Eirik Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Her om dagen leste jeg om en stakkar som hadde svidd sitt splitter nye system til h**vete og tilbake igjen, etter en lekkasje i vannkjølinga si. Kan man stole på produsentes garantier om at kjølemiddlene dems ikke leder strøm? Ikke vet jeg, men jeg kom likegodt opp med et lite apparat som kan teste dette. Andre har såklart gjort dette før meg, men jeg tenkte jeg kunne vise fram min lille device. Den er bygd av ting man gjerne har liggende, og om man skulle bli nødt til å kjøpe komponentene bør det ikke bli over 50 kroner. Apparatet skal være et alternativ til mer ekstreme metoder, som disse: http://www.youtube.com/watch?v=Gd7_A9v4K00 http://www.youtube.com/watch?v=bOWLv2YHE_c Her er min metode anyways: Testeren består av: 9v Batteri 40cm ledning 2 LEDs Stikk-kontaktboks Tape Resistanse til LEDs Prinsippet er enkelt. En krets med 2 LED-enheter og et batteri. Kretsen er brutt, slik at vi kan kontrollere om en aktuell væske er i stand til å slutte kretsen, og få LED-lampene til å lyse. Ergo; stikker vi elektrodene i vannet, og observerer lys fra diodene, er væsken strømledende. Det blir naturligvis ikke noe vitenskapelig solid test, men det gir en veldig grei pekepinn. Dessuten er det ikke slik at man aldri kan bruke strømledende væsker i systemet sitt. Testeren Men virker den? Her har jeg testa med vanlig springvann. Den virker. Som jeg sa, dette er ikke noe som avgjør mitt valg av kjølevæske, men det er morsomt å se om det er hold i lovnadene fra produsentene. I tilleg er det gøy å lage. Skulle gjerne lagt ved bilder av innmaten, men med ti tusen tomler og en ustødig kamerahånd blir det vanskelig uten at alt faller fra hverandre. Endret 25. april 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Cortinarius rubellus Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 artig og se om de holder ord i sine påstander ja Lenke til kommentar
Breidablik Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Fancy! Den der kan nok bli kjekk å ha. Stilig var den òg! Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 (endret) Skulle hatt rødt lys i den, men glemte å montere resistanse på diodene. Da gikk de hadundas Endret 25. april 2010 av Wikipedersen Lenke til kommentar
Intellio Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Selveste kjølevesken pleier ikke å lede strøm, men det spørs hvor mye partikler som er på komponenten som blander seg. Bra test wiki resistanse på diodene skulle du nok hatt ja Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Selveste kjølevesken pleier ikke å lede strøm. Det er det jeg vil finne ut med denne dingsen Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 er det ikke like greit å bruke multimeter og måle motstand ? leder væsken vann vil vi kunne se det på et multimeter Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 25. april 2010 Forfatter Del Skrevet 25. april 2010 Nei, det er ikke i næheten av like gøy. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 25. april 2010 Del Skrevet 25. april 2010 Nei, det er ikke i næheten av like gøy. putte lysdioder inn i 240 AC sokkel er mere morsomt i så måte poffer iallefall Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Stilig Wikipedersen! Er nok som de sier at det er ikke væsken som leder, men partiklene i den. Når man først er inne på det med partikler, du burde lage en guide om hvordan man kan rense væsken sin. Kunne ha trengt en sånn, for jeg har allkens sjit i min. Hundehår, kakebiter, støv og dritt mm. Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 Joda, men det om det står på en flaske at innholdet ikke ledre strøm, så bryr jeg meg fint lite om det var vannet eller partiklene som drepte komponentene mine. Hypotetisk. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Joda, men det om det står på en flaske at innholdet ikke ledre strøm, så bryr jeg meg fint lite om det var vannet eller partiklene som drepte komponentene mine. Hypotetisk. destillert vann er i utgangspunktet ikke strømførende... om destillert vann lekker ned på printkort og det finnes salter på overflaten så blir vannet strømførende på grunn av saltene gjør destillert vann forurenset... så noen garanti kan en vel aldri ha Lenke til kommentar
Khani Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Prøv med litt høyere styrke på strømmen også. Kansje du får tak i noen steingamle maskiner et sted så kan du skru de som fungerer på og helle et glass med vann i dem. Bare som en grudig test. Men dette kommer jeg nok til og følge med på. Blir spennende og se resultatet. Endret 26. april 2010 av WilliamRobertsen Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 er vel verdt å merke seg at en ikke skal blande to forskjellige metaller i et vann kjølings system... gitt kobber og aluminium som et eksempel... om en forutsetter at destillert vann ikke leder strøm så skulle en vel ikke få galvanisk reaksjon heller mellom kobber og aluminium gitt at disse ikke er i direkte metallisk kontakt Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 destillert vann er i utgangspunktet ikke strømførende... om destillert vann lekker ned på printkort og det finnes salter på overflaten så blir vannet strømførende på grunn av saltene gjør destillert vann forurenset... så noen garanti kan en vel aldri ha Å dynke hardwaren sin i hvilken som helst væske er jo ikke bra uansett, det tror jeg vi kan være enige om. Meningen er å teste om væskene i seg selv leder strøm, altså om det som står på flaska er sant. Jeg kommer aldri til å si at den ene væska er bedre enn den andre, på grunnlag av hvor lett den leder strøm. Gjør man ting skikkelig i utgangspunktet, så er man sikret mot lekkasje. Nickel + Alu funker. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Nickel + Alu funker. Hva finnes på innsiden av radiatorer i utgangspunktet ? standard radiatorer altså... Lenke til kommentar
Habitats Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 Ville gjettet på kobber. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 (endret) Feil tråd Akkurat ja mener det er kobber i radiatorer så da hjelper vel ikke nikkel platting på vannblokker stort .. Endret 26. april 2010 av idleman_2 Lenke til kommentar
Eirik Skrevet 26. april 2010 Forfatter Del Skrevet 26. april 2010 I utgangspunktet er radiatorer produsert av kobber. Man har også aluminium, og da må man ha zink-plating på blokker og slikt for å unngå skader. Lenke til kommentar
idleman_2 Skrevet 26. april 2010 Del Skrevet 26. april 2010 I utgangspunktet er radiatorer produsert av kobber. Man har også aluminium, og da må man ha zink-plating på blokker og slikt for å unngå skader. eller ha kjølevæske tilsetning.. samme som en bruker i bil.. minst 20% konsentrat med den følge at kjøle effekten synker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå