Populært innlegg Agentspoon Skrevet 2. mai 2010 Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Tråden er lagt ned inntil videre. Badcat tar om mulig over snarest. Stasjonær PC, bærbare og skjermer Anbefalinger av Agentspoon Kabinettet avbildet, Fractal Define R3, er kun del av Black Refinery. Dette innlegget inneholder to komplette PC-er i deler: ===================================★============================================ Black Refinery er et fullstendig bygg uten særlige kompromisser. Runes of Dublon er for deg som ønsker maksimal verdi for pengene. ===================================★============================================ Prisguide.no blir brukt for å samle varene i en enkel oversikt. Ta forbehold om at status for enkeltvarer kan være feil i forhold til nettbutikken. Om en vare vises som ikke på lager, dobbeltsjekk ALLTID hos nettbutikk. Black Refinery Sist Oppdatert: 6. Juni 2012 Black Refinery er et selvbygg som yter supert til alle formål. Film, fotoredigering og spill er samtlige inkludert på dagsordenen. I tillegg skal maskinen ha tillagt egenskaper som et ytterst lavt støynivå, et pent ytre og enkel installasjon med muligheter for oppgraderinger. Alt skal innfris og inkluderes, til en rimeligst mulig penge. Nåværende priskurs gir Black Refinery en innkjøpsverdi på cirka 9500 kroner. = Eventuelle pluss signaliserer at varen må kjøpes uten bruk av Prisguiden. Kabinett: Fractal Design Define R3 Prosessor: Intel Core i5 2500K Skjermkort: Asus GeForce GTX 670 DirectCU II Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-D3 Minne: Kingston HyperX 1600 MHz 8GB Harddisk: Western Digital Caviar Green 1TB SSD: Samsung 830 128GB Kjøler: Arctic Cooling Freezer 13 Pro Optisk drev: Sony AD-7280S Strømforsyning: OCZ ModXStream 600W ---------------------------------------------------------------------- Handlevogn (Klikk på ikon) ---------------------------------------------------------------------- Runes of Dublon ========== Ekstra ========== Sist Oppdatert: 6. Juni 2012 Jeg har notert meg at flere ønsker et billigere alternativ til Black Refinery. Det introduserer jeg her, med et bygg til rundt 7000 kroner. Målsetningen er fortsatt å få et bygg som takler spill og tyngre oppgaver, men man har kuttet ned på støyisolasjon, overklokking og litt ytelse. Takket være et kraftig skjermkort og en rimelig SSD er du likevel garantert lynrask brukeropplevelse med Runes of Dublon! = Eventuelle pluss signaliserer at varen må kjøpes uten bruk av Prisguiden. Kabinett: NZXT Source 210 Elite Prosessor: Intel Core i3 2120 Skjermkort: Asus Radeon HD 7850 Hovedkort: Gigabyte GA-P67A-D3 Minne: Crucial ValueRAM 1333 MHz 4GB Harddisk: Western Digital Caviar Green 1TB SSD: Samsung 830 64GB Optisk drev: Sony AD-7280S Strømforsyning: OCZ ModXStream 500W ----------------------------------------------- Handlevogn (Klikk på ikon)---------------------------------------------------------------------- Kommentarer, forslag og rettelser ønskes hjertelig velkommen. En stor takk til BadCat, Arni90 og Maccan som alle bidrar enormt til tråden og forumet! OBS! Tråden vil ikke omtale andre oppsett enn "Black Refinery" og "Runes of Dublon". Spørsmål og forespørsler om spesialiserte bygg bør tas via melding eller egen tråd i forumet. Neste innlegg anbefaler skjermer Endret 14. august 2012 av Agentspoon 123 Lenke til kommentar
Populært innlegg Agentspoon Skrevet 2. mai 2010 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 2. mai 2010 (endret) Skjermer Sist Oppdatert: 9. Mars 2012 Det finnes mange skjermer på markedet som er både store og billige, og har spesifikasjoner som ser gode ut på papiret. Når likevel langt dyrere skjermer tilsynelatende har dårligere spesifikasjoner, burde det ringe en bjelle hos folk flest. Faktum er at responstid og lysstyrke langt i fra er alt, og det finnes mange kompliserende faktorer som gjør en skjerm god eller ei. Spesielt valget av panel - IPS mot TN, er av stor betydning. Derfor har jeg dedikert et eget innlegg for skjermer, der jeg plukker ut to kandidater som jeg anbefaler på det varmeste. Dell UltraSharp U2412M (Økonomisk allrounder) Til 2000 kroner får du en 24" med 1920x1200 oppløsning. Det viktige her er at den har IPS-panel, som gir bedre innsynsvinkel og sprekere farger enn TN-panel. Den er også rask nok til å følge med i film og spill, og selve skjermen kan roteres 90 grader. En egenskap som garantert gleder mange er at den i tillegg skilter med 16:10 format, som i tradisjonell stil gir mer høyde å jobbe med. Etter alt å regne et meget godt kjøp. ----------------------------------------------------- Prisguiden (klikk på ikon) ----------------------------------------------------- BenQ XL2410T (Avansert gamer) For seriøse spillere introduserer jeg en 120Hz-skjerm. Normalt assosierer man dette med skjermer som støtter 3D, og det er også tilfellet her. I tillegg skal det nevnes at 120Hz gjør at man merker forskjell i flyten til bildet også over 60FPS. Altså er det en perfekt skjerm for de som krever lynrask reaksjonstid, typisk de mer avanserte spillerne. Pris rundt 3200 kroner. ----------------------------------------------------- Prisguiden (klikk på ikon) ----------------------------------------------------- Endret 9. mars 2012 av Agentspoon 60 Lenke til kommentar
Populært innlegg Agentspoon Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Populært innlegg Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Bærbare Sist Oppdatert: 7. Mai 2012 Formålet med en bærbar:I dag handles det flere bærbare enn det handles stasjonære. Mange vil nok hevde at man fortsatt trenger en stasjonær til å utføre de tyngste oppgavene som videoredigering og spilling. Dette er en sannhet med modifikasjoner. Bærbare i dag klarer også dette, selv om de gjerne ikke utfører oppgaven like raskt eller effektivt. Samtidig hevder mange at en stasjonær PC er mye billigere, men da har man sett bort ifra at en bærbar faktisk består av både skjerm, høyttalere, tastatur og mus (pekeflate). Til sist er det ikke viktigst å se på kompromissene, men anerkjenne at bruken av bærbare består i de er mobile. Man kan ta dem med seg, og bruke dem i lengre tid på en batteriladning. Hvor mobil en bærbar er, avgjør tilslutt hvilken målgruppe de forskjellige bærbare stiller seg til. Her får du oversikten! Allrounder | Dell XPS 15 15 tommer er folkestørrelsen blant bærbare. Da overstiger vekten sjelden 3kg, og man får et stort og oversiktlig bilde. Dell XPS 15 er en maskin som innoverer. Den har blant annet fokusert på kraftige og fyldige JBL-høyttalere og en fargerik skjerm med høy kontrast. Dette er faktisk sjelden kost i dagens marked, og trekker enormt opp. I tillegg stiller den med helt ny teknologi, som for eksempel USB 3 som lar deg overføre filer fra nye minnepenner og eksterne hardisker lynkjapt, og Nvidia Optimus som automatisk veksler mellom strømbesparende integrert grafikk og kraftigere dedikert Nvidia-grafikk. Utførelsen er glimrende, med store flater i aluminium og en letthåndterlig pekeflate. Anbefalte oppgraderinger er: LCD FHD B+RGLED TL og primært 9-cellers batteri (90Whr). Skjerm: 15,6" (1920x1080 FHD B+RGLED) Prosessor: Intel Core i5 2540M Grafikk: Nvidia GeForce GT 525M Minne: 3GB 1333MHz DDR3 Lagring: 5400RPM 500GB harddisk Optisk Drev: DVD-brenner Batteri: Ca. 4 timer Vekt: 2,8 kg Anbefalt til: De som på fritiden foretrekker den bærbare framfor en stasjonær til film, musikk og litt spilling. ----------------------------------------------------- Prisguiden (klikk på ikon) ----------------------------------------------------- Lettvekter | Toshiba Satellite Z830-10M Ultrabooks har overtatt for ultraportable. De skilter som regel med både god ytelse, lang batteritid og eksepsjonelt lav vekt. For tynne modeller er det viktig at byggekvaliteten er i orden, og derfor har jeg valgt Toshiba: merket med nest minst feil og reperasjoner. Maskinen er et kunststykke i seg selv, ved at den veier rundt 1,1 kg og har en smidig SSD. Skjermen og lyden er helt kurante, i hvert fall i denne kategorien. Det viktigste er altså at den gir alt på mobilitet, har god systemytelse og er bygget solid. Skjerm: 13,3" (1366x768 LED) Prosessor: Intel Core i3 2367M Skjermkort: Intel HD 3000 Minne: 4GB 1066MHz DDR3 Lagring: 128GB SSD Optisk Drev: DVD-brenner Batteri: Ca. 6 timer Vekt: 1,12 kg Anbefalt til: De som flittig bruker bærbare i arbeid eller på skolen, og ofte tar med seg den bærbare utenfor hjemmet. ----------------------------------------------------- Prisguiden (klikk på ikon) ----------------------------------------------------- Gamer | Asus G55VW Mange kan nok synes at det er viktig å poengtere at det kraftigste skjermkortet i bærbare kun yter 50% av det kraftigste skjermkortet i stasjonære. På den annen side har stasjonære ofte en tilhørende skjerm med høyere oppløsning enn skjermen på den bærbare. Dermed har man to faktorer som går imot hverandre på hvor bra en bærbar faktisk takler spill. Min egen slutning er at ja, bærbare kan spille greit på høye innstillinger, men ikke forvent å sette alt på maks. Asus er en forholdsvis rimelig spillbærbar, med både rå ytelse og rått ytre. Skjerm: 15,6" (1920x1080 LED) Prosessor: Intel Core i7 3610QM Skjermkort: Nvidia GeForce GTX 660M Minne: 8GB 1333MHz DDR3 Lagring: 7200RPM 500GB Optisk Drev: DVD-brenner Batteri: Ca. 2-3 time Vekt: 3,6 kg ----------------------------------------------------- Prisguiden (klikk på ikon) ----------------------------------------------------- Anbefalt til: De som overhodet ikke bryr seg om batteritid og hovedsaklig har den bærbare plassert i hjemmet i et eget rom, men som vil ha muligheten til å ta den med seg andre steder i blant. ---------------------------------- PS: Batteritid er justert etter cirka antall timer den bærbare er oppe når man surfer på nettet med høy til medium lysstyrke. Dette er en mer passende måling enn det produsentene oppgir, med tester ofte utført med minimal lysstyrke og masse sparemoduser slått på. Endret 7. mai 2012 av Agentspoon 42 Lenke til kommentar
TheHawk Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Tips til deg; Når du tenker vekk SSD ville jeg heller sattset på Raptor disk for å få opp ytelsen i system disken din. En annen ting jeg stusser veldig på er, hva skal du med en 6 kjerners prosessor når det enda er få programmer som støtter oppunder dette? Da ville jeg heller valgt X4 965'en som er høyere klokke frekvens på til samme pris. Detter da min mening riktig nok.. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 5. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Samsung Spinpoint F3 fungerer kun midlertidig både som lagringsdisk og systemdisk. Jeg råder enhver til å før eller senere utvide med en SSD, som vil ta over rollen som systemdisk. De mye tregere 10K RPM harddiskene gir i den sammenheng lite verdi for pengene, og er ikke til å anbefale (i hvert fall ikke i et økonomisk bygg). X6-serien til AMD yter som du sier best når alle 6 kjernene er i aktiv bruk. Da topper den faktisk Intel Core i7 930 og legger seg i noen få tilfeller helt opp imot Intel Core i7 975 (7500,-). Så i disse programmene er den uten tvil helt suveren. Videre har prosessoren Turbo Core funksjonalitet, som kort fortalt gjør at den overklokker seg selv automatisk når ikke alle kjernene er i bruk (maksimalt opp til 3,3 GHz). Altså vil den heller ikke ligge langt bak X4 965 i områder der sistnevnte briljerer som mest. Dette er en flott kombinasjon, da både pris og strømforbruk er nesten de samme på begge modeller. For de som virkelig bryr seg over gjennomsnittet om frekvenser, så kan man selvfølgelig også overklokke den langt over X4 965 sin standardklokk (det er riktignok litt vanskeligere for denne modellen, da den ikke er merket Black Edition). Endret 5. mai 2010 av Agentspoon 3 Lenke til kommentar
Atald Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 Likte spesielt anbefalingene av skjermer. Viser at det finnes gode alternativer til levelige priser. Lenke til kommentar
InToRv Skrevet 5. mai 2010 Del Skrevet 5. mai 2010 (endret) Da blir det 64bit. Får ikke satt den opp før trolig i slutten av mai, skal få postet da Dette med skjermer. Ser Komplett selger en BenQ 24 LED skjerm. Har du noen erfaring med den? Er rimelig fornøyd med 22 tommeren fra Benq jeg bruker nå. Og en ting til; 22 tommer med 1600-1050 blir vel i minste laget nå om dagen? Jeg ville aldri kjøpt noe med mindre enn 1980-1020.. Er det bare jeg som ikke får til å slette ting fra handlevognen? Ser at jeg ikke trenger optisk drev feks? Endret 5. mai 2010 av PaperWalls Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 6. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2010 (endret) Da blir det 64bit. Får ikke satt den opp før trolig i slutten av mai, skal få postet da Dette med skjermer. Ser Komplett selger en BenQ 24 LED skjerm. Har du noen erfaring med den? Er rimelig fornøyd med 22 tommeren fra Benq jeg bruker nå. Og en ting til; 22 tommer med 1600-1050 blir vel i minste laget nå om dagen? Jeg ville aldri kjøpt noe med mindre enn 1980-1020.. Er det bare jeg som ikke får til å slette ting fra handlevognen? Ser at jeg ikke trenger optisk drev feks? Jeg skal faktisk en tur innom en som har BenQ skjerm på fredag. Da vil jeg være i stand til å vurdere bildekvaliteten i forhold til de anbefalte. Jeg vet at BenQ er et greit lavprismerke, men de skjermene har TN-panel som uten tvil gjør dem dårligere. Jeg vil likevel vente med å gi et endelig svar før jeg får sammenlignet dem skikkelig. Hva oppløsning angår, så er den ene skjermen i 16:10 format og den andre i 16:9. Det vil si at pikslene i høyden er ganske lik, mens du ikke vil få full utnyttelse av Bluray (1920x1080). Hva angår produktivitet funker det etter min mening flott med begge deler. Jeg har lenge brukt 1440x990, og klart meg bra med det. Har nylig oppgradert til 1920x1080 dog. Edit: Fikk lekt meg litt med en BenQ G2420HDB et par timer. Førsteinntrykket er godt. Den har behagelig belysning, og fargene var ikke så aller verst. Likevel dårligere enn de to skjermene anbefalt ovenfor. Det ble spesielt åpenbart når man surfet websider med mye bilder osv. Da ble det litt traust i forhold. Jeg synes ikke man burde prøve å spare de 700 kronene på skjerm, når forskjellen tross alt er ganske merkbar. Når det er sagt kan man fint leve med en slik skjerm, hvis man har veldig lavt budsjett. Men da burde resten av datamaskinen være tilsvarende! Endret 7. mai 2010 av Agentspoon 2 Lenke til kommentar
eiik Skrevet 10. mai 2010 Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) På nettbutikkene står det at skjermkortet bare har 512 Mb minne, og på Prisguide står det 1024 Mb. Hva er riktig? Og det står også på prisguide at kortet ikke støtter crossfire. Blir det mye forskjell hvis man bare har et grafikkort? Edit: Ser på nettbutikkene at kortet støtter crossfire Endret 10. mai 2010 av eiik Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 10. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 10. mai 2010 (endret) Det er 512MB på varianten av HD 5750 som er valgt. De støtter Crossfire, så det eneste man må være litt obs på er at den varen prisguiden lenker til når du trykker på Abbo sin nettbutikk, er den dyrere 1GB varianten. Derfor har jeg rådet folk om å søke etter produktet manuelt hvis dette er tilfellet. Endret 12. mai 2010 av Agentspoon 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Har slettet litt off topic. Geir Lenke til kommentar
eiik Skrevet 11. mai 2010 Del Skrevet 11. mai 2010 Hvis jeg kjøper alle varene på lista på prisguide, vil jeg trenge noen ekstra kabler? Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 11. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mai 2010 Nei, alt du trenger av kabler og bruksanvisninger kommer inkludert med de respektive komponentene. 1 Lenke til kommentar
eiik Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Ok. Har tenkt å kjøpe denne PCen. Bytter kanskje det ene skjermkortet med en SSD hardisk på 40 Gb. Vil det være mye forskjell på spill da med tanke på graffik? Hvis jeg gjør det skal jeg nok kjøpe et til sjermkort etter hvert. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Ok. Har tenkt å kjøpe denne PCen. Bytter kanskje det ene skjermkortet med en SSD hardisk på 40 Gb. Vil det være mye forskjell på spill da med tanke på graffik? Hvis jeg gjør det skal jeg nok kjøpe et til sjermkort etter hvert. Skaleringen til ATI sine kort er i noen spill nesten opp i mot 95%, mens i andre er det mindre forskjell. To stykk HD 5750 vil derfor på sitt beste kunne konkurrere med et HD 5870. Med kun ett kort betyr det hovedsaklig at du ikke får over 60FPS i de fleste nyere spill på 1920x1080 dersom du kjører alt på full grafikk. Men det avhenger nesten litt av de spillene du spiller. Jeg anbefaler likevel å kjøpe to stykker av disse for å få skikkelig gaming muligheter. 1 Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Takker for anbefalingen, ser at hovedkortet ikke har støtte for USB 3 og lurer fælt på hvor varm komponentene blir med crossfire oppsett. Såg på testen at dem bare brukte et kort og mente at varmen bevegde seg litt høyt opp. Kan du anbefale et annet hovedkort som har USB 3 støtte? Lenke til kommentar
Dudeson Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 Det er 512MB på varianten av HD 5750 som er valgt, men i Crossfire blir det jo 1GB tilsammen. De støtter Crossfire, så det eneste man må være litt obs på er at den varen prisguiden lenker til når du trykker på Abbo sin nettbutikk, er den dyrere 1GB varianten. Derfor har jeg rådet folk om å søke etter produktet manuelt hvis dette er tilfellet. I crossfire blir det bare 512mb effektivt. Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Takker for anbefalingen, ser at hovedkortet ikke har støtte for USB 3 og lurer fælt på hvor varm komponentene blir med crossfire oppsett. Såg på testen at dem bare brukte et kort og mente at varmen bevegde seg litt høyt opp. Kan du anbefale et annet hovedkort som har USB 3 støtte? Hovedkortet har støtte for USB3 med to utganger for dette. Komponentene blir langt i fra farlig varme, men de kjøles ikke like godt som i mange gamer kabinett med mange vifter og ventileringshuller. Forskjellen ligger i at man ikke kan overklokke så godt med dette kabinettet, men det hjelper riktignok å sette i ekstra vifter dersom ønskelig. Fordelen derimot i form av lynende god støyisolasjon, er ikke å komme utenom - og er en av hovedgrunnene til at nettopp dette kabinettet er valgt. I crossfire blir det bare 512mb effektivt. Takk for rettelsen. Jeg har endret innlegget, og hvis det er sånn det ligger an, så hersker det gjerne litt tvil om du får like godt utbytte ved Crossfire på 1920x1080 oppløsning. Tror jeg skal sende en mail til et par av de som har gjort anmelderser av CrossfireX med dette kortet for å se om noen av de har brukt 512MB varianten. Dette er nemlig sjeldent oppført. Hvis ikke blir HD 5850 et godt alternativ igjen, selv om tilgjengeligheten fortsatt er ganske lav. 1 Lenke til kommentar
MisterIT Skrevet 12. mai 2010 Del Skrevet 12. mai 2010 (endret) Takker for anbefalingen, ser at hovedkortet ikke har støtte for USB 3 og lurer fælt på hvor varm komponentene blir med crossfire oppsett. Såg på testen at dem bare brukte et kort og mente at varmen bevegde seg litt høyt opp. Kan du anbefale et annet hovedkort som har USB 3 støtte? Hovedkortet har støtte for USB3 med to utganger for dette. Komponentene blir langt i fra farlig varme, men de kjøles ikke like godt som i mange gamer kabinett med mange vifter og ventileringshuller. Forskjellen ligger i at man ikke kan overklokke så godt med dette kabinettet, men det hjelper riktignok å sette i ekstra vifter dersom ønskelig. Fordelen derimot i form av lynende god støyisolasjon, er ikke å komme utenom - og er en av hovedgrunnene til at nettopp dette kabinettet er valgt. Aha, såg ikke det i prisguiden, men ser at det nevnes i nettbutikkene, takker. Er det noen andre psu med rundt 600-650w du vil anbefale? Endret 12. mai 2010 av MisterIT Lenke til kommentar
Agentspoon Skrevet 12. mai 2010 Forfatter Del Skrevet 12. mai 2010 Abbo har en lekker Nexus strømforsyning på 630W. Den hadde jeg nesten valgt i stedet for OCZ sin, hadde det ikke vært for at jeg egentlig helst bør unngå å favoritisere noen nettbutikk (bare Abbo som har denne inne). Anandtech sin sammenligning av Intel Core i5 750 og AMD Phenom II X6 1050T har åpnet for ny diskusjon rundt valget av prosessor. Det er riktignok slik at disse grafene i stor grad favoritiserer oppgaver som bruker få tråder, der AMD faktisk langt i fra kommer til sin rett. Tross alt har den i andre sammenhenger vist å utkonkurrere til og med Intel Core i7 930, som er langt dyrere. I tillegg er det verdt å notere seg at hovedkort som både støtter SATA3 og USB3 er dyre for Intels P55-plattform (Asus P7P55D-E Pro f. eks.) og gjør AMD sin løsning en del gunstigere. Både Abbo og Amentio, de to billigste nettbutikkene i denne sammenhengen, tar seg ganske godt betalt for Core i5 750. Konklusjonen jeg trekker er altså at X6 1050T forblir det beste valget. Noen innvendinger? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå