HKS Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) STS-130 ble ferdig på søndag, etter at Endeavour landet på Kennedy Space Center. Samtidig som STS-130 var underveis har forberedelsene til neste oppdrag, STS-131 pågått for fult. STS-131 flys av romfergen Discovery, og i følge NASA sitt manifest for romfergene så blir dette nest siste oppdrag for Discovery før hun pensjoneres. STS-131 det andre av fem planlagt romfergeoppdrag i 2010. STS-131 blir den 38. gangen Discovery flyr i verdensrommet. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 Tråden for romfergeoppdraget STS-120 Tråden for romfergeoppdraget STS-122 Tråden for romfergeoppdraget STS-123 Tråden for romfergeoppdraget STS-124 Tråden for romfergeoppdraget STS-126 Tråden for romfergeoppdraget STS-119 Tråden for romfergeoppdraget STS-125 Tråden for romfergeoppdraget STS-127 Tråden for romfergeoppdraget STS-128 Tråden for romfergeoppdraget STS-129 Tråden for romfergeoppdraget STS-130 STS-131 flys som sagt med romfergen Discovery. Forrige oppdrag for Discovery var STS-128 i august 2009. STS-128 landet på Edwards Air Force Base base i California, og etter å bli fraktet over USA på ryggen av en av NASA sine ombygde Boeing 747 så har Discovery blitt prosessert i OPF-3 på Kennedy Space Center, med standard vedlikehold. Hovedoppdraget til Discovery på STS-131 er å frakte opp en av tre europeiske MPLM-moduler (Multi Purpose Logistics Module). Leonardo er navnet på denne modulen. MPLM-modulene kan sees på som store flyttebiler. De fraktes i romfergene sitt lasterom, blir koblet til romstasjonen, og forsyninger, eksperimenter og annet utstyr overføres til romstasjonen. Mot slutten av oppdraget fylles MPLM-modulen med utstyr de er ferdig med på romstasjonen, samt søppel og andre ting som skal returneres til jorden, og MPLM-modulen blir med tilbake til jorden. Planlagt oppskytning: 5. april 2010 - 06:21 (EST) / 12:21 (CET) Romferge: Discovery (OV-103) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 13 dager Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 33. ISS oppdrag (19A), Multi-Purpose Logistics Module Hovedinnholdet i MPLM-modulen som skal opp med Discovery er racks med forskningsutstyr til de forskjellige laboratoriene på romstasjonen. Etter at Node 3 ble installert på romstasjonen under STS-130 har mesteparten av racks for å drive romstasjonen sine livssupport systemer (også kjent som ECLSS) blitt flyttet over dit. Dette åpner derfor opp flere plasser til forskningsracks, spesielt i det amerikanske Destiny laboratoriet. STS-131 kommer også til å bli første gang de bruker Cupola når de opererer romstasjonen sin robotarm. Tidligere har dette blitt gjort fra Destiny, og mannskapet har kun hatt videokameraer for å se hvor robotarmen er. Nå har de for første gang mulighet til å se det ut av Cupola. Foreløpig er det planlagt tre EVA'er (spasertur i rommet) på dette oppdraget. De fleste av disse kommer til å brukes til å bytte ut en ATA (Almonia Tank Assembly). Dette er en ammoniakk tank. Romstasjonen har to slike tanker, da det er to redundante systemer for kjøling på romstasjonen. Loop A fikk byttet tank på STS-128. Loop B skal bytte tank på dette oppdraget. Her er et en illustrasjon av hvordan ISS ser ut nå: Oversikt over Discovery sitt lasterom: - Kommer senere Her er astronautene som skal være med på STS-131: Kaptein: Alan G. Poindexter Pilot: James P. Dutton Jr. Oppdrag spesialist 1: Clayton C. Anderson Oppdrag spesialist 2: Rick Mastracchio Oppdrag spesialist 3: Dorothy M. Metcalf-Lindenburger Oppdrag spesialist 4: Stephanie D. Wilson Oppdrag spesialist 5: Naoko Yamazaki (JAXA) STS-131 er det siste romfergeoppdraget som skal ha et mannskap på 7 personer. Dette er også siste gang det er med en "rookie" (en som aldri har vært i verdensrommet før) opp på romfergen. STS-129 var siste romfergeoppdrag som fraktet en ekspedisjonsmedlem fra ISS. Fra nå av skal alle seks astronautene som jobber ombord på romstasjonen flys med Russiske Soyuz-kapsler. Her er STS-131 sitt ofisielle emblem: MPLM-programmet sitt offisielle emblem: Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-131, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com NASA har også lagt ut et "presse-kit" med mer detaljert informasjon vedrørende dette oppdraget: http://www.nasa.gov/pdf/435885main_sts131_press_kit.pdf Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Etter at Discovery er tilbake på Kennedy Space Center fortsetter vi med STS-132 i en ny tråd! Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag Q: Kan jeg se oppskytningen live? A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget: Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet? A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget: NASA TV - 300kbps - Windows Media Player NASA TV - 500kbps - Windows Media Player NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program? A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer. Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra?? A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det. Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Lagt til oppskytningsdato etter FRR Edit 3: Lagt inn link til press-kit Endret 4. april 2010 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 STS-131 mannskapet. Fra venstre er NASA astronaut Clay Anderson, Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) astronaut Naoko Yamazaki, NASA astronaut Dorothy Metcalf-Lindenburger, alle oppdragspesialister. NASA astronauter James P. Dutton Jr., pilot. Alan Poindexter, kommandør. Stephanie Wilson og Rick Mastracchio, begge oppdragspesialister Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Prosesseringen av Discovery har pågått i OPF-3 (Orbiter Processing Facility) siden hun kom fra Edwards Air Force Base i september: 8. desember ble siste hovedmotor (SSME) installert. Romfergenes tre hovedmotorer taes ut etter landing, blir vedlikeholdt, og brukes på nytt. SSME var verdens første gjenbrukbare flytende drivstoff motor. Det er også den eneste som er operativ per dags dato. Discover sin Forward-RCS (Forward Reaction Control System) blir installert etter vedlikehold. RCS systemene er små styrings motorer som brukes til å kontrollere romfergene i verdensrommet. Det er også RCS-motorer bak på fergene. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 Den eksterne tanken som skal brukes på STS-131, ET-135 ankom Kennedy Space Center i slutten av desember. Startrakettene (SRB) ankom Kennedy Space Center i september på med tog fra Utah, hvor de produseres. Den eksterne tanken for STS-131 ankom Kennedy Space Center i desember. Tankene produseres på Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans. 26. januar ble den eksterne tanken heist over til de ventende startrakettene. Etter et par uker så er det klart til å ta imot romfergen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Prosesseringen av MPLM-modulen som skal ha med forsyninger opp til romstasjonen er også i full gang. MPLM-modulen er bygd i Italia, og er en av tre slike moduler. Denne modulen heter Leonardo. All hardware som skal opp til romstasjonen via Kennedy Space Center prosesseres i NASA sitt SSPF (Space Station Processing Facility) Teknikkere jobber med å installere racks i MPLM-modulen. Bilde av MPLM-modulen. Foreløpig ser det ut som dette blir siste gang Leonardo skal brukes. Den andre MPLM-modulen Rafaelo skal sendes opp, og monteres permanent på romstasjonen under siste romfergeoppdrag, STS-133. Den tredje MPLM-modulen, Donatello er aldri blitt brukt. Endret 25. februar 2010 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Og der var ny STS tråd lagt opp til glede for oss romfartsinteresserte . Vi gleder oss til ny GO! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 8. Januar var STS-131 mannskapet på Kennedy Space Center for CEIT (Crew Equipment Interface Test) dette er en anledning for mannskapet til å ta en titt på utstyret de skal bruke under oppdraget. Alt fra EVA-verktøy til fotoutstyr. Foran ved copiten til Discovery. STS-131 mannskapet har her på seg blå drakter. Lasterommet til Discovery. Hele lasterommet og kabinen behandles som et clean-room. Derfor må alle som befinner seg der ha på spesielle drakter, kjent som "bunny-suits". Lenke til kommentar
HKS Skrevet 26. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2010 22. februar, litt forsinket grunnet kaldt vær i Florida var det roll-over for Discovery. Roll-over er navnet på prosessen hvor romfergene kjøres over fra OPF, og inn i VAB, hvor ekstern tank og startraketter står klart montert på en mobil oppskytningsplatform (MLP) Discovery fraktes på OTS (Orbiter Transport System) som brukes for at de skal kunne ha landingshjulene inne. Før de fikk OTS måtte landingshjulene foldes inn etter de kom til VAB, med risiko for at dekkene ble skadet på veien over. Etter ankomst til VAB monteres Discovery til en kran som løfter henne av OTS og roterer henne opp i vertikal. Her fotograferes undersiden slik at de får ett referansebilde av hvordan flisene på varmeskjoldet ser ut. Til slutt heises Discovery over til ventende ekstern tank og booster. Etter at Discovery ble festet til tanken begynner cirka en uke med tester for å verifisere at alle koblinger er gode. Etter det er det klart for å kjøre hele stacken (navn på romferge, tank og booster) eller også kjent som SSV (Space Shuttle Veichle) ut til oppskytningsrampen. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 27. februar 2010 Del Skrevet 27. februar 2010 I mine innlegg! 3 turer igjen? 1 tur pr romferge? Dette er siste turen for Discovery? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 28. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2010 I mine innlegg! 3 turer igjen? 1 tur pr romferge? Dette er siste turen for Discovery? 4 turer igjen... Dette er nest siste tur for Discovery. Siste blir STS-133, som slik planen er nå også skal avslutte romfergeprogrammet. Discovery er både den eldste og den mest "erfarne" romfergen. Lenke til kommentar
Stjernestøv Skrevet 28. februar 2010 Del Skrevet 28. februar 2010 Vet du om det er mye forskjell mellom romfergene eller er de kliss like? Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 3. mars 2010 Del Skrevet 3. mars 2010 Discovery er nå på vei til Launch Pad 39A. Turen tar 6-8 timer. SpaceFlightNow sender fra flyttingen på http://tinyurl.com/sts131 -- Øystein Lenke til kommentar
HKS Skrevet 3. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2010 Vet du om det er mye forskjell mellom romfergene eller er de kliss like? De tre romfergene som er igjen nå er bortimot identiske. Alle fergene har sine særegenheter, og de har litt forskjellig vekt. Eksempel på noen forskjeller er SSPTS (Station to Shuttle Power Transfer System) systemet som gjør at romferger dokket til romstasjonen kan bruke energi fra romstasjonen sine solcellepaneler, isteden for romfergene sine egne brenselceller. Dette gjør igjen at de kan være dokket lenger. Discovery og Endeavour har dette systemet, men ikke Atlantis. Columbia var den romfergen som var forskjellig fra alle de andre. Den veide flere tonn mer enn de andre, det var derfor Columbia aldri var brukt til oppdrag som involverte romstasjonen. Lasten hun kunne nå opp med var for liten sammenlignet med de tre andre fergene. Lenke til kommentar
Chicharito Skrevet 4. mars 2010 Del Skrevet 4. mars 2010 Hva er den vidre planen etter at disse oppdragene er over? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2010 Bilder fra roll-out til oppskytningsrampe 39A. Discovery fullførte denne turen 3. mars. Det tar rundt 6 timer å kjøre ut den mobile oppskytningsplattformen (MLP) med romfergen på: Roll-out starter som oftes midt på natten for å få stabilt vær. Fremme på rampe 39A. Nå begynner forberedelsene til oppskytningen, foreløpig planlagt til 5. april Lenke til kommentar
Gege Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 Hvorfor er ikke Fuglesang med denne gangen? Lenke til kommentar
Gege Skrevet 11. mars 2010 Del Skrevet 11. mars 2010 (endret) Hvorfor er ikke Fuglesang med denne gangen? edit: slett denne, dobbelpost. Endret 11. mars 2010 av Gege Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2010 Hvorfor er ikke Fuglesang med denne gangen? Fordi han har allerede flydd to ganger, og NASA og de andre partnerlandene har flere andre astronauten som skal fly. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 21. mars 2010 Forfatter Del Skrevet 21. mars 2010 Oppdatering fra Kennedy Space Center: Lasten som skal være med Discovery opp på STS-131 blir nå gjort klar for integrasjon i romfergen. Planen er å montere lasten inn på førstkommende mandag. 10. mars ble MPLM-modulen løftet over i lastecontaineren som brukes til å frakte lasten ut til oppskytningsrampen. Lastecontaineren roteres deretter til vertikalt posisjon før den kjøres ut til rampe 39A på en spesielt modifisert transporter. Lastecontaineren løftes deretter opp på oppskytningsrampen sitt PCR (Payload Checkout Room) hvor innholdet blir tatt ut. Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 26. mars 2010 Del Skrevet 26. mars 2010 NASA har nå bestemt seg for å gjøre et oppskytningsforsøk 5. april kl. 6:21 EDT eller 12:21 norsk tid for romferjen Discovery og STS-131 oppdraget på tross av alle probleme med Helium ventilene. Dette etter at de har holdt et såkalt FRR-møte tidligere i dag. FRR står for Flight Readiness Review er en oppsummering av status fra alle gruppene som jobber med å få romferja klar til oppskytning. FRR setter den offisielle oppskytingstidspunktet ca. 1 uke før selve oppskytingsdagen. -- Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå