MatsB Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Da står det mellom to kameraer: Canon EOS 1000D eller Sony a330 Har bestemt at jeg skal ha live view, begge disse har det. Det som er pluss med Sony er: Større skjerm, vippbar skjerm og innebygd bildestabilisator. Da er spørsmålet: Hvem er best av Canon EOS 1000D og Sony a330?? Og er det verdt å legge til 1500 ekstra i Sonykameraet? Canon: http://www.elkjop.no/product/foto-video/speilrefleks/EOS1000DDCKIT/canon-eos-1000d-18-55mm-kit?Selected=Specifications#tProductTabcontent Sony: http://www.elkjop.no/product/foto-video/speilrefleks/DSLRA330LKIT/sony-dslr-a330l-kit?Selected=Specifications#tProductTabcontent Håper på svar, og det haster! Mats Endret 16. mai 2010 av MatsB Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Skal du ha Canon, så finn en annen pakke - "18-55" er en papirvekt, "18-55 IS" er et ganske kurant objektiv. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Vet ikke om jeg skal ha Canon, det er derfor jeg spørr... Canon EOS 1000D, Nikon D3000 eller Sony a230 ?? Ser ut til at alle disse leveres med 18-55 Lenke til kommentar
HUNTER1977 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Vær obs på at av de tre du linker til er det bare Canon som har live-view, dvs at du kan bruke skjermen som søker. Pakkene i elkjøp-linkene du har lagt ut inneholder ikke objektiver med bildestabilisering (IS for Canon og VR for Nikon). Sonykameraet har dette innebygd i kamerahuset, så her får du det med uansett. Eos1000D får du for 3395 MED IS-objektiv: http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=97375 Et MYE bedre alternativ enn de elkjøp-pakkene du tenker på. Det Trondster nok vil fram til er at Canon leverer et 18-55mm objektiv uten Is som er dårlig, og en versjon med IS som faktisk er meget bra. Her er noen tester og filmer som viser disse modellene i bruk: http://www.cameralabs.com/buyers_guide/budget_DSLRs/best_budget_DSLR.shtml Endret 14. mai 2010 av HUNTER1977 Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 okei. MEN jeg har fortsatt ikke fått svar på hvilket av disse tre som er best/du ville valgt!???? Igjen spørr jeg: Canon EOS 1000D, Nikon D3000 eller Sony a230 ????? PS: kan noen forklare litt bedre hva live-view er?? (skjønte det ikke helt) Er dette viktig?? Lenke til kommentar
se# Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Live View betyr at du kan bruke LCD-skjermen når du tar bilder (som søker). Om Live View er viktig er det ikke noen andre enn du som kan svare på, for noen er det helt uinteressant, for andre veldig viktig. Det er ikke noen av disse som er best, det avhenger av dine prioriteringer. Skulle jeg rangert disse så ville det være 1000D med 18-55 IS, så a230 og D3000 (med 18-55 VR) på siste. Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Gå inn å se på de ved siden av hverandre her: http://www.dpreview.com/reviews/sidebyside.asp Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 Betyr det at med et kamera som ikke har live-view, må du se igjennom det "hullet" øverst som på et gammeldags kamera?? :O Får man ikke opp bildet på skjermen som i et digitalkamera?? Lenke til kommentar
BarneyGumble Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Betyr det at med et kamera som ikke har live-view, må du se igjennom det "hullet" øverst som på et gammeldags kamera?? :O Får man ikke opp bildet på skjermen som i et digitalkamera?? Jepp, det stemmer. For min del har jeg akkurat byttet fra Canon med Live-view til Sony uten Live-view og jeg savner det ikke, men det kan bare du avgjøre om du vil savne. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 okei, da kan jeg ikke tenke meg et kamera uten live-view!! Er det ikke tungvint å se igjennom det lille "hullet" for hver gang man skal ta et bilde? Men jeg er fortsatt spent på å høre hvem dere syntes er best av: Canon EOS 1000D, Nikon D3000 eller Sony a230 ???? Lenke til kommentar
Johnny™ Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Alle er gode. Det koker egentlig ned til hva du foretrekker. Lenke til kommentar
olar0701 Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) okei, da kan jeg ikke tenke meg et kamera uten live-view!! Er det ikke tungvint å se igjennom det lille "hullet" for hver gang man skal ta et bilde? Men jeg er fortsatt spent på å høre hvem dere syntes er best av: Canon EOS 1000D, Nikon D3000 eller Sony a230 ???? Du ønsker å ta bilder på denne måten, jfr vedlagte bilde ? Ikke noe galt i det, men de som kjøper digitalt speilrefleks bruker nok "det lille hullet". Bildekvalitetsmessig er nok S, C og N like gode. Den største forskjellen i mine øyne, er at Sony har bildestablisering i kamerahuset. Endret 15. mai 2010 av olar0701 1 Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 @MatsB MatsB: "Betyr det at med et kamera som ikke har live-view, må du se igjennom det "hullet" øverst som på et gammeldags kamera?? :O" Uten det "hullet" ville det ikke vært et speilreflekskamera. Det "hullet" gir fotografen "Real Live View", nesten like godt som i gamle dager. MatsB: "Får man ikke opp bildet på skjermen som i et digitalkamera??" Det ER digitale kameraer. Du får se bildet på skjermen etter at du har laget det. MatsB: "okei, da kan jeg ikke tenke meg et kamera uten live-view!!" Da burde du se på systemkameraer uten "hull". Eller et kompaktkamera med full eksponeringskontroll. MatsB: "Er det ikke tungvint å se igjennom det lille "hullet" for hver gang man skal ta et bilde?" Nei. Før du bestemmer deg for OM du vil ha et DSLR, MÅ du prøve et. MatsB: "Men jeg er fortsatt spent på å høre hvem dere syntes er best av: Canon EOS 1000D, Nikon D3000 eller Sony a230 ????" Slutt å skrik. Oppfør deg som om du kommer fra et møblert hjem. Det er ingen her som kan fortelle deg hvilke sko som passer deg best. Alle systemkameraer er istand til å ta teknisk utmerkede bilder. Forskjellen i bildekvalitet er neglisjerbar. Gå i butikken. Hold i og Se gjennom de aktuelle kameraene. Kjøp det du liker best. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 okei, da kan jeg ikke tenke meg et kamera uten live-view!! Er det ikke tungvint å se igjennom det lille "hullet" for hver gang man skal ta et bilde? Men jeg er fortsatt spent på å høre hvem dere syntes er best av: Canon EOS 1000D, Nikon D3000 eller Sony a230 ???? Du ønsker å ta bilder på denne måten, jfr vedlagte bilde ? Ikke noe galt i det, men de som kjøper digitalt speilrefleks bruker nok "det lille hullet". Bildekvalitetsmessig er nok S, C og N like gode. Den største forskjellen i mine øyne, er at Sony har bildestablisering i kamerahuset. Ja ønsker å ta bilde med den måten.... Og da må man ha live view? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Ja ønsker å ta bilde med den måten....Og da må man ha live view? Det stemmer. Men den optiske søkeren (det lille hullet) er veldig mye bedre enn de elektroniske søkerne som er på noen kompakt-kameraer og mange videokameraer. Er også nesten eneste brukbare alternativ i sterkt lys. Har selv DSLR med live-view og er veldig glad for at jeg har det, selv om mange mener det er meningsløst. Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Du burde nok heller satse på et kompaktkamera, eventuelt et speilløst systemkamera. Er ikke vits i å kjøpe et dyrere og større kamera når du ikke har planer om å utnytte fordelene det vil gi deg. Live view fungerer faktisk dårligere på DSLR enn det gjør på kompaktkamera. Endret 15. mai 2010 av SKT Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg kunne godt skrevet i sted hva jeg bruker live-view til. Har et par objektiver med lang brennvidde og syltynt fokusområde (bl.a. et 800mm speilobjektiv) . Da er det utrolig greit å skifte til live-view og forstørre opp skjermen så jeg ganske lett kan få riktig fokus. Lenke til kommentar
AiKi Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 I tillegg kan det være verdt å nevne at LV ikke fungerer som på et kompaktkamera m.t.p. autofokus. viser live view i aksjon på et 1000D. Se fra ca. 3:20, hvor det vises "quick AF" (merk at skjermen blir sort) og "live mode", som er ganske tregt. Slik er det generelt på alle DSLR unntatt visse Sony-modeller med en løsning som tillater bruk av rask autofokus i LV-modus (via en separat bildebrikke). A330 skal være den billigste modellen med denne løsningen, om jeg husker rett. Greit å ha LV tilgjengelig, men optisk søker er nok veien å gå for langt det meste. PS: Om du ikke har forelsket deg i A330 enda, så finnes det et par kamerafabrikanter til, som du antagelig treffer på om du går innom en seriøs fotobutikk med godt utvalg og spør litt rundt (unngå gjerne tider hvor butikkene er stappfulle, da har betjeningen ofte bedre med tid til å gi en runde). Verdt å prøvealt, siden det virker som om du ikke har valgt ut disse modellene av noen spesiell grunn. tl;dr: (Kennymodus: Optisk søker er profesjonelt, LV er for amatører.) Lenke til kommentar
jim_smyth Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Kikk her: http://www.google.no/search?q=canon+1000d+vs+sony+330a&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a Kikka innom første nettsida der og det stod at: -tenk på at du kjøper deg inn i et system. Canon tar deg lengre enn Sony -gå i butikken og kjenn hvem som sitter best i hånda Spesifikasjonene har jeg ikke sett på, men det finner du ut av ganske fort. Lenke til kommentar
MatsB Skrevet 15. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) Da står det mellom to kameraer: Canon EOS 1000D eller Sony a330 Har bestemt at jeg skal ha live view, begge disse har det. Det som er pluss med Sony er: Større skjerm, vippbar skjerm og innebygd bildestabilisator. Da er spørsmålet: Hvem er best av Canon EOS 1000D og Sony a330?? Og er det verdt å legge til 1500 ekstra i Sonykameraet? Canon: http://www.elkjop.no...oductTabcontent Sony: http://www.elkjop.no...oductTabcontent Håper på svar, og det haster! Mats Endret 15. mai 2010 av datating Innlegg hentet fra et nytt emne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå