Gavekort Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Nå som Valve snart slipper Source-motoren til Linux og Open-source teknologier som OpenGL 4.0 og OpenCL blir mer vanlige å bruke innen spillmotorer, kan vi da se for oss en ny era der Windows bukker mer unna og Linux kommer frem på et av sine siste svake områder? Vi har alle sett den overraskende gode grafikken i blandt annet Unigine, der OpenGL 4.0 ligger hakk ihjel med DirectX. Kan vi se for oss spill bli sluppet ut på både Windows, Linux og OSX i fremtiden? Endret 14. mai 2010 av Gavekort Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 /care. Neverwinter Nights er allerede til Linux-baserte OS. det er alt man trenger. BioWare kan dog godt fikse resten av rpg-katalogen. enten ved å porte den, eller ved å hjelpe (noe som etter min mening er mer fornuftig) Wine-prosjektet med patcher etc. - som igjen kan hjelpe for andre spill også. Dragon Age ser litt iffy ut i Wine. =/ Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg snakker ikke om Wine, og jeg snakker ikke om de få spillene som allerede finnes til Linux. Det jeg mener er at store produsenter nå baserer spillene sine på andre ting enn DirectX og derfor har store muligheter til å slippe spillene til Linux og Mac, likegyldig med Windows. Mulighetene er store for at vi kanskje vil se Linux/Windows/Mac-spill i butikkene, og man ikke trenger Windows til å spille på lenger. Lenke til kommentar
fredrik-fyksen Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg snakker ikke om Wine, og jeg snakker ikke om de få spillene som allerede finnes til Linux. Det jeg mener er at store produsenter nå baserer spillene sine på andre ting enn DirectX og derfor har store muligheter til å slippe spillene til Linux og Mac, likegyldig med Windows. Mulighetene er store for at vi kanskje vil se Linux/Windows/Mac-spill i butikkene, og man ikke trenger Windows til å spille på lenger. GLEDER MEG! Dette kan være starten på en ny æra! Ett problem for utviklere av Linux spill har vært at det ikke er noe sted de kan legge det, som en stor brukermasse ser det. Et annet problem er at vi Linux brukere ikke er vant til og kjøpe programmer/spill, men mange av oss har spilt store spill som CS 1.6 o.l. Nå får vi kanskje muligheten til og samle gode Linux spill. Vi har muligheten til og vise at vi er ett miljø og en brukergruppe som er stor nok, og vil bruke penger på spill. PS. Linux har like mange desktop brukere som Mac hadde for 4 år siden!! Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Det er sant, men siden Linux er åpen-kildekode så er trolig utviklerene fritt frem for å modifisere en programfil-mappe før installasjon. Jeg håper av hele mitt hjerte at jeg kan slette Windows for godt om noen år! Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Blir vanskelig å komme seg unna directx, når alle arbeider med det, ikke bare spillmakerne men også cpu/grafikkortmakerne. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Men det kan vel fort vendes? Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Jeg snakker ikke om Wine, og jeg snakker ikke om de få spillene som allerede finnes til Linux. Det jeg mener er at store produsenter nå baserer spillene sine på andre ting enn DirectX og derfor har store muligheter til å slippe spillene til Linux og Mac, likegyldig med Windows. Mulighetene er store for at vi kanskje vil se Linux/Windows/Mac-spill i butikkene, og man ikke trenger Windows til å spille på lenger. jeg ser godt hva du snakker om. jeg bare konstanterer at det er for meg irrelevant, så vil jeg gjerne også påpeke at dette er nok standpunktet til de aller, aller fleste som bruker Linux-baserte OS. selvsagt ser jeg poenget i at dersom dette vendes vil jo Linux-baserte OS bli mer "allmenn", da andre typer brukere vil tiltrekkes i større skala. men det er også noe som er ganske uinteressant for meg. jeg bruker Windows eller spillkonsoller når jeg skal spille, og er tilreds med det. ser nytten, ser at folk kan bli engasjert av den, bryr meg fortsatt ikke. m.a.o. innlegget mitt var totalt meningsløst. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 14. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 14. mai 2010 Meningsløst for deg ja. Jeg holder meg til PC-spilling, og derfor hadde det betydd mye for meg om spill hadde kommet til Linux på lik linje med Windows. Det betyr noe for meg, og det er nettopp derfor jeg laget denne tråden. Jeg laget den ikke for deg om den ikke appellerer til deg. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Hvorfor bruke windows når man kan bruke et operativsystem som ikke serverer deg bluescreens når det er i dårlig humør, som starter raskere, som du selv får lov til å konfigurere utseendet på som du vil, som ikke krever penger for at produsentene skal få lov til å lage drivere etc. Personlig spiller jeg TF2 og COH 99% av spilltiden min, GRID står for den siste prosenten, så om coh funker i wine blir det perfekt. Lenke til kommentar
oj88 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Dette er veldig bra. Den økende populariteten til Mac er nok en stor grunn til dette. Lager de spill som funker på Mac kan de lett få de til å funke på Linux. Dette viser at konkurranse er bra! MS-monopol er ikke bra. Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 (endret) Akkurat nå om dagen bryr jeg meg fint lite om å spille i linux da arch linux og catalyst får ekstremt dårlig sammen. Det blir et evig slit da amd tydeligvis ikke gidder å støtte noe annet enn ubuntu. Håper det blir litt fortgang i 3D siden av den frie driveren. Synes det går fryktelig sakte om dagen. 2D er jo for lenge siden langt forbi catalyst. Veit ikke helt om jeg vil at apple skal få noe høyere markedsandel noe sted heller. Tilstandene hos apple blir jo bare sykere og sykere for hver dag som går. Har de noen grense? Tviler sterkt. De blir nok bare værre og værre hvor større de blir. Edit : Vil så klart gjerne at flere spill kommer til linux Endret 14. mai 2010 av rocknrolf77 Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 14. mai 2010 Del Skrevet 14. mai 2010 Det er liten tvil i at det vil komme en Stem-klient til Linux, men kommer ikke til å ta noen stilling til dette før Valve selv kommer ut med en uttalelse ... eller til vi ser et produkt. Blir vanskelig å komme seg unna directx, når alle arbeider med det, ikke bare spillmakerne men også cpu/grafikkortmakerne. Dette blir vel kanskje å ro litt vekk fra temaet PC-spill, men bruker ikke PS3 og Wii hovedsakelig OpenGL? Det kan hende at spillprodusenter som fokuserer på PC ser en fordel i å kunne lage et spill som vil fungere på både OS X, Windows og Linux så lenge det ikke krever store økonomiske påkostninger. Selv om markedet på OS X og Linux ikke utgjør noen vesentlig prosent, vil det fortsatt øke fortjenesten om tilrettelegging for OS X og Linux er enkel og har en lav kostnad. En annen faktor som er gjeldende per dags dato, er at det ikke eksisterer mange spill til Linux. Dermed vil de lave prosentene Linux har utgjøre en stor prosent av disse igjen for de spillinteresserte da de ikke har mange alternativer å velge mellom. jeg ser godt hva du snakker om. jeg bare konstanterer at det er for meg irrelevant, så vil jeg gjerne også påpeke at dette er nok standpunktet til de aller, aller fleste som bruker Linux-baserte OS. selvsagt ser jeg poenget i at dersom dette vendes vil jo Linux-baserte OS bli mer "allmenn", da andre typer brukere vil tiltrekkes i større skala. men det er også noe som er ganske uinteressant for meg. jeg bruker Windows eller spillkonsoller når jeg skal spille, og er tilfreds med det. ser nytten, ser at folk kan bli engasjert av den, bryr meg fortsatt ikke. m.a.o. innlegget mitt var totalt meningsløst. Selv har jeg samme holdningen til spill selv når det kommer til Linux. Etter at jeg gikk over til Linux, og spesielt etter at UT3 aldri kom, har jeg hovedsaklig droppet PC som spillplattform, bortsett fra en del av de frie spillene. Bruker hovedsaklig spillkonsoller for å gå bukt med mitt spillbehov, selv om tiden jeg har til rådighet ikke er tilstrekkelig En ting som holder mange PC-brukere til Windows er nettopp spill, og blant de yngre som fokuserer mye på spill, kommer nok aldri Linux til å bli et reelt alternativ med mindre vi ser noen forandringer på dette området. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Etter hva jeg har forstått så er spranget mindre fra mac til linux enn windows til linux, så forhåpentligvis så blir alle mac spill også tilgjengelig på linux. Som andre er inne på så vil nok utviklerverktøyene og rammeverkene (+ hva enn annet spillutviklere bruker) være like gode eller bedre for mac/linux. Hvis det er tyngre og/eller mer kostbart (o.l.) å utvikle spill med opengl støtte fremfor directx, så er det noe som må løses før vi ser noe "dramatisk" økning i spill for linux, tror jeg. Men directx brukes vel kun på windows + xbox? og det er flere alternative spill plattformer der ute, så "noe" kompetanse må de finnes på å utvikle spill uten directx Kanskje vi vil se flere plattform uavhengig spill, men hvis det øker utviklingskostnaden så blir dette ett enkelt regnestykker for utvikler/distributør: økt kostnad mot potensielt økte inntekter. Er man interessert i spill til linux så må man vise dette med å kjøpe en del av de som kommer til linux (forutsetter at det kommer kommersielle linux spill). For min egen del så er jeg usikker på om jeg er villig til å kjøpe ett linux spill bare for å vise interesse for spill på linux hvis jeg ikke vil ha spillet i utgangspunktet. Er det derimot ett spill jeg vil ha, og det har en linux klient så vil jeg nok prioritere linux. Men skal bli spennende å se hva som skjer med spill utvalget til mac, og evt hvor mye (om noe) som "drypper" over på linux. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 Med tanke på at både mac og linux er unix-baserte så er det nok en smal sak å legge til støtte for linux. Lenke til kommentar
aarolilja Skrevet 15. mai 2010 Del Skrevet 15. mai 2010 det er nok litt mer komplisert enn som så. man kan f.eks kompilere C-kode på alle operativsystemer. problemet ligger ofte et annet sted. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 16. mai 2010 Del Skrevet 16. mai 2010 Det blir snakket om Unigine her i denne tråden, hvorfor det spør jeg da. Hele testen er jo egentlig for å se hvor bra directx er med tilhørende tesselation. Men hvorfor er tesselation the "big thing" akkurat nå, jo fordi directx 11 har fått støtte for det. ATI har hatt støtte for tesselation lenge men så lenge MS ikke directx har hatt støtte for det så har heller ingen brydd seg. Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 OpenGL har da hatt tesselation i et par år allerede så vidt jeg vet. nVidia har tradisjonelt vært helt i fronten når det kommer til OpenGL, med topp støtte. Kan ikke akkurat si det samme om ATi. Det er kanskje en grunn til at man ikke ser særlig villig til å kode spill i OpenGL. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Jeg vet at OpenGl har hatt det lenge og at Nvidia ikke har hatt det før nå som MS har kommet directx. MS klarer å skape hypen. Ingen som brydde seg når ATI hadde støtten. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 17. mai 2010 Del Skrevet 17. mai 2010 Går selv på spillutvikling, og foreløpig er det mest flash og lignende, men har selv sett en del på både opengl og directx, og har fortsatt til gode å finne noen som helst fordeler med DX, annet enn kanskje lettere å finne gode bøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå