Gå til innhold

SSD til OS og spilldisk


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ser etter en SDD til OS, programmer og spill til å erstatte en Western Digital Raptor. Jeg ønsker raskere lasting av OS Programmer og spill en støyfri lagringsenhet. Bruker Harddisk kontrolleren i AMD SB750.

 

Er Kingston SSDNow Series V GEN 2 128GB et godt alternativ? har dere andre forslag (pris max 2500 formatert kapasitet på 100GB+)?

Endret av flanker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger over 100GB til under 2500kr blir Kingston V+ G2 128GB det eneste mulige valget.

Klarer du deg med 80 er Intel x25-M G2 80GB mye bedre egnet til system og programmer.

 

Hvorfor er Intel X25-M G2 en bedre OS-disk hvis 80 GB er nok? Bør jeg slå av pagefile på SSD?

Lenke til kommentar

Intel x25-M G2 (eller x25-V for den saks skyld) er bedre OS-disk pga et nøkkelord; IOPS.

IOPS (Input/Output Operations Per Second) er hvor mange operasjoner lagringsenheten klarer pr sekund. IOPS kan oppgis ved forskjellige pakke-størrelser, tilgangsmønster (tilfeldig eller sekvensielt plassert), forhold mellom les og skriv, og antall utestående forespørsler. Det er normalt å oppgi ytelsen ved 4KB pakker plassert tilfeldige plasser, og 100% les eller 100% skriv. Når man forutsetter dette blir blir det avgjørende for ytelsen 2 variabler, responstid og antall parallelle operasjoner.

Intel's SSDer er bedre enn Kingston V+ G2 på begge områder, med stort overtak på parallellitet.

 

Kingston v+ G2 kan kun besvare 1 forespørsel av gangen, og klarer opp til ca 5000 IOPS les og opp til 3000 IOPS skriv.

Intel x25-M G2 kan besvare opp til 10 forespørsler av gangen, og klarer ca 35-40.000 IOPS les og 10-15.000 IOPS skriv.

Som referanse klarer harddisker grovt 50-200 IOPS både les og skriv.

 

Det vil være merkbar forskjell i praktisk bruk mellom Kingston V+ G2 og Intel x25-M G2 ved bruk som systemdisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...