boob Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Danmark har nylig innført et poengsystem for å vurdere om innvandrerne "fortjener" å være i landet eller ikke. Pollen på VG viser at 89% av de som har stemt vil innføre dette i Norge også. Hva tenker dere? God ide som vil forbedre integreringen, eller inhumant og rasistisk? Link: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=594254 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Det hørtes veldig spesielt ut. Det må iaff prøves før det innføres... Lenke til kommentar
Olum Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Jeg synes i utgangspunktet dette høres ut som en god idé. Da vil de innvandrerne som er en ressurs for Norge, få bli og de som er en byrde vil bli kastet på huet og ræva ut igjen. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Tja, hvorfor ikke? På denne måten slipper vi jo faktisk å få inn all "dritten" De av oss som har kontakt med nye landsmen har somregel fått høre hva de selv synes om snylterne som kommer til Norge... Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Som utlending skal man i fremtiden tildeles poeng basert på hvordan man klarer seg i arbeidsmarkedet, hvor gode språkkunnskapene er og evnen til å involvere seg i organisasjoner og foreninger. Det er i utgangspunktet en god ide, men hvorfor skal man bry seg med organisasjoner og foreninger? Folk kan ha gode språkkunnskaper og gjøre det godi i jobb og holde seg langt unna kriminalitet uten å engasjere seg i noen form for organisasjoner eller foreninger. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Som utlending skal man i fremtiden tildeles poeng basert på hvordan man klarer seg i arbeidsmarkedet, hvor gode språkkunnskapene er og evnen til å involvere seg i organisasjoner og foreninger. Det er i utgangspunktet en god ide, men hvorfor skal man bry seg med organisasjoner og foreninger? Folk kan ha gode språkkunnskaper og gjøre det godi i jobb og holde seg langt unna kriminalitet uten å engasjere seg i noen form for organisasjoner eller foreninger. Jeg ville ha gitt et stort pluss til en som engasjerer seg i organisert aktivitet, da dette gir et klart og tydelig singal om at vedkommende ønsker å ta del i samfundet. Det bør selvfølgelig ikke være et krav, men et slikt tiltak hos "innvandreren" bør legges merke til Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Så man skal automatisk regnes som bedre dersom man engasjerer seg mer? Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Nå setter du det litt vell på spissen, men ja. Selvfølgelig er det en ønsket adferd hos våre landsmenn at de ønsker å ta del i sammfundet. Ser du det som negativt at en invandrer tar del i organisert aktivitet på frivillig basis? Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Selvsagt er det ikke negatvt, men det viktigste er at de bidrar positivt i samfunnet og det trenger man ikke å være organisert engasjert i for å gjøre. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Hadde ikke gjort meg noe om vi innførte dette systemet på allerede eksisterende nordmenn. De som bidrar får bli, alle andre må ut. Da gjerne til en liten øy eller holme der de kan tenke seg godt om før de kan komme tilbake. Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Nå er det forskjell på de som blir født i landet og er etniske borgere samt dem som flytter hit av ulike grunner. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Selvsagt er det ikke negatvt, men det viktigste er at de bidrar positivt i samfunnet og det trenger man ikke å være organisert engasjert i for å gjøre. Det er vell heller ikke det som blir sagt? Dette er ikke straff til de som ikke er organisert engasjer men en belønning til de som er det. Lenke til kommentar
Palme Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Nå er det forskjell på de som blir født i landet og er etniske borgere samt dem som flytter hit av ulike grunner. Så absolutt! Men for meg som skattebetaler spiller det lite rolle for meg hvor disse menneskene kommer fra dersom det er jeg som betaler for at de skal ha det fint. Og nei, jeg mener ikke dette sånn egentlig, ville bare sitte dette litt på spissen. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Gjør som enten Sveits eller Danmark: der må nemlig innvandrerne gjøre seg fortjent til plass i landet. Gjør vi det i Norge og kan vi få mindre tyveri, herværk, vold og voldtekter. Dessuten vil vi få en større andel innvandrere ut i arbeid, istedenfor at de lever på staten i alt for stor grad. Det gjelder også nordmenn. Norge har bevist at vi ikke klarer å inntegrere så mange flyktninger, og at mangen av dem er Norge bedre tjent med å sende ut igjen. Gjør som Danmark, så sørger vi for at vi får en større andel flyktninger som bidrar positivt for samfunnet. Dessuten vil det spare samfunnet for penger. Nye landsmenn burde generere verdiskapning ikke ta av andres verdiskapning, det gjelder faen meg late nordmenn og. De som ikke gidder å stå opp om morgenen for å gå på jobb/skole(eller har noen til å forsørge dem) kan like gjerne reise igjen. Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Stopp innvandringen fullstendig, annuler alle borgerskap som er innvilget under Stoltenberg-regjeringen og kanskje enda lengere tilbake, problem løst for evig og alltid. Lenke til kommentar
HeatSeeKinG Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 (endret) *** Endret 17. mars 2010 av HeatSeeKinG Lenke til kommentar
Palme Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Tja, det vil nok løse mange problemer. Det leie er med det er at det vil generere minst like mange... Lenke til kommentar
Ebeneser Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Ikke i noe særlig grad for nordmenn, andre enn de parasitter som sitter i UDI Lenke til kommentar
After Dark Skrevet 17. mars 2010 Del Skrevet 17. mars 2010 Selvsagt er det ikke negatvt, men det viktigste er at de bidrar positivt i samfunnet og det trenger man ikke å være organisert engasjert i for å gjøre. Det er vell heller ikke det som blir sagt? Dette er ikke straff til de som ikke er organisert engasjer men en belønning til de som er det. Men nå nevnes det ikke noe i den artikklen om hvilke grupper og organisasjoner det gjelder. Dessuten går det ann å være medlem av noe uten å være aktivt medlem. Skal det være en god ting å gi ut poeng for må det spesifiseres mer. Nå er det forskjell på de som blir født i landet og er etniske borgere samt dem som flytter hit av ulike grunner. Så absolutt! Men for meg som skattebetaler spiller det lite rolle for meg hvor disse menneskene kommer fra dersom det er jeg som betaler for at de skal ha det fint. Og nei, jeg mener ikke dette sånn egentlig, ville bare sitte dette litt på spissen. Hvorfor deltar du i en tråd når du ikke mener det du skriver? Lenke til kommentar
sosialliberal Skrevet 18. mars 2010 Del Skrevet 18. mars 2010 (endret) Gjør som enten Sveits eller Danmark: der må nemlig innvandrerne gjøre seg fortjent til plass i landet. Gjør vi det i Norge og kan vi få mindre tyveri, herværk, vold og voldtekter. Dessuten vil vi få en større andel innvandrere ut i arbeid, istedenfor at de lever på staten i alt for stor grad. Det gjelder også nordmenn. Norge har bevist at vi ikke klarer å inntegrere så mange flyktninger, og at mangen av dem er Norge bedre tjent med å sende ut igjen. Gjør som Danmark, så sørger vi for at vi får en større andel flyktninger som bidrar positivt for samfunnet. Dessuten vil det spare samfunnet for penger. Nye landsmenn burde generere verdiskapning ikke ta av andres verdiskapning, det gjelder faen meg late nordmenn og. De som ikke gidder å stå opp om morgenen for å gå på jobb/skole(eller har noen til å forsørge dem) kan like gjerne reise igjen. På ingen måte, tvert i mot kommer dette til å virke mot sin egen hensikt. Ordningen kommer til å ramme de svakeste blant innvandrere, dvs. de som har positive preferanser i forhold til resten av samfunnet og ønsker å integrere seg men er hindret til å gjøre det på bakgrunn av mange forskjellige variabler. Et godt eksempel er innvandrer- kvinner. Den største gruppen av de som ikke er sysselsatt i dette samfunnet er innvandrer- kvinner. De gjør i utgangspunktet ingenting galt men kommer til å bli straffet hardt ved innføring av et slikt system rett og slett fordi de har mindre tid og sosial kapital enn andre innvandrere. Mange av dem har ikke preferanser om å være aktiv i frivillige organisasjoner og har nok med å oppdra fire-fem unger, slik som mange av de har. Dermed kan de risikere å bli sendt ut bare fordi de ønsker å være hjemme med ungene sine. Andre som kommer til å bli hardt, og urettferdig, rammet av et slikt system er de innvandrere som kommer fra mindre utviklende land som er herjet av krig. Disse har som regel psykiske problemer som følge av traumer opplevd i landet de kommer fra, at en rask integrering er praktisk talt umulig. De trenger først og fremst psykisk tilbud for å bearbeide traumer før de kan integreres i samfunnet. Mange av disse mangler også grunnleggende utdanning og er dermed mindre anlagt til å oppfylle disse kravene enn andre innvandrere som allerede er høyt utdannet. De som allerede er høyt utdannet eller språkliganlagt kommer til å integrere seg uavhengig av dette poengsystemet, mens de som sliter med integreringen allerede nå, kommer til å slite enda mer under innføring av dette systemet. Jeg kommer alltid til å støtte gode alternative forslag når det gjelder bedre integrering, fordi jeg ønsker meg bedre og raskere integrering. Men dette systemet løser ingen verdens ting, dermed har jeg ingen interesser av å støtte dumme forslag som virker mot sin hensikt. Jeg kommer aldri til å støtte et politisk forslag som er laget kun fordi enkelte politikere ønsker å kvitte seg med flest mulig innvandrere uansett om mange av disse er lydige borgere med gode preferanser. Det er nettopp det dette forslaget har som sin hensikt. Preferanser til disse som har kommet med dette forslaget er ikke å integrere flest mulig innvandrere, men for å få på plass nok et legitimt middel til å kvitte seg med flest mulig innvandrere. Endret 18. mars 2010 av statsviter Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå