peace2 Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Jeg vil liste opp kapitel 2 tabellen hvor språk er norsk og engelsk (slik bildet viser) hvilke justeringer kunne jeg ha gjort med koden under for å få det til? evt hvilken spørring... <?php $list='<table><tr><td>Engelsk</td><td>Norsk</td> </tr>'; $result = mysql_query("SELECT * FROM ord_tabell"); while($row = mysql_fetch_array($result)) { $sprok = $row ["sprok"]; $ordet = $row ["ordet"]; //her kunne jeg tenkt meg å ha en variabel til som henter inn det andre språket (problemet her er at det vises under hverandre,det må være i linje (samme rad) ) $list.='<tr><td>(Hvilken variabel kan jeg ha her for å liste opp engelske versjonen??)</td><td>$ordet (norsk) </td></tr>'; } $listend='</table>'; print $list.$listend; ?> EDIT: Jeg har fått løsningsforslag på dette, det ga syntax error først men nå virker det å skrive dette som SQL setning. men hvordan viderefører jeg det til å passe inn i php tabellen min ? (ovenfor) evt hvordan lister jeg opp kun kap2 ordene ( som vist på bildet) SELECT e.ordnr, e.ordet as Norsk, s.ordet as Engelsk FROM ord_tabell AS e INNER JOIN ord_tabell AS s ON s.ordnr = e.ordnr AND e.sprok = "Norsk" AND s.sprok = "Engelsk" takk på forhånd! Endret 10. april 2010 av peace2 Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) <?php $list = '<table><tr><td>Engelsk</td><td>Norsk</td></tr>'; $query = 'SELECT e.ordnr, e.ordet as Norsk, s.ordet as Engelsk '; $query .= 'FROM ord_tabell AS e '; $query .= 'INNER JOIN ord_tabell AS s ON s.ordnr = e.ordnr '; $query .= 'AND e.sprok = "norsk" '; $query .= 'AND s.sprok = "engelsk" '; $query .= 'AND e.kap_nr = 2'; $result = mysql_query($query); while($row = mysql_fetch_array($result)) { $list.= '<tr><td>' . $row['Engelsk'] . '</td><td>' . $row['Norsk'] . '</td></tr>'; } $list .= '</table>'; print $list; ?> SELECT e.ordnr, e.ordet AS Norsk, s.ordet AS Engelsk FROM ord_tabell AS e INNER JOIN ord_tabell AS s ON s.ordnr = e.ordnr AND e.sprok = "norsk" AND s.sprok = "engelsk" AND e.kap_nr = 2 Endret 10. april 2010 av Kagee Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 10. april 2010 Forfatter Del Skrevet 10. april 2010 (endret) <?php $list = '<table><tr><td>Engelsk</td><td>Norsk</td></tr>'; $query = 'SELECT e.ordnr, e.ordet as Norsk, s.ordet as Engelsk '; $query .= 'FROM ord_tabell AS e '; $query .= 'INNER JOIN ord_tabell AS s ON s.ordnr = e.ordnr '; $query .= 'AND e.sprok = "norsk" '; $query .= 'AND s.sprok = "engelsk" '; $query .= 'AND e.kap_nr = 2'; $result = mysql_query($query); while($row = mysql_fetch_array($result)) { $list.= '<tr><td>' . $row['Engelsk'] . '</td><td>' . $row['Norsk'] . '</td></tr>'; } $list .= '</table>'; print $list; ?> SELECT e.ordnr, e.ordet AS Norsk, s.ordet AS Engelsk FROM ord_tabell AS e INNER JOIN ord_tabell AS s ON s.ordnr = e.ordnr AND e.sprok = "norsk" AND s.sprok = "engelsk" AND e.kap_nr = 2 der ja! takker!! Edit går det ann å legge til en tredde kollone? evt åssen? feks Norsk , engelsk , fransk ( så listes ordene nedover som på bildet) Endret 14. april 2010 av peace2 Lenke til kommentar
peace2 Skrevet 14. april 2010 Forfatter Del Skrevet 14. april 2010 koden lister opp 2 kolloner , trenger en til! åssen?, feks fransk... Gamle spørringen: SELECT e.ordnr, e.ordet as Norsk, s.ordet as Engelsk FROM ord_tabell AS e INNER JOIN ord_tabell AS s ON s.ordnr = e.ordnr AND e.sprok = "Norsk" AND s.sprok = "Engelsk" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå