Gå til innhold

Fjerning av beskyttelse på CPU (AMD)

Anbefalte innlegg

Holder på å sette sammen et nytt system her nå.

I manualen til Barton XP2500+ står det at jeg skal fjerne plastikkbeskyttelsen under kjøleren. Jeg fjerner den gjennomsiktige "hetten", men under er det en slags grå pasta; skal denne fjernes? På tegningen i manualen vises det et slags klistremerke som fjernes, men det ligner ikke det jeg har. Skal kún plastikken fjernes, eller skal jeg ta av det grå belegget også? Jeg tviler på det, men jeg vil selvsagt være sikker. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den grå "guffen" er kjøle pastaen (er sikkert et annet navn på den når den er i den formen, men det husker jeg ikke). Har du kjølepasta du har tenkt å ta på? Om ikke så lar du den "guffen" være der, den skal ligge oppå kjernen av CPU'en. Poenget med den er at om du ikke har den så vil det være små hulrom mellom kjærnen og kjøleren som gjør at CPU'en vil bli ganske varm. Den "guffen" er laget av et stoff som leder varme mye bedre enn luft (ofte noe kobber greier), så derfor tar man det der slik at det kan lede varme fra kjernen til CPU.

Om du har slik kjølepasta som du har tenkt å ta på så fjerner du "guffen" med f.eks rødsprit, har du ikke egen kjølepasta lar du den "guffen" være der.

Edit; Jippi, post nr 1800.

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke tenkt til å legge på noe selv. Er det ikke sånn at AMD ikke liker det? :lol:

Neida, men tvert imot. Du kan velge en pasta med bedre overføringsegenskaper enn hva som følger med originalt :D Den som følger med er god, men selvsagt fins det bedre.

Lenke til kommentar
Nei, jeg har ikke tenkt til å legge på noe selv. Er det ikke sånn at AMD ikke liker det? :lol:

Neida, men tvert imot. Du kan velge en pasta med bedre overføringsegenskaper enn hva som følger med originalt :D Den som følger med er god, men selvsagt fins det bedre.

var det ikke nettopp en artikkel på hw.no som antydet at man mistet garantien på AMD CPUer dersom man brukte andre pastaer enn den AMD sendte med? Slik jeg forstod artikkelen var Artic Silver ikke blant de "anbefalte".. uten at det har noe å si i praksis.

Lenke til kommentar

var det ikke nettopp en artikkel på hw.no som antydet at man mistet garantien på AMD CPUer dersom man brukte andre pastaer enn den AMD sendte med? Slik jeg forstod artikkelen var Artic Silver ikke blant de "anbefalte".. uten at det har noe å si i praksis.

Artikkel; Ja!

Sant; Nei!

AMD har avkreftet ryktet.

;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...