Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Fortsettelse fra dustinhome tråden Her aner jeg et noe snevert bilde av hva som utgjør fremtidige inntektskilder. Men la oss ta den diskusjonen i en annen tråd, den hører ikke hjemme her. Samfunnet er langt mer tjent med par enn alenemødre, par får mange av de samme godene som enkeltforeldre får, nettopp fordi det skal være mer attraktivt. Kanskje jeg har et for kynisk forhold til dette her som har sett folk utnytte barnetrygd for å gjøre det lettere for seg selv med å slippe jobbing. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Det er nå en gang slik at det er barn og barnefødsler som utgjør fremtidige inntektskilder. Det være seg om de tar opp langvarige studier eller ei. Staten har lenge fokusert på at vi føder for lite barn til å klare å opprettholde velferdssamfunnet i tiden fremover. At vi har mye trygdemissbruk her i landet er jeg fullstendig enig i, men der kommer også stipendtakere innunder. Derfor bør kanskje stipend gjøres om til større grad studielån igjen. Dette er jo mennesker som forventes å få en god inntekt. Den største gruppen trygdemisbrukere slik jeg ser det er mennesker som er friske nok til å jobbe men som velger å ikke jobbe fordi de kan velge det og lever godt på attføring og uføretrygd. Endret 7. mars 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Per dags dato er ca 60% studielån (raskt overslag), mer spesifikt, 89 000 i lån, hvorav 35 000 blir gjort om til stipend etter bestått utdannelse. Er dette virkelig for mye, jeg har en billig husleie med inkludert strøm på 2400sek i måneden, da er det ca 1100sek igjen til mat hver måned, som her i sverige gir meg nok til å kunne leve mer eller mindre som jeg vil i matveien, her får jeg en fordel over de norske som får like mye, men i et dyrere land. Men kursene går jo opp og ned hele tiden, så det vil være vanskelig å holde dette rettferdig. Uansett: En vanlig leie i oslo for en student ligger på over 3000kr, på 35000kr per år resulterer dette i -90kr i måneden å leve for, "-"90kr. Om man utdanner seg i et litt mindre atraktivt område har jeg sett ned til 2000kr i mnd, da har man 1000kr å leve for. Som ikke er urimelig, siden dette skal dekke mat og klær Syns du fortsatt det er for mye? Jeg tror en utdannelse resulterer i mer penger enn en fødsel i gjennomsnitt. Poenget mitt var ikke at det skal straffes å få barn, poenget mitt var at det ikke skal være mulig å skaffe et barn bare for å slippe å jobbe, som jeg har intrykk av at er litt for vanlig. Derfor oppfordres man til å være par. Si at en mann (for å følge gjennomsnittet her), har en inntekt på 18000 i mnd, så fjerner du 33% i skatt (lett å regne med), da sitter du igjen med 12000. Si at de kan leve på like mye plass som en student, ca 15m2 per voksen, altså 30m2, leien til en leilighet på 30m2 kanskje er et sted mellom 4 og 5000 hvis man regner hele "boskapet" som en enhet, med strøm, leie osv. Da sitter du igjen med 3500kr per voksen. Si at barnet koster 2000kr i mnd, så har du 1500 igjen per voksen. Da har du fortsatt mer penger per voksen igjen, enn en student har om han kun lever på stipendet. Og da får disse støtte på toppen. Derimot en alenemor har 0 i inntekt, og det er det jeg mener med at aleneforeldre ikke er ønsket på lik linje med studenter. Derimot to foreldre som er sammen er ønsket, og en bedre løsning for alle parter involvert. Så kan man sikkert argumentere med at studenter også burde flytte sammen, men det er kanskje uønsket å oppfordre til tenåringskjærlighet + å flytte sammen Nå ble dette innlegget alt for langt, og jeg har nesten glemt poenget. Men jeg syns det er dumt å sammenligne alenemødre og studenter. EDIT: Jeg ser heller at man oppfordrer mer til parforhold, enn å betale mer til alenemødrene. Endret 7. mars 2010 av Flimzes Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Du snakket om hvem som har det stramt økonomisk og da nevnte jeg alenemødre og minstepensjonister som noen av de som virkelig ikke kan unne seg noe ekstra. Studenter bør flytte sammen, og da innenfor det man annser som samme kjønn. Nå er det også en gang slik at det er mødre som produserer studenter og pensjonister som har sørget for et langt liv at du har stipend. Men utfra alt dette du sier om studenter så forundrer deg meg følgende: Endret 7. mars 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Du snakket om hvem som har det stramt økonomisk og da nevnte jeg alenemødre og minstepensjonister som noen av de som virkelig ikke kan unne seg noe ekstra. Studenter bør flytte sammen, og da innenfor det man annser som samme kjønn. Nå er det også en gang slik at det er mødre som produserer studenter og pensjonister som har sørget for et langt liv at du har stipend. Men utfra alt dette du sier om studenter så forundrer deg meg følgende: Jeg har selv sørget for stipend, har vært i jobb i flere år Hva skjedde med den siste setningen der? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 7. mars 2010 Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 (endret) Det betyr at innlegget ikke er ferdig og her kommer resten. Dette er innlegg fra deg i foregående diskusjon samt ett fra Atw. Jeg har nettopp skaffet en 42" LG led-skjerm, klarte helt fint å prioritere penger til det selv om den koster 9000kr, og en ny receiver til 4500kr, og jeg kun lever på stipendet. Eller kanskje de norske bilavgiftene, jeg kan kjøpe en bil i tyskland, og ta den hit til sverige for 1800kr, om jeg skulle tatt den til norge hadde det kostet 130 000kr, og det er for en 17 år gammel bil. AtwStudenter kan vel også spare til større innkjøp? Når jeg studerte jobbet jeg ikek så ekstremt mye, men sparte allikevel opp til ferier som kostet mer enn 6k, eller en kontorstol som kostet omtrent 6k. Noen studenter fester hver helg, og spiser ute hver dag, andre spiser brødskiver og salat tre ganger om dagen Har man dårlig råd og stram økonomi så har man ikke råd til dette. Punktum. Ergo tror jeg at veldig mange studenter hadde klart seg fint uten stipendet de får som ofte brukes som lommepenger. Endret 7. mars 2010 av Theo343 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 7. mars 2010 Forfatter Rapporter Del Skrevet 7. mars 2010 Hehe, nå har jeg vel aldri sagt at jeg har kjøpt noen bil? Du sier selv at om man har stram økonomi så har man ikke råd til bil, likevel så har veldig veldig mange nyforeldre med "dårlig økonomi" en bil. TV'en kommer vel egentlig fra penger jeg har spart fra før, eller så kan man se på det som tatt fra lånet, eller så har stipendet gått med til det, og lånet til mat. Uansett er jeg i en litt annen situasjon, da blandt annet matpriser her er betydelig lavere enn i norge, og bare kursforskjellen gir meg 20% ekstra i rene kr. Men vi kan jo telle opp: Jeg får 2900 i mnd i stipend. Regn om kurs og du lander på ca 3600kr, raskt regnet. Jeg har 2450kr i leie, inkl strøm og forsikring, + 200kr i mnd for høyhastighetsinternet, så da har jeg 900kr i mnd å leve for. Syns du det er urimelig mye? jeg har da gjort et valg at jeg klarer meg uten middag flere dager i uken, slik at jeg kan unne meg andre goder i stedenfor. Det meste av luksus studentene har kommer fra de resterende 60% av pengene (rundt regnet igjen) som er lån. Meg bekjent er ikke trygd noe man må betale tilbake når barnet er gammelt nok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå