Gå til innhold

Utvide/oppgradere utsyrsparken for video og konsertfoto


Anbefalte innlegg

Som en del av dere vet, så lekte jeg lenge med planer om å gå til anskaffelse av en Canon EOS 5D Mk II. Primært for ISO ytelsen og muligheter for video. Men ettersom det er en marginal del av min foto-hverdag, så blir kostnadene alt for store i forhold til nytteverdien. Jeg er også rimelig fornøyd med Olympus-parken som størrelse-messig passer meg bedre.

 

Jeg har i dag Olympus E-620, E-420 og Canon EOS 30D + diverse optikk. E-620 og 30D gir grei ytelse på ISO 1600, men det er for mye støy på ISO 3200. Så det jeg egentlig ønsker meg, er et hus som gir meg samme bildekvalitet på ISO 3200, som de jeg har på ISO 1600 idag*. Konsert-fotograferingen skjer stort sett i veldig mørke lokaler (stort sett blueskonserter i små konsertlokaler som Herr Nilsen) slik at ISO 1600 blir ofte litt for knapt.

 

Når det gjelder video, så er kravene egentlig ganske moderate - 720p 30fps holder lenge til mitt bruk. Video skal brukes på ferieturer, og da i tilfeller med godt lys.

 

Det mest nærliggende er å se på EOS 550D - de bilde-eksemplene jeg har sett, tyder på at ISO 3200 er bedre enn 30D. Video-ytelse er mer en god nok. Største ulempe slik jeg ser det - det er ikke mulig å stille ISO i 1/3 steg, slik at det blir ISO 1600 eller 3200. Ikke noe i mellom.

 

En annen vei å gå, er å så på µ-4/3 kameraene som Olympus E-PL1. Der er jeg usikker på om den forbedrede ISO ytelsen er reell, men bilder jeg har sett på nett kan tyde på det. Her er ulempene primært fokusering.

 

Hva tenker folk rundt dette? Jeg ønsker å holde meg under 10.000 da jeg har en defekt 50mm f/1.4 som må erstattes.

 

*) Jeg er ikke interessert i ytelsen på 100% crop pixel-peeping, men tenker mer på real-world bruk som web (opptil 1280px) og utskrifter opp til ca A4.

**)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Porblemet med µ-4/3-kameraene (imo) er at det virker som om det mangler lyssterke objektiver.

 

Er under 10.000kr med eller uten 50 1.4? 7D begynner jo å nærme seg 10.000 nå, og det virker som om 60D er på trappene, i den grad man kan stole på ryktene. Tviler på at en evt. 60D blir dårligere enn 550D på høy ISO og videokvalitet.

Lenke til kommentar

Porblemet med µ-4/3-kameraene (imo) er at det virker som om det mangler lyssterke objektiver.

Faktisk ikke et stort problem. Panasonic 20mm f/1.7, og med adapter, Sigma 30mm f/1.4 og 50mm f/1.4

 

 

Er under 10.000kr med eller uten 50 1.4? 7D begynner jo å nærme seg 10.000 nå, og det virker som om 60D er på trappene, i den grad man kan stole på ryktene. Tviler på at en evt. 60D blir dårligere enn 550D på høy ISO og videokvalitet.

10.000,- er helst med 50mm f/1.4. 7D blir såpass overkill at den egenlig ikke er så interessant.

 

60D hadde vært et alternativ hvis den hadde vært lansert, og snart finnes i butikken.

 

Det jeg kunne tenke meg var noen innspill fra de som har erfaring med konsertfotografering og de nevnte kameraene.

Lenke til kommentar

En annen vei å gå, er å så på µ-4/3 kameraene som Olympus E-PL1. Der er jeg usikker på om den forbedrede ISO ytelsen er reell, men bilder jeg har sett på nett kan tyde på det. Her er ulempene primært fokusering.

Det høres ut som 550D er et nærliggende valg ja. Da får du video i et billig hus som kan bruke optikk du har fra før. Men da begynner du å få mange hus som er omtrent like store og som gjør omtrent den samme jobben etter hvert.

 

Jeg ville nok heller ha spandert litt mer penger for å få et speilløst system i tillegg til Oly'ene. Problemet til µ4/3 kameraene er at ISO-ytelsen (etter min mening) ikke duger på 3200 (påstanden er basert på ISO-ytelsen til GF1 som er et ørlite hakk verre enn E-P1/2). De yter neppe signifikant bedre enn E-620. Men jeg vil jo tro at det dukker opp flere kompakte systemkameraer i løpet av sommeren, og da sikkert også fra produsenter som bruker større sensor - så det kan kanskje være verdt å vente på et av disse? Sony kanskje?

 

NX1 er dessverre heller ikke noen støy-mester (kilde.

Lenke til kommentar

Brukt 5D er en mulighet, selvfølgelig. Men hvis jeg skal droppe video - så kan jeg like gjerne går for en Sony A-850. Selv om den ikke er så god som konkurrentene på høy ISO, så er den klart bedre enn E-620 ut ifra det jeg kan skjønne. Selger jeg unna Canon-sakene så får jeg bygd opp optikkparken også.

 

Det blir nok Sigmalux på meg, uansett hva jeg eller kommer frem til.

Lenke til kommentar

Tror nok 550D er det beste kompromisset mellom pris/iso-/video-ytelese atm, om alle tre er like viktige.

 

Hvor mye kommer du til å bruke videodelen, og i hvilke sammenhenger? Husk at dersom du vil ta opp konserter, kan det nok lønne seg med ekstern opptaker, eller iallefall mikrofon. Autolevels er ikke helt kurant hvis feks. publikum begynner å klappe med musikken (som kan høres på rundt 1:40 her (tatt opp med 5D II)). Kan fort balle på seg med ekstrakostnader hvis du vil ha skikkelig lyd i tillegg til bilde.

Lenke til kommentar

A850? Trodde du var interessert i høy ISO-performance, jeg. Da er det Nikon eller Canon, hvis du skal ha fullframe. ;)

 

A850: "Conclusion - Cons: * Relatively high levels of noise at anything over ISO 400 (ISO 6400 is of very, very limited use)"

 

Edit: A850 er som du ser over ca. som A900 - her fra 5DmkII-reviewet. I mine øyne ~= To blendertrinn forskjell.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

A850? Trodde du var interessert i høy ISO-performance, jeg. Da er det Nikon eller Canon, hvis du skal ha fullframe. ;)

 

A850: "Conclusion - Cons: * Relatively high levels of noise at anything over ISO 400 (ISO 6400 is of very, very limited use)"

 

Edit: A850 er som du ser over ca. som A900 - her fra 5DmkII-reviewet. I mine øyne ~= To blendertrinn forskjell.

5D MkII er klart bedre enn A850 på høy ISO, men A850 er på nivå med 7D/550D, og dermed noe bedre enn E-620 ... Ihvertfall ifølge DXOMark ...

 

Når jeg ser bilder på ISO 3200 fra både 7D og A850, så er de klart bedre enn det jeg får til med E-620.

Lenke til kommentar

5D MkII er klart bedre enn A850 på høy ISO, men A850 er på nivå med 7D/550D, og dermed noe bedre enn E-620 ... Ihvertfall ifølge DXOMark ...

 

Når jeg ser bilder på ISO 3200 fra både 7D og A850, så er de klart bedre enn det jeg får til med E-620.

Det å begynne å surre med DXOMark er egentlig bare frustrerende ... Ser man på Screen verdiene, så sier de en ting, mens Print verdiene forteller en annen historie. Og det er nok den sistnevnte som er mest reell ...

 

Så jeg tok og sammenlignet EOS 550D med EOS 30D og E-620. Og ser man på screen, så er 30D best ... Men på print, så er 550D litt foran.

 

Jeg begynner å mistenke at det er lite å hente på å kjøpe en 550D, så da får jeg heller nøye meg med en ny 50mm i første omgang :hmm:

Lenke til kommentar

Min magefølelse holder med Panny. Olympus har stabilisering i huset, men jeg ville gått for Pannys kjappere autofokus, skjerm og andre småting. Ville også med tungt hjerte vurdert å vente på neste generasjon.

 

Og - jeg ville vurdert et dedikert videokamera til filming. Filming med systemkamera er ikke direkte brukervennlig. Hvis hovedfokus er et µ4/3 som også skal brukes til filming er den grei, men hvis du først og fremst skal ha film...

Lenke til kommentar

Min magefølelse holder med Panny. Olympus har stabilisering i huset, men jeg ville gått for Pannys kjappere autofokus, skjerm og andre småting.

Magefølelsen min sier også det. (edit) Men jeg vil savne stabilisering i huset.

 

Og - jeg ville vurdert et dedikert videokamera til filming. Filming med systemkamera er ikke direkte brukervennlig. Hvis hovedfokus er et µ4/3 som også skal brukes til filming er den grei, men hvis du først og fremst skal ha film...

Dedikert videokamera har jeg hatt, og det ble ikke brukt mye. Hovedfokus er µ4/3 med filming på si.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...