Straffa Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) PC har egentlig alltid vært her, men siden Playstation kom konsollene for alvor inn i husene til folk. Så tok det mer eller mindre over hele sulamitten for de fleste og slik har det vært helt til nå.. Selv fikk jeg min første konsoll som jeg ble skikkelig fornøyd med (Xbox og Halo) og la mer eller mindre alt som het PC på hylla (spilldelen). Jeg har brukt titusenvis av kroner på spill og utstyr helt frem til Xbox 360 som fortsatt har i dag (ungen spiller Kung Fu Panda på den) Uansett poenget er at den gangen trodde jeg PC tiden var over og det var konsollene alt dreide seg om. Helt til noen måneder siden da jeg hadde litt ekstra penger på kontoen og tenkte jeg skulle bygge en monster PC for og ha på Lan med gamlegutta. Det diskuteres den dag i dag om hvem konsoll som har best grafikk osv. Man tar pixel for pixel og analyserer dette og det blir ramaskrik om den ene eller andre har bittelittegranne forskjell. Ja den busken der borte ser faktisk litt bedre ut på Xbox mens taket bak busken har bedre farger på PS3. Slike diskusjoner har pågått i årevis mens PC spillerene sitter i bakgrunnen og bare ler av det hele. Jeg vet hva jeg snakker om da jeg selv har vært der. Jadda, konsoll og sofa og stor TV er greia. Det morsomme er de som har hjemmekino anlegg og 100+ lerret i Full HD, kinostoler og vet ikke hva i huset og hva bruker de timesvis tid på? En konsoll som ikke engang viser spill i Full HD (de fleste er 1280x720 eller lavere), som ikke når knærne til en middels PC og har en teknologi som er utdatert. Monster PC koster monster penger, ja slik er det og slik vil det være. Har man ikke penger så er det ingen tvil at konsollene er beste resultatet. Men for de som har jobb og tjener penger og har brukt mye penger ellers på ting som dyrt TV, så blir det som å kjøpe en Audi og sette inn en Lada motor. Selv sitter jeg i sofaen, HDMI ledning fra PC til anlegget listet langs veggen. Xbox kontroller tilkoblet til PC trådløst og spiller akkurat som før men det er forskjell hva som er på skjermen. Ekte Full HD grafikk, 8xAA 16xAF vsync på og låst 60 fps i alle spill er standard her. Grafikken i seg selv og detaljene er som regel mangeganger bedre på PC fordi den kan vise det. Her om dagen lastet jeg ned Just Cause 2 demo, Splinter Cell Conviction demo til Xbox 360. Fikk en god latter da jeg kjørte spillet på samme sted, samme skjerm og satt i den samme sofaen som jeg ellers sitter i. Lav hakkete frames, dårlig oppløsning med legoklosser kanter (spesielt Just Cause 2 skyggene). Texturene var mye lavere og detaljene var omtrent borte eller så dårlige i forhold og det hele så ut som en smørje i forhold til det jeg var blitt vant med. Bilspill som Dirt 2 på PC i DX 11 mode (som er et hav av forskjell enn DX 9 som konsollene har) i 60 bilder sekundet, 1920x1080 (ikke oppskalert) på storskjermen i stua i 8XAA og 16xAF nytes med trådløse kontrolleren i stedet for 30 bilder i sekundet med crappy irriterende dårlig grafikk. Det fikk meg til å tenke hvofor folk gidder og orker og mase om hvem konsoll som har best grafikk. Det finnes ikke en vinner fordi vinneren kan ikke sammenlignes med maskiner som er utdaterte gamle skranglekasser som fortsatt selges som hakka møkk utrolig nok. Jeg tror med tiden vil folk få opp øynene og peker spesielt de som er i samme bås som meg som egentlig var en PC spiller som gikk over til konsoll. Tar man det siste året har PC kommet sterkt tilbake med flere og flere brukere og med tiden tror jeg at PC vil dominere markedet igjen. Spill salget har også tatt seg kraftig opp etter at spillbutikker finnes digitalt som Steam. Tror også "med tiden når utviklerene kjenner konsollen nok, kommer supergrafikken" ikke holder lenger for de fleste. Kjøp lada og du kan fylle på den beste oljen og bli godt kjent med den og fikse og trikse men det er fortsatt en lada. Selv har jeg både Xbox 360 og PC. Xbox brukes mest av ungen på 3 år og PC brukes til spilling. Slik det er i dag raser PC i fra konsollene både teknologien og hardware (for lengst) så ser jeg ingen grunn til å skru på konsollen når jeg har akkurat det samme spillet på PC men med dagens grafikk og sitter i samme sofaen med den samme kontrolleren. PC er for og bli Enig eller uenig, la oss holde diskusjonen som gentlemen og ikke barnehage stadiet. Endret 21. juli 2010 av avanore 2 Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 Fin lesning Må si meg enig i at PC er her for å bli, men det tror jeg nok konsoll er i enda større grad. Det å si at grafikken på konsollene er dårlig, syns jeg blir feil - men såklart, det er langt svakere maskinvare i en Xbox enn i en PC til 10+ tusen. Grunnen til at konsoll er så populært i forhold til PC, er at det er så enkelt. Du putter plata inn og kjører avgårde - no questions asked. Med PC må det installasjon til, oppdateringer - og du kan risikere å ha for svak maskin. En annen sak vi ikke må glemme her, er tidforbruk og kunnskapsnivå. Du sier at de som har jobb og tjener penger osv er bedre tjent med en heftig PC. Vel, jeg er forsåvidt enig - men husk at ikke alle er like teknisk anlagt/gidder å lære seg bygging og tweaking. Du må huske på at det tar 10 ganger lengre tid å bygge en PC, enn å koble til en konsoll. Når man også ganger potensielle feilkilder med 100, er det ikke vanskelig å skjønne hvorfor konsollen vinner. TV-spill er også langt mer sosialt. Det å samle en gjeng kompiser rundt TV'en og PS3'en, er langt enklere enn å samle dem rundt PC'en. Som med alt annet her i livet er det fordeler og ulemper. Man tar det som passer en selv best, men å rakke ned eller tvile på motparten blir bare dumt. Det ene er ikke alltid bedre enn det andre, eller omvendt. Jeg foretrekker PC-spilling, men det er fordi jeg er interessert i hele pakken - med software, feilsøking, bygging og tweaking. 1 Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Godt poeng. PC er som kjøpe en dyr bil med masse ekstra tilbehør. Det er knapper i øst og vest og spaker her og der, men når man setter seg inn i det så blir opplevelsen så mye bedre også. De fleste er vel enige at spill er å komme seg litt vekk fra den virkerlige verden og leve seg inn i en annnen. Hvorfor ikke gjøre det beste ut av det når man først tar en slik tur. TV spill er mye mere sosialt (flere som er fysisk til stedet) med konsoll, ingen tvil om det. Tipper at de fleste sitter alene med konsollen eller pc når de spiller, men det er alltid morsomt og være flere under samme tak. Nå bruker jeg også PC som en slags konsoll også da den er koblet opp til stua og har kontroller til den, så PC kan være så mye mere enn pult eller skrivebord og en stol. Så for meg merker jeg veldig lite til om det er PC eller konsoll jeg bruker ser du bort fra grafikken og muligheten PC har. Endret 6. mai 2010 av avanore Lenke til kommentar
vikingkylling Skrevet 6. mai 2010 Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Du glemmer en vesentlig ting. Det hjelper fint lite hvor bra det ser ut og hvor bra lyden er om spillbarheten ikke er på topp. Nå om dagen går det mye i Batman her, og joda, jeg er enig i at bra grafikk gjør et bra spill bedre. Men hadde vi hatt akkurat samme spill på en playstation 1 eller nintendo 64 hadde det ikke gjort meg noenting. Grafikken ville selvsagt ha vært helt annerledes, men hva så? Spillet ville vært det samme. Det går også mye i Yoshi's Island DS på DS, og Allods Online, et gratis MMO med tvilsom grafikk i forhold til nye single-player spill som Batman og Just Cause 2. Men hva så? Hele poenget med Allods er å spille sammen med folk på nettet, og du slipper å betale for det. Det er derfor utrolig bra til sitt formål, og selv om grafikken er litt tvilsom er den utrolig bra til å være et gratis spill. Jeg elsker PCen min, men jeg elsker også xboks360en, Wiien og DSen min. Alle har sine fordeler og svakheter. Å sammenligne PC mot konsoll vil være som å sammenligne en bil med en motorsykkel. Begge kjører på veien, begge går raskt og begge krever at du har lappen. Du kan ha til og med ha en passasjer og litt bagasje på motorsykkel. Men bilen er langt bedre for å frakte folk og saker, mens motorsykkelen er langt bedre for å frakte kun deg selv en varm sommerdag med lite trafikk. Endret 6. mai 2010 av thecrow77 Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Konsoll vil alltid være førstevalget til "casual gamers" (på godt norsk). For mer dedikerte spillere tror jeg fremdeles PC alltid vil ha en viktig plass. MS får stort sett kjeft for det meste de gjør, men det har blitt enklere å bruke PC/Windows som spillplatform det siste tiåret. Med etablerte standarder som DirectX er det sjelden spill ikke fungerer som de skal, og plug-and-play fungerer faktisk og gjør at man kan koble f.eks. Xbox-kontrollere til PC uten å måtte røre en driver. Det er og sant at dagens PCer er betraktelig bedre enn konsollene, men dette er jo noe som svinger med konsollutgivelsene. Når neste generasjon PS/Xbox kommer ut vil PC og konsoll igjen være på omtrent samme nivå, og så vil PC sakte dra fra frem mot generasjonen etter. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Ikke helt enig i det at PC og konsoll kommer på samme nivå. Det seneste og heftigste innen hardware vil nok alltid være kraftigere enn en konsoll. Det har ikke bare med kostnad og produksjon å gjøre, men også kosmetiske ting. En konsoll vil man ikke skal bråke eller bli varm - det vil en hardcore PC bli uansett. Jeg betrakter megselv som casual gamer, men bruker bare PC. Tror det har med generell interesse. Hvis du ikke er glad i å tweake og mekke og styre, så er konsoll valget uansett nesten. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 PC er nok å vil bli den beste speleplatforma, men sjølv speler eg omtrent kun på konsoll for tida. Å spele på PC krever mykje meir av brukaren Lenke til kommentar
rulleguru Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Dere nevner det aller viktigste for min del. Veldig mange av spillene jeg har lyst til å spille kommer rett og slett ikke til PC. Har både PC, PS3 og Wii, bruker pcen om jeg vil spille Battlefield: Bad Company 2, Team Fortress 2 etc. og spiller en del Civilization. Utover det er det ikke mange av spillene jeg ønsker spille som også kommer på PC. Har akkurat spillt igjennom New Super Mario Bros. på Wii, og selv om grafikken ikke er så teknisk avansert som andre spill, er det et fantastisk morsomt spill både for en spiller og sammen med samboeren. Uten konsoll ville jeg gått glipp av spill som Uncharted 2, Valkyria Chronicles, Super Mario Galaxy 2, og Demons Souls. Jeg må fortsatt ha PC for de fleste FPS, og spill som nevnte Civilization og kommende Starcraft 2 som jeg er sjeleglad for at de utvikler som PC-spill. Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Store fordelen med konsoll må være kræsj, uforklarlige feilmeldinger, ting som ikke virker og generelt dårlig programmering av spillene. For tiden bruker jeg hovedsakelig ps3 til spilling. Den har en komfortabel håndkontroll, ting virker som det skal, og jeg slipper å bruke mus/tastatur. (det at jeg ikke har skrivebord, mus og pc-skjerm koblet til pc'n kan være noe av grunnen da, hehe) Venter på få meg ny leilighet med et ekstra soverom, som uten tvil blir innredet som "kontor"... Da blir det oppgradering av hardware og litt mer pc-spilling. Alltid foretrukket pc-spilling, selv med alle feilene og plagsomt høye systemkravene det medfører. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Man skal ikke stikke under en stol at enkelte spill blir mer eller mindre umulige å spille på konsoll. Da tenker jeg i hovedsak på strategispill. FPS funker på begge plattformer, men jeg foretrekker det til PC. Spill som Oblivion og GTA er klassiske eksempler på spill som egner seg like godt på begge plattformer. Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 7. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2010 (endret) Å spele på PC krever mykje meir av brukaren Som for eksempel? For tiden bruker jeg hovedsakelig ps3 til spilling. Den har en komfortabel håndkontroll, ting virker som det skal, og jeg slipper å bruke mus/tastatur. (det at jeg ikke har skrivebord, mus og pc-skjerm koblet til pc'n kan være noe av grunnen da, hehe) Bruker PC her hjemme som en konsoll koblet opp i stua med HDMI og trådløs kontroller. Din konsoll er ikke annerledes enn min PC/Konsoll (ser du bort fra at min "konsoll" viser grafikk slik grafikken skal være i 2010) Det som er litt av poenget her. PC er ikke pult og skrivebord lenger. W7 har full Xbox 360 kontroller støtte uten å røre en eneste driver, bare plugge den i og start og spill. Enklere kan det ikke bli. Endret 7. mai 2010 av avanore 1 Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 7. mai 2010 Del Skrevet 7. mai 2010 Seriøst? Kan man koble Xbox-kontrolleren via USB til Win7? Hmmm, høres interessant ut. Kanskje den relativt ubrukte pc'n min får nytt liv... Men hvordan er det med trådløs kobling mellom xboxkontrolleren og pc'n? Hadde nok vært en liten fordel med trådløst, så hadde jeg sluppet 2,5 meter usb-kabel. Funker det forresten å koble en trådløs kontroller til via usb? eller må man ha den kabla versjonen? Please send link til den billigste håndkontrolleren på markedet som kan brukes til pc'n, hvis noen har oversikt over prisnivået... Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Som for eksempel? Enklere kan det ikke bli. Som for eksempel installasjon, oppdatering, feilsøking og spesifikasjonskontroll. Det kan du si, men det er ikke å koble kontrollen til som er problemet. Vanskelighetene er knyttet til maskinvaremessige kunskaper og kompetanse i forhold til å innstallere, oppdatere og lignende. En PC kan også få virus og annen mannshit, som gjør at timer med lagrede spilldata kan gå tapt. De konsollene som dør ut nå, det er de håndholdte. iPhone og andre programmer med store muligheter for aplikasjoner og spill kommer til å drepe PSP, DS osv. Eller - det vil si, de vil ikke hindre meg fra å finne fram gode gamle GB color for en aldri så liten runde pokemon Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Jeg prøvde for kort tid siden Call of Duty 6 på pc, og må si meg overrasket over hvor liten forskjell det egentlig var fra konsoll. Selvfølgelig er man mer presis, men jeg har bygget meg opp til å bli utrolig presis på konsoll også. Jeg har det så enkelt med konsollen, jeg slipper å oppgradere, feilsøke osv. som blir nevnt mye i tråden fra før. De fleste vennene mine spille cod å konsoll, og det er fryktelig gøy å spille med dem eller se hvor mye bedre jeg er Jeg foretrekker en bærbar som pc. Den kan gjøre alt jeg trenger, er billig og enkel å ta med. Til spilling er det konsoll som gjelder. Den blir ikke utdatert på mange år, ha god grafikk med unntak av oppløsning, og er mer sosial. Lenke til kommentar
Coraxx Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Har både pc og ps3. Velger ps3 any day foran pc. Mye bedre å ligge i sofaen å spille. Jeg har sammenlignet Assasins creed 2, just cause 2 og oblivion, synes ikke det er så mye forskjell. Og si at xbox og ps3 har drittgrafikk er heeelt på jordet. Og hvem gidder vel og betale 4-5000 hver 2. mnd for det nyeste skjermkortet så du får litt penere skygge på et tre? Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Har både pc og ps3. Velger ps3 any day foran pc. Mye bedre å ligge i sofaen å spille. Jeg har sammenlignet Assasins creed 2, just cause 2 og oblivion, synes ikke det er så mye forskjell. Og si at xbox og ps3 har drittgrafikk er heeelt på jordet. Og hvem gidder vel og betale 4-5000 hver 2. mnd for det nyeste skjermkortet så du får litt penere skygge på et tre? Les første post i denne tråden. Endret 8. mai 2010 av avanore Lenke til kommentar
Straffa Skrevet 8. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2010 (endret) Seriøst? Kan man koble Xbox-kontrolleren via USB til Win7? Hmmm, høres interessant ut. Kanskje den relativt ubrukte pc'n min får nytt liv... Men hvordan er det med trådløs kobling mellom xboxkontrolleren og pc'n? Hadde nok vært en liten fordel med trådløst, så hadde jeg sluppet 2,5 meter usb-kabel. Funker det forresten å koble en trådløs kontroller til via usb? eller må man ha den kabla versjonen? Please send link til den billigste håndkontrolleren på markedet som kan brukes til pc'n, hvis noen har oversikt over prisnivået... Å jada. Kan fint kjøre trådløst på PC med Xbox kontrolleren. Xbox 360 Trådløs kontroller for PC Endret 8. mai 2010 av avanore Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 8. mai 2010 Del Skrevet 8. mai 2010 Klart - hvis du ikke har PC som klarer å kjøre ting på et skikkelig vis, så vil jo konsoll virke overlegen i forhold. Lenke til kommentar
Coraxx Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 Vis meg 1 bilde tatt på pc vs et fra ps3 / xbox, fra samme spill. Og si meg at ps3 / xbox har "drittgrafikk". Tror jeg ikke før jeg får se det. Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 9. mai 2010 Del Skrevet 9. mai 2010 (endret) Slik jeg ser det er konsollenes største tekniske svakhet det faktum at man selger den samme maskinvaren i 4-5 år (og enda lengre i mange tilfeller), før man bytter den ut. Da vil man på et eller annet tidspunkt bli innhentet av datamaskiner som man kan oppgradere fritt, med mindre man setter inn kunstige begrensninger . Tar man utgangspunkt i GPU i Xbox 360 som skal være basert på R500, og ha likheter med R600, vil man se at det har kommet to nye arkitekturer (eller generasjoner om du vil) med skjermkort fra ATI/AMD siden R600. Tatt i betraktning at det ikke bare ble "puttet" en GPU inn i Xbox 360, men mer eller mindre utviklet spesielt ser man at det gjør ting verre i forhold til teknologiske framskritt, da man ikke bare kunne bytte til noe helt ferskt under utviklingen for å forbedre spec, uten å tape tid. Konsoller har uansett den fordelen at all maskinvare er identisk (CPU, GPU etc.). Da trenger man ikke å ta like mange forbehold for sære bugs i programvare og maskinvare, mens i en datamaskin vil det være vanskelig å komme i en situasjon hvor majoriteten har identisk maskinvare. Desverre gjenspeiles ikke dette i prisingen på spillene til konsoller (men det har vel andre grunner). Selv har jeg opplevd at enkelte spill bugger på min PC, mens samme spill installert med samme plate ikke bugger på en annen. Dette illustrerer i alle fall hvorfor det blir feil å sammenligne en konsoll mot en PC på mange måter. Dog er det ikke noe i veien med å sammenligne grafikk og ytelse på de forskjellige spillene, men man er nesten nødt til å se hvorfor det er slik. Vis meg 1 bilde tatt på pc vs et fra ps3 / xbox, fra samme spill. Og si meg at ps3 / xbox har "drittgrafikk". Tror jeg ikke før jeg får se det. Da The Elder Scrolls IV: Oblivion kom ut til PC og Xbox 360 ble det ganske mye oppstyr rundt kunstige begrensninger i PC-utgaven. I utgaven til PC kunne man ikke bruke FSAA og HDR samtidig. Dog kunne man aktivere begge deler ved hjelp av driveren til ATI, hvis man hadde ATI skjermkort. I tillegg kan man stille oppløsningen høyere enn 1920x1080 på en PC (hvis du har skjerm som støtter det). Det kan du ikke på en konsoll. Da sier det seg nesten selv at grafikken skulle bli bedre, med mindre det er kunstige begrensninger tilstedet. Slik som tilfellet med Oblivion var. Endret 9. mai 2010 av Dj_eLmO Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå