Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

bios/windows ser bare 4088mb av 6gb. cpu-z ser 6gb


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Driver å bygger en pc til en venn.

Asus rampage II extreme

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-930

Corsair Dominator GT DDR3 1600MHz 6GB CL6-6-6-20

 

Problemet er at bios bare ser 4088mb av de 6gb som er der. Samme med Windows 7,

det ser også bare 4088 mb. Kjører jeg cpu-z så ser den alle minnebrikkene og 6gb. så det er ikke noe hardware feil. Det er nok en bios innstilling eller noe.

Alt er montert ifølge manualen til hovedkort.

Virker som det er mange som har dette problemet. Jeg har søkt litt runt, men finner ikke noe som kan fikse denne pc'en.

 

Noen her som har noen råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
du har sikkert Windows 7 32bit

Dette bryr ikke bios seg om, hvor han også ser 4088mb.

 

Det er jo utrulig mange som opplever dette på Intel X58 hk, og av de jeg har sett som har fikset dette, er det bøyde socket pins, som har skylden.

 

Du bør prøve en og en brikke i dimm_A,B,C1 slottene, og se om den vil boote opp med kun en brikke, i de 3 forskjellige slottene!

Lenke til kommentar
du har sikkert Windows 7 32bit

Dette bryr ikke bios seg om, hvor han også ser 4088mb.

 

Det er jo utrulig mange som opplever dette på Intel X58 hk, og av de jeg har sett som har fikset dette, er det bøyde socket pins, som har skylden.

 

Du bør prøve en og en brikke i dimm_A,B,C1 slottene, og se om den vil boote opp med kun en brikke, i de 3 forskjellige slottene!

 

Tror ikke x58 kan kjøre med bare 1 brikke

Jeg bruker Windows ultimate 64bit

 

Mener du bøyde socket pins i ram slotten?

Ifølge manualen så skal minnet sitte i slot a1,b1,c1 når du bruker 3 brikker. Det gjør dem nå.

Her er det som er så rart.... når jeg kjører cpu-z (et test program) så finner den alle 3 brikkene og programmet også finner 6gb. så jeg er nesten 100% sikker på at dette er et bios problem.

En innstilling eller noe som er galt.

Lenke til kommentar
Tror ikke x58 kan kjøre med bare 1 brikke

Jo, det går, men ikke en brikke i A,B,C2 slottene!

 

Mener du bøyde socket pins i ram slotten?

Nei, i LGA1366 socket!

 

Du opplever det samme som andre, ser 6gb og alle brikkene i cpu-z, men ingen andre steder.

Lenke til kommentar
du har sikkert Windows 7 32bit

Dette bryr ikke bios seg om, hvor han også ser 4088mb.

 

Det er jo utrulig mange som opplever dette på Intel X58 hk, og av de jeg har sett som har fikset dette, er det bøyde socket pins, som har skylden.

 

Du bør prøve en og en brikke i dimm_A,B,C1 slottene, og se om den vil boote opp med kun en brikke, i de 3 forskjellige slottene!

 

Tror ikke x58 kan kjøre med bare 1 brikke

Jeg bruker Windows ultimate 64bit

 

Mener du bøyde socket pins i ram slotten?

Ifølge manualen så skal minnet sitte i slot a1,b1,c1 når du bruker 3 brikker. Det gjør dem nå.

Her er det som er så rart.... når jeg kjører cpu-z (et test program) så finner den alle 3 brikkene og programmet også finner 6gb. så jeg er nesten 100% sikker på at dette er et bios problem.

En innstilling eller noe som er galt.

 

Han snakker om bøyde pins i cpu sokkelen på hovedkortet. Jeg hadde akkurat samme problemet, og det viste seg være bøyde pins i cpu sokkelen, så sjekk det, har en mistanke om at det kan være et problem med x58 kortene til asus eller noe. Alle jeg har hørt om som har hatt dette problemet har ihvertfall hatt asus hk. Du kan også prøve å boote med kun en minnebrikke i de forskjellige minneslotene, det skal funke med kun 1 ram brikke.

 

BTW

tråd om samme problem

Endret av henrikw92
Lenke til kommentar

Det har jo vært mange bios fix til Rampage II Extreme, hvis du vil prøve det først. er jo verdt et forsøk, men trur ikke det hjelper.

 

Hvis du skal sjekke om det er bøyde pins, så bruk et skarpt sidelys, og se etter feil i skygge mønsteret.

 

Det er litt forskjellig hvordan folk retter opp pinsen, så jeg tør ikke forslå noen teknikk, hvis det er det som er feil ;)

 

Jeg har siste bios.

Skal sjekke etter bøyde pins, men tror ikke det er problemet siden cpu-z ser alle 3 brikkene.

cpu-z lister også opp at jeg har 6gb minne, den sier tilogmed hvilken slot minnet sitter i.

Så jeg tviler på at dette er en hw feil.

Men skal som-sagt sjekke etter bøyde pins.

Lenke til kommentar

Det har jo vært mange bios fix til Rampage II Extreme, hvis du vil prøve det først. er jo verdt et forsøk, men trur ikke det hjelper.

 

Hvis du skal sjekke om det er bøyde pins, så bruk et skarpt sidelys, og se etter feil i skygge mønsteret.

 

Det er litt forskjellig hvordan folk retter opp pinsen, så jeg tør ikke forslå noen teknikk, hvis det er det som er feil ;)

 

Jeg har siste bios.

Skal sjekke etter bøyde pins, men tror ikke det er problemet siden cpu-z ser alle 3 brikkene.

cpu-z lister også opp at jeg har 6gb minne, den sier tilogmed hvilken slot minnet sitter i.

Så jeg tviler på at dette er en hw feil.

Men skal som-sagt sjekke etter bøyde pins.

 

Cpu-z og bios viste 4 gb ram hos meg også, men windows fant bare 2.

Så det kan være bøyde pins selvom du ser all ramen i cpu-z.

Lenke til kommentar

Har selv Rampage II Extreme kort og opplevde akkurat det samme.

 

Jeg tok ut rammen og testet med 2 brikker flere ganger i de 3 gjeldene slottene (husker ikke om de er blå eller guler eller hva enn. fant ingen feil på noen av brikkene i noen av slottene, så det endte opp med at jeg stappa inn allt minne og fyrte i gang PCen og plutselig så virka detog har gjort det siden.

 

For øvrig har jeg siste BIOS oppgradering.

 

Og nei jeg kjører IKKE 32 bits Win 7, men 64 bits versjonen

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

Da er problemet løst!

 

Jeg demonterte alt. Tok ut cpu, så etter bøyde pinner på socketen. 1 pinne var litt bøyd, gjorde litt mikrokirurgi og retta opp pinnen.

 

Nå finner bios og Windows 6 gb

 

Takker for hjelpen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...