larsingedude Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) For ca 2 måneder siden bestile en god venn av meg pc via nettet. Slik gikk det for seg. PC blir bestilt i midten av mars. Og ankommer etter noen dager. PCn blir åpnet, og jeg hjelper vedkommende å installere noen programmer som office or northon. 2 dager senere funker ikke skjermen. Man skulle tro dette var en vanlig garantisak? Men nei, skjermen er "punktert", og kunde må selv betale for reprasjon. Pris: 3000 (50% av hva pcn kostet) Så kunden må betale for reprasjon av en pc som har stått på en kontorpult i 2 dager? Fordi skjermen er "puntert"? Sånn gikk det for seg: -------------------------------------------- Fra: H Dato: 19. mars 2010 11.31 Emne: VS: 10-415732 - punktert LCD skjerm Til: M Hei tanta m Fikk denne mailen nå. Det ser ut som at du må betale for reparasjonen dessverre. Svar dem via mailadressen under, med samme tekst i emnefeltet. Evt send til meg, så skal jeg svare dem! Klem H -----Opprinnelig melding----- Fra: Elprice - Reklamasjon [mailto:[email protected]] Sendt: 19. mars 2010 09:46 Til: Emne: Ang:10-415732 - punktert LCD skjerm Viktighet: Høy Hei. Din reklamasjon er mottatt her hos oss. Etter en undersøkelse så har vi kommet fram til at denne skaden du nevner er selvforskyldt. Skjermen har blitt utsatt for ytre påvirkning slik at skjermen er punktert. Dette er noe som ikke går på garanti på apparatet, og du som kunde må påkoste reparasjon på denne selv. Prisen for reparasjon er ca kr 3000,- Denne kan sendes inn til reparasjon, eller du kan få denne tilbakesendt, dette er noe du må bestemme. Vennligst svar på denne mailen slik at vi beholder historikken. Beklager det inntrufne. Med Vennlig Hilsen Ettermarkeds Ansvarlig Elprice/Deal AS -------------------------------- Javel, nå vet ikke jeg hvorfor vedkommende blir omtalt med "tanta", men det er uvesentlig. Uansett, så har tydeligvis en Acer pc blitt "punktert" ved å stå på en pult i 2 dager? Tenker litt på det som om jeg kjøper en bil, lar den stå i garasjen i 2 dager, så punkterer dekkene, sånn helt uten videre. Det ble så sendt klage til elprice ---------------------------------- Fra: M Dato: 19. mars 2010 14.01 Emne: Reperasjon av maskin Til:Elprice Takk for mail. Jeg klager på den avgjørelsen. Hvordan kan det ha skjedd.Den har stått 2,5 dager på mitt spisebord. Her er ingen andre brukere. Kan det være en produksjonsfeil..skade under veis eller transportskade? Jeg har jo omtrent ikke brukt den. Bare stått fast på mitt bord? Hilsen M ------------------------------------ Fra: Elprice - Reklamasjon <[email protected]> Dato: 19. mars 2010 14.31 Emne: RE: Reperasjon av maskin - FAKTURA 0010 0415732 Til: M Hei. Vi kan sende pc inn til Acer, for utredning, viss du ønsker det. Men da blir det sånn at viss Acer sier at dette er en selvforskyldt skade så må du betale undersøkelses gebyret til Acer Som er på ca 560,-kr + Mva. Og dette må jeg ha en godkjenning av fra deg før jeg gjør det. Beklager det inntrufne. Med Vennlig Hilsen Ettermarkeds Ansvarlig Elprice/Deal --------------------------- Ok, så "viss" Acer sier det er selvforskyldt så skal kunden betale alt? Kan da umulig tenke meg at Acer vil ha på seg det å være produsenten av "de pcene som funker maks 2 dager" -------------------------------- From: M Sent: 22. mars 2010 11:30 To: Elprice Subject: Reklamasjon på pc - ang:10-534188 - 10-415732 Jeg innser at lille meg ikke kommer noen vei med dette, dessverre....og at 1000-lappene bare renner... Reparer maskinen og send meg den raskest mulig. M ----------------------------- Elprice svarer med følgende: 2010/3/22 Elprice - Reklamasjon <[email protected]> Hei. Da vil det bli gjort, og du vil få faktura i posten når pc er ferdig reparert. Et godt råd: Gå til nærmeste Elprice butikk og kjøp forsikring til Pcèn din, hadde du hatt det i dette