Gå til innhold

Trenger hjelp til å koble flere maskiner på nett via kabel(Altibox)

Anbefalte innlegg

Har akkurat fått installert fiber med altibox (telsey-modem). Har i huset spredenett med Elko Living system og Elko switch i skap i teknisk rom. Flotte greier..

Når jeg prøver å koble pc-utgangen på switchen og bruker patchkabel herfra til f.eks kontakten i skapet som er til linjen til mitt hjemmekontor får jeg ikke netttilgang. Jeg har kontakt med sentral, men kan ikke logge meg på. Kobler jeg ikke via switchen får jeg full netttilgang. Etter å ha ringt til Elko får jeg vite at jeg trenger en router/switch slik at alle maskiner som kobles via kabel får egen ip.

Har en gammel Thompson S780 modemrouter fra tidligere, men å bruke denne er ingen "plug'n play". Den har ingen WAN inngang som passer RJ-45 kabelen fra Altiboxen.

Har noen tips til en router jeg kan bruke mellom altibox og switch? Har sett litt på D-Link DIR 615 (https://prisguiden.no/produkt/82438) som jo virker passe billig og grei. kan denne brukes til mitt formål? Bør jeg i så fall disable wlan på en av boksene?

Noen som har tips, og evt forbehold når jeg skal koble dette (i forhold til sette Altibox og router opp mot hverandre)? Er redd for å skape 2 flaskehalser hvis jeg ikke holder tungen beint i munnen..

All hjelp taes i mot med stor takk

Endret av Conkey
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å koble en PC rett i altibox modemet, kommer du på nett?

Ellers så trenger du bare en router for å dele ut IP adresser. En hvilken som helst router klarer jobben. Hvis du har en gammal maskin du ikke bruker kan du også slenge inn feks. ClearOS og bruke den som router.

Endret av SweetMaryJane
Lenke til kommentar

Prøv å koble en PC rett i altibox modemet, kommer du på nett?

Ellers så trenger du bare en router for å dele ut IP adresser. En hvilken som helst router klarer jobben. Hvis du har en gammal maskin du ikke bruker kan du også slenge inn feks. ClearOS og bruke den som router.

jepp, kommer fint på nett så lenge jeg kobler utenom switchen, men problemet er at det kun er 1 utgang fra altiboxen og jeg skal ha kablet nett flere steder i huset (siden det allerede ligger klart i veggene til alle rom, og trådløst er så ustabilt). Men funker f.eks den routeren jeg linker til for denne jobben? Er ikke noe spesielle forbehold når det er fibersignal? (regner selv med at nettsignal er nettsignal).

Blir nok å kjøpe en router. Tips til noen bestemt?

Endret av Conkey
Lenke til kommentar

Har ikke testet den du linket til, bruker selv en egen maskin som gateway.

Men den burde funke greit den. Kan godt hende du må slå switchen av og på etter å ha koblet den opp, vet ikke om den trenger en egen IP adresse.

Ingen spesifike behov med fiber, men det kan variere fra ISP til ISP. Det er feks. ikke lik oppkoblingsmetode på alle ADSL linjer.

Lenke til kommentar

det tyder på at 3Com officeconnect er en router med DHCP. Noe som stemmer med treff på Google med det du har oppgitt og det du beskriver. Men siden du ikke har nevnt eksakt modell kan det også være andre forhold som spiller inn.

Du kan lese en del av den IP-adresse din maskin har. Passer adressen med 10.x.x.x er den normalt tildelt av et "ADSL/DSL/Kabel-modem". Passer adressen med 192.168.x.x er den normalt tildelt av en router. 169.x.x.x adresser er dummy (maskin får ikke tildelt adresse). Andre adresser tyder på ekstern ip-adresse.

Lenke til kommentar

Jeg har selv altibox men bra bkk, uten at det betyr noe... Altibox bruker 192.168.10.100 til 199 som standar, den kan forandres. 3COM routere bruker 192.168.0.100 til 199. Så lenge DHCP er stått på så bruker ikke altibox sine ip adresser, men om du skrur av DHCP på 3com routeren så vil da altibox dele ut ip adresser. Så om du går inn på klientene og ser hvilken ip adresse de har ved feks og sjekke trace route til 192.168.10.1 så vil du se hvilken aksess punkter den er borti på veien til altibox modemet.

Håper det var et fornuftig svar...

Lenke til kommentar

Må advare trådstarter mot DIR-615. Denne kan være ganske/veldig ustabil ved last.

Når man har fått fiber i hus og skal ha en router, så bør man jo investere i noe som holder mål.

Skal du kun sjekke epost og lese VG, så kan du selvsagt klare deg med hva_som_helst, men skal du holde på med tyngre saker, så vil jeg anbefale en router med gode spesifikasjoner.

Selv har jeg en ASUS RT-N16 som er utrolig stabil og tåler 300.000 tilkoblinger. Hos dama har jeg plassert en Buffalo WZR-HP-G300NH som er bra og stabil også. Denne har dessuten en meget bra trådløsenhet som jeg bruker til å hente internett trådløst med (fra en kompis i naboleiligheten). Begge disse kan dessuten flashes med DD-WRT firmware for økt stabilitet og funksjonalitet. De har Gigabit LAN & WAN i tillegg til 11n trådløsnett. M.a.o. routere som yter bra også for neste generasjons internett og LAN.

Lenke til kommentar

Jeg har oxo dlink 655, og den er ikke stabil i det hele tatt... Har oxo to jensen scandinavia airlink som oxo er totalt ustabile... Så gå hold deg langt unna de to i alle fall. Er selv ute etter nye og skal se litt på asus sine routere...

Lenke til kommentar

Jeg satser på å kjøpe en tilsvarende 3com enhet (http://www.papyrus.no/PartDetail.aspx?q=p:2142231;c:36172) som den jeg nå har lånt, bare med 8 porter. Skal sjekke dette med ip-ene når jeg kommer hjem i dag. Hvordan finner jeg ip slik at jeg kommer meg inn på 3 comen? Ipconfig?

Når jeg har sett på routere har spesielt Asus RX3081 sett interessant ut med sine 8 porter. Men om altiboxen og 3com'en kjører på samme range slik desverre skriver er vel dette en fordel.

Lenke til kommentar

takk for den.... firmware var 1.20 :( har oppdatert den no :yes:

Mulig det kan løse noen av problemene du har hatt. Vil også råde deg til å bruke de Jensenrouterne som aksesspunkt og switch i stedet for router. Det gjør du ved å slå av DHCP(LAN) og koble til kun LAN på på Jensen. Internettporten skal mao ikke brukes.

Ønsker du å nå Jensen i ettertid, så må du ha satt den opp med statisk ip i samme subnett som DIR-655. F.eks 192.168.0.2

Endret av la7dfa.com
Lenke til kommentar

Jeg begynenr å lure på om ikke elko switchen egentlig bare er en hub. Hvis der er slik PerB skriver lengre opp: "Passer adressen med 192.168.x.x er den normalt tildelt av en router. " skal jo altiboxen min ha en routerfunksjon i og med at ip starter med 192.168.

Satser på at den 3Com switchen kommer til nytte uansett. Får vel bare prøve og se, ved mindre noen her mener det vil være svært tullete av meg...?

Endret av Conkey
Lenke til kommentar

takk for den.... firmware var 1.20 :( har oppdatert den no :yes:

Mulig det kan løse noen av problemene du har hatt. Vil også råde deg til å bruke de Jensenrouterne som aksesspunkt og switch i stedet for router. Det gjør du ved å slå av DHCP(LAN) og koble til kun LAN på på Jensen. Internettporten skal mao ikke brukes.

Ønsker du å nå Jensen i ettertid, så må du ha satt den opp med statisk ip i samme subnett som DIR-655. F.eks 192.168.0.2

men hvordan løser jeg et slikt problem når den ene jensen aksepunktet skal kobbles tråløst til da dynalinken? har ikke funnet noe oppset på wds på den?

Lenke til kommentar

men hvordan løser jeg et slikt problem når den ene jensen aksepunktet skal kobbles tråløst til da dynalinken? har ikke funnet noe oppset på wds på den?

Du får se i trådløsinnstillingene. Skal den brukes som klient, så er det noe som heter access point client, som skal kunne kobles opp mot et aksesspunkt eller trådløsrouter (hvertfall fra samme chipsetfabrikant).

Lenke til kommentar

da har jeg gjort som beskrevet, alle pcer er på nett, og alt fungerer tilsynelatende bra :new_woot: måtte bare gjøre en liten forandring... har satt jensen 89300 tråløst i forbindelse med med jensen 59300 som igjen er i forbundet med kabel til dlink 655... det for at dlink 655 snakker ikke med jensen 89300 trådløst :ermm:

Men da trenger jeg jo ikke dlinken tenker dere da, men det gjør jeg for jensen 89300 og 59300 er håpløst ustabile når de har aktivert dhcp! så får jeg meg et par nye routere så skulle det bli bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...