Gå til innhold

Selvangivelse - Kost og losji

illest

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvordan skal dette med kost og losji fylles ut i selvangivelsen?

Jeg leier leilighet i Oslo grunnet jobbsituasjon, men har fortsatt folkeregistrert adresse 281 km unna arbeidsplassen.

Jeg jobber turnus (én uke på og én uke av) og er derfor like mye hjemme som jeg er i Oslo.

Ettersom jeg leier leiligheten ene og alene pga. jobben så har jeg da krav på kost og losji godtgjørelse for de døgnene jeg har oppholdt meg i Oslo.

Spørsmålet mitt er da hvor mye dette er pr. døgn?

Link: http://www.skatteetaten.no/no/Bibliotek/Tabeller-og-satser/2010/Kost-og-losji/

..og når det gjelder km.godtgjørelse, skal jeg da skrive km.avstand fra folkeregistrert adr. til leiligheten i Oslo, eller fra folkeregistrert adr. til arbeidsplass?

(og nei, jeg skal selvfølgelig ikke skrive tur/retur hver dag, men én dag i uka)

Tusen takk for all hjelp :)

Endret av illest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette kommer an på hvordan du bor hjemme, hva slags leilighet du leier der du jobber, alder og sivilstand.

Det står endel hos Skatteetaten om dette.

I hovedsak blir det da viktig for deg å ha skattemessig bosted hjemme, altså ikke i leiligheten du leier. Om du er gift eller har barn er dette gitt. Hvis du er "enslig pendler" må du ha en selvstendig bolig hjemme og en uselvstendig bolig der du jobber. Kravene til hva som er selvstendig bolig står i punkt 6.4.1.

Det står også en artikkel på Nettavisen om dette - riktignok fra 2007 men skulle tro den fortsatt gjelder.

Forøvrig inneholder denne siden linker til satsene for kost og losji ved overnatting utenfor hjemmet.

Samtidig vil jeg råde deg til å snakke med Skatteetaten om dette, da dette kan være ganske vanskelig å få oversikten over. Det er også flere regler som spiller inn enn de jeg har nevnt her. Lykke til :) Det er mye penger å spare om du får til å være skattemessig pendler ;)

Lenke til kommentar

Knallbra svar! Nå ble ting litt klarere for meg.

Yes, da skal jeg ta en tlf dit i morgen.

I fjor hadde jeg nemlig krav på det iflg. likningskontoret jeg stakk innom, slik at jeg sparte en god del penger som du sier.

I år er jeg i akkurat samme situasjon, så jeg kan ikke skjønne hvis det ikke skulle gjelde i år også.

Igjen- takk for et godt svar :)

Lenke til kommentar

Bare hyggelig å kunne hjelpe :)

Når det gjelder å trekke fra reiseutgifter, vil du få to kategorier her: Kjøring mellom hybel og arbeidsplass, og besøksreiser til hjemmet (tror jeg det heter). Så lenge du ikke får noe dekket av arbeidsgiver kan du trekke fra den daglige kjøringen mellom arbeidsplassen og hybelen. Hjemreisene kan du også trekke fra - etter hva jeg husker er det en egen post for dette i selvangivelsen (i papirutgaven i alle fall). Tallene skal være reelle, så det kan være kjekt å føre en oversikt over dette. Denne trenger du ikke legge ved, men jeg mener å huske at den skal kunne fremlegges på forespørsel.

Husk også at for å kvalifisere som pendler må du reise hjem minst hver tredje helg :)

Og mens jeg husker det: Dersom du har lang reisevei til hjemmet er det fort gjort å komme over i "redusert km-sats", husk å sjekke dette..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...