Gå til innhold

Skal gifte meg. Hva ønsker jeg meg ?

Anbefalte innlegg

Heisann

Jeg skal gifte meg til sommeren (26. juni) og har i den forbindelse tenkt å sette opp noe kamerautstyr på ønskelista :)

Jeg har idag et Canon 350D som er aktivt i bruk. Sammen med dette har jeg kit-objektivet (18-55mm u/ IS), Canon 50mm II f/1.8 og Canon 55 - 250mm f/4-5.6 IS objektiv.

Jeg kunne i utgangspunktet tenkt meg å oppgradere kamerahuset, siden dette nå begynner å bli en del år gammelt. Jeg har kikket litt på Canon 50D, ettersom de nyeste modellene i "min serie" (550D og 500D) har mulighet til å ta opp video føler jeg at det koster en del for funksjonalitet jeg ikke har behov for, da jeg nettopp har kjøpt meg et Canon Legria HF s10 videokamera. 450D føler jeg at det på en måte ikke er noe vits å oppgradere til (ikke helt sikker på hvorfor for å være helt ærlig) samt at 7D blir uforholdsmessig dyrt. I tillegg liker jeg følelsen Canon 50D ga meg da jeg fikk holde litt i et for noen uker siden.

Det jeg bruker kameraet til idag er stort sett å ta bilder av den lille jenta mi, samt mor og barn :love: Jeg kunne dog ønske meg å begynne å fotografere litt ute. Går mye tur osv, så natur- og landskapsmotiver er interessant for meg å prøve meg på fremmover. Jeg har begynt å eksperimentere litt med ISO, blender og lukketid, og synes det er spennende å prøve meg frem med innstillinger på kameraet.

Vil 50D være en god oppgradering for meg? Har sett litt på fotovideo sine sider og sett at det finnes forskjellige pakker med 50D. Kan jeg holde meg til å kun ønske meg huset, eller bør jeg vurdere en av pakkene som gir en god merverdi ?

Jeg lurer også på om jeg skal føre opp ett eller flere objektiver. I første omgang tenker jeg på Sigma 10-20 objektivet, da jeg har hatt lyst på dette lenge. Akkurat hvorfor kan jeg ikke helt forklare, men jeg synes at vidvinkel virker morsomt og utfordrende. Er det noen andre objektiver jeg bør vurdere til bruken jeg beskriver ?

Hva med blits ? De gangene jeg har hatt behov for blits synes jeg at den innebyggede gir ganske dårlig og unaturlig lys på bildene. Hva bør jeg se etter her ?

Håper på masse gode svar og tips som kan løfte fotoopplevelse til nye høyder i fremtiden :)

Endret av Nero Burningwr00m
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann

Jeg skal gifte meg til sommeren (26. juni) og har i den forbindelse tenkt å sette opp noe kamerautstyr på ønskelista :)

Jeg har idag et Canon 350D som er aktivt i bruk. Sammen med dette har jeg kit-objektivet (18-55mm u/ IS), Canon 50mm II f/1.8 og Canon 55 - 250mm f/4-5.6 IS objektiv.

...

Det jeg bruker kameraet til idag er stort sett å ta bilder av den lille jenta mi, samt mor og barn :love: Jeg kunne dog ønske meg å begynne å fotografere litt ute. Går mye tur osv, så natur- og landskapsmotiver er interessant for meg å prøve meg på fremmover. Jeg har begynt å eksperimentere litt med ISO, blender og lukketid, og synes det er spennende å prøve meg frem med innstillinger på kameraet.

...

...

...

Håper på masse gode svar og tips som kan løfte fotoopplevelse til nye høyder i fremtiden :)

Hva er galt med det utstyret du har nå?

Hva med å sette fotokunnskap på ønskelista?

Om du får et fotokurs, vil det ha mye større positiv innvirkning på bildene du lager, enn om du får en blits.

Ønsk deg et fotokurs /workshop!

Lenke til kommentar

Det var faktisk et veldig bra forslag www :) Det skal jeg føre opp på lista!

Det er ikke noe direkte feil på utstyret jeg/vi har idag, men kamerahuset begynner å bli litt slitent da. Tenkte at jeg kanskje kunne benytte anledningen til å ønske meg et nytt kamera. Da har vi to (for begge vil bli brukt) og slipper kanskje enkelte uenigheter om hva vi skal ta bilde av og ikke :p

Takk også til rogkas for link. Skal få lest gjennom den seinere.

Lenke til kommentar

Høres ut som om du er på god vei.. :)

Et 50D vil være et snadderhus, med liveview og mange semiproffe muligheter - du vil merke stor forskjell som oppgradering fra Canon 350D. 50D er også et røverkjøp i disse dager.

Men - med mindre hovedbehovet ditt er et bedre hus å holde i og bruke, så ville jeg kanskje først oppgradert optikk - jeg ville byttet ut 18-55, som er et mø**aobjektiv.

Canon 50/1.8 blendet litt ned er kjempeskarp, og 55-250 er mye optikk for pengene.

Du kunne vurdert Tamron 17-50/2.8, som gir mye for pengene, og er ganske så skarp og lyssterk.

Et makroobjektiv er også gøy - å ta bilder av blomster og insekter.

Ville vurdert blits - en 430EXII - å ta innebilder blir noe helt annet når du får blitslys bouncet i taket.

Ville også vurdert stativ.

Boka Digital fotografi i praksis er en praktbok som vil hjelpe deg langt på vei.

Så - spørsmålet er hva du skal prioritere først. Du kan greie deg helt fint med det du har i dag, men det kan gjøre hobbyen mer interessant å oppgradere litt - det er ofte morsommere med utstyr som gir litt flere muligheter.

Stå på med å eksperimentere med ISO, blender og lukker - det er basiskunnskap som gir mye!! Det neste er å kikke på komponering, og så begynner det virkelig å bli interessant.. :)

Og - når du først skal gifte deg, så kan det være interessant å kline til med litt utstyr på lista - så - jeg ville kanskje ønsket meg:

Blits: 430EX II

Hus: 50D (hint: FotoVideo har tilbud til 4995)

Objektiv: Tamron 17-50/2.8

Objektiv: EF 100/2.8 Macro

Bok: Digital Fotograf i praksis

Stativ: Øøøh - et eller annet ikke alt for dyrt stativ+hode - Manfrotto?

Her kan du ønske deg flere ting, og hvert enkelt punkt vil gi deg en hel del ekstra. :)

Lenke til kommentar

Gratulerer :new_woot:

26. Juni er en flott dag for bryllup. (Det er nemlig min bursdag :!: )

Jeg har selv 550D og ville egentlig anbefalt deg det samme. Men siden du allerede har et sikkelig video kamera, så er det liten vits i at du skal kjøpe 550D. Da bør du gå for 50D.

Det angående fotokurs synes jeg er litt bortkasta penger. Da er det heller bedre (etter min mening) og bare prøve deg frem selv. Les på forumet her, eller andre steder på nettet for ideér osv. Men om du får fotokurstimer som 'gave', så er det jo en annen ting.

Uansett, lykke til :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg tror nok jeg må være veldig uenig med Merko... :)

Kurs er et gode, i alle sammenhenger. Også innen foto. Det er nemlig andre som har tenkt før, og helt sikkert gjort seg noen erfaringer det er lurt å lytte til. Dessuten vil de aller fleste av forstå sammenhenger bedre ved å få det fortalt på en god måte. Og mye kjappere enn å prøve&feile selv.

Av utstyr utover det jeg har lest foreslått bør du ønske deg noe til datamaskinen, og jeg vil varmt anbefale Adobe Lightroom. Også dette m/kurs...

:)

Lenke til kommentar

Hei alle sammen, og tusen takk for gode svar tilbake :)

Først vil jeg nevne at jeg glemte innledningsvis å si at jeg også har et stativ (et benro ett eller annet som var på tilbud hos FotoVideo nå til jul, med kulehode (og rettetast)), en fotosekk fra Lowepro med plass til 3 objektiver og hus m/objektiv, samt at jeg fikk Photoshop/Premiere Elements 8 til jul (som jeg enda ikke har fått satt meg skikkelig inn i).

@Trondster: Den fotoboka har jeg sett på tidligere, og det er absolutt noe som jeg tror kune vært bra for meg/oss :) Blits'en har jeg kikka på tidligere faktisk, og lest litt om her inne på forumet (om jeg ikke husker feil) så begge disse havner nok på ønskelista. Objektivene kjenner jeg ikke så de må jeg nok lese litt om, men takk for tipset :thumbup:

Er Lightroom noe som kommer i tillegg til PSe 8 eller erstatter det det fullstendig ?

@Nautica: Takk for tipset om bag, men personlig liker jeg best sekk. Den jeg har er fra samma produsent, men blir nok for liten om jeg skal ha med meg alt av utstyr som evt kommer som gave. Takk for liken til den husmann-tråden. Har vært innom den tidligere også, men samboeren min er så snill og god så :love:

Lenke til kommentar
Er Lightroom noe som kommer i tillegg til PSe 8 eller erstatter det det fullstendig ?

både og vil jeg si.

Du bruker lightroom som et bibliotek hvor du har alle originalene med et fantastisk metadata-system og du kan søke på omtrent alle parametere "blender,brennvidde,kamera,metadata,dato osv".

Omtrent 95% av redigeringen foregår der,det er bare når du trenger og klone,fjerne eller legge til elementer du trenger annet programvare.

Du kan jo laste ned en prøveversjon gratis i 30 dager.

Lenke til kommentar

Det du ønsker et er et godt og langt liv med din kjære. Med noen søte barn.Og der er du godt i gang ;)

Du kan få til alt (ok, ihvertfall de meste) du ønsker med 350D som du allerede har. Men det er jo alltids moro med nytt utstyr. Og en 50D er en fin oppgradering der.

Et skikkelig vidvinkel-objektive er også både morsomt og nyttig. Sigma 10-20mm er grei nok den, men jeg vil nok anbefale Canons egen 10-22mm - den er noe dyrere, men et særdeles trivelig objektiv som er verdt merprisen.

Som du nevner, skal du ta blitsbilder, så må du ha en skikkelig blits. Har selv EX 430 som kan anbefales. Den ble oppgradert for et par år siden, så det er utgave II som gjelder nå. Ønsk deg en diffuser til blitsen og du er i mål.

Lykke til på den store dagen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...