Gå til innhold

BK: Snøplog i nord


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Slakt i vei om dere vil, jeg syns jeg traff relativt greit med denne eksponeringen med mitt Pentax K10d og 55-300mm @260mm , f/11, ISO 160 og med 1/400 sek lukkertid.

 

Har gjort noen justeringer som alltid i LR2, bl.a fjernet noe støvpartikler... (Måtte bare smekke på telezoomen i full fart etter å ha vært nedi fjæra da jeg oppdaget at snøplogen kom i full fart der jeg stod parkert.)

Ellers har jeg justert litt på kontrastene, fargetemperatur, stillt opp på sorte områder++.

 

Har jeg lyktes i å på en måte gjøre plogen "tøff"?

 

 

V.1post-179066-1269885831,4074_thumb.jpg MED VEISTIKKA

V.2post-179066-1269887888,4719_thumb.jpgUTEN VEISTIKKA

V.3post-179066-1269897510,0447_thumb.jpg 6524K

V.4post-179066-1269974513,7486_thumb.jpg KVADRATISK BESKJÆRT

V.5post-179066-1269974548,9239_thumb.jpg PRINT SCREEN FRA LIGHTROOM

 

Edit, diverse nye versjoner fortløpende

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv om komposisjonen er temmelig kjedelig (midtstilt) og formatet er temmelig sært (12,8:10), likte jeg dette bildet. Fargene var veldig tillatende, spesielt himmelen og selve lastebilen. Liker også balansen mellom natur og menneskeskapt som dette bildet viser. Brøytestikken helt til høyre bryter dog litt med resten av bildet. Et tøft bilde som beskriver Norge og norske veier om vinteren.

Lenke til kommentar

@Ageurk:

 

Tusen takk for din positive tilbakemelding tross at som du nevner -lastebilen er midtstillt- og utsnittet noe sært. Det siste er faktisk ikke noe jeg tenker på når jeg beskjærer... Burde jeg det? :ermm:

 

Men som du også sier, den veistikka er irriterende. Beskjærte først slik at en ENDA mer irriterende stikke "forsvant", nå har jeg brukt spot removal-knappen i LR2 og prøøøøøvd etter beste evne med tre-fire removals å fjerne denne på en diskret måte.

Om man tenker at man ikke har sett denne, tror dere man legger merke til området og tenker "Hmmm, her er det noe muffens"?

Lenke til kommentar

Det hjalp betraktelig å fjerne den brøytestikka. Jeg legger ikke merke til noe slurv i å fjerningen heller, men nå gidder ikke jeg å zoome inn på hver minste piksel og klage over den. Men da veistikka sto der sto den ut av resten av bildet som noe som egentlig ikke hørte hjemme noe plass. Den var liksom ikke endel av resten av veien (altså en egen bildeidè), så når du ser innover i bildet blir blikket brutt og man legger merke til brøytestikka og stopper opp. (Kontraster er det første man legger merke til). Good picture made even better!

Lenke til kommentar

Tøfft bilde!

 

Jeg synes ikke det er verd bryet å fjerne brøytestikka, men ville heller ha beskjært fra høyre og nedenfra slik at den ble borte. Foretrekker standard formater dersom det skal beskjæres.

 

Mulig fargebalnsen passer himmel, men jeg synes den er allt for varm. Skulle gjerne sett det med mye kaldere toner.

 

Selv om bile er midtstillt synes jeg ikke det gjør noe her.

Lenke til kommentar

Takk Telealf; det varmet kjøltes!

 

Jeg har nå lagt til en versjon med det kaldeste jeg vil gå, tror det er relativt nært slik det var der og da, har iallefall tatt hvitbalanse-korrektur med snøen som valgt hvitbalansereferanse *puuh*.

 

Godt å høre at ikke midtstillingen av lastebilen er noe dere reagerer på. Mulig det kan være pga det valgte ståstedet mitt for bildetakingen?

 

Takk iallefall :w00t:

 

Noen som har noe negativt eller andre ehmm... egosmørende ord? :sick:

Lenke til kommentar

Må først og fremst si at jeg virkelig liker dette bilde. :D

 

Jeg synes dessuten at midstillingen og kompsosisjonen passer veldig bra, samt som utsnittet også er veldig bra. Jeg tror likevel at det kunne blitt enda bedre med et helt kvadratisk beskjæring.

 

Fargene synes jeg fungerer bra, men her siste versjonen min favoritt, der snøen blir framstilt hvit, og ikke gul. Bakgrunnen er jo også nydelig, og er vel egentlig et av de elementene i dette bildet som hever nivået mest, i alle fall for min del.

 

Selv om jeg synes at det er veldig mye bra i dette fotografiet, er det likevel en ting jeg stusser litt på, nemlig eksponeringen. Bildet ditt er ganske så undereksponert. Jeg vet ikke om dette er bevisst fra din side, men tror likevel det kunne gjort seg med litt mer lys. Dette ville da fått fram litt mere detaljer på bilen. Men det er likevel viktig å ikke ta for mye, slik at en mister detaljer i snøen.

 

Men alt i alt, et meget bra bilde!! ;)

Lenke til kommentar

Hei igjen, nå har jeg lagt til v.4 og 5.

v.4 viser bildet i kvadratisk beskjæring, pga ønsker fra noen av dere.

v.5 viser og muligens forklarer hvorfor heggstad synes det virker undereksponert. Det er nok ikke dèt, men jeg har -som nevnt- lagt til endel "blacks" for å mystifisere lastebilen samt at jeg da ikke viser ansiktet på sjåføren. At han blir anonymisert :ph34r:

 

Ellers, heggstad; tusen takk for oppmuntrende ord. Du har alltid slik utfyllende og begrunnede kritikker, jeg blir glad for at du gidder skrive så mye som også er konstruktivt!

Det viser at du virkelig bryr deg om våre bilder her inne og det setter jeg ufattelig stor pris på :thumbs:

 

Ole3, takk for din :thumbup:

 

b-real, sorry jeg tror ikke det er noe jeg får til å gjøre i LR uten at det går ut over resten av bildets gulfarger..

Men takk så mye for innspill :new_woot:

Lenke til kommentar

v.5 viser og muligens forklarer hvorfor heggstad synes det virker undereksponert. Det er nok ikke dèt, men jeg har -som nevnt- lagt til endel "blacks" for å mystifisere lastebilen samt at jeg da ikke viser ansiktet på sjåføren. At han blir anonymisert :ph34r:

 

 

Ikke for å kverulere, men så vil jeg fortsatt si at bildet ditt er for mørkt i forhold til min smak. :p Når en fotograferer vil nemlig kameraet "automatisk" måle lyset, for å deretter finne den perfekte eksponeringen, som gjør minst deler av bildet utbrent. Dermed ender en også med disse toppene på midten av grafen, som i grunn viser kameraets valg av den gyldne middelvei. Problemet kommer derimot når en da skal involvere snø i fotografiene sine. Snøen er nemlig veldig mye lysere enn mye annet, men at snøen skal framstilles mye lysere enn vanlig jord (for eksempel), klarer ikke kameraet å skjønne av seg selv. Og det er derfor en blir anbefalt å overeksponere, ofte med et helt trinn eller mer, når en fotograferer snø. Dermed blir og lyset dyttet mer mot høgre på grafen enn midten.

 

For å illustere tok jeg meg friheten med å lyssette bildet ditt, for å vise deg hva jeg mener. Det er likevel viktig å påpeke at denne versjonen er ikke et bedre bilde på noen slags måte, da fotografi handler om å uttrykke seg på sin måte. Derfor kan fotografer fremstille snøen svart for min del.. :)

post-161157-1269978234,7256_thumb.jpg

 

Må dessuten få takke for rosen av mine kritikker. Og det er nemlig ved å se at fotografen bryr seg om kritikken, som jeg gjør at jeg i det hele tatt orker å kommentere :D

Endret av heggstad
Lenke til kommentar

v.5 viser og muligens forklarer hvorfor heggstad synes det virker undereksponert. Det er nok ikke dèt, men jeg har -som nevnt- lagt til endel "blacks" for å mystifisere lastebilen samt at jeg da ikke viser ansiktet på sjåføren. At han blir anonymisert :ph34r:

 

 

Ikke for å kverulere, men så vil jeg fortsatt si at bildet ditt er for mørkt i forhold til min smak. :p Når en fotograferer vil nemlig kameraet "automatisk" måle lyset, for å deretter finne den perfekte eksponeringen, som gjør minst deler av bildet utbrent. Dermed ender en også med disse toppene på midten av grafen, som i grunn viser kameraets valg av den gyldne middelvei. Problemet kommer derimot når en da skal involvere snø i fotografiene sine. Snøen er nemlig veldig mye lysere enn mye annet, men at snøen skal framstilles mye lysere enn vanlig jord (for eksempel), klarer ikke kameraet å skjønne av seg selv. Og det er derfor en blir anbefalt å overeksponere, ofte med et helt trinn eller mer, når en fotograferer snø. Dermed blir og lyset dyttet mer mot høgre på grafen enn midten.

 

For å illustere tok jeg meg friheten med å lyssette bildet ditt, for å vise deg hva jeg mener. Det er likevel viktig å påpeke at denne versjonen er ikke et bedre bilde på noen slags måte, da fotografi handler om å uttrykke seg på sin måte. Derfor kan fotografer fremstille snøen svart for min del.. :)

 

Hei igjen Heggstad :)

Joda, du har helt rett, det er en mer korrekt eksponering du har lagt ut nå. Men det var nok ikke kameraet som valgte eksponering, har sluttet helt med slik automatikk, brukte her TAv-programmet til K10d`en, der kameraet velger ISO etter hva slags lukker/blender jeg har satt det til! :yes:

 

Og etter å tatt noen testbilder der "plogen" -som vi kaller den- var lengre unna, fant jeg ut at jeg ville prøve med 1/400 sek lukker, og såpass liten blender som f/11 -for å være ganske sikker på å treffe med fokus.

 

Er ikke akkurat enda såpass flink og kjapp at jeg rakk noe særlig å se særlig mye mer enn at histogrammet så bra ut, om enn liiiitt vel mye mot venstre. Men var redd for å overeksponere snøen, som jeg ofte gjør feil på mine fototurer... Derfor var jeg egentlig kjempefornøyd med å kunne lysne eksponeringen litt i LR2 og samtidig beholde detaljene i snøen :roll:

Fin redigering fra deg med den lille Jpg-fila mi forresten :w00t:

 

Må dessuten få takke for rosen av mine kritikker. Og det er nemlig ved å se at fotografen bryr seg om kritikken, som jeg gjør at jeg i det hele tatt orker å kommentere :D

 

Godt er det at det er slike som deg her inne. Jeg prøver selv å virkelig sette meg inn i bilder når jeg gir kritikk, men du kan virkelig kunsten!

Får håpe det at andre som mottar så utfyllende kritikk som blandt andre du gir, også har "vett" til å gi noe tilbake på andres bilder ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...