mandela Skrevet 13. mai 2010 Del Skrevet 13. mai 2010 (endret) Bakgrunn: Dette er min første S60 telefon, har brukt Nokia 5220 Xpress det siste året, før det har det også gått for det meste i Nokia S40 og noe Windows Mobile. Nokia C5: Positivt: * Multitasking virker foreløpig veldig bra, telefonen er også kjapp i menyene. Nokia har trykket inn "aktive programmer" valg i mange menyer som gir oversikt over kjørende programmer, ikke sikker på hvorfor denne snarveien trengs i så mange menyer. Man får opp denne oversikten ved å holde "Hjem" ikonet inne også. * Ovi Maps GPS navigering fungerer vel som andre navigasjonsprogrammer / -utstyr (men krever bruk av AGPS, slår man av AGPS søker den etter posisjon i det uendelige), pluss for at kartene kan lastes ned på forhånd. Ovi programvaren for å gjøre det er ikke helt gjennomtenkt, det finnes ingen sammenlikningsliste eller grafisk oversikt over hva som er installert og hva som mangler. Det følger med Lonely Planet reisetips og Michelin guide, men disse kan ikke lastes ned på forhånd, ganske dumt siden man da mest sannsynlig er i utlandet og roaming-prisene på data er astronomiske. Selve navigeringen er helt grei, men som med andre GPS navigatorer, er ikke enheten helt til å stole på når det gjelder valg av rute. På denne telefonen har navigatoren en forsinkelse et eller annet sted slik at føreren får beskjed om at en skal svinge om 300 meter, mens man bør svinge etter 100 meter. Har nå kjørt 1400km på ukjente veier med denne telefonen som navigator og må si at min posisjon er den mest anvendelige funksjonen, da jeg selv kan utfra kart peile meg inn. I byer er den mer brukbar siden den vet om enveiskjørte gater. En veldig irriterende sak i Ovi Maps programmet er at det ikke er mulig å panorere i et kart som har en aktiv kjørerute, slik at det er umulig å zoome inn på bestemte punkter i ruten for å se hvilke veivalg som ble tatt av programmet. * Telefonen har standard utganger, 3.5 for lyd og microUSB for lading og datatilkobling, det følger dessuten med en Energy Star lader for den "vanlige" nokia ladekontakten. * Tastene er store og gode, men de er ikke like myke overalt. Venstre side er hardere og gir mer lyd fra seg enn høyre side. * Batteritiden virker ok, 3 dager med moderat bruk og kun 3G nett, men har ikke testet nok til å si noe sikkert. Negativt: * Musikkspilleren støtter ikke ID3V2.4 tags, må konvertere til 2.3 UTF-16 for å få tags og cover. Lyden er dårligere og lavere enn Nokia 5220 Xpress som jeg har brukt til nå. Det forekommer artifacts mellom sporene på noen lydfiler, jeg mistenker at telefonen ikke talker VBR så godt. Ellers helt brukbar musikkspiller hvis du synes at lyden er ok. * Har ikke funnet noen måte å velge mappe for ringetoner, telefonen viser lydfiler på minnekortet, og har man stort minnekort, må man bla gjennom x GB med musikkfiler for å finne fram til ringetonene. * Chat kilenten fungerer ikke ut av boksen, man må visstnok registrere seg på Nokia Messenging først, men telefonen er ikke støttet i følge nettsidene til Nokia Messenging. Andre irritasjonsmomenter: * Elendig skjerm, ubrukelig utendørs * Elendig vibrasjon, mister stadig vekk samtaler fordi jeg ikke kjenner vibrasjonen, dette problemet har jeg aldri hatt før på noen S40 telefoner * Lite internminne * Filbehandling begravet i programmer > kontor * Harde og lite tilgjengelige volumtaster * Knotete å redigere og se alle kontaktdetaljer, ulike menyer på ulike steder * Savner snarveisliste på venstre soft-tast slik som S40 har * Det står ikke hvem SMSen kommer fra, slik som i S40 * Alder vises ikke i kalenderen ved bursdager, enda en mangel i forhold til S40 * Dårlig lesbarhet på fonter i de preinstallerte ordbøkene * Små og lite leselige fonter i kalenderen * Ingen smilies i meldingsprogrammet * Artifacts på skjermen ved oppstart og strømsparing * Ovi programvare i alpha / beta stadium * Klokke mangler i kalenderen og musikkspilleren (mangel på uniformitet i UI ) * Brukeren kan kun ha 2 ordbøker installert i tillegg til engelsk av gangen: http://europe.nokia.com/support/download-software/mobile-dictionary * Kameralyden kan ikke skrus av, ingen lydløs fotografering * Ingen native Jabber klient, generelt lite utvalg av (god) programvare * Ovi store tilbyr ikke nedlasting til datamaskin (har ikke funnet det i alle fall) * "Slå av" tasten ligger så nære slette-tasten at man lett kommer bort i den og slår av telefonen i stedet for å slette noe. * Lydopptakeren produserer overraskende gode resultater, dessverre er det slik som med kameraet en lyd både når du starter og avslutter opptak som er umulig å skru av * Ingen stoppeklokke / nedteller, ingen gratis programmer for dette i ovi store heller. Enda en grunnleggende ting som er i S40, men som mangler i s60 Førsteinntrykket: Brukervennligheten er dessverre ikke helt på topp i S60 OS. Mangler som ingen klokke i kalender og musikkspiller, ingen stoppeklokke / nedteller trekker ned. Ovi tjenestene er et stykke unna god stabilitet og funksjonalitet (kalender og kontaktsync fungerer heldigvis greit) og det finnes få, gode programmer for plattformen virker det som. Det verste med telefonen er ikke-eksisterende vibrasjon og elendig skjerm. Positivt med telefonen er den generelle hastigheten (foreløpig i alle fall, har dog opplevd noe frys ved bruk av Ovi Maps) og multitasking, dette blir man lett avhengig av. Endret 13. juli 2010 av mandela Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå