkjøling i et så stort og bra kabinett ville jeg ha hatt dobbel radiator med 2*120mm vifter. Tror ikke Corsair H50 er stillere enn Noctuaen.

Hovedkort: ville valgt et billigere, f.eks. Gigabyte GA-X58A-UD3R. Det har ikke USB 3, men overklokker bra, og det er viktigst for meg. Se test her.

Systemdisk: Ville uten tvil hatt en Intel 80gb gen 2 SSD disk for operativsystemet og harddisken til lagring. En sånn disk er det eneste jeg har oppgradert med i år, og det var verd hver krone.

RAM: Tror garantert du skal kunne få 6gb ram billigere enn de du har valgt. Synes de var veldig dyre. Ikke var de sykt raske heller. Kanskje noen andre kan anbefale alternativ ram?

PSU: hvis du vil spare penger og klarer deg med 950w uten modulære kabler så har du en testvinner her til bare kr. 950,-

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke gjort noen av delene, men spart penger til å oppgradere/kjøpe nytt neste år. Det er faktisk det jeg gjør også.

Har selv en lignende maskin med en litt raskere Q9450 på 2,66ghz. Har overklokket den til 3,4ghz. På jobben har jeg en ny PC med lignende ytelse som den du spør om i posten over (Core i7 860 på 2,8ghz, 6gb 1600mhz ram). Jeg synes ikke det er noe særlig forskjell på dem.

Jeg venter med å kjøpe nytt til Intel kommer med nye Quad/Hexacore 32nm CPU-er for vanlige forbrukere til neste år eller til AMD kommer med sin neste generasjon cpu-er.

Men hvis det er slik at du uansett skal kjøpe noe nå, så ville jeg valgt et system basert på X58 og i7 920/930 som du har ovenfor med noen få utskiftninger.

Kjøler: Noctua NH-D14 er vesentlig bedre, og bråker ikke mye. Hvis du ikke vil overklokke til bristepunktet kan du ta av den ene viften, og da er den mye stillere, men kjøler nesten like bra som med to. Hvis jeg skulle hatt vannkjøling i et så stort og bra kabinett ville jeg ha hatt dobbel radiator med 2*120mm vifter. Tror ikke Corsair H50 er stillere enn Noctuaen.

Hovedkort: ville valgt et billigere, f.eks. Gigabyte GA-X58A-UD3R. Det har ikke USB 3, men overklokker bra, og det er viktigst for meg. Se test her.

Systemdisk: Ville uten tvil hatt en Intel 80gb gen 2 SSD disk for operativsystemet og harddisken til lagring. En sånn disk er det eneste jeg har oppgradert med i år, og det var verd hver krone.

RAM: Tror garantert du skal kunne få 6gb ram billigere enn de du har valgt. Synes de var veldig dyre. Ikke var de sykt raske heller. Kanskje noen andre kan anbefale alternativ ram?

PSU: hvis du vil spare penger og klarer deg med 950w uten modulære kabler så har du en testvinner her til bare kr. 950,-

Mye bra her, jeg er i utgangspunktet ikke ute etter å spare litt penger på bekostning av framtidsrettet datamaskin(bla. usb3). Når det kommer til kjøleren er det den jeg har erfaring med. Jeg satser ikke på å overklokke noe spesielt mye, et stille system er jeg ikke opptatt av da jeg aldri hører dataen grunnet musikk o.l uansett. Har også en projektor som lager som oftest mer lyd uansett.

Jeg planlegger å kjøpe meg SDD til høsten, siden jeg vil ha en 128-256gb størrelse og antar dem kommer til å synke en del i pris.

Og ettersom jeg planlegger å kjøpe enda et Gtx480+ bruke mitt gamle gtx260 som fysikkkort. Blir det fort veldig mangen Watt i et litt klokket system.

Lenke til kommentar

He he, du får aldri et framtidsrettet system. Intel kommer med nye brikkesett for hovedkort hele tiden. Neste er allerede annonsert og kommer i 2011. Men har du råd så er det et fett system du har lagt opp her.

Tviler på at ssd-ene faller noe særlig i pris før helt i slutten av året når intel kommer med sine generasjon 3 ssd-er basert på 24nm produksjon. Husk på at de ikke har falt mye siden i fjor høst. Da betalte jeg 1650,- for min, nå koster den 1590,- i billigste nettbutikk.

Hvis du skal vente med å kjøpe ssd, så vent på intel sine gen 3-disker. Mulig de ikke kommer ut i norske butikker før etter nyttår. Jeg har to gen 2 disker nå, og vurderte en stund å kjøpe en til til htpc-en, men fant ut at jeg vil vente på gen 3.

En annen ting, hvis du skifter ut til hexacoreprosessor neste år kan det hende du vil ha en kraftigere cpu kjøler.

Hvis du vil ha en som er veldig lik Corsairen, men kjøler litt bedre uten å bråke noe særlig mer så kan du vurdere denne:

CoolIT ECO A.L.C.

Både denne og Noctuaen er slik sett mer framtidsrettet en corsairen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-J0FoqSqMwq

Begge viftene blåser samme vei.

Det gir egentlig ikke så veldig mye bedre temperaturer har jeg lest

Lenke til kommentar

Tok meg nesten 3 timer! Gjorde mye tungvindt, som å glemme å sette i IO-panelet så jeg måtte ta ut hk og montere det igjen. Festet medfølgende chipsetvifte til hovedkortet før cpu noe som gjorde at jeg ikke fikk festet ene siden av kjøleren, måtte skru av chipset-kjøleribben og viften for deretter feste cpu kjøleren og så skru på igjen chipset-kjøleribben og viften.

Det som er litt kjipt er at Kabinettet har 2 usb kabler, jeg får bare festet en på hovedkortet. Antar da at bare 2 av 4 ubs i front virker. (noen tips?) Sitter også med en 140mm vifte jeg ikke får plassert, i toppen er det bare 3x 120mm plasser.

Uansett slik ser det ut nå, uten psu og skjermkort som kommer i morgen eller fredag:

post-62564-1276719746,4534_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...