Bone Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Heisann! Har akkurat kjøpt meg en "Undervannspose" til mitt Nikon D90 -kamera, siden jeg drar til Thailand i morgen og hørt at mange som har vært der har savnet det å kunne bilder under vann.. Jeg er ingen "fotograf", så mye er veldig nytt for meg.. Men, er det noen som kan gi noen "tommelfingerregler" for det å ta bilder under vann!? Han på butikken sa at jeg burde ta i RAW -format, og så burde jeg ikke zoome noe særlig, og kjøre på "auto" .. jeg regner vel med at det er "auto uten blitz" han snakker om.. Ellers takk for all hjelp! Lenke til kommentar
AvidGamer Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Kjøre RAW og ta på "auto" sier han? Auto kjører kunn på JPG, det gjør alle de automatiske på den sisten av hjulet. Men går du motsatt vei til "P" osv, disse kan du ta i RAW format. jeg er total nybegynner, og selv jeg viste det...og han selger kamera? Endret 25. mars 2010 av AvidGamer Lenke til kommentar
Bibbo Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Tror du er litt raskt ute her Avidgamer. Mener å huske at nyere nikonhus kan skille mellom format og modus. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Kjøre RAW og ta på "auto" sier han? Auto kjører kunn på JPG, det gjør alle de automatiske på den sisten av hjulet. Men går du motsatt vei til "P" osv, disse kan du ta i RAW format. jeg er total nybegynner, og selv jeg viste det...og han selger kamera? Det gjelder ikke alle kameraer. F:eks. eldre Canon lar deg ikke bruke RAW i grønn auto, men nyere gjør det. Hvordan dette er på de andre merkene er jeg usikker på. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Det spiller ingen rolle,sett kameraet i P,bruk raw og kanskje kjøre iso opp litte granne. Det med å bruke minste brennvidde "18mm" har sin mening,det gjør at du får største blender "f/3.5" og sensoren tar til seg mer lys. Endret 25. mars 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Skal ikke garantere noe, for jeg har ikke hatt behov for RAW, egentlig.. men jeg TROR at det er mulig å ha RAW på auto.. Men, du ønsker at jeg skal sette det i P? Jeg har helt ærlig ikke skjønt forskjellen mellom P og auto.. !? Jeg er M som man stiller inn "alt" på, så har du S som er lukkerprioritert, og A som er blenderprioritert.. men.. P? Hva er forskjellen på den og auto? Takk, takk for svar ! Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Er ikke helt inne i Nikon men tenker det er omtrent det samme som i Canon. I full auto tar kameraet full kontroll over situasjonen,ved å sette kameraet i P kan du selv forandre noen parameter bla. fokuspunkt,iso,lysmåling,blits og fargetemperatur. Det eneste som kameraet i utgangspunktet gjør er og justere lukker/blender etter situasjonen. Endret 25. mars 2010 av Nautica Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Okei.. ja.. sikkert slike ting, siden jeg ikke har beveget meg innpå disse områdene enda.. driver stort sett med lukker og blender på det mest avanserte fortsatt.. hehe.. Så, P da, og så liten zoom som mulig og RAW? Er det nødvendig med RAW? Han på butikken snakket om at det var pga fargene (som man da kanskje skulle forandre på i ettertid), men kan man ikke det i vanlig .jpeg da? Takker for all hjelp, folkens! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Så, P da, og så liten zoom som mulig og RAW? Er det nødvendig med RAW? Han på butikken snakket om at det var pga fargene (som man da kanskje skulle forandre på i ettertid), men kan man ikke det i vanlig .jpeg da? Du kan til dels endre i jpg etterpå, men så mister du kvalitet, og enkelte ekstreme lysforhold kan ikke rettes opp. Det suverent enkleste her er å skyte i RAW - spesielt fordi fargeforholdene også endrer seg etter hvilken dybde du er på. Skyt eventuelt i RAW+JPG, så kan du bruke JPG'en hvis du er fornøyd med den. Hint: Det kommer du neppe til å være - den blir nemlig bare blågrønn. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Åkei! hehe.. takk, vel da kjører jeg på RAW! Men, når jeg ser i displayet etter at jeg har tatt bildet.. hvordan vil det vise da? Vil det vises blågrønn, eller slik det ser ut i RAW? Hvordan skal jeg liksom vite at det jeg har tatt bilde av under vann blir bra.. altså å vite om jeg trenger å gjøre noen endringer eller noe, hvis jeg må manipulere det først for å se? Gjør jeg dette i Photoshop eller noe da? Takk igjen! Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Men, når jeg ser i displayet etter at jeg har tatt bildet.. hvordan vil det vise da? Vil det vises blågrønn, eller slik det ser ut i RAW? Hvordan skal jeg liksom vite at det jeg har tatt bilde av under vann blir bra.. altså å vite om jeg trenger å gjøre noen endringer eller noe, hvis jeg må manipulere det først for å se? Gjør jeg dette i Photoshop eller noe da? Bakpå skjermen vil det se ut som JPG'en ville sett ut - blågrønt. Det viktigste er om det er for lyst/mørkt, da. "Fremkalling" av RAW-filene gjør du i Photoshop eller i programvaren som fulgte med kameraet. Lenke til kommentar
Yavel Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 vet ikke hvilket kamera du har men mitt eos 500d kan ta raw i full auto Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 vet ikke hvilket kamera du har men mitt eos 500d kan ta raw i full auto Han har Nikon D90 som også tar RAW i full auto Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 (endret) Nikon har hatt RAW på auto siden iallefall D70. Mulig de lavere modellene ikke kan, men D90 er jo mellomklasse\på nivå med der D70 var sånn posisjonsmessig i markedet. Endret 25. mars 2010 av MrLee Lenke til kommentar
simon11 Skrevet 25. mars 2010 Del Skrevet 25. mars 2010 Prøvde å ta noen bilder under vann i sommer. Fikk bedre bilder når jeg tokk bildene nedenfra og opp, for å få mer lys ... Lenke til kommentar
Bone Skrevet 25. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 25. mars 2010 Hva slags kamera og sånn har du simon11? Ble du fornøyd? Lenke til kommentar
PerB Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Kjøre RAW og ta på "auto" sier han? Auto kjører kunn på JPG, det gjør alle de automatiske på den sisten av hjulet. Dette er rubbish. Auto blir automatisk blender/tid/fokus. Dette påvirker også RAW. Det du ikke får med deg er er etterbehandlingen kameraet gjør på JPG. Lenke til kommentar
el_n3ro Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Kjør auto uten blits, funker fint med RAW (eller NEF som det heter hos Nikon). Det viktigste når du tar bilder under vann er å komme nærme det du skal ta bilde av, pga dårlig lys refleksjon. Skal du ta bilde av en fisk etc. må du veldig nærme (maks 50 cm vekke) kan også være en fordel å ha en lykt med seg for å lyse opp det du skal ta bilde av. D90 er et veldig bra kamera, og du kan vokse mye på det hvis du får interesse av foto, og ikke bare bruker auto funksjonen. Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 Nå skulle du til Thailand, så det er en sjangse for godt nok lys (klart vann og sola høyt på himmelen), men noen generelle UV-foto tips: - Fargene blir helt "mongo", fordi lys med ulike farger har ulik gjennomtrengningsevne i vann. Dvs. først forsvinner det røde lyset (kanskje allerede etter en meter eller to)og så gult og grønt og sånnt etter tur. Til det på 10-15 meter og nedover nesten bare er blått lys igjen. Da må du enten ha med deg lys (med en lyspære som gir "fornuftig" fargetemperatur) eller justere fargene i etterkant. - Bruker du blits så prøv å få på plass en eller annen diffusor (litt matpapir f.eks) og allerhelst en ekstern blits. Det er alltid masse partikkler i vannet (selv i helt klart vann) og disse vil gi masse problemer for blitsen (prøv å ta ett bilde med kameraets innebygde blits i tett snøvær, sånn blir det under vann også) - Kameraet ditt liker virkelig ikke saltvann. Pass spesielt på når du åpner undervannshuset. IKKE begynn å tafse på kameraet med en gang du er på land, og fremdeles har våte hender! Skyll det i ferskvann mens UV-huset enda er lukket, tørk og så åpne. Lenke til kommentar
Bone Skrevet 26. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2010 Takk for flotte tips her på slutten! Jeg har hatt kameraet siden noe før jul, men ikke fått tid til å utforske SÅ mye pga skole og jobb.. men, når jeg bruker det, så leker jeg mest med A og S -modus (blender og lukke -prioritert), men mest A, pga mangel på bevegelige motiver! Jeg kommer nok ikke så mye lenger enn 1, eller toppen 2 meter ned.. jeg skal ikke dykke eller noe, så blir lett snorkling for å ta bilde av spennende fisker og lignende.. Skal huske på det med saltvann.. ble advart mot det av mannen i butikken også! Takk igjen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå