Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Noen som har hatt fysikk 2 tentamen våren 2010?


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal snart ha fysikk 2 terminprøve og lurte derfor om noen har allerede hatt prøve.

Jeg vet ikke om vi får den samme, men det er ikke grunnen til at jeg spør. Jeg har gjennomgått pensum og trenger en prøve får å teste ut mine ferdigheter.=)

Ønsker egentlig en ny prøve som jeg ikke har hatt, men en gammel prøve går an så lenge det er fra annen forlag enn Aschehoug.

 

 

Takker på forhånd

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Udir har to eksamensoppgaver, høst 2009 og vår 2009. De ligger ute på nett, men du har kanskje allerede regnet gjennom?

 

Hvis noen her har noen oppgaver å dele tar jeg også gjerne imot, har gjort H09 og V09 og trenger nå noe nytt.

 

Har faktisk ikke gjort de nye eksamener(2009 H og V). Tenkte at de terminprøve oppgaver pleier å være lettere. Men får vel regne gjennom eksamener.

 

Du sa at du var ferdige med eksamen H09 og V09, kunne du legge ut fasit sånt at jeg kunne sammenligne med mine svar?

Lenke til kommentar

Tror det skal ligge fasit på nett, hvis ikke kan jeg slenge ut svarene, men orker ikke å skrive ned alle utreningene. Er en del teorioppgaver med ganske omfattende svar.

 

Du kan også ta en titt her,

http://eksempeloppgaver.udir.no/default.aspx?trinn=2&fag=27

 

Både brukernavn og passord er Eksempel (med stor E)

 

Jeg fant ikke fasit, jeg prøvde på udir og google men uten hell. Jeg trenger ikke utregninger , men bare fasit. Jeg er interessert spesielt i del 1 ,men hvis du gidder å slenge ut fasit for del 2 så er supert!!

Lenke til kommentar

Vår 2009

Del 1

 

 

Oppgave 1.

a) A

b) C

c) B

d) C

e) B

f) A

g) C

h) A

i) D

j) A

k) D

l) A

m) C* (* Vi går ut fra at firkantene er strømkretsersom lederne 1 og 2 har kontakt med)

n) D

o) A

p) A

q) B

r) A

s) B

t) D

u) C

v) B* (* Vi tar for oss observasjoneen til en passasjer som sitter midt i toget akkurat når toget er midt mellom lampene)

w) C

x) D

 

Dropper 2, ren teori.

 

 

 

Del 2

 

 

Oppgave 3

a) 2,2*10^12 m/s

b) 5,4T (hint: F=qvB og F=ma (som her blir chart?cht=tx&chl=F=m\cdot \frac{v^2}{r}), sett disse lik hverandre og chart?cht=tx&chl=B=\frac{p}{qr})

c) chart?cht=tx&chl=E_{total}=2\cdot 1,11\cdot 10^{6}J \approx 2,2\cdot 10^{6}J

d) chart?cht=tx&chl=1,0\cdot 10^{-6}J

 

Oppgave 4

a) Teorioppgave, men kan ta den i etterkant hvis du trenger.

b) chart?cht=tx&chl=1,0\cdot 10^{-5}N

c) Kraftsum på kule Bchart?cht=tx&chl=\approx 3,5\cdot 10^{-6}N langs y-retning. Kule B blir sluppet fra ro og får deretter fart i samme retning som kraftsummen på kulen. Det samme gjelder for kule A og kule C. Kraftsummen på hver av dem kan vi finne på samme måte som for kule B. Resultate blir at alle kulene vil bevege seg utover i en retning som peker vekk fra midtpunktet i trekanten ABC.

d) ≈1,2 m/s

 

Oppgave 5

b) ≈12,6 kJ

c) ≈34,5 kJ

d) ≈26 m/s

 

 

 

 

Høst 2009

Del 1

 

 

a) A

b) D

c) A

d) D

e) D

f) A

g) B

h) C

i) C

j) D

k) C* (* presisering: vi ser på situasjonen øverst på bakketoppen)

l) C

m) B

n) B

o) C

p) C

q) B

r) D

s) B

t) D

u) A

v) B

w) B

x) A

 

Oppgave 2

b) 2,5Å fordi chart?cht=tx&chl=\Delta p\cdot \Delta x=\frac{h}{4\pi} \approx 5\cdot 10^{-35}Js => \Delta x\approx \frac{5\cdot 10^{-35}}{0,2\cdot 10^{-24}}m=2,5\cdot 10^{-10}m=2,5Å.

c) chart?cht=tx&chl=1,6\cdot 10^{-13}J

 

 

 

Del 2

 

 

Oppgave 3

a) chart?cht=tx&chl=E_{p}=\frac{1}{2}kx^{2}=\frac{1}{2}\cdot 15\cdot 0,20^{2} J=0,30 J Q.E.D

b) Når vi ser bort fra friksjon har klossen størst fart når all potensielle energi i fjæren har gått over til kinetisk energi i klossen <=> fjæren er i likevektsstillingen.

s

F=ma, a=6,0 m/s^2

I det klossen snur er farten null, den potensielle energien har da blitt 0,30J igjen => pilen er forlenget 0,20 m. Svar: 0,40 m.

c) Vinkelfarten ≈ 5,5 s^-1.

A=0,20 m.

Deriver funksjonen, 1,1 m/s. Stemmer med b.

Deriver igjen, 6,0 m/s^2. Stemmer med b.

Bruk vinkelfarten og løs med hensyn på T, ≈1,1 s.

d) Er ikke friksjon, (m+M)u=mv+MV => u=1,0 m/s

Klossene snur når all kinetisk energi er gått over til potensiell energi i fjæren. Da er fjæren sammenpresset et stykke xa:

chart?cht=tx&chl=\frac{1}{2}kx_{a}^{2}=\frac{1}{2}(m+M)u^2 \Rightarrow x_{a}=\sqrt{\frac{m+M}{k}}\cdot u \approx 0,22 m

 

Oppgave 4

a) Newtons gravitasjonslov gir ≈91,9 kN.

g=F/m gir 8,27 N/kg

b) F=ma, setter inn for a for sentripetalakselerasjon, løser med hensyn på v og får ≈7,58 km/s

c) Samme som i b, må finne ny gravitasjonskraft (F1=F/4, trenger ikke å regne alt på nytt),

v1=5358 m/s

Formel for potensiell energi gir chart?cht=tx&chl=\approx -3,19\cdot 10^{11} J

Formel for kinetisk energi gir chart?cht=tx&chl=\approx 1,59\cdot 10^{11} J

d) I den nye banen har satelitten mekanisk energi chart?cht=tx&chl=E_{1}=E_{p}+E_{k}=-3,19\cdot 10^{11} J+1,59\cdot 10^{11} J=-1,60\cdot 10^{11} J.

"Uendelig langt borte" fra jorda er Euendelig=0 den minste mekaniske energien satellitten kan ha. Satellitten er da i nullnivået for potensiell energi og har fart null. Den minste energien satelliten må få tilført for å komme ut av jordens gravitasjonsfelt er da chart?cht=tx&chl=\Delta E_{ut}=E_{\infty}-E_{1}=0-(-1,60\cdot 10^{11} J)=1,60\cdot 10^{11} J

 

Oppgave 5

a) Teorioppgave

b) Leser av grafen og ser at svingetiden T er 1,6 s. Resten teori.

c) Vi går ut fra at den maksimale spenningen minker lineært med tiden. Fra t=2s til t=19s minker verdien fra 1,1V til 0,8V. Lineær regresjon gir sammenhengen, E=(-0,018V/s)t+1,14V. Setter E=0 => t≈63 s --> stanser etter 1 minutt.

d) Teorioppgave

 

 

Kan ta del 2 fra høsten senere, men nå kaller fysikk- og mattebøkene på meg.

Endret av Henrik C
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vår 2009

Del 1

 

 

Oppgave 1.

a) A

b) C

c) B

d) C

e) B

f) A

g) C

h) A

i) D

j) A

k) D

l) A

m) C* (* Vi går ut fra at firkantene er strømkretsersom lederne 1 og 2 har kontakt med)

n) D

o) A

p) A

q) B

r) A

s) B

t) D

u) C

v) B* (* Vi tar for oss observasjoneen til en passasjer som sitter midt i toget akkurat når toget er midt mellom lampene)

w) C

x) D

 

Dropper 2, ren teori.

 

 

 

Del 2

 

 

Oppgave 3

a) 2,2*10^12 m/s

b) 5,4T (hint: F=qvB og F=ma (som her blir chart?cht=tx&chl=F=m\cdot \frac{v^2}{r}), sett disse lik hverandre og chart?cht=tx&chl=B=\frac{p}{qr})

c) chart?cht=tx&chl=E_{total}=2\cdot 1,11\cdot 10^{6}J \approx 2,2\cdot 10^{6}J

d) chart?cht=tx&chl=1,0\cdot 10^{-6}J

 

Oppgave 4

a) Teorioppgave, men kan ta den i etterkant hvis du trenger.

b) chart?cht=tx&chl=1,0\cdot 10^{-5}N

c) Kraftsum på kule Bchart?cht=tx&chl=\approx 3,5\cdot 10^{-6}N langs y-retning. Kule B blir sluppet fra ro og får deretter fart i samme retning som kraftsummen på kulen. Det samme gjelder for kule A og kule C. Kraftsummen på hver av dem kan vi finne på samme måte som for kule B. Resultate blir at alle kulene vil bevege seg utover i en retning som peker vekk fra midtpunktet i trekanten ABC.

d) ≈1,2 m/s

 

Oppgave 5

b) ≈12,6 kJ

c) ≈34,5 kJ

d) ≈26 m/s

 

 

 

 

Høst 2009

 

 

a) A

b) D

c) A

d) D

e) D

f) A

g) B

h) C

i) C

j) D

k) C* (* presisering: vi ser på situasjonen øverst på bakketoppen)

l) C

m) B

n) B

o) C

p) C

q) B

r) D

s) B

t) D

u) A

v) B

w) B

x) A

 

Oppgave 2

b) 2,5Å fordi chart?cht=tx&chl=\Delta p\cdot \Delta x=\frac{h}{4\pi} \approx 5\cdot 10^{-35}Js => \Delta x\approx \frac{5\cdot 10^{-35}}{0,2\cdot 10^{-24}}m=2,5\cdot 10^{-10}m=2,5Å.

c) chart?cht=tx&chl=1,6\cdot 10^{-13}J

 

 

 

Kan ta del 2 fra høsten senere, men nå kaller fysikk- og mattebøkene på meg.

 

Takker så mye for hjelpen,jeg skylder deg en =)(har du problemer med kjemien så er det bare å spørre).

 

Du sa at du trengte ny oppgaver, har du regnet gjennom 3fy 2009 eksamener:

http://www.udir.no/upload/Eksamen/Videregaende/Tidligere_gitte_eksamensoppgaver/Allm_okon_adm_fag/V09/AA6229_Fysikk_3FY_V09.pdf

 

3fy er ikke så forskjellig fra fysikk 2 så det burde ikke være problem for deg.

Lenke til kommentar

Har sett litt på de to som har vært i Fysikk 2 hittil, regner med at det blir cirka 25 multiple choice (noe læreren egentlig har bekreftet) med stoff fra alle kapitlene, en oppgave med teori og utledning av formler, der jeg regner med enten elektriske felt, magnetiske felt eller induksjon. Mulig vi får kvantefysikk her, men tror egentlig ikke det.

Så blir det vel tre store oppgaver, sikkert kvantefysikk, relativitetsteori og litt om gravitasjon. Mulig sistnevnte kan pakkes inn i oppgaven om relativitetsteori, men tror vi får nok å gjøre.

Lenke til kommentar

Har sett litt på de to som har vært i Fysikk 2 hittil, regner med at det blir cirka 25 multiple choice (noe læreren egentlig har bekreftet) med stoff fra alle kapitlene, en oppgave med teori og utledning av formler, der jeg regner med enten elektriske felt, magnetiske felt eller induksjon. Mulig vi får kvantefysikk her, men tror egentlig ikke det.

Så blir det vel tre store oppgaver, sikkert kvantefysikk, relativitetsteori og litt om gravitasjon. Mulig sistnevnte kan pakkes inn i oppgaven om relativitetsteori, men tror vi får nok å gjøre.

 

Ja, noe sånt tror jeg og.

Forresten fant jeg noe interessant , når jeg gikk på denne siden:

http://www.aschehoug.no/?marketplaceId=100&languageId=1&siteNodeId=32893474

 

Der står det at "Terminprøven dekker de åtte første kapitlene i ERGO Fysikk 2." Yes :thumbup: , da slipper jeg to kapitler om digital lyd og kvantefysikk :tease:

Lenke til kommentar

Høst 2009

 

Del 2

 

 

Oppgave 4

a) Newtons gravitasjonslov gir ≈91,9 kN.

g=F/m gir 8,27 N/kg

b) F=ma, setter inn for a for sentripetalakselerasjon, løser med hensyn på v og får ≈7,58 km/s

c) Samme som i b, må finne ny gravitasjonskraft (F1=F/4, trenger ikke å regne alt på nytt),

v1=5358 m/s

Formel for potensiell energi gir chart?cht=tx&chl=\approx -3,19\cdot 10^{11} J

Formel for kinetisk energi gir chart?cht=tx&chl=\approx 1,59\cdot 10^{11} J

d) I den nye banen har satelitten mekanisk energi p><p>"Uendelig langt borte" fra jorda er Euendelig=0 den minste mekaniske energien satellitten kan ha. Satellitten er da i nullnivået for potensiell energi og har fart null. Den minste energien satelliten må få tilført for å komme ut av jordens gravitasjonsfelt er da [tex]\Delta E_{ut}=E_{\infty}-E_{1}=0-(-1,60\cdot 10^{11} J)=1,60\cdot 10^{11} J

 

Oppgave 5

a) Teorioppgave

b) Leser av grafen og ser at svingetiden T er 1,6 s. Resten teori.

c) Vi går ut fra at den maksimale spenningen minker lineært med tiden. Fra t=2s til t=19s minker verdien fra 1,1V til 0,8V. Lineær regresjon gir sammenhengen, E=(-0,018V/s)t+1,14V. Setter E=0 => t≈63 s --> stanser etter 1 minutt.

d) Teorioppgave

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...