Exelcius Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Hei Har en Acer Aspire 5930G laptop jeg har problemer med. Når jeg skrur på PCen lager den noen "biipelyder" i noen sekunder og alt jeg får opp er en tekst som sier: "PXE-E61: Media Test failure, check cable PXE-M0F: Exiting PXE ROM Operating System not found" Formaterte PCen for ca. en uke siden, og den funket helt fint i går natt. Etter som jeg forstått er det harddiscen som er synderen. Har prøvd å ta den ut og inn igjen, stramme skruene og sørge for at den sitter skikkelig i, men det funket ikke. Er det noen som har noen forslag på løsninger? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 27. mai 2010 Del Skrevet 27. mai 2010 Enig i diagnosen. BIOS finner ingen disk å boote fra, så den prøver nettverk som siste utvei. Og da kommer den meldingen. Det beste er vel å prøve en annen disk. Lenke til kommentar
Exelcius Skrevet 27. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 27. mai 2010 Hvis jeg kjøper en ny harddisc, da må jeg vel kjøpe operativsystem også? OS fulgte med laptopen, men det ligger vel på den defekte harddiscen? Isåfall blir det heller ny PC til et par lapper ekstra. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Du skal finne lisenskoden på en klistrelapp som er festet på PCen. Det er egentlig lisensen man betaler for. Så hvis du får låne en Windows CD fra noen andre så er det fullt lovlig å bruke den. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Hvor gammel er maskinen ? Er det mindre enn 5 år siden den ble kjøpt, så kan du reklamere på den. (under forutsetning av at det var et forbrukerkjøp) Lenke til kommentar
RulleRimfrost Skrevet 28. mai 2010 Del Skrevet 28. mai 2010 Om det er feil på filer eller mbr kan det fixes med Windows CD-rom. Om det er myk feil på disken (magnetisk, skadde sektorer) kan det ofte fixes med HDD Regenerator. Om disken er fysisk skadet er det bare å kjøpe ny. Har selv reinstallert både Fujitsu og Ibm med oem-lisensen fra klistremerket, og det burde vel funke med Acer også om du får tak i riktig CD. Om du kjører recovery og ny installasjon med alt + F10, og det funker, så er ikke disken fysisk skadet. Lenke til kommentar
Exelcius Skrevet 28. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2010 Hvor gammel er maskinen ? Er det mindre enn 5 år siden den ble kjøpt, så kan du reklamere på den. (under forutsetning av at det var et forbrukerkjøp) Den er 1 og et halvt år. Men garantien gikk vel bort når jeg skrudde opp underdekslet for å se om disken satt ordentlig i? Uansett, takker for svar, skal prøve litt til før jeg kjøper ny. Det å sende på reperasjon tar vel minst 3 uker basert på tidligere erfaringer, og da man skal reise i 3 uker og driver med fotografering, så er vel det uaktuellt. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 29. mai 2010 Del Skrevet 29. mai 2010 Garantien _kan_ ha gått bort, men det er ikke sikkert. Reklamasjonsretten er noe annet, og den har ikke gått bort. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå