larsere Skrevet 21. mars 2010 Del Skrevet 21. mars 2010 (endret) Den store tråden for spill/teknologier med syk grafikk NB. Denne tråder er under arbeid og vil bli ferdig før påske. Her skal vi diskutere spill/demoer med syk grafikk. Vi skal også sknakke om optimalisering av spill og hvordan de kjører på forskjellige oppsett. Vi tar for oss modifikasjoner som gir bedre grafikk og vi prater om teknologier som SSAO, HDR, DOF osv. Dette er IKKE en tråd der vi diskuterer "kule" spill, untatt hvis de har bra grafikk, altså er ikke dette en tråd for WoW, MW2 etc. Det er derfor denne tråden ligger under skjermkort-kategorien og ikke under spill. Førstepost vil bli oppdatert så ofte som mulig med innspill fra dere andre, så det er bare å rope ut hvis du vet om en mod eller et grafikktungt spill det er verdt å skrive om. Grafikk teknologier Som du sikkert har sett så prater vi mye om HBAO, DOF osv. Men hva betyr egentlig disse? I dette kapittelet skal jeg med bilder prøve å forklare hva disse forkortelsene står for. DOF DOF betyr Depth Of Field og er en teknikk for å sette ting i fokus. DOF finnes i virkligheten også. Bare prøv å hold en finger 10cm fra øyet å se hvordan alt i bakgrunnen blir uklart, dette er den effekten DOF gir deg i spill. Det finnes mange spill som bruker DOF, noen for å spare ytelse(Farcry2) og mange som bruker det som en en ekstraeffekt hvor du taper ytelse(Metro 2033). Her er et bilde som demonstrerer DOF i Crysis(med en liten mod da selvsagt): Du ser at bakgrunnen er "blura ut" og at dama er i fokus, dette er dog et sterkt eksempel. SSAO, HBAO og HDAO SSAO, HBAO og HDAO gir nogenlunde det samme resultatet. Meningen er å gi mer dybde i spillet ved å tilføre skygge i geometriske hjørner og sprekker. Dette gir deg en følse av at ting ser dypere ut og dermed gir deg en mer dimensjonal virkelighetsfølelse. SSAO står for screen-space ambient occlusion og er det som blir brukt i feks. Crysis. HBAO betyr Horizon-Based Ambient Occlusion og er en vidreutviklig av SSAO. Denne er lager for at utviklerene lettere skal kunne implementere det inn i spillene. Et spill som bruker dette er feks. BF Bad Company 2. HDAO er som du sikkert har gjettet High Definition Ambient Occlusion. Dette er en mer presis og dermed mer krevende variant av HBAO, et spill som bruker dette er Metro 2033. Dette er Cryengine2 uten og med SSAO Her er Dirt2 med og uten AO. Legg merke til skyggene under steinene. DirectX og AO AO er tilgjenggelig fra DX9 og utover, men det er først i DX11 at man ikke får et for stort ytelsestap av det. DX11 har innført Compute Shader og med den kan vi regne ut AO uten å bruke for mye kraft. Dette ser vi i BF:BC2 der HBAO i DX10 tar mye ytelse mens i DX11 merker du nesten ingen ting på FPS'en. I andre spill som Dirt2 er ikke AO tigjengelig i annet enn DX11. Kommer mer her etterhvert, blant annet flere teknologier og i andrepost, en liste over spill + mods. Er det noe dere vil legge til eller noen flaue skrivefeil jeg ikke har sett, så ta det på PM forløbig. Endret 21. mars 2010 av lars_era Lenke til kommentar
larsere Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Reservert for spill + mods. Lenke til kommentar
Mr. Hermonella Skrevet 29. april 2010 Del Skrevet 29. april 2010 hva med og legge til ENB series er en bra grapich mod da:P Lenke til kommentar
larsere Skrevet 29. april 2010 Forfatter Del Skrevet 29. april 2010 Jo, har ikke fått tid til å gjordt noe med tråden enda, men skal ta meg sammen i helga... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå