EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Hei. Har lenge hatt problem med ytelsen på min SSD-disk (Intel X25-M 80GB G2), med at hovedkortet mitt ikke støtter AHCI ordentlig. Derfor fikk jeg beskjed om å formatere og innstalere Windows 7 i RAID. Det som er, er at jeg skulle innstalere W7 med RAID, men SSD'en ville ikke vise seg. Da fikk jeg beskjed om å laste ned RAID-drivere, men det finnes jo så mange av dem. Jeg har funnet noen, men vet ikke hvilke drivere det er eksakt. Hovedkortet er Asus Striker II Formula (780i SLI Chipset) Driveren jeg har lastet ned nå er: http://www.nvidia.com/content/DriverDownload-March2009/confirmation.php?url=/Windows/nForce/15.51/15.51_nforce_win7_64bit_whql.exe&lang=us&type=nForce 1. Innstalere RAID-drivere 2. Sette SATA1 i RAID (SSD er i SATA1) 3. Innstalere W7 i RAID. Er dette riktig rekkefølge? Hadde vært kjempegreit med hjelp snarest! MVH EspenFe Endret 12. mai 2010 av EspenFe Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Det du forsøker først er å installere Windows 7 med SSDen satt i RAID. Feiler dette så må du på en annen maskin forberede en USB minnepenn med driveren for da finnes ikke denne i Win 7, og den skal være i det settet der, antar at instrukser medfølger eller du kan se i esken og HK manualen, mener det skal stå der. Har samme møkkahovedkortet selv, så jeg kan sjekke det opp for deg om du ønsker. Deretter er det en mulighet under installasjonen hvor du kan innhente driver, husker bare at det var ett bilde av en diskett men du kan også nLite inn driveren på Win 7 plata om du ønsker, du må da brenne en ny dog. EDIT: Se seksjon 5-42 i manualen din, under Vista. Det er akkurat samme sak du må gjøre Endret 12. mai 2010 av 007CD Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Jeg brukte nlite til dette. Er en stund siden jeg gjorde det, men mener at jeg puttet inn OS plata, startet opp nlite, og integrerte RAID drivere derifra. ISO filen som programmet lagde, brente jeg på en ny CD. Deretter installerte jeg OS'et ifra den CD'en. Du får prøve å lete deg frem til nlite for W7. Edit: OO7CD kom meg i forkjøpet. Endret 12. mai 2010 av johome Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Det du forsøker først er å installere Windows 7 med SSDen satt i RAID. Feiler dette så må du på en annen maskin forberede en USB minnepenn med driveren for da finnes ikke denne i Win 7, og den skal være i det settet der, antar at instrukser medfølger eller du kan se i esken og HK manualen, mener det skal stå der. Har samme møkkahovedkortet selv, så jeg kan sjekke det opp for deg om du ønsker. Deretter er det en mulighet under installasjonen hvor du kan innhente driver, husker bare at det var ett bilde av en diskett men du kan også nLite inn driveren på Win 7 plata om du ønsker, du må da brenne en ny dog. Prøvde å innstalere først, men fant ikke SSD'en. Hadde vært kjekt om du kunne sjekket det opp for meg, Skrevet hva jeg skulle ha gjort til punkt og prikke, så jeg ikke gjør noe feil. Hvilke drivere osv. Det har ikke noe å si om jeg må brenne W7 cd-en på nytt, og hvordan jeg skal legge til en .exe(?) fil inn der. Hadde vært supert og få gjort dette raskt Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Står faktisk punkt til prikke manualen, som sagt denne finner du også hos ASUS selv om du ikke har papirsaken for hånden. Har min fortsatt liggende i esken, men du begynner med driver plata for HKet ditt. Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Står faktisk punkt til prikke manualen, som sagt denne finner du også hos ASUS selv om du ikke har papirsaken for hånden. Har min fortsatt liggende i esken, men du begynner med driver plata for HKet ditt. Får ikke til å kjøre plata som fulgte med.. det som er problemet Lenke til kommentar
007CD Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Vell du før kjøre Exe fila som var med i pakken, litt eksperimentering må nok til og se hvilke filer du får ut av denne. Antar det er en utpakkingsfil, disse må du sannsynligvis trå inn på en minnepinne og starte maskinen om med. Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Vell du før kjøre Exe fila som var med i pakken, litt eksperimentering må nok til og se hvilke filer du får ut av denne. Antar det er en utpakkingsfil, disse må du sannsynligvis trå inn på en minnepinne og starte maskinen om med. Er litt forvirret, hvilken pakke? og når jeg skal boote opp via USB, hvilke innstillinger i BIOS? Endret 12. mai 2010 av EspenFe Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Systemdisken støtter ikke 64bit W7 kommer opp når jeg prøver CDen. Har lest nå og forstår mye mer. Men hva skal jeg gjøre når jeg ikke får kjørt CDen? Finner heller ikke noe på nett EDIT: Lastet ned noe nå, http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_win7_64bit_15.53_uk.html Er det den rette, fordi det ligger RAID-drivere i den. Og hvordan skal jeg legge denne innpå minnepenn? Får en setupfil nå, er det denne jeg skal legge på minnepenn? den som kommer rett etter jeg har lastet ned? Endret 12. mai 2010 av EspenFe Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Beklager for bumping, men har oppdatering nå. Redigeringsknappen fungerer ikke, merkelig. Lastet ned Chipsetdrivere fra ASUS nå, W7 64-bit. Der inne finner jeg dette: I raidtool-mappen er det en .RAR-fil, skal jeg pakke ut denne og legge den på minnebrikke? Og i sata_ide og sataraid-mappen ligger det .dll- og .sys-filer. Er det riktig det jeg har lastet ned nå? Lenke til kommentar
johome Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Du får prøve det, men jeg tror neppe at det vil gå. Jeg mener at det beste er å laste ned vlite Putte inn W7 plata , starte opp programmet(vlite). Jeg tror at du vil finne RAID driver i W7 plata (jeg gjorde det). Deretter vil programmet lage en ISO fil, som du brenner på en DVD. Så skal du installere OS'et fra den nye DVD plata ( som nå har fått RAID drivere). Endret 12. mai 2010 av johome Lenke til kommentar
EspenFe Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Du får prøve det, men jeg tror neppe at det vil gå. Jeg mener at det beste er å laste ned vlite Putte inn W7 plata , starte opp programmet(vlite). Jeg tror at du vil finne RAID driver i W7 plata (jeg gjorde det). Deretter vil programmet lage en ISO fil, som du brenner på en DVD. Så skal du installere OS'et fra den nye DVD plata ( som nå har fått RAID drivere). Da prøver vi på det. Takker for hjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå