Gå til innhold

Stor nordlys aktivitet i kveld 6/4 KL.22.00


Anbefalte innlegg

I kveld klokken 22.00 er det høy nordlys/Aurora polaris aktivitet i store deler av Norge.

 

Du kan sjekke på storm.no om du er heldig og får oppleve dette fenomenet,daglige oppdateringer.

 

Anbefalt fototeknikk.

 

Lukkertid på 6sec. eller mer,størst mulig vidvinkel "18mm",bruk så mye iso som kameraet ditt tåler uten at det blir støy og størst mulig blender "lite tall f/3.5".

 

Bruk stativ,timer og speil-opp funksjonen,har du en fjernutløser bruk den.

Finn en plass som er mørk,forstyrrende lys vil gi overeksponerte lyse bilder på lange lukkertider.

 

Har du et annet oppsett eller noen tips,spørsmål så post det gjerne.

 

Edit:her har dere noen bilder.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvor langt sør vil det være noe poeng i å ta seg en tur ut?

 

Fra Tromsø og sørover til Stad og Dombås vil nordlyset være synlig i senit. Nordlyset vil være synlig på nordhimmelen sørover til Kristiansand og Nord-Jylland.

 

Hvis du ser på linken til storm.no i første post,finner du et oversiktkart.

Lenke til kommentar

Leste denne posten og var nødt til å dra ut døren for å speide her oppe... Var ikke unormalt stor aktivitet, men så er vi jo også velsignet med MYE nordlys i nordlyskommunen Andøy :D

 

Er helt fersk i å ta nordlysbilder, men føler jeg fikk et og annet som kan tas vare på... Muligens ;p

Lenke til kommentar

Håper det går greit at jeg legger ut mitt første nordlysbilde her inne i denne tråden...?

Kanskje flere kan komme med sine bidrag av nordlyset 06.04.10 :)

 

Vet at det ikke er bildekritikken, så dere trenger selvfølgelig ikke kommentere på det.

 

(Vet også at fokuset er litt dårlig på bildet, ville bare vise mitt aller første av dette slaget!)

:D

 

Kalde fakta:

f/3.5

18mm

30 sekunders eksponering

ISO 100

(Speil opp :p)

post-179066-1270589652,1626_thumb.jpg

Lenke til kommentar

var ute å prøvde å ta noen bilder, det var ikke enkelt, og det ble mangebilder som var bare å slette, blant anna med lys i fra kameraet hans + at han var innom biledramma mens jeg tok bilde. (brukte stativ og fjernkontroll)

 

ser noen har skrevet om hevet speil?

hva er det godt for? og hvordan gjør man det?(nikon D3000)

Lenke til kommentar

Kjenner ikke til D3000, men det er nok ganske lik funksjon på de fleste kameraer her;

 

På antagelig samme sted som der du har funksjon for selvutløser vil det være en sak som på mitt kamera iallefall heter 2sec self timer.

Trykker du utløserknappen da spretter speilet opp og gir ikke forstyrrelser når bildet blir tatt to sekunder senere :D

 

Forresten er det greit å ha en blitz som lyser opp noe i forgrunnen har jeg funnet ut :)

Lenke til kommentar

Det er som Larsenio skriver for og unngå rystelser på lange eksponeringer,det er en funksjon som omtrent alle speilrefleks har"mirror lockup".Speilet gir litt rystelser når det smeller i taket så fordelen er at kameraet får roet seg litt før bildet blir tatt.

Du skriver at kammeraten din tuslet rundt mens du tok bilder,det beste er og ikke bevege seg i hele tatt eventuelt meget sakte.

Lenke til kommentar

han ble veldi fasinert av nordlyset og flyttet kameraet straks etter at eksponeringen var ferdi for å ta bilde en annen retning, var ikke så stort område vi sto på, så det var litt trangt :s

 

et av de "bedre" bildene jeg fikk til, hva kunne jeg har gjort annerledes for det skulle blitt bedre? brukte stativ og fjernkontroll.

 

exif

18-55 @18mm

iso 400

F/3,5

15sek

 

DSC_0827.jpg

Endret av Hi_lux
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...