icer Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Lurer litt angående beregning av overgangsmotstand Om man får oppgitt på forhåndsmelding at Rb<100ohm betyr dette dette at jeg må ha en overgangsmotstand under 100ohm da? Burde ikke jeg ha 1666ohm som max egentlig? 50\0.03A TT nett. Har en jordline som går 7m ut i en myr\markjord, hvor stor kan jeg beregne overgangsmotstanden til da etter tabellene som er satt opp eks Tabellen som står på side 13 Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Noen som kan si meg hvordan jeg beregner dette etter denne tabellen? Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 En line på 25mm og 10m har en motstand på 4ohm i myrjord. Så da kan du jo bare dele på 10, så har du ohm pr. meter og gange med 7 igjen som er den lengden du skal finne ut Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Det blir vel ikke like enkelt, hvis du ser på tabellen så ser du at overgangmotstanden ikke øker lineært med lengden (av årsaker jeg ikke vet). Da skulle en line på 40m ha holdt til å gi 1 ohm, og ikke en på 50m. Lenke til kommentar
icer Skrevet 21. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mai 2010 Så det blir så enkelt altså, ble litt forvirret av Jordens resitivitet på siden der... Lenke til kommentar
Glennski Skrevet 21. mai 2010 Del Skrevet 21. mai 2010 Så det blir så enkelt altså, ble litt forvirret av Jordens resitivitet på siden der... Bare ring Harald hvis du er usikker. Han vet ALT om forskrifter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå