steamwork Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 hvordan tar man bilder av stjernehimmelen? når jeg prøver vil ikke kamearet "klikke", har ett nikon d40 speilrefleks... Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 10. april 2010 Del Skrevet 10. april 2010 (endret) Du kjører i automodus ? sannsynligvis får ikke kameraet/objektivet fokusert,sett objektivet på manuelt og fokuser til uendelig og litt tilbake. Anbefaler og bruke et stativ eller et fast underlag og timer/fjernstyrt utløser. Endret 10. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 du har antagelig tenkt over det allerede men dumå/bør også bruke Bulk mode i tilleg til stativ. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 hvordan tar man bilder av stjernehimmelen? når jeg prøver vil ikke kamearet "klikke", har ett nikon d40 speilrefleks... Det er fordi kameraet ditt er innstilt til å ikke ta bilde før det har oppnådd fokus. Og en stjernehimmel har ofte ikke nok kontraster til at kameraet skjønner hva det skal låse fokus på. Denne innstillingen kan du slå av i menyen hvis du ønsker. Alternativt kan du som Nautica sier bruke manuell fokusering når du tar bilder av slike "lav-kontrast-motiver". Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 14. april 2010 Del Skrevet 14. april 2010 (endret) Det spørs jo litt nøyaktig *hva* du skal ta bilde av. Slikt?: Eller slikt?: Første bilde er tatt med 40 minutter eksponering og lav ISO. Det andre bildet er tatt med "kort" lukkertid på 30 sekunder og høy ISO. Felles er som allerede nevnt; Bulb, stativ og manuell fokus. For å få bildene støyfrie, kan det også være en idé å bruke kameraets innebygde "dark frame" funksjon eller støyfjerningsfunksjon. De fleste dSLR kan jo gjerne holde en maks lukkertid på 30 sek uten bulb, og da kan du klare deg med speillås og tidsinstilling på utløseren. Skal du eksponere lengere *MÅ* du ha en fjernutløser som kan låses. Fåes både originalt og uoriginalt med priser fra "noen ører" til et halvt statsbudsjett. En i prisleiet kr 100 til kr 300 holder i evigheter. Speillås er også en fordel, men på ekstremt lange eksponeringer er det ikke krise om du glemmer det. Du kan gjerne utdype litt spesifikt hva du vil ta bilde av (stjerner, stjerne-"streker", "deep-sky" objekter eller nordlys). Er alltid noen som kan hjelpe deg bedre med "spesialisering". Edit: Bilde nr 2 er tatt ved at kameraet er "piggyback" på en teleskopmontering for å motvirke jordrotasjonen. Endret 14. april 2010 av Bikeridr Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hei. Helt fersk fotograf. Tenkte og prøve meg på noen natt himmel bilder jeg også. Jeg har stativ, så det går nok greit. Men sett at flere av dere nevner bulb. Hva er det fornoe ? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 (endret) Hei. Helt fersk fotograf. Tenkte og prøve meg på noen natt himmel bilder jeg også. Jeg har stativ, så det går nok greit. Men sett at flere av dere nevner bulb. Hva er det fornoe ? Greit og vite hvilken kamera du har,men de fleste speilreflekser har denne funksjonen. Sett kameraet i manuell og skru lukkertiden så lang som du kan,over 30 sec. kommer bulb funksjonen til syne. Det den gjør er og la deg selv bruke så lang tid du vil på en eksponering,ved første trykk på utløseren åpner du for bilde og neste trykk så stenger du for bilde. Man bruker denne funksjonene gjerne i samarbeid med timer/fjernutløser og speilopp-funksjonen. Et stødig stativ er en selvfølge. Edit:hvis kameraet har mulighet for "lang eksponering støyreduksjon"i custom innstillingene er det lurt og bruke den funksjonen. Endret 18. april 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Sett kameraet i manuell og skru lukkertiden så lang som du kan,over 30 sec. kommer bulb funksjonen til syne. Det den gjør er og la deg selv bruke så lang tid du vil på en eksponering,ved første trykk på utløseren åpner du for bilde og neste trykk så stenger du for bilde. Det er en bitteliten feil i dette utsagnet. Noen (gamle) kameraer hadde "T". Denne funksjonen gjør det du beskriver. Bulb "B" må du holde inne eksponeringsknappen så lenge du vil ha lukkeren åpen. Se hva jeg skrev over: "fjernutløser som kan låses". Dette fordi du må holde bulb åpen selv. Den (gamle) "T"-funksjonen "krevde" to trykk; ett for å åpne og ett for å stenge. Lenke til kommentar
spetwols Skrevet 18. april 2010 Del Skrevet 18. april 2010 Hjertelig takk for svar! Hadde litt dårlig tid ista, så jeg rakk ikke og skrive så mye. Men kamera burde jeg ha husket da. Jeg har nikon D3000. Den har bulb! Så skal teste ut det nå snart! Altså, har ikke mye peiling på eksponerings tid osv, men si man skal ta bilde av stjerner da. Så bruker man 20 sekunder lukketid. Vil bilde bli mye bedre vist man bruker 1 min med lukker tid ? Eller 10 min ? Får man fanget så mye mer på 20 min en 10 min ? og vil man ikke få mere problemer med støvpartikler osv da, kanskje ? Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Altså, har ikke mye peiling på eksponerings tid osv, men si man skal ta bilde av stjerner da. Så bruker man 20 sekunder lukketid. Vil bilde bli mye bedre vist man bruker 1 min med lukker tid ? Eller 10 min ? Kamera du har holder i lange baner til stjernefotografering. Så da er det bare hvor "avansert" du vil være. Eksponeringstider og objektiv varierer sterkt med hva du skal ta bilde av. Månen: Trenger sjelden mer enn 1/125 eksponering på ISO 100 og "normal" blenderåpning. Ovenstående er riktignok tatt gjennom teleskop, men brennvidde og blender er hhv 1200 F4,7 og eksponering 1/500. Vår nærmeste "nabo" Andromedagalaksen: Er tatt med et 200mm teleobjektiv. ISO 800 og vel 4 min eksponering. Her trenger du ekvatorialmontering som kompenserer for jordrotasjonen. Hvis du ikke kompenserer, blir stjernene som fjøsbildet mitt i innlegget lengere opp. Selv med 24mm vidvinkel (på fullformat, så det er ganske kraftig vidvinkel) vil stjernene strekkes om du bruker lengere eksponering uten kompensasjon. Dette: Er et 100% utsnitt av dette bildet: Bildet er eksponert 30 sekunder. Som du ser, på et nedskalert bilde har det liten/ingen betydning, mens man tydelig ser at stjerne blir til streker, selv på så "kort" tid som 30 sek. Men igjen. Digital "film" koster ca kr 0,- pr bilde, så det er nesten bare å eksperimentere i vei. Jeg tror exif'en skal være ganske uskadet i bildene mine, så da er det bare å lese infoen og begynne å prøve seg frem. Bare en generell "leveregel". Eksponeringer lengere enn 20-30 sek på normalobjektiv gir stjernespor. Men jo videre vinkel, jo mer "tilgivende" og mindre tydelig blir sporene. Har du ikke ekvatorialmontering (som kompenserer for jordrotasjonen) så er det "bortkastet" å kjøre lengere eksponering enn 30 sek. Eksperimenter heller med høyere ISO og så lite nedblendet (minst mulig F-tall) som mulig. Lykke til Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 19. april 2010 Del Skrevet 19. april 2010 Sett kameraet i manuell og skru lukkertiden så lang som du kan,over 30 sec. kommer bulb funksjonen til syne. Det den gjør er og la deg selv bruke så lang tid du vil på en eksponering,ved første trykk på utløseren åpner du for bilde og neste trykk så stenger du for bilde. Det er en bitteliten feil i dette utsagnet. Noen (gamle) kameraer hadde "T". Denne funksjonen gjør det du beskriver. Bulb "B" må du holde inne eksponeringsknappen så lenge du vil ha lukkeren åpen. Se hva jeg skrev over: "fjernutløser som kan låses". Dette fordi du må holde bulb åpen selv. Den (gamle) "T"-funksjonen "krevde" to trykk; ett for å åpne og ett for å stenge. Det har du faktisk rett i,har bare brukt fjernutløser til bulp og på den fungerer det med å bruke utløseren to ganger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå