Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Noen her med asperger syndrom?


felix9

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan er det egentlig å ha aspergers? Beklager hvis jeg spør litt direkte. :)

 

Jeg har faktisk skrevet en liten bok om Aspergers.

Langt ifra alt du bør kunne, men noen få nyttige ting å ha i bakhodet når du prøver å forstå en Asperger. Og ja... Den er på engelsk, jeg skrev den for et internasjonalt forum på facebook.

 

[docx fil I vedlegg]

Asperger’s Syndrome, NOT A DISEASE.docx

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Leste den nettopp, og takk for at du delte den med meg/oss. Syntes det er veldig bra at du tar tak i denne saken, og kjemper for din rett, stå på! :thumbup:

 

Kan jeg spørre deg to spørsmål?

 

1. Utifra teksten er du fult klar over at folk aspergers har dårlige sosiale evner, men hva gjør du med det? Prøver du å bli kjent med folk, eller unngår du det, og hvorfor?

 

2. Du sier at folk med diagnosen ikke ser folk inn i øyenene, og du forteller også hvorfor. Men hvis du går inn for å se folk i øyenen, blir du å klare å skjønne følelsene deres?

 

Du skjønner, det er vanskelig for en "normal" person og se for seg hvordan det er å ha aspergers, men må vel nesten oppleve det for å skjønne det. Samme med det å være blind, men kan ikke se for seg hvordan det er uten å være blind. :)

Lenke til kommentar

Er det noen av dere med asperger som har "spesielle evner" eller er veldig gode i ting dere liker godt?

 

Slik jeg har forstått det har folk med asberger en veldig god evne til å konsentrere seg om ting, og derfor også gode muligheter til å bli veldig gode til det.

 

Jeg vet at en veldig kjent surfer fra Hawaii (som jeg såklart ikke husker navnet på) har denne diagnosen, og at det sies at dette er mye av grunnen til at han er så god. (Han elsker å surfe, å greier å fokusere noe helt enormt).

 

Er det noen av dere med asperger som har "spesielle evner" eller er veldig gode i ting dere liker godt?

 

Slik jeg har forstått det har folk med asberger en veldig god evne til å konsentrere seg om ting, og derfor også gode muligheter til å bli veldig gode til det.

 

Jeg vet at en veldig kjent surfer fra Hawaii (som jeg såklart ikke husker navnet på) har denne diagnosen, og at det sies at dette er mye av grunnen til at han er så god. (Han elsker å surfe, å greier å fokusere noe helt enormt).

Lenke til kommentar

1. Utifra teksten er du fult klar over at folk aspergers har dårlige sosiale evner, men hva gjør du med det? Prøver du å bli kjent med folk, eller unngår du det, og hvorfor?

Nå stiller du antageligvis ikke spørsmålet til meg, men jeg svarer uansett. De fleste «aspies» (som er kallenavn for folk med Aspergers) prøver å gjøre det beste ut av sosiale situasjoner, ved for eksempel å lese bøker om hvordan tyde ansiksutrykk, sosiale spilleregler (jeg er dårlig når det gjelder dette) og så videre.

 

2. Du sier at folk med diagnosen ikke ser folk inn i øyenene, og du forteller også hvorfor. Men hvis du går inn for å se folk i øyenen, blir du å klare å skjønne følelsene deres?

Jeg misliker veldig å se folk inn i øynene, det ligger ikke naturlig… Men jeg prøver så godt jeg kan å virke normal, og jeg tror jeg klarer det til en viss grad. Jeg vil ikke legge all skyld på diagnosen – jeg vil jobbe med den. Vi klarer fint å se om hvorvidt en person er glad, sint, og så videre (siden det er «ekstreme» utrykk, om du forstår hva jeg mener med det), men når det er mindre åpenbare uttrykk som for eksempel ironi ved «et glimt i øye», da klarer jeg sjeldent å forstå at det faktisk er ironi, siden jeg tar så å si alt bokstavelig. Men dette går det selvfølgelig an å jobbe med.

 

Du skjønner, det er vanskelig for en "normal" person og se for seg hvordan det er å ha aspergers, men må vel nesten oppleve det for å skjønne det. Samme med det å være blind, men kan ikke se for seg hvordan det er uten å være blind. :)

Det er veldig forståelig. Syns du har en eksemplarisk holdning. :)

Dessverre er det mange som tror Aspergers er en «bullshit-diagnose», altså en diagnose for sosialt ukyndige personer som vil ha noe å legge skylden på. Det kan godt være at det finnes slike personer, men de ødelegger det lave ryktet vi allerede har.

 

Er det noen av dere med asperger som har "spesielle evner" eller er veldig gode i ting dere liker godt?

Noen med Aspergers har det. Jeg har ikke det, men jeg har ekstremt snevert interessefelt (kun to «hovedtemaer» som interesserer meg. Det ene er datateknologi, og andre er vitenskap (det kan igjen være ting som fysikk, kjemi, og så videre)). Det fører til at jeg bruker masse tid på det, men spesielle evner – nei.

 

Slik jeg har forstått det har folk med asberger en veldig god evne til å konsentrere seg om ting, og derfor også gode muligheter til å bli veldig gode til det.

Noen (ikke alle) har «ekstreme» eller altoppslukende interesser, mens noen har «spesielle evner», og jeg antar at noen har begge. Jeg vil påstå at så å si alle personer kan konsentrere seg godt om ting som interesserer dem sterkt, det er ikke noe unikt med Aspergers generelt, men det kan være at tiden som er brukt angående temaet er såpass stor at noen vil kalle det «usunt», selv om jeg ikke er enig i det utsagnet. Folk er forskjellige, noen med få interesser, noen med mange.

Endret av Enzyme X
Lenke til kommentar
Gjest Jupiter

Skriver dette som gjest siden jeg vil unngå å få knyttet dette til mitt fulle navn/brukerprofil.

 

Men jeg har veldig mange trekk av asperger uten å ha fått stilt diagnose. Jeg har 4 års universitetsutdannelse, gode attester fra verv og deltidsjobb, og godt over gjennomsnittlig karakterer. Men jeg frykter er at en diagnose fort kan bli et hinder i forbindelse med jobbsøking. Har man en diagnose ville det, i alle fall i mine øyner, være rett og rimelig å være åpen om det ovenfor en potensiell arbeidsgiver.

 

Hvordan har dere som er blitt diagnostisert opplevd det å få seg jobb?

Lenke til kommentar

Har en ynrgre bror (17) med asperger.

 

Han sliter også med å forstå ironi, og tar alt veldig bokstavelig. I tilegg så har han visse interesser som opptar han veldig mye, og som han bruker mye tid på.

 

Når det kommer til evner så er han veldig flink til å tegne. Han har aldri gått på kurs eller noe, men tegner imo ekstremt bra.

 

Han har lite venner, liker å holde seg for selv og drive med sine egne ting.

 

Selv så bryr det meg lite at han har asperger. Kunne ikke hatt en bedre lillebror :thumbup:

Endret av Kaare_Jay
  • Liker 2
Lenke til kommentar

1. Utifra teksten er du fult klar over at folk aspergers har dårlige sosiale evner, men hva gjør du med det? Prøver du å bli kjent med folk, eller unngår du det, og hvorfor?

Nå stiller du antageligvis ikke spørsmålet til meg, men jeg svarer uansett. De fleste «aspies» (som er kallenavn for folk med Aspergers) prøver å gjøre det beste ut av sosiale situasjoner, ved for eksempel å lese bøker om hvordan tyde ansiksutrykk, sosiale spilleregler (jeg er dårlig når det gjelder dette) og så videre.

 

2. Du sier at folk med diagnosen ikke ser folk inn i øyenene, og du forteller også hvorfor. Men hvis du går inn for å se folk i øyenen, blir du å klare å skjønne følelsene deres?

Jeg misliker veldig å se folk inn i øynene, det ligger ikke naturlig… Men jeg prøver så godt jeg kan å virke normal, og jeg tror jeg klarer det til en viss grad. Jeg vil ikke legge all skyld på diagnosen – jeg vil jobbe med den. Vi klarer fint å se om hvorvidt en person er glad, sint, og så videre (siden det er «ekstreme» utrykk, om du forstår hva jeg mener med det), men når det er mindre åpenbare uttrykk som for eksempel ironi ved «et glimt i øye», da klarer jeg sjeldent å forstå at det faktisk er ironi, siden jeg tar så å si alt bokstavelig. Men dette går det selvfølgelig an å jobbe med.

 

Du skjønner, det er vanskelig for en "normal" person og se for seg hvordan det er å ha aspergers, men må vel nesten oppleve det for å skjønne det. Samme med det å være blind, men kan ikke se for seg hvordan det er uten å være blind. :)

Det er veldig forståelig. Syns du har en eksemplarisk holdning. :)

Dessverre er det mange som tror Aspergers er en «bullshit-diagnose», altså en diagnose for sosialt ukyndige personer som vil ha noe å legge skylden på. Det kan godt være at det finnes slike personer, men de ødelegger det lave ryktet vi allerede har.

 

Er det noen av dere med asperger som har "spesielle evner" eller er veldig gode i ting dere liker godt?

Noen med Aspergers har det. Jeg har ikke det, men jeg har ekstremt snevert interessefelt (kun to «hovedtemaer» som interesserer meg. Det ene er datateknologi, og andre er vitenskap (det kan igjen være ting som fysikk, kjemi, og så videre)). Det fører til at jeg bruker masse tid på det, men spesielle evner – nei.

 

Slik jeg har forstått det har folk med asberger en veldig god evne til å konsentrere seg om ting, og derfor også gode muligheter til å bli veldig gode til det.

Noen (ikke alle) har «ekstreme» eller altoppslukende interesser, mens noen har «spesielle evner», og jeg antar at noen har begge. Jeg vil påstå at så å si alle personer kan konsentrere seg godt om ting som interesserer dem sterkt, det er ikke noe unikt med Aspergers generelt, men det kan være at tiden som er brukt angående temaet er såpass stor at noen vil kalle det «usunt», selv om jeg ikke er enig i det utsagnet. Folk er forskjellige, noen med få interesser, noen med mange.

 

Tusen takk for flott skriving og oppklaring. :thumbup:

 

Du virker veldig oppbegående, og du kan hvertfall kommunisere veldig bra over nett.

 

Dette fikk meg til å tenke på tre nye ting som jeg vil gjerne spørre om.

 

1. Finner du det lettere og kommunisere over internett enn ansikt til ansikt?

 

2. Klarere du å forstå ironi over internett, for eksempel med smilefjes bruk. Altså klarer du å forstå hva de følgende ansiktene betyr? :roll::ermm::innocent::tease:

 

3. Bruker det å variere veldig mye hvor "kraftig" aspergers man har? For eksempel vet jeg om en som er 14 år. Han ser hele tiden ned i gulvet, og hvis man snakker til han svarer han alltids enten Ja, nei eller vet ikke.

 

Takk for at du tar deg tid til å svare. :thumbup:

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

1. Finner du det lettere og kommunisere over internett enn ansikt til ansikt?

Jepp, veldig mye lettere over Internett, på grunn av at man ikke trenger å ta hensyn til vanlige sosiale spilleregler, ansiktsutrykk, ironi, og så videre. På Internett er sosialiseringen mer direkte – som jeg syns er mye lettere å forholde seg til.

 

2. Klarere du å forstå ironi over internett, for eksempel med smilefjes bruk. Altså klarer du å forstå hva de følgende ansiktene betyr? :roll::ermm::innocent::tease:

Har ikke merket noe problem med det, så sant personen bruker smilefjes for å indikere at meldingen skal tolkes på en annen måte (som kommer an på hva slags smilefjes som ble brukt, selvfølgelig).

Om det ikke blir brukt smilefjes, blir det som regel et problem, men jeg antar et slikt problem er like utbredt for folk uten Aspergers.

 

3. Bruker det å variere veldig mye hvor "kraftig" aspergers man har?

Jepp, som med mange diagnoser er det flere grader av Aspergers man kan ha, dog er det ikke spesifisert i ICD-10 (som er systemet vi bruker for diagnoser i Norge). Jeg har en relativt mild form, klarer meg fint (syns jeg, så sant jeg ikke blir presset til å være sosial… jeg liker det rett og slett ikke), men har mye å jobbe med. Det angående at jeg misliker å være sosial, er ikke nødvendigvis relatert til Aspergers – det er mer personlig, da de fleste med Aspergers ønsker å være sosial, samtidig med et ønske om å meste sosiale situasjoner som en normal person. Sistnevnte strever jeg etter, men går bedre.

 

For eksempel vet jeg om en som er 14 år. Han ser hele tiden ned i gulvet, og hvis man snakker til han svarer han alltids enten Ja, nei eller vet ikke.

Det er ikke nødvendigvis et tegn på Aspergers, det kan være noe så enkelt som sjenerthet mikset med en introvert personlighet. Dog, om han har problemer med sosialisering (og andre kriterier som er nødvendig for en Aspergers-diagnose), så er det en mulighet. Aspergers er relativt utbredt (rundt 1 av 250 personer fyller kriteriene for en diagnose).

 

Takk for at du tar det tid til å svare. :)

Bare hyggelig, gode spørsmål fortjener svar.

Endret av Enzyme X
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for enda gode svar. :thumbup:

 

Du skriver at du syntes det er lettere og kommunsiere over internettet blant annet fordi du slipper det med ansikts utrykk. Men så skriver du også at du forstår følgende smilefjes --> :ermm::roll::tease::whistle::innocent: over internettet.

 

1. Hvordan føler at du at disse smilefjesene på forumet er, kontra virkelige menneske-uttrykk? Klarer du å se likheter mellom de?

 

Det er ikke nødvendigvis et tegn på Aspergers, det kan være noe så enkelt som sjenerthet mikset med en introvert personlighet. Dog, om han har problemer med sosialisering (og andre kriterier som er nødvendig for en Aspergers-diagnose), så er det en mulighet. Aspergers er relativt utbredt (rundt 1 av 250 personer fyller kriteriene for en diagnose).

 

Ja, du har et poeng der, men tror jeg har hørt at han har aspergers.

 

2. Denne personen har også veldig mørkt hår, kraftige mørke øyenbryn og en veldig mørk stemme. Han virker også veldig usikker på seg selv. Er også dette tegn på aspergers?

 

Bare hyggelig, gode spørsmål fortjener svar.

 

Jo takk det samme. Syntes denne tråden var veldig nyttig, så nå benytter jeg sjansen til å lære om diagnosen, slik at jeg får en viss forståelse om hvordan det er å ha aspergers, og hvordan jeg skal forholde meg rundt mennesker som har diagnosen. :thumbup:

 

Det er noe helt annet og faktisk prate med en person som har diagnosen, enn å lese en beskrivelse som leger og fagmenn har skrevet.

 

Edit: Oisan, her ble det mye skrivefeil gitt. Er ganske så trøtt.

Endret av SaitekQ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...