Gå til innhold

Elendig forum


Anbefalte innlegg

Det nye forumet er håpløst elendig. Jeg har frekventert dette forumet i flere år, og har trivdes godt. Men, etter den siste "oopgraderingen" har det blitt helt håpløst! Jeg, og flere med meg, vurderer sterkt å rett å slett slutte å bruke dette forumet, ford det har blitt så tungvindt og uoversiktlig.

 

Jeg er totalt overbevist om at dette forumet mister mange brukere etter "oppgraderingen".

 

Få det gamle forumet tilbake!

Endret av Sille
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du gjør kritikken din et par hakk mer konstruktiv, og samtidig poster i riktig forum, så kan det hende du får seriøse svar. Det er helt greit du ikke liker forandringene, men hvilke forandringer er det du ikke liker? Alt? Det kan jeg vanskelig tro.

 

Styret kommer til å gå tilbake til den gamle versjonen av forumet den dagen det snør i helvete og jeg kan fly.

Lenke til kommentar

Enig med Runar. Beskriv heller hva du misliker på en ordentlig måte.

 

 

Her er mine liste med ting som ikke synes å være på plass:

  • Upload av bilder. Jeg aner ikke om bildet er lastet opp eller ikke. Ikke mulig å sjekke før man poster innlegget.
  • Det tar ofte lang tid for forumet å respondere. Oftest like etter sendt post.
  • Under "siste 24 timer" er det ikke mulig å velge ut kategorier. Regner med at dette kommer seg.

 

Men regner med at forumet er under stadig oppbygging, så det kommer seg nok etterhvert. Det er uansett for tidlig å konkludere med at dette er dårlig når forumet ikke er fergig engang.

 

Men det skulle jo ha vært mulig for medlemmer å velge det gamle forumet igjen på samme måte som man kan velge mellom de forskjellige layouts (ipboard, hw.no etc.)

Lenke til kommentar

Men det skulle jo ha vært mulig for medlemmer å velge det gamle forumet igjen på samme måte som man kan velge mellom de forskjellige layouts (ipboard, hw.no etc.)

Problemet her er at den gamle stilen (themet) vi alle savner ikke er kompatibel med den nye utgaven av forumet. Det jobbes med saken, men for øyeblikket må vi ta til takke med dette.

Lenke til kommentar

Oppdateringen har medført en del bugs og designendringer, men det jobbes med saken og forskjellige design vil også komme etterhvert. Forhåpentligvis ender vi opp med alternativer som ikke er så altfor ulikt det som var før om ikke så lenge.

 

Inntil da så foreslår jeg at man formulerer misnøyen litt mer spesifikt i vår tracker og gir drift litt tid til å fikse ting. Gå tilbake til gammel versjon er uansett ikke et alternativ så nå er det bare å utbedre det vi har :)

Endret av hernil
Lenke til kommentar

Hvis du gjør kritikken din et par hakk mer konstruktiv, og samtidig poster i riktig forum, så kan det hende du får seriøse svar.

 

Siden jeg frekventerer forumet til Akam.no postet jeg under "tilbakemeldinger om foto og video-forumet". Hvordan i huleste kan det bli feil?

 

Det er helt greit du ikke liker forandringene, men hvilke forandringer er det du ikke liker? Alt? Det kan jeg vanskelig tro.

 

Stort sett er det det meste som har blitt en forandring til det verre ja. Masse ting som ikke fungerer, en del som bare fungerer sånn halvveis, og lesbarheten har blitt vesentlig forværret. Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi, som er brukere av forumet skal fungere som "testpiloter"? Burde ikke ting fungere fra dag 1? Hvordan skulle mine kunder ta det hvis jeg sa at de må rapportere feil, så skal jeg prøve å rette dem opp etterhvert? Da tror jeg ikke de kundene hadde kommet tilbake, for å si det sånn.

 

Styret kommer til å gå tilbake til den gamle versjonen av forumet den dagen det snør i helvete og jeg kan fly.

 

Vel, hvis det viser seg at manger brukere rømmer forumet etter "oppgraderingen" så burde vel diskusjon.no ta en tenkepause... I min bedrift ville jeg tro at hvis en forandring gjorde at vi begynnte å miste kunder, ville vi gå tilbake til det gamle ganske så umiddelbart.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de måtte forandre på forumet slik det var. Det fungerte jo bra?

Lenke til kommentar

Hvis du gjør kritikken din et par hakk mer konstruktiv, og samtidig poster i riktig forum, så kan det hende du får seriøse svar.

 

Siden jeg frekventerer forumet til Akam.no postet jeg under "tilbakemeldinger om foto og video-forumet". Hvordan i huleste kan det bli feil?

Beklager, jeg må ha lest feil.

 

 

Det er helt greit du ikke liker forandringene, men hvilke forandringer er det du ikke liker? Alt? Det kan jeg vanskelig tro.

 

Stort sett er det det meste som har blitt en forandring til det verre ja. Masse ting som ikke fungerer, en del som bare fungerer sånn halvveis, og lesbarheten har blitt vesentlig forværret. Jeg skjønner bare ikke hvorfor vi, som er brukere av forumet skal fungere som "testpiloter"? Burde ikke ting fungere fra dag 1? Hvordan skulle mine kunder ta det hvis jeg sa at de må rapportere feil, så skal jeg prøve å rette dem opp etterhvert? Da tror jeg ikke de kundene hadde kommet tilbake, for å si det sånn.

Hvis ikke vi som bruker forumet daglig hadde rapportert feil, hvem hadde gjort det da? Det er sjelden en oppdatering av samme størrelse og omfang som den vi har sett her på diskusjon.no ikke kommer med feil og forandringer. Vi hadde alle tilgang til et testforum en god stund, hvor det ble rapportert flere av de verste feilene.

 

Hvis du kommer over noe som ikke fungerer, kan du ta en titt i trackeren/tilbakemeldingssentralen, og se om feilen allerede er rapportert. Hvis den ikke er rapportert, kan du sørge for å gjøre forumledelsen oppmerksom på feilen, så vil du se at den blir utbedret på kort tid.

 

En vesentlig forskjell mellom deg og diskusjon.no er at vi som brukere ikke er kunder. Vi betaler ingenting for å bruke forumet, og forumet er heller ingen rettighet vi har. Det betyr derimot ikke at vi ikke har noe vi skulle ha sagt, men jeg syns forumstyret er flinke med å komme med tilbakemeldinger på det vi syns om oppgraderingen.

 

 

Styret kommer til å gå tilbake til den gamle versjonen av forumet den dagen det snør i helvete og jeg kan fly.

 

Vel, hvis det viser seg at manger brukere rømmer forumet etter "oppgraderingen" så burde vel diskusjon.no ta en tenkepause... I min bedrift ville jeg tro at hvis en forandring gjorde at vi begynnte å miste kunder, ville vi gå tilbake til det gamle ganske så umiddelbart.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor de måtte forandre på forumet slik det var. Det fungerte jo bra?

Hva som var årsaken til at forumstyret valgte å oppgradere kan jeg ikke svare på, da jeg ikke er kjent med alle de tekniske sidene av beslutningen. Det jeg derimot vet, er at det er langt flere forandringer enn de du og jeg ser som vanlige brukere. Hvis jeg ikke tar feil har det skjedd store forandringer i bunnen, noe som (i det lange løp) skal gjøre forumet mer stabilt og sikrere. Det kan sammenlignes med at du oppgraderer utstyret ditt, fra kamera til det du måtte redigere bildene med, og mottar klager på at bildene dine ikke er identiske med de du tok med det gamle utstyret.

 

Jeg forstår at du er misfornøyd og at du er lei av ting som ikke fungerer. Men helt ærlig så ser jeg ikke hva problemet er. Joda, forumet har forandret seg, og ja, det er ikke alt som fungerer optimalt, men gi de nå litt lengre tid før vi forlater skipet.

 

Jeg kan nevne at grunnen til den drastiske forandringen av forumets utseende, skyldes at stilene fra den gamle versjonen av forumet ikke er kompatible med den nye. Hvis du leser posten over din så ser du hernil fortelle vi forhåpentligvis ender opp med alternativer som ikke er så altfor ulikt det som var før om ikke så lenge.

Lenke til kommentar

En vesentlig forskjell mellom deg og diskusjon.no er at vi som brukere ikke er kunder. Vi betaler ingenting for å bruke forumet, og forumet er heller ingen rettighet vi har. Det betyr derimot ikke at vi ikke har noe vi skulle ha sagt, men jeg syns forumstyret er flinke med å komme med tilbakemeldinger på det vi syns om oppgraderingen.

 

Er ikke vi kunder? Hadde diskusjon.no eksistert hvis de ikke hadde hatt brukere? Jeg antar at folka bak diskusjon.no har en del inntekter på grunn av dette forumet, antagelig fra reklameinntekter o.l. Hvis de da ikke hadde hatt oss brukere ville nok disse inntektene ha fallt bort.

Det er brukerne som skaffer folka bak inntektene.

 

Hva med ett bibliotek? Det koster ingen ting å låne bøker, men er da de som låner bøkene kunder? Jeg ville uten tvil sagt ja. Hvordan ville du likt å lånt en bok på biblioteket som manglet sider, og var i generellt dårlig stand? Jeg ville i allefall ikke likt det særlig godt. Hva hvis biblioteket hadde svart at dette var ting jeg bare måtte finne meg i?

 

Jeg mener da at det er totalt respektløst ovenfor oss brukere å gi oss da dette uferdige produktet, full av feil, og samtidig be oss om å være tålmodige og fungere som "testpiloter".

 

Jeg lurer også littpå hvorfor denne tråden ble flyttet. Er det fordi den skal "gjemmes bort" slik at så få som mulig leser den? Den var jo ikke feilpostet i utgangspunktet, og ville nok fått mye flere leser hvis den hadde fått ligget der jeg la den i utgangspunktet. Jeg krever at den flyttes tilbake til dit jeg la den. Den var jo ikke feilpostet.

 

Jeg holder fremdeles fast på at det gamle forumet var mye bedre enn denne møkka vi nå står midt oppe i.

Endret av Sille
Lenke til kommentar

Jeg vil gjerne komme med et par generelle betraktninger rundt denne oppgraderingen. Jeg holder meg stort sett til Akam (Foto og Video) delen og anser forumet som en del av Akam.

 

Det som gjør meg frustrert er at det virker på meg som om det ikke har vært kjørt grunnleggende tester før overgangen. Grunnen til at jeg sier det er slike åpenbare mangler som:

 


  •  
  • Gamle spoiler tags virker ikke.
  • Gamle quotes virker ikke.
  • Historikken følger ikke bruker lenger, den følger maskin.
  • Manglende filtre - f.eks. Filtrere Siste 24 timer på forum (+ underforum)
     

 

Dette er såpass alvorlige mangler at dagens utgave av forumet blir bortimot ubrukelig for de fleste. Og de burde vært fanget opp ved testing før overgangen.

 

Det at det til tider er umulig å komme seg inn på forumet pga. hadware/webserver/database problemer hjelper jo ikke på saken.

 

At skin'sene o.l. ikke er optimale enda, det tar jeg ikke så tung, det er flere å velge mellom og noen er mindre ille enn andre.

 

Det som dog er mest bekymringsverdig for meg, er at dette får folk til å flykte fra Akam og over til andre foto-sider. At diskusjon.no ikke er det samme som Akam hjelper ikke i dette tilfellet, da Foto+Video delen anses som en del av Akam.

 

Og forsvinner folk fra Akam, så er det nok noen med pengesekk som vil reager.

Lenke til kommentar


  •  
  • Gamle spoiler tags virker ikke.
  • Gamle quotes virker ikke.
  • Historikken følger ikke bruker lenger, den følger maskin.
  • Manglende filtre - f.eks. Filtrere Siste 24 timer på forum (+ underforum)
     

For dei som ikkje følgjer med i trackeren, kan eg kome med nokre oppdateringar på desse punkta:

Dei to fyrste er på veg til å verte fiksa. Det vert køyrd eit script som konverterer gammal BBkode, og den prosessen har gått sidan oppgraderinga. Men det tek tydelegvis ein god del tid å fikse ~15 millionar innlegg, for nokre timar sidan hadde 11 millionar av dei vorte prosessert:

https://www.diskusjon.no/index.php?&app=tracker&showissue=9&view=findpost&p=668

 

Det tredje punktet vart fiksa, men det førte til enorme problem med ytelsen, so ein måtte skru det av. Drift er i kontakt med produsenten av IPB for å prøve å finne ei løysing:

https://www.diskusjon.no/index.php?&app=tracker&showissue=99&view=findpost&p=634

 

Til sist: Filtrering av siste 24 er på plass i Diskusjon.no-skinet, og valget for det ligg nederst, i motsetning til før, då det låg øvst. Dessverre ser det ut til å vere nokre feil og manglar med funksjonen foreløpig:

https://www.diskusjon.no/index.php?&app=tracker&showissue=86&view=findpost&p=649

Lenke til kommentar

For dei som ikkje følgjer med i trackeren, kan eg kome med nokre oppdateringar på desse punkta:

Dei to fyrste er på veg til å verte fiksa. Det vert køyrd eit script som konverterer gammal BBkode, og den prosessen har gått sidan oppgraderinga. Men det tek tydelegvis ein god del tid å fikse ~15 millionar innlegg, for nokre timar sidan hadde 11 millionar av dei vorte prosessert:

https://www.diskusjon.no/index.php?&app=tracker&showissue=9&view=findpost&p=668

Det er gode nyheter. At det vil ta tid å konvertere alt er ikke urimelig ;)

 

Det tredje punktet vart fiksa, men det førte til enorme problem med ytelsen, so ein måtte skru det av. Drift er i kontakt med produsenten av IPB for å prøve å finne ei løysing:

https://www.diskusjon.no/index.php?&app=tracker&showissue=99&view=findpost&p=634

Såpass!

 

Til sist: Filtrering av siste 24 er på plass i Diskusjon.no-skinet, og valget for det ligg nederst, i motsetning til før, då det låg øvst. Dessverre ser det ut til å vere nokre feil og manglar med funksjonen foreløpig:

https://www.diskusjon.no/index.php?&app=tracker&showissue=86&view=findpost&p=649

Det er et skritt på veien. Fikses de resterende feilene på denne, så er det et stort skritt.

 

Jeg tror det blir bra til slutt, kanskje veldig bra også. Men litt mer tester på forhånd neste gang - please. Melder meg gjerne som tester hvis nødvendig.

Lenke til kommentar

Jeg tror det blir bra til slutt, kanskje veldig bra også. Men litt mer tester på forhånd neste gang - please. Melder meg gjerne som tester hvis nødvendig.

Jeg vil bare legge til at vi hadde alle muligheten til å være med å teste før oppgraderingen fant sted. Et eget forum ble satt opp hvor hvem som helst kunne ta del i testingen.

 

Etter tilbakemeldingene å dømme kunne dette ha vært annonsert bedre, men muligheten var der :)

Lenke til kommentar

Det var opent for alle å vere med å teste denne gongen òg, men det burde kanskje ha vorte annonsert betre, t.d med nyheit på framsida av alle søstersidene, eller iallfall annonsering i alle foruma. Eg visste om det ei god stund før eg såg den tråden der, men eg hugser ikkje kor eg såg det. Vart truleg nemnt i ein eller annan tråd i tilbakemeldingsforumet.

Lenke til kommentar

Det var opent for alle å vere med å teste denne gongen òg, men det burde kanskje ha vorte annonsert betre, t.d med nyheit på framsida av alle søstersidene, eller iallfall annonsering i alle foruma. Eg visste om det ei god stund før eg såg den tråden der, men eg hugser ikkje kor eg såg det. Vart truleg nemnt i ein eller annan tråd i tilbakemeldingsforumet.

Det burde nok vært meldt meget tydeligere. Det er faktisk en del av oss som kun holder oss til et underforum. Det er ikke alle som bruker twitter, og tilbakemeldingsforumet blir vel primært brukt for tilbakemeldinger til de/dere som drifter og moderer på forumet?

Lenke til kommentar

Som mange andre her held eg også for det meste til under foto-video delen, og hadde inga aning om at det var oppgradering på gang før det nye plutseleg dukka opp. Dermed har eg heller ikkje kunne vore med å testa det før det var sleppt.

 

Det som ergrar meg mest er at leste emne følgjer kva PC eg har brukt og ikkje meg som brukar. Ser at dette er eit problem som det blir jobba med, men slike problem burde vore oppdaga og løyst før oppgraderinga.

 

Eit anna problem er at forumet ikkje leger er slik eg er van med, men det er vel ei tilvenning.

Lenke til kommentar

I likhet med flere er jeg nesten aldri utenfor andedammen (foto og video-forumet), og ble tatt fullstendig på senga av oppgraderingen.

 

Det som ergrar meg mest er at leste emne følgjer kva PC eg har brukt og ikkje meg som brukar. Ser at dette er eit problem som det blir jobba med, men slike problem burde vore oppdaga og løyst før oppgraderinga.

 

Eit anna problem er at forumet ikkje leger er slik eg er van med, men det er vel ei tilvenning.

Disse to til sammen har i sum medført at jeg ikke lenger orker å følge forumet - kanpt nok chattetråden. Jeg bytter hele tiden mellom 4 forskjellige maskiner (3 av dem hjemme) og det er grenseløst frustrerende å totalt miste oversikten ved hvert bytte. At det nye skinnet (eller wtf man kaller det) i tillegg har en helt håpløs lesbarhet (elendige fargevalg, minifont på quotes og breadcrumbs mv. )gjør i sum at det ikke lenger er verdt bryet å forholde seg til forumet.

 

At man ikke har oppdaget problemet under testing illustrerer jo på en helt glimrende måte akkurat hvor mangelfull testingen har vært.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

Den største tabben drift gjorde, var å ikke gjøre det på samme måte som forrige store forumoppgradering. Hvis jeg ikke husker feil, så leste jeg en artikkel om hvordan de gjorde det (gidder ikke leite den frem), og da var de VELDIG nøye. De kopierte over databasen som ble brukt, til en ny server, la inn oppgraderingen, og testet dette sammen. Så fikset de alle feilene som dukket opp, og SÅ oppgraderte de forumet vi vanlige brukere bruker. Mener å huske at det var litt styr sist gang det var oppgradering, men det var mest pga utseendet, og ikke pga de mange feilene med forumet. For meg, som vanlig bruker, virket det som om de hadde oppgradert forumet til en tidlig beta-utgave, siden det var så mange store problemer, spesielt med viktigte funksjoner som brukerne er avhengige av for å lese og bruke forumet på en effektiv måte.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...