Gå til innhold

Lite mediasenter med Linux

Anbefalte innlegg

Er på jakt etter en liten MediaPC og har følgende krav:

- Skal være fullt støttet i Linux(Ubuntu), mtp. grafikkort, lyd, nettverk etc.

- (Tilnærmet) Lydløs

- HDMI

- Mulighet for fjernkontroll, dvs IR-mottaker som er støttet i Linux. Gjerne ekstern, så resten av PC-en kan gjemmes bak Tv-en.

- Takle 1080p film

Med liten mener jeg på størrelse med en Eee box.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man har jo altids asrock ion 330. Spiller det jeg har kastet til den.

Kjøpte til en HP mediasenter fjernkontroll og motaker fra e-bay for en snatt og ingenting. Funker fint i linux som generic ms mediacenter remote. Ser også at asrock nå kommer med innebygget motaker, men er her lit usikker på støtte i linux.

Lenke til kommentar

Kjøpte til en HP mediasenter fjernkontroll og motaker fra e-bay for en snatt og ingenting. Funker fint i linux som generic ms mediacenter remote. Ser også at asrock nå kommer med innebygget motaker, men er her lit usikker på støtte i linux.

Har kjøpt asrock ion 330HT som har innebygget motaker.

Den har ikke driveren instalert så disse må lastes ned

sudo –s

apt-get install wget

wget http://tinyurl.com/cir-driver-ion330ht

dpkg -i ir-driver-ion330ht.deb

Er temmelig fornøyd med maskinene men driver å lærer meg linux:p

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har kjøpt asrock ion 330HT som har innebygget motaker.

Den har ikke driveren instalert så disse må lastes ned

sudo –s

apt-get install wget

wget http://tinyurl.com/cir-driver-ion330ht

dpkg -i ir-driver-ion330ht.deb

Er temmelig fornøyd med maskinene men driver å lærer meg linux:p

/hijack

Måtte du gjøre noe spess for at Asrocken skulle klare 1080p med XBMC? Den klarer jo ikke kjøre fullHD med atom cpuen, så bruker ion kjernen. Men gjør den dette automagisk?

(sitter og venter på posten som skal komme med min 330)

Lenke til kommentar

/hijack

Måtte du gjøre noe spess for at Asrocken skulle klare 1080p med XBMC? Den klarer jo ikke kjøre fullHD med atom cpuen, så bruker ion kjernen. Men gjør den dette automagisk?

(sitter og venter på posten som skal komme med min 330)

I Ubuntu er det bare å kjøre inn driverne fra nvidia, for så å sjekke at xbmc er satt opp til å bruke VDPAU. Windows har jeg ikke selv kjørt på boksen, så der vet jeg ikke hvordan det er.

Lenke til kommentar

Har ikke planer om og kjøre windows heller : )

Jeg måtte ha forholdsvis ny NVidia driver for min ZBOX: 195.36.24. Men denne har ION2 og ikke den eldre ION som asrock'en. Video fungerer utmerket, men jeg sliter fortsatt litt med audio over HDMI.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Denne er på tilbud for tiden, tenker jeg klikker "kjøp" så snart et par ting er avklart.

La oss si jeg installerer Xubuntu og XBMC.

Hvordan setter jeg opp at lyd og bilde skal gå gjennom HDMI?

Og burde jeg legge inn 2GB ram til? Er det behov så sant maskinens eneste oppgave er å spille av filmer, om det så er 1080p?

Lenke til kommentar

Hvordan setter jeg opp at lyd og bilde skal gå gjennom HDMI?

Jeg selv bruker Gentoo og ikke Ubuntu så jeg kjenner ikke GUI kommandoene man bruker i Ubuntu for å gjøre dette.

Men under panseret så går det ut på å:

•  
  • ha ny nvidia driver og spesifisere at X bruker denne samt output skal være HDMI, dette blir typisk gjort i /etc/X11/xorg.conf
  • ha ny kjerne med støtte for HDMI audio, konfigurere ALSA slik at denne velges default.

Dersom du bare skal kjøre XBMC og se på film eller høre på musikk så trenger du ikke mer RAM. Det er ION som gjør størstedelen av jobben, dersom du har fått konfigurert opp ting riktig.

Disclaimer: Jeg har fortsatt ikke fått HDMI audio til å virke (kke hatt mye tid heller), men jeg har neste generasjon ION og trenger nok enda ferskere ALSA drivere enn hva jeg har. Men jeg har lest at andre har fått det til å virke på ASRock (første generasjon ION).

Lenke til kommentar

Disclaimer: Jeg har fortsatt ikke fått HDMI audio til å virke (kke hatt mye tid heller), men jeg har neste generasjon ION og trenger nok enda ferskere ALSA drivere enn hva jeg har.

Siste kjerne fra git og fersk (1.0.23) alsa-libs/tools gjorde sitt til at det ble lyd.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...