tilfelle Så hadde du bare betalt en egenandel på kr. 250,- Beklager det inntrufne ---------------------------------- Tiden går, og etter en måned: ---------------------------- To: Elprice - Reklamasjon Subject: Re: Reklamasjon på pc - ang:10-534188 - 10-415732 Hei! Jeg har ikke mottatt noen mail. Når er den sendt? Og fra hvem? Kan de sende meg den mailen på nytt? Hva er det de vil ha svar på? Hilsen M ------------------------------ 010/4/19 Elprice - Reklamasjon <[email protected]> Hei. Jeg har nå vært i kontakt Acer verkstedet, og de venter på tilbakemelding fra deg sier de. Og det begynner å bli en stund siden de sendte deg en mail. Du får sjekke junkmail boksen din … J ----------------------- Nei, det ble aldri sendt noen e-post fra Elprice, for de som lurer. ------------------------- To: Elprice - Reklamasjon Subject: Re: Reklamasjon på pc - ang:10-534188 - 10-415732 Hei! Jeg har ikke mottatt noen mail. Når er den sendt? Og fra hvem? Kan de sende meg den mailen på nytt? Hva er det de vil ha svar på? Hilsen M --------------------- From: Elprice - Reklamasjon <[email protected]> Date: 2010/4/20 Subject: RE: Reklamasjon på pc - ang:10-534188 - 10-415732 To: M Hei. Jeg tar kontakt da med Acer igjen og ber de sende mail en gang til, og sjekker om de har riktig mail adresse på deg. Du hører fra meg igjen. ----------------------------- Hendelseforløpet til dags dato følger under: ----------------------------- Fra:M Dato: 21. april 2010 10.15 Emne: Re: FW: Proposal Approval Memo - 4530389G - Reklamasjon på pc - ang:10-534188 - 10-415732 Til: Elprice - Reklamasjon <[email protected]> Ok. Den 21. april 2010 08.13 skrev Elprice - Reklamasjon <[email protected]> følgende: Hei. Vi ordner forsikring til deg når pcèn din er i orden, fordi jeg må ha serienummer på maskinen. Ha en fin dag. Mvh Elprice/Deal Reklamasjon. From: M Sent: 20. april 2010 23:38 To: Elprice - Reklamasjon Subject: Re: FW: Proposal Approval Memo - 4530389G - Reklamasjon på pc - ang:10-534188 - 10-415732 Glemte en ting. Kan jeg få kjøpt forsikring med det samme? Hilsen M Den 20. april 2010 23.35 skrev Marit Lie <[email protected]> følgende: Takk for mailen. Jeg har underskrevet reperasjonstilbudet og sendt den til deg via post i kveld. Fremdeles synes jeg dette er helt utrolig. Hvordan knuser man egentlig en skjerm? og når det så står på reparasjonstilbudet at batterikontakten er ødelagt, ja da må jeg si jeg undres...Jeg har hatt bærbar PC i mange år, og så alt dette etter 2,5 dager uten at noen har vært bort i den og jeg er et vokset menneske. Ja jeg bare undres..... Jeg viser dessuten til tidligere kontakt om at jeg har tilgode noe frakt. Det er også skrevet i vedlagte brev da maskinen ble sendt inn. Hilsen M Den 20. april 2010 15.43 skrev Elprice - Reklamasjon <[email protected]> følgende: Hei. De hadde sendt mail til feil adresse. Her har vi fått prisoverslag fra Acer, det er lagt til som vedlegg. Det vedlegget må du signere og returnere til meg så fort som mulig, viss ikke blir pc Returnert deg ureparert. Du kan skanne det inn på pc som PDF, og sende det til meg pr mail. Eller du kan fakse det på nr: 55269371, og merk den med 10-534188/4530389G Eller du kan sende denne inn som brevpost, som A-Brev, Da vil jeg få dette ganske fort. Beklager det inntrufne. Med Vennlig Hilsen Ettermarked Sentrallager Elprice/Deal AS www.elprice.no www.deal.no -----Original Message----- From: Acer Group Customer Service [mailto:[email protected]] Sent: 20. april 2010 15:36 To: Elprice - Reklamasjon Subject: Proposal Approval Memo - 4530389G Kjære Acer-kunde, vi har nå vurdert din Acer datamaskin. Vedlagt finner du en detaljert kostnadsoversikt for reparasjonen. knust skjerm, ødelagt batterifeste, ikke garanti 10-534188 Vi vil sette pris på om du kunne sende svar om maskinen ønskes reparert innen 5 virkedager. Du kan svare ved sende et svar på denne e-posten eller skrive ut det vedlagte dokumentet og sende oss en signert utgave på fax til 80084084. Hvis vi ikke har har hørt fra deg innen ovennevnte tidsfrist vil maskinen bli returnert ureparert. Hvis du har spørsmål vedrørende reparasjonsforslaget, vennligst send et svar på denne e-posten. Vennlig hilsen, Acer Computer Norway AS Teknisk avdeling -------------------------- Vel, Elprice.... Helt utrolig dårlig kundeservice, men... Tar dere nok til slutt! Endret 16. mai 2010 av KVTL Sensurerte navn og adresser. KVTL Lenke til kommentar
raWrz Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) er det ikke slik at hvis produkte er under 6 månder gammelt så må butikken bevise at det er kunden som har påført skaden? Skal se om jeg finner den parragrafen, husker bare at jeg leste den på forumet her en plass Skal stå her: § 18. Tidspunktet for bedømmelsen av om det foreligger en mangel Ved bedømmelse av om tingen har en mangel, skal det tidspunktet da risikoen går over på forbrukeren, legges til grunn, selv om mangelen først viser seg senere. Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art. Selgeren svarer også for en mangel som oppstår senere, dersom den skyldes kontraktsbrudd fra hans eller hennes side. http://www.lovdata.no/all/tl-20020621-034-004.html#18 Endret 14. mai 2010 av Submit Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 først av alt, sensurer e-post adressene når det kommer til punkteringen, var det noe synlige skader på skjermflaten da dere sendte den inn? hva slags type skjerm er dette, er det en laptopskjerm (tenker da på hvordan skjermen eventuelt kan ha blitt skadet)? 1 Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Det var ingen synlige skader på skjermen da den ble sendt inn. Den hadde stått på en kontorpult i 2 dager, og blitt brukt ett par timer. Det er en Acer Timeline maskin. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Det er kjedelig når slike skader oppstår. Dessverre så er det slik at en laptop skjerm ikke knuser/sprekker/punkterer av seg selv. Jeg synes du kan skrive om topicen da dette IKKE er en helt utrolig historie om tidenes verste kundeservice. Tvert i mot. Dere får akkurat den kundebehandlingen som alle andre får som prøver å kjøre en knust/spruket/punktert-laptop skjerm på garanti og hevder at den har stått stille hele tiden og at det har skjedd sånn uten videre. Tipper både elprice og Acer har hørt den historien før. Endret 14. mai 2010 av Lord_Linus Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Den har bare stått på kontorpulten et par dager, og jeg har ikke løftet den, men derimot så la jeg noe tungt på den, men det må den tåle.. Det finnes massevis av disse historiene med "den har bare" og så kommer det frem etter hundre år med klaging "ja, men jeg gjorde bare det og det, det bør den tåle". Helt normal kundeservice, mot en feil som ikke spontant oppstår. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Det er kjedelig når slike skader oppstår. Dessverre så er det slik at en laptop skjerm ikke knuser/sprekker/punkterer av seg selv. Jeg synes du kan skrive om topicen da dette IKKE er en helt utrolig historie om tidenes verste kundeservice. Tvert i mot. Dere får akkurat den kundebehandlingen som alle andre får som prøver å kjøre en knust/spruket/punktert-laptop skjerm på garanti og hevder at den har stått stille hele tiden og at det har skjedd sånn uten videre. Tipper både elprice og Acer har hørt den historien før. Hei, det du skriver der er bare tull. Det er fult mulig at slike skader/ødeleggelser oppstår pga en produksjonsfeil eller under transport. Det at du hentyder at pcn er blitt bevist ødelagt er så motivløst som du kan få noe til å bli. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hadde den vært skadet under transport eller produksjon så hadde du vel sett det med en gang, men den fungerte fint når du satte den opp, så det må altså ha skjedde etter det. Lenke til kommentar
larsingedude Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Hadde den vært skadet under transport eller produksjon så hadde du vel sett det med en gang, men den fungerte fint når du satte den opp, så det må altså ha skjedde etter det. Hvordan vet du det? Er det ikke mulig at slike feil oppstår etter tid? Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Dette minner fælt om en kunde som kom ned til oss med en knust skjerm på en laptop etter 1 uke. Han påstod han åpnet PCen og så var skjermen sånn. Men vi så jo tydelig at noen hadde slått midt på skjermen, den var sprukket hele veien fra midten og ut. Slikt som dette skjer ALDRI av seg selv. (Bortsett fra på iPhone) Om PC'en var fin når du satte den opp, så har noen gjort noe med skjermen i etterkant for å ødelegge den. Dette er nok vanlig prosedyre på kundeservice. Lenke til kommentar
SpecR Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Slik jeg forstår det er ikke dette din PC, men noen du kjenner sin? Jeg må isåfall bare spørre; Hvordan kan DU garantere at det ikke er selvforskyldt? Selve kundeservicen selger har utført her har da vært helt grei, i mine øyne. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Nei. Dette synes jeg er svært arrogant av deg. Hvis en gjenstand har fått en skade under transport som gjør at den blir svekket, er det det ingenting som tilsier at den ikke kan feile fullstendig etter kort tid. Eksempelvis kan man sykle lenge på en sykkel med sprukken ramme, men den vil sannsynligvis knekke før eller siden. Francis Endret 14. mai 2010 av :Francis: Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Et pc-kabinett vil ikke bulke seg selv, og en skjerm vil ikke sprekke av seg selv. En skjerm er laget i et såpass mykt materiale at det er tilnærmet umulig å lage usynlige sprekker i det, det er enten ikke en sprekk, eller en tydelig sprekk. Med mindre du går inn for det, men det er en annen sak. Lenke til kommentar
DuraN Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Nei. Dette synes jeg er svært arrogant av deg. Hvis en gjenstand har fått en skade under transport som gjør at den blir svekket, er det det ingenting som tilsier at den ikke kan feile fullstendig etter kort tid. Eksempelvis kan man sykle lenge på en sykkel med sprukken ramme, men den vil sannsynligvis knekke før eller siden. Francis Det Flimzes svarer på er jo en spesifikk hendelse. Det du kommer med er jo bare svada. Slikt som det TS beskriver skjer ikke av seg selv. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Service-personellet har hørt denne historien 100 ganger før, minst. Jeg har selv jobbet på service-avdeling, og har fått min del av gode historier, taster som på helt uforklarlig vis sitter klistret fast i bunnen eller sluttet helt å funke, pc`r som er fysisk ødelagt uten at noen har rørt de og så klart skjermer som på magisk vis har punktert. I kanskje 50% av tilfellene har jeg fått lurt historien ut av kunden, får da ting som "ungen sølte kaffen min ut over tastaturet", "falt på isen med laptoppen", "smelte igjen skjermen med mobilen i mellom skjermen og tastaturet". Jeg kan si jeg forstår kundeservice-avdelingen her godt. En punktert skjerm er en fysisk skade, jeg har ALDRI hørt om at det har skjedd utenom ved ankomst(DOA) eller ved ett uhell fra kunden sin side. Jeg vil sammenligne punktert skjerm med punktert/knust rute, kjøper du en rute knuser den ikke helt av seg selv etter 2 dager. Edit: i lys av tråden under vil jeg bare påpeke at dette er mine erfaringer, så TS kanskje også skjønner kundeservice sin innstilling til saken. Om TS/eier av laptoppen snakker sant eller ikke har jeg ingen forutsetninger for å si noe om. Dette endrer fortsatt ikke mine erfaringer fra tilsvarende hendelser. Endret 14. mai 2010 av aklla Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) 2 Ting jeg bør påpeke : 1 : Ved retur sørger man for å fotografere pcen i den tilstanden som den sendes, vises det ingen eksterne tegn til skader på en laptop og denne har hele tiden vært sendt via posten på riktig måte og innpakning så bør elprice / produsent vurdere om skaden har andre faktorer enn brukeren. Er man 100% sikker på at skaden ikke er selvforskyldt står man på med klage og ber produsenten ta imot produktet, men man bør uansett be elprice dokumentere skadene med bilder. Man bør uansett påpeke at når Elprice hevder at skjermen er punktert så trenger dette ikke nødvendigvis være noe som kunden kan ha forståelse for, man kan jo tro at dette betyr at det er et hull en eller annen plass på den som en ballong, derfor bør man be om å få dokumentert skaden med bilder om mulig hvis man er i tvil. 2 : Det er helt unødvendig å påstå her at Trådstarter lyger her på forumet til oss, selv om erfaringer tilsier noe annet. Både moderator og forumbrukere forhåndsdømmer trådstarter her uten at det egentlig foreligger noe bevis på det motsatte i form av bilder eller en forklaring fra elprice. Edit : Elprice bør uansett kunne dokumentere at innpakkningen av laptoppen var bra nok og at det ikke har oppstått transportskader. Dette er uansett en tvist mellom kjøper og selger siden kjøper ikke gjennkjenner beskrivelsen av skadene som er påført maskinen. Spørsmålet man kan stille seg : *Var laptoppen innpakket godt nok ved sending? Kan transportskader ha oppstått? Om innpakkningen var god nok og trådstarter kan dokumentere laptoppens tilstand ved innsending så bør man egentlig vurdere om det er posten som skal stå ansvarlig for skade under transport. Endret 14. mai 2010 av Malvado Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 (endret) For å si det pent så kan jeg ikke skjønne at skaden skal ha vært tilstede fra kjøpstidspunkt. Knust LCD-panel, ødelagt DC-plugg og knekt batterifeste - det lar seg ganske enkelt oppdage ved førstegangs bruk av maskinen. Det er ganske enkelt helt umulig ikke å oppdage. Trådstarter sier her at det var noe som plutselig ble oppdaget etter 2,5 dagers bruk. Det lar seg bare ikke gjøre å kombinere disse utsagnene. Videre har vi ikke fått noen tilbakemelding på tilstanden til emballasjen da kunden mottok produktet. Ut i fra hvor utfyllende trådstarter har vært i første innlegg, så finner jeg det at denne var uten synlige skader, da han ikke nevner den med et ord. Lukter veldig muffins her. Sier på ingen måte at kunden bevisst har stått for skaden, men som andre her påpeker kan den ha oppstått ved et ubevisst uhell. Det kan lett også ha vært andre personer i nærheten som har vært uheldige, og av redsel ikke har innrømmet at det er de som har skadet maskinen. Det blir uansett bare spekulasjoner. Fakta er uansett den samme. Endret 15. mai 2010 av Nuffern Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Jeg vil sammenligne punktert skjerm med punktert/knust rute, kjøper du en rute knuser den ikke helt av seg selv etter 2 dager. Akkurat det kan skje. Jeg kjørte i en 3 uker gammel bil hvor det ene bakvinduet brått eksploderte pga "stress". Jeg skvatt no inni hælv... Men glass er mer utsatt enn LCD skjermer for slikt vil jeg tippe, glass er jo et langt stivere materiale. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Spørsmålet man kan stille seg : *Var laptoppen innpakket godt nok ved sending? Kan transportskader ha oppstått? Om innpakkningen var god nok og trådstarter kan dokumentere laptoppens tilstand ved innsending så bør man egentlig vurdere om det er posten som skal stå ansvarlig for skade under transport. Du mener at skjermen tilfeldigvis sluttet å fungere, for så å gå i stykker i posten? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå