Flippo Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Inne i en liten diskusjon på jobben :-) og er litt nysgjerrig på hva det ville koste å lade f.eks. en Think i dag med strömpris på 11.32 kroner per kilowatt-time? Mener jeg så at det tok 30KW/h å lade den, vil det si at det koster 340,- å lade den om man kjöpte ström til spotpris og plugga inn kontakten i dag? Vil og tro rekkevidda synker ganske bra langt ned fra 180km per ladning i -22 grader, så det vil bli temmelig dyrt pr. km etterhvert, eller har jeg bomma helt i matten? Fra Think sine sider: "Det trengs ca 30 kWh energi for å lade opp et tomt batteri, noe som betyr at å fylle opp THINK City til full tank ikke koster deg med enn 30,- kroner" Vet selvsagt at dagens strömpris (spot) på 11.32 er ekstremtilfellet, men det er nå engang ekstremtilfellene som er morsomst å diskutere da :-) Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Hvilken strømleverandør har du? Sist jeg sjekket (i går) var spotpris 1.54 kr for min del. ^.- Endret 23. februar 2010 av Eksentron Lenke til kommentar
Flippo Skrevet 23. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2010 Som sagt, diskuterer ekstremverdier her, så verdien er plukka fra artikkelen i VG: "De travleste formiddagstimene mandag steg kraftprisen i store deler av Norden til rekordhøye 11,32 kroner per kilowattime. Nedbørsmangel, kulde og ujevn atomkraftproduksjon i Sverige har..." Vanlige forbrukere betaler ikke slike priser (enda) men det er naivt å tro at ström skal väre billig til evig tid. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 (endret) Tror ikke rekkevidden synker noe særlig, man bør ha webasto varmer i disse bilene uansett og da blir ikke forskjellen så stor (men går litt mer diesel til oppvarming). Regnestykket ditt er riktig ja. Gjennomsnittlig strømpris med nettleie ligger hos meg rundt 1kr/kwh, så regnestykket fra Think stemmer bra, men nå blir det stygt. Edit: Og strømmen i Norge ville vært billig hvis vi ikke hadde sendt den til Sverige. Vi hadde nok vann i reservoarene til å overleve hele vinteren før alt ble sendt til söta bror. Endret 23. februar 2010 av Wisd0m Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Tror ikke rekkevidden synker noe særlig, man bør ha webasto varmer i disse bilene uansett og da blir ikke forskjellen så stor (men går litt mer diesel til oppvarming). øøøø, think diesel? er ikke det en ren elbil? Lenke til kommentar
HOHOHOHO222 Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Han tenker på diesel til webastoen. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Han tenker på diesel til webastoen. Korrekt. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2010 Del Skrevet 23. februar 2010 Han tenker på diesel til webastoen. Korrekt. hehehe, blir det hybridbil da? Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 (endret) Bortsett fra at Webasto ikke kun kan gå på diesel. Tenker da på matolje osv. edit: mente selvfølgelig at matolje også kan brukes som drivstoff til Webasto. Litt uklart av meg kanskje. Endret 25. februar 2010 av Heimdall Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 25. februar 2010 Del Skrevet 25. februar 2010 Bortsett fra at Webasto ikke kun kan gå på diesel. Tenker da på matolje osv. o'really, trodde ikke jeg var mulig å kjøre den på ren matolje, men så har jeg heller aldri prøvd det jaja, for de som vil ha en elbil so mer varm på morran men ikke vil være slave av de store oljeselskapene så er det jo kjempe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå